Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:37

phoe heej wat een verhaal Ach gut ik weet als geen ander hoe het voelt om veel pijn te hebben, om dat dan 2 keer door te moeten maken...
ik hoop dat de 2de operatie wel gelukt is...

ik heb btw pijnstillers met codeine gehad en die werkte wel bij mij, of iig was het uit te houden.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 20:23

Hoe gaat het nu Waterolivia?

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:15

Voel me gelukkig weer een stuk beter, maar mijn kaken staan voorlopig nog 3 weken op elkaar. Ben inmiddels in totaal 5 kilo afgevallen, begon op 52 en ben nu 47. En dat met me 1.66, ben erg ingevallen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik geen pijn heb, maar de pijn die het doet dat je gewoon werkelijk niks kan eten wat normaal zo vanzelfsprekend is, is erg frustrerend haha.

Ik kan ook niet praten, maar mijn ouders en vriend beginnen mijn hutjemutje taal aardig onder de knie te krijgen en met rustig praten en gebaren erbij komen we een heel eind.

groetjes

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:20

Jeetje je valt wel erg af. Wat vind de ortho / dieetiste er van? Kan toch niet nog 3weken zo verder?

Staan je kaken echt dicht, op 2cm na ? Dat lijkt me erg frustrerend inderdaad. Dit schijnt nog maar zelden te hoeven toch nog zo'n ingreep?

Gelukkig heb je voor bokt geen spraak nodig Ach gut dus hier kan je rustig je frustratie en verhalen kwijt Ja

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:33

Ik zal gelijk even mijn operatie verhaal vertellen, nu ik daar wel toe in staat ben Lachen

Even in het kort, de eerste operatie was kaken los van elkaar zagen, kaak naar voor plaatsen, plaatjes met schroeven erin zetten, dicht hechten en ik kon in principe alles wat zacht was eten. Ik heb 1 nacht in het ziekenhuis gelegen en mocht na de foto de volgende dag naar huis.

Na 2 dagen alle moed bij elkaar geraapt (ik was één van de weinige waarbij het zo extreem dik is geworden en er zo veel pijn aan had) en naar de ortho geweest, daar kreeg ik al van de orthodontist te horen dat het niet stond zoals hij het graag had gewild, dus er gingen elastieken aan m'n beugel, wat een enorme druk zette op m'n kaken en ik dus nog meer pijn had, maar gelukkig (of niet?!) was dit voor korte duur, want gelijk na de ortho had ik een afspraak in het ziekenhuis bij de kaakchirurg..

Ook de kaakc. zag precies hetzelfde als de orthod. en terwijl ik in de stoel zat ging mijn kaakc. met m'n orthod. bellen, op dat moment zakte de grond onder m'n voeten weg (bij wijze van spreken, aangezien ik in de stoel zat), mijn kaakc. was heel standvastig in zijn besluit, de operatie moest over omdat mijn kaak vlak na de operatie is verschoven en dus scheef stond.

Het is een moeilijk verhaal en kan het niet uitleggen maar het is me meerdere malen uitgelegd met behulp van tekeningen enz. maar het blijft vaag.

De zwelling moest eerst minder zijn wil hij weer kunnen opereren, dus ik moest naar huis om aan te sterken en zou een oproep krijgen voor de volgende operatie, nou je snapt wel hoe ik me voelde toen ik het ziekenhuis uitstapte, ik was in een roes, alles ging aan me voorbij, want dit had ik wel het laatst verwacht.

1 week echt een vreselijke pijn gehad, vooral de nachten waren vreselijk pijnlijk, aardig wat huilbuien gehad, want mijn kaakspier die langs je oren loopt stond zo extreem strak omdat ik zo dik was in m'n gezicht, dat mijn oren echt op springen stonden, althans, zo voelde het.
Maar na regen komt zonneschijn en begon ik langzaam aan op te knappen en me beter te voelen, zelfs de Dond., avond voor de operatie, ben ik met vriendlief naar de MacDonalds geweest en heb me helemaal vol zitten stoppen met bitterballetjes en patatjes, wetend dat dit voor lange tijd niet kan, het kostte me een beetje pijn en veel moeite maar god, wat was dat lekker zeg.

Vrijdag met lood in m'n schoenen weer naar het ziekenhuis voor operatie nr.2. Ik voelde me weer zo goed, dat je dan gezond het ziekenhuis in gaat en er zo slecht bij wijze van, weer uitkomt, is raar en je moet je lichaam echt kans geven te herstellen, een narcose is niet niks.

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:37

Ik heb 3 dozen Nutridrink staan, waarvan ik alleen de Chocoladesmaak met moeite weg krijg, dit zou ik 6 keer op een dag moeten drinken maar het is zo vreselijk vies. Ik heb verder geen contact met de dieetiste.

Ik heb geen cm, had ik maar 2 cm ruimte, ik zal je een foto pb'en hoe mijn mond eruit ziet.

Ik doe zo gelijk mn verhaal van operatie 2 erachteraan.

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:40

Ik heb een osteomie van mijn bovenkaak gehad . Bij mij is alles goed gegaan maar ik moest eerst wel nog 2 rekkers dragen die men mond redelijk dicht hielden. Ik moest ze in een soort 3hoek doen , van boven naar beneden en naar achteren .

Ik heb een hele dikke kop gehad maar verder toch niet veel last . Normaalgezien mag je bijan geen pijn hebben aan een osteomie operatie .

Voor vragen pm maar
xx

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:05

Oke, operatie 2:

Hechtingen weer los, plaatjes eruit, die kunnen ze niet opnieuw zetten omdat het allemaal te broos is, vandaar dat je kiezen dan op elkaar moeten omdat er niks in mijn kaken zit dat ze op z'n plek houd. Kaak recht zetten (die overigens alweer aardig vast zat, zei m'n kaakc. naderhand) en weer hechtingen erin. De eerste operatie duurde 2 uur, deze 2e 1 uur. Dus minder ingrijpend.

Zou je denken...ik moest volgens procedure 1 nachtje op de IC verblijven, dit was voor mij een best traumatische ervaring, een paar uurtjes na mijn operatie zijn mijn vriend en zus langsgeweest op de IC, maar ik werd in een roes gehouden omdat ik aan het zuurstof lag, ik blijk wel gepraat te hebben en dingen te hebben opgeschreven alleen herinner ik mij er helemaal niks meer van, ik vroeg ook steeds om kusjes aan m'n vriend (helemaal niks voor mij haha) en zei tegen mijn zus dat ik van haar hield (ook helemaaal niks voor mij).

Mijn vriend was trouwens erg geschokt om mij zo te zien liggen, ik had nl een catheter (een buisje in je blaas die je urine naar een zakje leid red.), ik lag aan de hartbewaking, had in elk neusgat een buis die naar mijn longen gingen en zuurstof vervoerde en..ik lag vast, met mijn handen aan het bed. Dit omdat je anders uit reactie de buizen uit je neus kan trekken, met alle gevolge van dien..De volgende ochtend werd ik om 6 uur wakker op de IC, van 6 tot 9 uur, heb ik werkelijk als een hel ervaren, sorry als het wat overdreven overkomt, maar dit is puur mijn gevoel..Ze hebben tot 3 keer toe de buizen moet leegzuigen, omdat die vol zaten met slijm, op het moment dat ze dat deden, kreeg ik geen lucht, dit leek soms minuten te duren, het gevoel dat je stikt, is onbeschrijflijk en dan lig je ook nog is vast. Ik had vreselijke pijn met slikken, ook niet zo heel vreemd met een gigantische buis in je keel.

Moest ik ook nog gewassen worden, terwijl je er zo bij ligt, gelukkig mocht ik toen wel los. Klinkt wel vreemd zo haha. Om 9 uur kwam de kaakc. en zei gelukkig dat de tubes eruit mochten, god, wat was dit ook wederom vreselijk maar wat een opluchting, ik kon weer zelfstandig ademen, slikken, kwijlde ook niet meer gelukkig, maar een pijn in en aan m'n neus, tot op de dag van vandaag, is mijn neus pijnlijk en gevoelig, er zitten zelfs nog korstjes aan.

Toen weer terug naar de afdeling en Zondagmiddag mocht ik weer naar huis. Ik voelde me goed en zag er stukken beter uit dan toen an de eerste ingreep.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 22:58

Jeetje wat een verhaal, ontzettend bedankt dat je dit voor ons ( in elk geval mij ) wilt neerzetten...

Die tweede operatie klinkt vele malen heftiger, vooral de ic en al die buisjes.. En een catheter? Dat had ik niet verwacht, en bedoel je dat je geintubeerd was? Dus aan de ademhalingsmachine lag of lees ik dat verkeerd? Vanwaar precies die buisjes in je neus?

Wel erg voor je vriend en vriendin om je zo te zien. Gekker nog dat jij je er niet veel van herrinnert. Ken je nagaan in wat voor wereld je eigenlijk zit op zo'n moment..

Wel fijn dat je snel opknapte Ach gut en zondag weer naar huis kon.

Die buisjes er in en die catheter enz, wist je dit van te voren? Was je 'bij' toen dit werd aangelegd? Hoe ging het toen het eruit mocht allemaal, maak je dit allemaal goed mee?

Hoe ziet je gezicht er nu uit? Minder gezwollen? Is de vorm ook echt veranderd? ( Ga ook ff pm kijken )...

Meis, ik ben wel trots op je ! Je hebt het toch maar weer overleefd Knipoog op naar betere tijden!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 23:06

Nutridrink, is dat trouwens echt zo vies? Je hebt toch ook banaan, en aardbei enz? En van die weightgain shakes? Die schijnen best lekker te zijn?



Overigens een update van mij Party!! Ben afgelopen donderdag voor het eerst na de plaatsing van mijn beugel voor controle geweest. Hij was erg tevreden, gaat allemaal vrij vlot. Mijn ondertanden stonden behoorlijk gedraaid, die staan alle 4netjes in de rij. Alleen de eerste kies die stond nog erg uit het 'gelid' en deze heeft hij even handmatig ertussen geduwd ( auuuu!! Dacht dat ik door de grond ging, damn wat een rotgevoel! Je tanden zijn al zo gevoelig!). Daarna is er onder een sterkere draad in gezet.

Alsof het nog niet genoeg was Tong uitsteken Hij heeft boven mijn hoektand naar voren getrokken, deze stond beetje verdringen en iets naar achter. Bij de plaatsing van mijn beugel kon de draad nog niet meteen door dit slotje heen, dat ging via verlegingsdraadje. Nu heeft hij ook deze tand er tussen getrokken zodat hij in de draad mee kon . Helaas wist ik al wat me te wachten stond doordat hij daarvoor die kies had gedaan en auuuuu... Was wederom vreselijk! Maar goed, heb het overleefd!

Toen ik daarna in de spiegel keek werd ik blij, zowel boven als onder ziet er nu eigenlijk al heel recht uit mooi in een boog. *LOL* De ortho wil nu alleen de boog nog verbreden en perfectioneren. Waarschijnlijk wordt ik al eind zomer geopereerd. Vrij snel na de plaatsing van mijn beugel, maar het stond opzich allemaal al redelijk recht dus daarvoor hoefde niet veel te gebeuren. In principe is dat nu al gebeurd, nu wil hij alleen nog de stand zo aanpassen voor de operatie en zoals het er nu uit ziet duurt dat nog ongeveer 6mnd....

Totzover de update, moet nu 18april weer..

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:13

De catheter was omdat al je functies plat liggen en je dus niks meer onder controle hebt, zo ook je blaas niet.

Ik lag inderdaad aan de ademhaling, via m'n neus, want via je keel kan niet, in mijn geval dan, omdat mijn mond dicht zit. Vandaar de buisjes in mijn neus.
Het is jammer dat er op de IC geen tel. aan mogen anders had mijn vriend er een foto van gemaakt, maar die was eigenlijk ook echt in shock.

Ik zat in een wereld, wat denk ik te vergelijken is met een wereld wanneer je een overdosis aan GHB hebt binnen gekregen.

Van de buisjes en catheter wist ik helemaal niks, vandaar dat ik ook vast lag omdat het allemaal heel onnatuurlijk aanvoelde. Dit is allemaal "aangelegd" terwijl ik nog onder narcose was, ik heb hier dus niks van meegemaakt.

Als het er allemaal uitgaat maak je dit wel goed mee want dan ben je helemaal bij, je moet tenslotte weer zelfstandig gaan ademhalen.

M'n gezicht is aan één kant nog wat gelig en gezwollen, m'n onderlip is voller en staat ook mede door de elastieken wat ver naar voren nu.

Laat je niet gek maken door mijn ervaring hoor, ik ben de 2e in 18 jaar tijd bij wie ze dit meemaken, het is dus echt een uitzondering Lachen

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 23:16

Ik kan nu al niet meer terug Tong uitsteken Haha ik weet ook wel dat er een goede kans is dat bij mij alles in 1x goed gaat. Dit hoop ik ook echt natuurlijk! Maar toen de ortho zei nog half jaartje dacht ik woo, dat is al best snel! Ik rekende meer op een jaar minimaal nog... Dat is ook gangbaarder...

Hoe ver voor de operatie wist je de exacte datum? En wanneer ging je voor het eerst naar de kaakchirurg?

Ow en wat ik nog was vergeten, mijn ortho heeft toch besloten dat mijn verstandskiezen er uit moeten. Hij hoopt dit in de operatie te kunnen integreren.. Wel duimen jullie voor me, ik wil dit echt niet ook nog eens apart laten doen!!!!

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:18

Goh, dat klinkt heftig, dat hij zelf je tand er even tussen duwd.

Fijn voor je dat je tanden zo flexibel zijn eigenlijk, ik heb er 3 jaar mee moeten lopen, (en nu nogsteeds) en vind het nu wel genoeg.

Je tanden zijn ook na deze controles waarschijnlijk weer erg gevoelig, dat is ook vervelend, ik weet wat je doormaakt Lachen

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:22

Een maand of 2.

Ik ging 3 jaar geleden al voor het eerst naar dezelfde kaakchirurg, omdat ik voor de behandeling 6 kiezen moest laten trekken Knipoog

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 23:30

Oew maand of 2 van te voren al! als ik uitga van September dan weet ik het in Juni al en juni is al over 3maanden!!!


Aaaaah Tong uitsteken


Het heeft allemaal een eeuwigheid geduurd maar nu gaat het dan in eens snel. Ik starte dit topic inmiddels bijna jaar geleden. Het duurde 3kwart jaar voor alles rond was en die beugel er echt in zat..


In elk geval succes deze dagen en blijven updaten hoor! Knipoog

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:49

Hoe is het vandaag? Gaat het weer een stukje beter? Ach gut


Ik heb iets nieuws ontdekt aan mijn beugel en kan er maar niet vanaf blijven

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:55

wel vanaf blijven megan_ Knipoog
wat een verhaal zeg heej olivia... hoop dat het snel weer goed met je gaat..
ik ben vandaag bij de ortho geweest en 21mei gaat mijn beugel eruit Haha! moet zeggen dat ik sinds zze het plaatje en schroeven verwijderd hebben ik geen ontstekingen meer heb, dus bij mij gaat het nu een stuk beter.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 01:51

Haha het wordt al minder, maar het blijft verleidelijk er mee te spelen Tong uitsteken

21Mei jeetje dat wordt aftellen!! Eindelijk is het einde in zicht!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 00:00

21 mei komt dichterbij.. Het is inmiddels alweer april!

Mijn vriendin d'r beugel is er vrijdag uitgehaald, ze hoefde hem maar een half jaartje... Wow wat is het mooi geworden.. Wou dat ik al zover was, ik moet nog wel even

Water_Olivia, hoe is het nu? Ach gut

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:50

ja jij bent voorlopig nog niet klaar, maar hoe eerder de operatie hoe eerder je ervan af bent..

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:13

Ik ga vragen bij mijn volgende afspraak of ze het iets kunnen versnellen.. Nu ziet het er naar uit dat het in Sept gaat gebeuren maar dan begint net mijn laatste schooljaar van me studie, als het in aug zou kunnen dan loop ik geen studievertraging op... Hopelijk kunnen ze wat doen want ik wil niet nog meer studievertraging ( heb ik al door mijn Australie reis).

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:33

in de zomermaanden kun je in het ziekehuis vaak wel terecht omdat dan niemand wil net als bij mij in december. dus als je tanden tegen die tijd goed staan zou ik het idd zeker proberen Haha!

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:31

HoiHoi,

Wat fijn dat je beugel er 21 Mei uit mag!

Ik zit de dagen af te tellen dat de elastieken of losser of er zelfs helemaal uit mogen Lachen Voor mij is het nog 3 tot 6 maanden met beugel en dan gaat hij er ook uit, ik kan niet wachten Haha!.

Inmiddels gaat het best wel goed, schommel wel heel erg met m'n gewicht, dan weer een kilo erbij dan weer eraf. Ben ook wel echt gewend geraakt aan het voedsel wat ik binnen krijg wat ook wel weer een nadeel is omdat m'n maag ook kleiner is geworden en ik dus sneller voldaan ben.

Volgende week Dinsdag, dus nu nog precies een week en dan naar de kaakchirurg om hopelijk die vervelende elastieken eruit te laten halen. Iedere week ook controle bij de orthodontist maar die kijkt alleen alles na en kan verder ook niks doen, maar het ziet er allemaal goed uit dus daar vertrouw ik dan maar op haha.

Groetjes

cheyentic

Berichten: 2325
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: in de buurt van rotterdam

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:25

fijn om te lezen dat het bij jou nu ook de goede kant op gaat.. je maag rekt snel genoeg weer op dat heb ik ook gehad (al heb ik natuurlijk lang niet zo lang met elastieken gelopen als jij)

het ergste heb je iig achter de rug Haha!

DAndrea
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:57

Aanstaande Dinsdag mogen de elastieken er als het goed is uit Haha!

Dat wilde ik even kwijt Haha!