Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:58

Ik had (dacht ik...) Energie om buitenshuis iets te doen in de eerste week. Grote fout, dik voor betaald.

Hou je gewoon koest de eerste tijd, des te meer kun je later.

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:03

De eerste week, 10 dagen had ik genoeg aan mezelf. En had ik geen zin om tv te kijken of een boek te lezen.
‘s Middags viel ik vaak in slaap op de bank.
In de tweede week kwam er af en toe bezoek langs. En dat was voldoende.

Ik had niet verwacht of zelfs onderschat dat ik zo moe zou zijn na de operatie.

3,5 week na de operatie had ik een bruiloft en ik houd van dansen, maar dat heeft me ook wel bezuurd. Wel hele leuke avond gehad.
En een week later weer een bruiloft en herhaling van zetten.
Was allemaal gek genoeg.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:18

Ik kon de eerste twee weken weinig tot niets na een ok van 9 uur, ik was werkelijk uitgeput en kon net van de bank naar het toilet lopen en daar plofte ik ook echt neer :')
Laat je lekker verwennen de eerste tijd, de rest komt wel weer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18028
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:27

Hier nog een die weinig tot niks deed/kon/wou. Verkijk je er ook niet op hoeveel energie eten kost, dus het was hier vaak een kwestie van beetje eten, dutje (in de stoel), kort tv kijken, hapje eten (en dan bedoel ik letterlijk een hapje appelmoes ofzo), dutje, misschien ergens in de loop van de dag nog een paar steken breien van een supersimpel rechttoerechtaan-breiwerkje. Hapje eten, dutje, eten, dutje.

De operatie hakt er in, de narcose (en de duur van de narcose) hakt er in, weinig eten hakt er in, de zwelling hakt er in, en je lichaam is heel, héél hard bezig met herstel. Dus buitenshuis activiteiten, ik zou ze niet plannen. Als blijkt dat je fit bent en je kan het doen, doe je iets. Zo heb ik een kleine week na de operatie buiten op een krukje gezeten terwijl mijn neefje en nichtje in de sneeuw aan het buitenspelen waren, maar meer dan op het krukje zitten heb ik ook niet gedaan, zeg maar.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:32

Inderdaad wat Lalidan zegt, het belangrijkste van alles, luister naar je lijf en des te sneller ben je weer opgeknapt.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:20

Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide antwoorden! Ik heb gelukkig ook niks ingepland dus ik ga rustig aan doen :)

Vanochtend bij de ortho afdrukken gemaakt voor de wafer (operatiemal) dus moest weer in zo'n grote lepel met van dat vieze spul happen. En ook weer nieuwe röntgenfoto's laten maken. Ik zie nu al veel verschil ten opzichte van voor de beugel, ben echt heel benieuwd hoe het er na de operatie allemaal uit gaat zien.

kosseh

Berichten: 2611
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:12

De eerste week echt 0 energie. Eten, verplaatsen van bed naar bank en beetje op m'n telefoon was alles wat ik deed.
Na 1 week rondje gaan fietsen door het dorp, 3km in totaal. Tussen door 2 keer moeten gaan zitten omdat ik zo moe was.
Vergeet ook niet dat praten ook veel energie kost, daar heb ik mij echt op verkeken. Ik praat normaal nog al veel :P

De dag dat ik geopereerd werd een proef periode bij een streamingsdienst afgesloten. Van die veel te voorspelbare films kijken ging wel oké. Daar was het niet erg als je een paar min weg zakte

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:41

Even blij vandaag *\o/*

Hele aardige KC in het Catharina in Eindhoven. Ze was zeer te spreken over hoe mijn binnenkant eruit zag, het perfecte plaatje haha, en ook hoe de tanden op elkaar stonden. Mag ook wel als een professor het gedaan heeft vind ik :P

Maar, even geen Botox nog! En als iemand die echt een serieuze naalden fobie heeft, heb ik haar nog net niet gezoend _O-

Ze gaf aan dat het bij mijn kaakgewricht zat en dat Botox nu nog even een latere optie was. Eerst met een splint proberen. Daar kon ik zelfs nog gelijk voor happen. Helaas wel bijna 3 weken wachten omdat het lab dicht is in de herfstvakantie.

En toen ik zei dat ik na de operatie zoveel geheugen problemen had, zei ze dat ze een andere patiënt had die dat ook had en dat het volgens haar wel door de narcose kon komen (wat ik altijd gedacht heb maar ja, als 3 neurologen zeggen dat het niet zo is...) Daar ga ik nog eens verder met haar over bomen.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:58

Wat fijn Prairy!
Wat betreft geheugen kan ik met je meepraten, die 9 uur durende ok heeft echt geen goed gedaan.
Ik heb het maar geaccepteerd -O-

Edit, het is echt zo’n verschil als je een klik hebt met een arts, kan je echt geruststellen.

_Mir
Berichten: 1364
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:07

_Laura_ schreef:
Wat deden jullie eigenlijk in de eerste 1-2 weken van jullie herstel? Films kijken? Of hadden jullie energie om echt dingen te doen in of buiten huis? Ik ben maar vast een lijstje aan het maken met films en series die ik kan gaan kijken :Y)


In week 2 stond ik alweer in de tuin planten te verpotten. Niet slim achteraf, maar gelukkig geen negatieve gevolgen. Het ziet er heel indrukwekkend uit qua zwelling, maar ik heb geen pijn gehad wel ongemak. De hele dag kwijlen etc..

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:01

Over precies een week word ik nu waarschijnlijk de operatiekamer in gerold! De spanning en zenuwen komen nu wel steeds meer, maar ook het gevoel dat ik niet kan wachten tot het voorbij is.

Heb nog wat inkopen gedaan deze week: sausflessen van de IKEA (om soep enzo mee in je mond te spuiten :') ), een heel breed rietje, en 2 verschillende soorten koelmaskers. Eentje die je met een bandage om je hoofd kan binden en dat je dan 2 icepacks tegen je wangen hebt, en eentje in de vorm van een gezicht. En ik heb van de universiteit een 60cc spuit meegesmokkeld :D

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:57

Ik wens je alvast een spoedig herstel toe. Ik heb niet tegen de operatie aan gezien en dat was achteraf ook niet nodig, hopelijk ervaar jij het ook zo!
Gisteren wel weer veel, heel veel en strakke elastieken gekregen. 9 in totaal, waarvan 1 vaste rond de blokjes.
Vanochtend bij het wakker worden kon ik mijn mond amper openen.

Links raken mijn kiezen elkaar weer, na de operatie zat er een centimeter ruimte tussen links en rechts.
Wegens mijn vakantie pas 5 december weer terug naar de ortho.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 13:42

Nog 3 dagen :oo Begint nu echt dichtbij te komen.

Ik ben deze week echt nog even helemaal los aan het gaan met eten :') Nog lekker een paar keer uit eten en met vrienden eten. Ook nog veel aan het afspreken met vrienden aangezien ik daar straks geen energie voor ga hebben. Plus het is een beetje afleiding, anders denk ik de hele tijd alleen maar aan wat me te wachten staat.

Ook een lekker zachte pyjama, zachte sokken en een snuddie (zo'n dekentje in de vorm van een trui) gekocht om het mezelf straks zo comfortabel mogelijk te maken :+

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:01

Mijn operatiehaakjes zitten erin! Nu nog 1x trainen (tennis) en daarna richting mijn ouders. Morgenvroeg om 6.30 vertrekken om hopelijk op tijd te zijn en dan is het om 7.45 echt zover.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:21

Spannend Laura, wens je heel veel succes en vooral een snel herstel :(:)
Laatst bijgewerkt door chanicha op 31-10-22 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18028
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:21

Sterkte morgen!!!!!

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:16

Dankjewel allebei! Ik moet zeggen dat het nu nog meevalt qua zenuwen, maar dat zal vannacht vast wel komen :+

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:35

Veel succes en sterkte de komende tijd, wordt vast veel beter!

tienus63

Berichten: 12136
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:40

Succes Laura. Het valt je vast mee.
Alvast een voorspoedig herstel gewenst.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:36

Succes vandaag Laura!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:05

Succes! Al denk ik dat je intussen al geholpen bent. :) We horen wel hoe het is verlopen! :)F

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:51

Even een korte update: de operatie is goed gegaan en ik werd heel goed wakker. Kon gewoon praten en drinken en voelde me niet raar ofzo. Daarna werd ik langzaam steeds misselijker en slapper/licht in mijn hoofd, alsof ik de hele tijd op het punt stond om flauw te vallen. Heb alles wat ik binnen heb gekregen eruit gekotst gister, in totaal 6x overgegeven. Heel vies maar luchtte elke keer wel op. Mijn moeder heeft nog met de spoedapotheek en dienstdoende kaakchirurg gebeld omdat ik mijn medicatie dus niet binnen kon houden. Uiteindelijk de nacht doorgekomen op 2 paracetamol zetpillen, thank god dat die dingen bestaan :+ . Vannacht ging dus best oké, heb stukjes geslapen (1 a 2 uur achter elkaar) en veel gekoeld.
Nu ook weer wat water gedronken (100 ml) en het zit er nog steeds in, dus heb goede hoop dat de misselijkheid vandaag over is.

En ik ben natuurlijk echt mega gezwollen nu, mijn hamster is er niks bij.. Qua pijn valt het gelukkig erg mee.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:20

Heerlijk dat je het achter de rug hebt!
Spugen is wat minder natuurlijk maar nu op naar de genezing.
Dat gezwollen ken ik :') ik lag op de IC en mijn dochters liepen me zo voorbij totdat eentje me herhpkende aan het puntje van mijn neus _O-

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:37

In hoeverre heb je speling op je tanden? Qua opening zeg maar. Ik heb nu echt beeld voor me dat als er overgegeven moet worden, dat dat vast zit in je mond... :') als je dan snapt wat ik bedoel. :')

Prairy
Berichten: 9141
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:39

Trust me, je mond gaat open. Met of zonder elastieken. Been there, done that. Ik kon niet (meer) tegen de antibiotica en dat kwam er dus weer uit.