Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:44

@Wieke: Mijn kaakkopjes zijn ook versleten. Ik ben 15 jaar terug ook geopereerd en daarna zijn ze nog verder gesleten. Nu dus nog een poging. Volgens de chirurg leken ze al aardig uitgehard, dus hij verwacht dat de kans groot is dat het nu wel blijft staan.

Ps. ik ben halverwege de eerste week op mijn zij gaan liggen, met mijn hand tactisch onder mijn slaap. Ik ben normaal een buikslaper, dus was allang blij even van mijn rug af te zijn. Overigens lag ik in bed met een compleet dekbed opgerold onder het dekbed en een ander (dunner) kleed over mij heen (zomer+opvliegers van de narcose). Dus ik lag wel echt goed hoog met mijn hoofd.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:51

Super karin!!! Fijn zo snel en dat je het eigenlijk zo spontaan als verrassing kreeg! Leuk joh.

Ben stiekem jaloers dat je nog geopereerd bent. Ik had een ok staan op 2 dec, afgelopen dinsdag sprak ik het ziekenhuis nog en ik zou morgen 3d röntgen krijgen en vanmorgen bellen ze dat alles gecancelled is. Wel een paar tranen gelaten.
Fijn dat ze zwelling oog slinkt, heb je iets genomen ervoor?

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:00

Ik ben ook heel blij dat ik de eerste kans gegrepen heb.
Ik stond ook in de wachtrij , voor waarschijnlijk ergens in het najaar.

Maar toen de corona ban weer wat opgeheven werd kreeg ik ineens een belletje begin juni.
Of ik 3 juli geopereerd wou worden, want iedereen voor mij wou niet in de vakantie.

Ben benieuw hoeveel van die mensen nu spijt hebben.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:33

Nou idd het was heel spannend met Corona. Heel veel was al afgezegd zeiden ze mij de week voor mijn operatie. Ik knijp onwijs in mijn handjes dat ik nog door mocht! Wat een teleurstelling voor degenen die uitgesteld moeten worden.. sterkte met het nieuws Zoe... :(

Voor de zwelling: koelen koelen koelen. En zo veel mogelijk rechtop.

Hoe ziet zo’n operatie voor je kaakkopjes er uit Karin? Ook zo’n grote ingreep?

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:43

Ja ik heb ook echt 2 weken overdag gekoeld. Vond het wel lekker. Ik begin hele dagen daarna gewisseld.
Ik had eigenlijk in juni al gemoeten, toen werd ook door corona afgezegd. Doordat ortho town gesloten was heb ik met een los blokje gelopen en 1 achterste kies was te hoog. Dit corrigeren heeft even geduurd en uiteindelijk na 3 mnd wordt ik doorgestuurd en nu dit! Wordt als ik pech heb februari of later.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:02

Kaakkopjes is niks aan gebeurt.
Ze hebben gewoon voor de 2e keer de boel in het gareel gezet.
En nu hopen dat de kaakkopjes niet verder slijten.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:50

Aah duidelijk Karin!

Ik vind het een beetje onduidelijk: 2 weken volledig vloeibaar, 2 weken fijn gemalen, 2 weken grof gemalen, daarna hele zachtgekookt eten en langzaam opbouwen naar normaal.
Maar... kauw je op fijn en grof gemalen? Of gewoon doorslikken maar dat je lichaam weer went aan meer structuur? En wanneer mag je dan langzaam weer kauw bewegingen gaan maken?
Kaakchirurg was hier niet heel duidelijk in. Misschien kunnen jullie mij hier meer over vertellen uit ervaring.

Daarnaast vind ik tandenpoetsen onmogelijk, buitenkant gaat prima, maar tandenborstel (hele kleine voor kinderen) past niet tussen m’n tanden door om de binnenkant te doen.. mond past überhaupt niet verder open dan halve cm, moet je dat langzaam oefenen of helemaal met rust laten nog? Maandag is operatie 2 weken geleden.

Anders misschien volgende week ziekenhuis maar even bellen voor mijn vragen, maar ben even benieuwd.

Herstel gaat verder prima, weinig last. Alleen zin in normaal eten maar dat zal iedereen wel hebben na operatie :Y) .

1 baalpunt: mijn onderkaak staat nog steeds niet recht boven bovenkaak. 1 mm verschil. Mijn rechter hoektanden zijn dus enige raakvlak. Nu moet Ortho met elastieken dat recht gaan trekken, waardoor alles goed komt te staan, maar dat zal na verwachting nog wel half jaar tot jaar duren..

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:58

Wieke schreef:
Ik vind het een beetje onduidelijk: 2 weken volledig vloeibaar, 2 weken fijn gemalen, 2 weken grof gemalen, daarna hele zachtgekookt eten en langzaam opbouwen naar normaal.
Maar... kauw je op fijn en grof gemalen? Of gewoon doorslikken maar dat je lichaam weer went aan meer structuur? En wanneer mag je dan langzaam weer kauw bewegingen gaan maken?
Kaakchirurg was hier niet heel duidelijk in. Misschien kunnen jullie mij hier meer over vertellen uit ervaring.


Ik had mijn kaken de eerste 2 weken strak op elkaar staan, dus kon alleen vloeibaar eten. Soep bijvoorbeeld werd fijngemalen met de staafmixer en daarna nog eens gezeefd voor alle vliesjes die achter mijn tanden bleven zitten. Na die 2 weken kreeg ik andere elastieken waardoor ik mijn mond verder kon openen, toen mocht ik weer alles eten, maar ik mocht niet kauwen. Je hebt namelijk gewoon een breuk, een gebroken kaak. Op een gebroken been mag je ook niet na 2 weken alweer lopen. Het enige verschil is dat je nu een gecontroleerde breuk hebt. Na 6 weken mocht ik weer kauwen, maar dat heb ik uit mezelf langzaam opgebouwd aangezien ik het spannend vond om weer te kauwen. In het begin heb ik ook gegeten als een kleuter :')

Wieke schreef:
Daarnaast vind ik tandenpoetsen onmogelijk, buitenkant gaat prima, maar tandenborstel (hele kleine voor kinderen) past niet tussen m’n tanden door om de binnenkant te doen.. mond past überhaupt niet verder open dan halve cm, moet je dat langzaam oefenen of helemaal met rust laten nog? Maandag is operatie 2 weken geleden.


Ik moest in het begin zeer regelmatig op controle, waarbij de mondhygiënist mijn gebit ook iedere keer reinigde, omdat je zelf inderdaad slechter aan de binnenkant komt etc. Hij deed dit dan onder andere met speciaal spoelmiddel. Maar zoals hierboven ook al gezegd, na 2 weken kreeg ik ruimere elastieken waardoor ik daarna ook 'beter' kon poetsen. Het was echter nog altijd gevoelig dus het poetsen was niet zoals normaal zeg maar. Extra fijn dus dat de mondhygiënist hierin ondersteunde.

Wieke schreef:
1 baalpunt: mijn onderkaak staat nog steeds niet recht boven bovenkaak. 1 mm verschil. Mijn rechter hoektanden zijn dus enige raakvlak. Nu moet Ortho met elastieken dat recht gaan trekken, waardoor alles goed komt te staan, maar dat zal na verwachting nog wel half jaar tot jaar duren..


Met een operatie kunnen ze het nooit perfect neerzetten, dat was bij mij ook niet. Vandaar dat je na de operatie nog een natraject doorloopt. Volgens mij is er niemand in dit topic waarbij de kaken perfect op elkaar stonden na de operatie. Maar, dat komt helemaal goed!

chanicha

Berichten: 12167
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:17

Ik moest ook naar de mondhygiëniste maar had vanuit het ziekenhuis een monddouche meegekregen en dat was heel lekker.
Eten kan ik niet veel over zeggen, zat met mijn kaken op elkaar.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:25

ik heb de eerste 6 weken niet gekauwd.

qua mondhygiene. na 1 en 2 weken controle in het zieken + mondhygieniste.

Verder veel met een klein spuitje gespoeld. Beetje als een hogedrukreiniger.
En spoelen.. EN het feit dat ik de eerste week door een spuit at hielp ook. Daardoor komt niet eens bij de tanden.

De opening niet te veel forceren. Verder gewoon accepteren dat alles niet 100% is zoals normaal.
Inclusief je mondhygiëne.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 21:30

Dank voor de reacties.
Wel veel verschillen dus. Ik heb de kaken helemaal niet vastgebonden.
Vind het fijn jullie reacties te lezen!

Speciale spoeling heb ik gelukkig ook meegekregen en een spuit om alle hoekjes te spoelen. En bij mondhygiëniste geweest. En verder zoals Karin zegt maar accepteren dat niets 100% is voor eventjes..

Dyphusion, kan me dat zo goed voorstellen dat je weer moet leren kauwen en dat het eerst heel onwennig/eng aanvoelt! :j

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:02

Wieke, hoe gaat het nu? Beetje gewent aan het vloeibare eten?


25 januari gaan de plaatjes er bij mij uit.

M'n wang word soms dik en pijnlijk. Vermoeden was eerst dat het m'n wortel was, dit is uitgesloten door de endo tandarts na een 3d foto. Door naar de kaakchirug gestuurd. Die vermoed dat het door het plaatje komt, maar zeker weten wist hij het niet.

Hopelijk gaat dat in 1 keer goed. Best wel bang voor. Met de operatie ging het niet echt lekker door veel bloedverlies (bloedverdunners heb ik absoluut niet nodig zeg maar).

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:04

Gaat prima hier, vandaag elastieken van Ortho gekregen. Eten gaat wel, eet nu ook regelmatig plakje brood ( goed vers en zonder korsten), dat snij ik in blokjes van 1 bij 1 cm, druk het plat, schuif het door tanden op tong, en slik het met slokje soep door rietje door. Toch beetje vulling.

Spannend kosseh! Is dat weer een ingrijpende operatie om die plaatjes er uit te halen? En wat is de verwachting van herstel?

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:16

Klinkt goed! Brood vult een stuk beter dan alleen soep.

De ingreep is niet ingrijpend. Poliklinische ingreep, denk vergelijkbaar met verstandskiezen verwijderen.
Zwelling kon ongeveer 3 dagen er zijn.

chanicha

Berichten: 12167
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:29

De staafmixer was mijn beste vriend, at/slurpte gewoon aardappelen en groente gemalen :')
Brood deed ik ook soppen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:00

Hallo iedereen!

Ik twijfel al heel erg lang over het corrigeren van mijn overbeet, dit werd ook aangeraden door de behandelende arts toen ik mijn wijsheidstanden liet trekken een 4 tal jaar terug. Toen in de tijd wat weggewuift want het was zo erg niet, maar mijn kaken zijn nog meer gaan verschuiven door de jaren.

Een NL'se vriendin van mijn ouders had me gewaarschuwd het niet te doen, zij had erg veel complicaties en ontstekingen, en dat schrikt mij toch wat af....

Ik lees het topic ook nog eens even door maar ik weet niet of hier belgische bokkers zijn doe weten hoe het zit met de kosten en eventuele tussenkomst van de verzekering?

Bedankt alvast!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 23:59

Zijn er eigenlijk mensen die d eoperatie hebben gehad zonder eerst blokjes te hebben? Ik heb jarengeleden blokjes gehad met rekkers maar ondertussen is daar helemaal niets meer van te merken, alles staat weer op ‘paardenbek’ mode :+ Zou ook liever weer geen blokjes hebben maar ik weet niet of dat een vereiste is voor je geopereerd kunt worden?

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 00:28

Volgensmij heb je sowieso de blokjes nodig om na de operatie de elastieken aan op te hangen, zodat alles op de juiste manier herstelt. Ook is het volgens mij zo dat je bogen nooit perfect op elkaar passen en daar altijd wel wat voor afgestemd moet worden, waar de blokjes voor nodig zijn.

Maar ik ben geen chirurg, dit is vooral wat ik tot nu toe heb meegekregen van ortho en chirurg over het proces :+

chanicha

Berichten: 12167
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 07:39

Ik denk dat dat aan de ‘afwijking’ ligt wat er wel of niet gedaan wordt.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:09

Ik heb gisteren mijn consultatie gehad; ik zou een jaar (min of meer) blokjes moeten hebben, dan een kaakcorrectie, en dan erna nog iets van 6 maanden blokjes. De correctie zou enkel aan de onderkaak zijn, om die wat naar voor te brengen :j

Nog even kijken wat ik zal doen, als alles goed gaat verhuis ik namelijk naar de andere kant van het land.

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:20

Spannend Quebelle, ik ga eigenlijk precies hetzelfde traject door, ook qua tijd enzo. Gister toevallig mijn beugel laten plaatsen. Moet wel serieus wennen hoor := heb bovenin keramische slotjes genomen, daar ben ik tot nu toe echt blij mee.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:21

Zijn er hier meer mensen die gecanceld zijn?
Ik stond dus voor 16 november, was er helemaal klaar voor, als een kind zo blij :')
Maar toch afgezegd. Kaakchirurg verwachtte voor de kerst toch wel op nieuw te mogen plannen maar ik zie het niet heel zonnig in aangezien het aantal ziekenhuisopnames nou niet echt hard terugloopt.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:25

Mijn beugel is er vandaag uitgegaan!

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:28

voor:
Afbeelding

na:Afbeelding

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:12

Wauw wauw wauw wat een prachtig resultaat!
Echt heel mooi, wat een verschil.