Acceptatie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:02

Ik ook idd. Dat was volgens mij ook het punt van het topic?

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:11

poetser schreef:
Evamarie schreef:
Jullie kunnen er wel heel erg op gaan zitten dat zij zich anders moet gaan gedragen. Dat is juist waar het mis gaat. Ze heeft Autisme. Deze bokker kan niet anders dan feitelijk reageren op bepaalde onderwerpen.


Zonder te weten welke vorm van autisme ts heeft kan je dat niet weten. Er zijn genoeg bokkers met autisme die dat namelijk wel kunnen. Indien ts dit niet kan, dan is het een fout van de begeleiding dat ze haar zonder toezicht online te laten komen. Bokt is wat dat betreft nog redelijk veilig (social media kan nog veel extremer zijn), maar als ze effectief door haar beperking op deze wijze reageert, dan is het internet niet de juiste plaats voor haar.



Ik als autist zijnde wil hier toch even op inhaken. Verschillende vormen van autisme bestaan niet, je hebt het of niet.
Asperger bijvoorbeeld is al geen diagnose meer sinds uit mijn hoofd 2013, toen hij uit de dsm 5 is gehaald. Hoog en laag functionerend bestaat ook niet, dit is een spectrum disorder die van dag tot dag kan verschillen. Ik kan hier heel uitgebreid op in gaan maar daar is dit topic niet voor. :+

Maar nu on topic
Ik herken mezelf wel ergens in TS, ik ben nu 26 en heb verschillende diagnoses maar allemaal na mijn 20ste.
En ik kon toen ik jonger was ook enorm zwart wit denken en als ik een mening had werd dit voor mij een feit. Dit resulteerde regelmatig wel voor problemen voor iedereen in mijn omgeving. Uiteindelijk ben ik door de reactie die mensen op mij hadden echt wel na gaan denken over hoe ik mij opstelde en wijsheid komt wel met de jaren laten we maar zeggen.

In geschreven woord kan ik me vaak nog onhandig uitdrukken, kom soms heel bot over terwijl ik dit echt niet zo bedoel. Ik heb ook echt wel een heel andere kijk op de wereld dan de meeste mensen. Maar heb wel geleerd om een ander standpunt aan te nemen of te onderzoeken.

Dat TS zich dus niet altijd heel handig uitdrukt of verwoord is gewoon een feit. En het sturen van aanvallende pb 's omdat je die mening niet waardeert vind ik echt not done.

Maar dan sommige andere bokkers zich hier dan op storten en aan blijven hangen vind ik ook niet altijd aardig. Emphatie van beide kanten zou handiger zijn. In het normale leven zul je vast ook wel mensen tegenkomen die dingen roepen waar je het niet mee eens bent, en die vlieg je dan over het algemeen niet zo aan als op het internet.

MairiMacBran
Berichten: 959
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:30

In de DSMV zijn de verschillende vormen van autisme weliswaar verdwenen en is het alleen nog maar ASS, maar dat neemt niet weg dat geen enkele autist hetzelfde is en dat er heel veel variaties zijn in de uitingen van autisme.
Ik heb een zoon en een dochter met autisme en zij lijken qua gedrag volstrekt niet op elkaar en intelligentie speelt wel degelijk een grote rol, met name wbt leerbaarheid.

Empathie van beide kanten zou idd handig zijn, echter is dat voor veel mensen met autisme nou net een enorm struikelblok, of de empathie beperkt zich tot een bepaald aspect, bijvoorbeeld alleen voor dieren.
Het is voor neurotypische mensen zonder redelijke kennis van autisme ook echt heel lastig om denkwijzen en gedachtenkronkels die veel bij autisme voorkomen juist te interpreteren, wij hebben daar als ouders ook de nodige uren aan gesprekken met de behandelaar van onze kinderen aan besteed om daar kennis in te verwerven en beter mee om te kunnen gaan
Dat kun je niet zomaar verwachten van een willekeurige Bokker.

absque_dubio

Berichten: 7880
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:32

Ailill schreef:
An sich is het bespreken van een specifieke Bokker verboden hier op Bokt, ik vraag me af of dit ook van toepassing is indien TS zelf een topic heeft geopend.

Inderdaad een vreemde situatie als je een topic over jezelf opent, en vervolgens inhoudelijk er niet op in gaat. Denk dat het ook niet veel nut heeft inhoudelijk tr reageren want er wordt niks mee gedaan.
Vooralsnog ben ik blij met oa Avalanche, scheelt mij veel typen.
Ik vind het apart dat de modjes stil zijn. Ik neem aan dat ze bezig zijn met een oplossing bedenken. Want ze zien zelf ook wel dat dit voor TS en de rest van bokt niet de juiste manier is zo.

Zertab

Berichten: 12414
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:36

Waarom is dit topic nog open als TS zelf niet meer reageert én het bespreken van een andere bokker niet mag?

Urbanus

Berichten: 44963
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:37

Ik heb geen mening over ts want haar berichten zijn mij ontgaan.

Maar ik vind dat iedereen eigenlijk wel zinnige dingen zegt maar dat we in cirkels draaien zolang TS of haar begeleiding niet haar kant deelt.

Vind ik dat ze dat moet doen? Nee, maar zo komt er ook geen oplossing of helderheid.

De ene autist is de andere niet. Net zoals neurotypische mensen ook verschillend zijn.

Brainless

Berichten: 29786
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:44

Zertab schreef:
Waarom is dit topic nog open als TS zelf niet meer reageert én het bespreken van een andere bokker niet mag?

TS heeft zelf 2 uur terug nog gereageerd en ja je mag geen topic over een ander openen, maar prima over jezelf.. dus mag degene wel besproken worden.

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:52

MairiMacBran schreef:
In de DSMV zijn de verschillende vormen van autisme weliswaar verdwenen en is het alleen nog maar ASS, maar dat neemt niet weg dat geen enkele autist hetzelfde is en dat er heel veel variaties zijn in de uitingen van autisme.
Ik heb een zoon en een dochter met autisme en zij lijken qua gedrag volstrekt niet op elkaar en intelligentie speelt wel degelijk een grote rol, met name wbt leerbaarheid.

Empathie van beide kanten zou idd handig zijn, echter is dat voor veel mensen met autisme nou net een enorm struikelblok, of de empathie beperkt zich tot een bepaald aspect, bijvoorbeeld alleen voor dieren.
Het is voor neurotypische mensen zonder redelijke kennis van autisme ook echt heel lastig om denkwijzen en gedachtenkronkels die veel bij autisme voorkomen juist te interpreteren, wij hebben daar als ouders ook de nodige uren aan gesprekken met de behandelaar van onze kinderen aan besteed om daar kennis in te verwerven en beter mee om te kunnen gaan
Dat kun je niet zomaar verwachten van een willekeurige Bokker.



Klopt inderdaad dat er een groot verschil in zit. En die zit als ik jou kinderen neem bij het feit dat je een zoon en een dochter hebt. Autisme uit zich vaak heel anders in meisjes versus jongens . Wat betreft is er wel een heel erg stereotiep dat mensen met autisme dit niet of weinig hebben, terwijl voor heel veel autisten niet opgaat.

En dan nog maar te zwijgen over de comorbiditeit die autisme vaak heeft met verschillende andere fysieke en mentale aandoeningen. En dat ontzettend bij veel vrouwen autisme hand in hand gaat met ptss en c-ptss.
Wat allemaal weer effect heeft op iemands wereldbeeld. Dus dat de gemiddelde persoon hier niks mee kan of hoeft is een feit.
Maar ik vind niet dat je als forum hierom iemand kan weigeren, ook zij heeft recht op een mening. Maar dan moet je ook kunnen incasseren en daar gaat het hier fout. En dan kunnen eventuele moderators misschien helpen of eventueel mediaten.

Maar misschien ligt het ook wel dat geschreven woord heel hard kan overkomen, en dat mensen die zich niet gehoord voelen dan heel defensief gaan reageren. En dan moet iedereen misschien gewoon even ademhalen en de toon veranderen of het onderwerp laten rusten. En wat openere manier van schrijven of jezelf uitdrukken werkt gewoon veel beter voor discussies. En dat is voor TS nog wel een leerpunt, maar dan moet er wel een kans worden gegeven dat ze dit kan leren, die kans had ik ook echt nodig en soms nogsteeds.
Als iedereen heel hard blijft reageren dan worden mensen alleen defensief en dan is er voor niemand meer iets te leren.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 05:38

Je hoeft als forum niemand (vooraf) te weigeren vanwege een aandoening.
Je kunt wel heel goed iemand wegsturen als diegene als gevolg van die aandoening (of door welke andere oorzaak dan ook) niet in staat is zich aan de regels te houden of niet in staat is schriftelijk te communiceren.

Ibbel

Berichten: 49261
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:59

alice0cullen schreef:
Dat TS zich dus niet altijd heel handig uitdrukt of verwoord is gewoon een feit. En het sturen van aanvallende pb 's omdat je die mening niet waardeert vind ik echt not done.

Maar dan sommige andere bokkers zich hier dan op storten en aan blijven hangen vind ik ook niet altijd aardig. Emphatie van beide kanten zou handiger zijn. In het normale leven zul je vast ook wel mensen tegenkomen die dingen roepen waar je het niet mee eens bent, en die vlieg je dan over het algemeen niet zo aan als op het internet.


Maar totdat TS dit topic opende wist niemand van haar autisme.

De kans zóu aanwezig kunnen zijn, zeker als ze dit duidelijk in haar onderschrift zou zetten, dat er in de toekomst niet doorlopend op ingehakt zou worden.
Ze zou wel nog steeds gecorrigeerd worden op haar meningen en af en toe onleesbare posts (die niets met autisme noch met dysdexie te maken hebben), maar op het moment dat er woorden als troll zouden vallen weet ik vrij zeker dat er minstens 1 bokker gaat reageren met: ho, lees haar onderschrift even. Zo is bokt dan óók wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:15

Avalanche schreef:
Evamarie schreef:
Jullie kunnen er wel heel erg op gaan zitten dat zij zich anders moet gaan gedragen. Dat is juist waar het mis gaat. Ze heeft Autisme. Deze bokker kan niet anders dan feitelijk reageren op bepaalde onderwerpen.


En dit is dus ableism, want je impliceert hiermee dat alle mensen met autisme zo reageren en ook niet anders kunnen.

En er zijn echt diverse mensen, alleen al in dit topic, die heel duidelijk wél anders kunnen.


Oké dat was wat kort door de bocht van mij. De denkwijze is wel anders, dat bedoel ik er mee te zeggen.

Vaak komt overheen dat ze sociaal onhandig kunnen zijn en dat is niet altijd zo bedoeld.

Gwahir

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:26

Citaat:
Maar totdat TS dit topic opende wist niemand van haar autisme.


Dan zal ik wel de enige zijn die dat al lang vermoedde? Je ziet het imo duidelijke voortekenen terug in de communicatie van TS. Misschien zouden Bokkers bij het lezen van zulke berichten wat meer redenen kunnen overwegen dan "troll alert!" :knuffel:

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:42

Gwahir schreef:
Citaat:
Maar totdat TS dit topic opende wist niemand van haar autisme.


Dan zal ik wel de enige zijn die dat al lang vermoedde? Je ziet het imo duidelijke voortekenen terug in de communicatie van TS. Misschien zouden Bokkers bij het lezen van zulke berichten wat meer redenen kunnen overwegen dan "troll alert!" :knuffel:


Je zal in waarschijnlijk 1 van de weinige zijn.
Want ik ook dacht de eerste keer 'daar heb je er weer eentje die zich verveelt en een forum op stelten wilt zetten' Als 2e dacht ik aan pennymeisje en als 3e een stel pubers die lopen te geinen.

En ergens is er bij mij nog steeds twijfel over hoe echt dit is.

DuoPenotti

Berichten: 30317
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:54

Als er in het verleden nu nooit trollen waren geweest zouden veel bokkers daar ook niet aan denken.
Ook juist omdat het ene bericht betreft spelling onleesbaar is en een ander een stuk beter dacht ik eerlijk gezegd ook aan opzet.
Zelf denk ik ook dat alleen maar autisme niet het probleem is.
Maar dat er meer speelt.

Ja ik wil nu ik dit weet zeker wel rekening houden met ts.
Maar je kunt ook niet van heel bokt verwachten dat als een topic compleet om zeep geholpen word dat mensen daar niet op gaan reageren.

En dan is bokt een van de netste forums die er is.
Wat als ze zich elders aanmeldt?
Engerds rondlopen die misbruik van haar willen maken?
Dit is toch een stukje wat haar omgeving op moet pakken.

Anoniem

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:56

Het is ook de verantwoordelijkheid van de andere bokkers er geen reltopic van te maken door steeds op haar te reageren met uitlokkende berichten.

Rocamor

Berichten: 11022
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:01

Maar hoe reageer je dan wel goed?
Oké, niet uitlokken.
Vragen hoe ze het bedoelt, geeft geen reactie
Volledig negeren dan maar, da's lekker

chanicha

Berichten: 12202
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:09

Iedere Blokker heeft zich te gedragen naar de regels van Bokt dus zij ook.
Sorry maar ik geloof er geen bal van, helemaal omdat ze eerder onder een ander naam ook bezig was.

Janneke2

Berichten: 23006
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:26

@Appeltje1

Ik citeerde eerst TS, Lalahorse
Lalahorse schreef:
waarom kan ik niet geaccepteerd worden op bokt hoe ik ben.
Inplaats van mij trol te noemen en me te temmen, gewoon aan me vragen hoe ik het bedoel.


Mijn reactie:
Citaat:
Nou, daar zeg je idd een waar woord.
"Geen woord Spaans bij", om het zo maar eens uit te drukken.


Grammaticaal heet dit de tweede persoon, ik spreek TS aan.
Om vervolgens het topic te beschrijven:
Citaat:
Pagina's over jou, dat wel.
Met een aantal vriendelijke reacties, dat ook.

Daarna richt ik mij andermaal tot Lalahorse
Citaat:
Het woord "autisme" kan nog van alles betekenen, het syndroom van Rett, zoals mijn schoonzus heeft, heb jij (gok ik zo) niet.
Dat communicatie voor jou lastig blijkt te zijn, is mij helder.



En ik eindig met twee verzuchtingen, gericht aan laten we zeggen Bokt:
Citaat:
... maar inderdaad: vráág dan wat iemand bedoelt.

... wat een citaat is van Lalahorse.
En haar wens!

Mijn 2e verzuchting, gericht aan Bokt:
Citaat:
(And please, berichten over TS - moet dat nou...?)



Appeltje1 schreef:
Volgens mij plaats jij nu ook een bericht over Ts. Wat moeten we anders?

Ik zie niet dat ik over TS praat, wel gedeeltelijk over het gedrag van mijn medebokkers.
(En ik denk dus dat het niet nodig is, om over haar te speculeren.)

pateeke
Berichten: 2269
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:35

Evamarie schreef:
Het is ook de verantwoordelijkheid van de andere bokkers er geen reltopic van te maken door steeds op haar te reageren met uitlokkende berichten.


Dat is waar… maar wat zijn uitlokkende berichten? Als er een serieuze vraag gesteld wordt, komt er geen reactie van TS. Als er niet op ingegaan wordt, voelt TS zich niet gehoord (denk ik, zo komt het dan op mij over tenminste). Logisch ook want wie wordt er wel graag genegeerd?
Iedereen is anders, iedere persoon met een beperking is anders. Als buitenstaander kan je pas echt weten wat helpend is voor die persoon met een beperking als de persoon in kwestie, hier TS, kan uitleggen wat helpend is, hoe ze graag benaderd wordt. Dat is mij niet duidelijk. Het is mij niet duidelijk op welke manier TS graag zou deelnemen aan de topics op bokt. En dat creeert frustratie. Frustratie bij TS omdat er niet tegemoet gekomen wordt aan haar behoeften en frustratie bij andere bokkers omdat niet duidelijk is wat de beste manier is om TS te laten deelnemen.
Akkoord, TS wil niet dat ze trol genoemd wordt of er gezegd wordt “daar heb je haar weer”. Maar wat wil TS wél? Ja respect, geaccepteerd worden. Maar wat houdt dat precies in voor TS? Wat is voor haar respectvol? Wat kunnen wij doen opdat TS zich geaccepteerd voelt?
TS, als je daar antwoord op kan geven, hoor ik het graag. Dan kunnen we in gesprek gaan en samen zoeken naar een manier die past bij zowel jou als bij andere bokkers.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:23

Evamarie schreef:
Oké dat was wat kort door de bocht van mij. De denkwijze is wel anders, dat bedoel ik er mee te zeggen.

Vaak komt overheen dat ze sociaal onhandig kunnen zijn en dat is niet altijd zo bedoeld.

Ik snap je.

Ik denk dat het belangrijk is om te bedenken dat mensen met autisme ook gewoon een eigen karakter hebben, dat was mijn punt eigenlijk :j

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:37

Als ik zo alles gelezen heb vermoed ik dat het TS niet zodanig op manieren reageert door haar autisme, maar dat zij misschien een sociaal-emotionele achterstand heeft.
Van wat ik heb gezien vind ik haar reacties lijken op die van een jonger kind. Maar wel een met een langere levenservaring (26 jaar) waardoor zij de ene keer volwassener overkomt dan de andere.

Tiggs

Berichten: 7543
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:44

Ik vind niet dat een beperking een excuus mag zijn voor onbeschoft gedrag. Je kunt er rekening mee houden dat iemand zich ongelukkig of te kort door de bocht uitdrukt als gevolg van een beperking, maar er zijn grenzen. Lukt het niet, jammer, dan maar geen Bokt.

Dan kan dat wel zielig en niet-inclusief zijn, maar wat is de toegevoegde waarde van Bokt voor iemand met een dusdanig belemmerende beperking? Er wordt vrij makkelijk gezegd dat we dan maar niet op dergelijke berichten moeten ingaan, maar dan? Negeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:57

Schuur_ schreef:
Dit is dus zo een reactie waardoor er bij verschillende bokkers de stekels omhoog gaan. Oa bij mij.

- een heel topic waarin wordt geexcuseerd. Uitleg wordt gegeven. Begrip wordt getoond. Vragen gesteld. Maar daar wordt geen woord over gezegd door haar. Laat staan excuses voor haar gedrag en opmerkingen (inclusief onvriendelijke pbs) of enig inzicht of een poging om er aan te werken. Geen ministapje in een andere richting.

- en weer een compleet uit verband getrokken overtuiging die weer als een tang op een varken slaat. Over het onderwerp waar het compleet fout is gegaan.

Achja, ik zal wel niet begripvol genoeg zijn om hier niet over te vallen. Ik ga even met mijn kop tegen de muur staan.


Dit inderdaad. Volgens mij, en zeg het gerust als ik fout zit hoor, kun je tot een bepaalde hoogte inderdaad 'de schuld' geven aan een beperking / aandoening noem maar op. Dit is echt een interessant topic geworden maar TS gaat gewoon door met haar mening. (Ook nog over iets totaal anders dan dit topic) Plus ze reageert op een reactie op pagina 4 of 5 dus dan leest ze alles dus wel. Je kan dan toch op z'n minst excuses maken aan in ieder geval die ontzettend uh, rare, pb's. Zulke pb's horen niet verzonden te worden, dat kan imo elk mens wel bedenken.

Wel een interessante discussie. Ik snap beide punten namelijk. Ja 'wij' kunnen best rekening houden met mensen die minder goed kunnen communiceren, aan de andere kant kan, in dit voorbeeld dus TS, ook haar best doen ergens aan te werken. Dat mist echt totaal hier. Gewoon doorgaan met een mening doordrukken maar zelf niets willen verbeteren of leren. Ik vraag me dan ook inderdaad af of internet een plek is voor zulke mensen. Niet eens per se op Bokt, maar wat als ze op een andere site terecht komen waar mensen misschien misbruik van desbetreffende persoon maken?

Dreamboy

Berichten: 2487
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:58

TS trekt elk topic naar zichzelf toe en inmiddels zijn er al negen pagina's die over haar gaan. Precies de aandacht die ze wil. Beperking of niet, er is nooit een reden om mensen te beledigen. Ik ken in mijn omgeving ook genoeg mensen die altijd maar denken alles te kunnen zeggen. Spreek je hen daarop aan dan is het excuus:"ja, maar ik heb autisme, adhad of wat nog meer en dus kan ik er niets aan doen".

Janneke2

Berichten: 23006
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Acceptatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:17

Hoezo: 'precies de aandacht die ze wil' - ?

Ze heeft een paar duidelijke dingen gezegd, zoals 'vraag dan wat ik bedoel' en een vraag gesteld over 'dat ze graag geaccepteerd wil worden' en dat dit om de één of andere manier telkens niet zo voelt.

Dat is niet hetzelfde als in je handjes wrijven als mensen uitgebreid over je praten.
(En alsof het niet uitmaakt wat mensen zeggen, 'als het maar over mij gaat'.)