Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 14:19

Ik slaap nu met zo'n hekje onder mijn kussen. Gaat prima voor nu. Mijn gezwollen wangen zijn ook echt hard zeg maar doet echt pijn als ik erop zou liggen. Achter mijn voortanden is het tandvlees ook ruw en gezwollen, dat is ook erg gevoelig, ondanks dat mijn tanden en tandvlees geen gevoel hebben.. snap je het nog haha.
Hoe lang duren die bloedneuzen? Ik blijf er last van houden, zodra ik voorover buk om bv de mindspoeling uit te spugen gaat het lopen. Doet geen pijn en is niet veel , maar ik val flauw van bloed. Dus telkens snel ogen dicht en doekje zoeken haha.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:48

Tot zolang je sinussen nog vol zitten.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 18:05

Wisselt wel, ene keer is het licht roze en andere keer helder rood bloed. Gaat redelijk goed wel, heb al ontbijt gemaakt, wasjes gedraaid. Wel moe en even liggen erna, maar in etappes. Heb geen gevoel in bovenrand en, maar krijg ineens steken in een snijdend! Heel naar en vreemd ook aangezien er een kroon op zit... bovenlip tussen neus en lip zeg maar tintelt wel. En vieze smaak in mijn mond!! Brrr dins controle en aandraaien... spannend

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:44

Morgen aandraaien in het zh, stiekem wel spannend. Ik heb nu al hele dag druk achter mijn neus, laat staan straks!

Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:57

Zoe26 schreef:
Morgen aandraaien in het zh, stiekem wel spannend. Ik heb nu al hele dag druk achter mijn neus, laat staan straks!


Valt erg mee! Ik vond het ook doodeng, maar het is niet echt pijnlijk. Succes!!


Bij mij is mijn onderkaakoperatie nu bijna 4 weken geleden. Eerder schreef ik al over klachten aan mijn linker kaakgewricht. Volgens de KC is die tijdens de operatie behoorlijk gekneusd geraakt, dikke pech dus.
Dit is nu langzaam beter aan het worden gelukkig, de scherpe pijn is eraf. Maar wat ik nog wel heb is last van beide gewrichten met praten. Ik merk dat ik dan (onbewust) toch zijwaartse/onverwachte bewegingen ermee maak en dan krijg ik er soms een flinke pijnscheut in of dan voelt het alsof mn kaak 'blokkeert'. Geen fijn gevoel. Ik praat daarom nog steeds best moeilijk. Hoort dit erbij, of heb ik weer iets raars? :P

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:21

Nee hoor, hoort er (helaas) bij. Gewoon zo min mogelijk praten haha. Ik vond praten heel vermoeiend...

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:29

Praten gaat tot nu toe goed. Je hoort helemaal niks, zal straks anders zijn.
Pijn aan kaakgewrichten heb ik al jaren en zo ook nu. Door het uitdraaien komen die ook in een andere positie en daarbij ook al je spieren en pezen. Zeker een kneuzing duurt erg lang met genezen, dus ergens logisch dat je iets voelt.

Ik heb wel het volgende... na de operatie was mijn bovenkaak al wat breder. Ze paste totaal niet op elkaar. Ik heb toen een foto gemaakt van de tpd en je zag een symbooltje. Deze is nu weg en sinds vanmorgen passen mijn kaken weer als vanouds... Ik maak mij erg zorgen dat de tpd niet goed is en ik opnieuw onder het mes moet. Ook in mijn mond zie je die pootjes en voetjes, er zit niks onder mijn gehemelte vlees meer zeg maar, hechtigtingen zijn eruit...

Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:52

Prairy schreef:
Nee hoor, hoort er (helaas) bij. Gewoon zo min mogelijk praten haha. Ik vond praten heel vermoeiend...


Ah thanks, kwestie van geduld weer dus. Merk dat je daar wel een behoorlijke dosis van nodig hebt met deze operatie.. Praten is idd erg vermoeiend, ik praat als een robot met botox. :')
Overdag heb ik nog nauwelijks pijn, maar 's nachts... Pfoe...

Van een TPD heb ik weinig verstand helaas, Zoe. Ik had een Hyrax.
Goed aangeven vandaag met het aandraaien!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:42

Ik vond het aandraaien niet erg, maar de pijn en druk erna wel ! Druk achter mijn neus/jukbenen en echt veel pijn in mijn kaakgewricht.
Ik heb veel klachten met mijn gewrichten of de kaakkopjes, links is versleten, maar dit had ik niet verwacht. Vanavond trok het wel na een uurtje weg en had ik alleen barstende koppijn. Morgen vroeg de wekker voor een pijnstiller dan kan mijn man draaien voor hij gaat werken. Ik voel mijn voortanden gewoon bewegen nu, 3 uur na het draaien ... Best gek.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:04

Ik heb ook 1 versleten kaakkopje sinds de operatie. Erg veel pijn van gehad. Heb toen voor ‘s nachts een bitje tegen knarsetanden gekregen en geen pijn meer sindsdien.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:52

Ja Loes die had ik ook een. Gaf bij mij ook wel rust, maar kraken en uit de kom schieten bleef. Ik ben heel benieuwd of dat allemaal wel minder word straks met de nieuwe positie. Merkte jij verandering voor en na de operatie?

Ik moet zeggen dat vandaag het aandraaien pijnlijk was, maar met koelen erna het ook weer redelijk snel gezakt was. Ik begin al wel wat verschil te zien, dat motiveert iig!

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:26

Kraken en uit de kom schieten heeft bij mij ook wel enkele maanden geduurd voordat dat weg was. Nu heb ik dat nog maar een heel enkel keertje.

Ja voor de operatie had ik nergens last van. Problemen met m’n kaakkopje is pas gekomen na de operatie. :+

Aandraaien heb ik nooit gehad.. maar wel heel fijn dat je nu verschil begint te zien :j

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:42

Oh dat is ook wat dat je dat erna kreeg. Dus eigenlijk door de operatie. Belooft voor mij ook wat dan. Ik merk gewoon heel erg dat mijn gezicht moet wennen aan nieuwe positie. Ook logisch natuurlijk.

Ben heel benieuwd hoe het praten gaat straks met de enorme spleet tussen mijn tanden... wordt een uitdaging.
Voor mijn werk moet het toch wel redelijk klinken en verstaanbaar zijn... oefenen oefenen oefenen...

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:10

Het aandraaien deed me toch zo'n pijn. Ik heb na een pijnlijke nacht vanmorgen het ziekenhuis gebeld. Moest direct komen om te laten nakijken.

Ik kwam nu bij 1 van de 2 chirurgen die mij geopereerd hebben en hij hoorde mijn verhaal aan en zei dat ie snapte dat ik zoveel pijn had aangezien 2x aandraaien veel te veel is. Hij was boos dat ik de eerste afspraak na de operatie niet bij hem was, maar hij ging dit oplossen met het ziekenhuis. Ik hoef nu maar 1 kleur per dag te draaien en dan is het goed. Nu even bijkomen en dan na het weekend draaien moet ik maandag naar de ortho om te kijken hoe het ervoor staat.

Hoe lang hebben jullie gedraaid ongeveer? Gaat best snel en ik moet zeggen dat het spleetje tot nu toe meevalt.

Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:35

Hoe gaat het nu, Zoe? Al wat minder last met draaien?

Ik had ook iets leuks.. Ik moest vanochtend voor het eerst na de operatie weer naar de ortho.
Hij bevestigde wat ik zelf dag 1 al had gevoeld: ik heb geen enkel contactpunt op mn kiezen, wat wel zou moeten na de operatie.
Daardoor krijgen mijn kaakgewrichten steeds een klap omdat mijn onderkaak door het gebrek aan steun steeds naar achter 'glijdt'. Daardoor blijf ik ook steeds zo'n last houden en kan zelfs de overbeet zelfs gewoon weer terug komen. Er moet dus snel gehandeld worden doormiddel van een soort plaatje in mijn bovenkaak.
Maarrr ik moest daarvoor dus gaan HAPPEN. Met een mond waar met geluk net een theelepeltje en een babytandenborstel in past en gekneusde kaakgewrichten. Au au, dat was echt hel, jullie weten vast wel hoe groot die dingen zijn... Het moest ook nog twee keer opnieuw. Dacht dat mijn kaak eraf viel. :o Nu maar even met een Ibuprofen op de bank bijkomen, pffff. Vind het een hels traject tot nu toe.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:41

Oh wauw dat is echt hels geweest ja! Veel sterkte...

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:52

dit geeft niet veel moed,
ik breek even in.

Ik ben begin dit jaar naar ortho geweest en zou "moeten"beugelen. om goed te doen zou ik dus onder ook beugel moeten met aansluitend ook kaakoperatie.
Daar zie ik wel tegenop moet ik zeggen.

Moesten jullie ook eerst langs kaakchirurg voor gesprek?
Ben 37 dus sta niet te springen maar voor mn kaakjes en tanden is het wel beter dat er iets aan gedaan wordt.

Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:21

peetje82 schreef:
dit geeft niet veel moed,
ik breek even in.

Ik ben begin dit jaar naar ortho geweest en zou "moeten"beugelen. om goed te doen zou ik dus onder ook beugel moeten met aansluitend ook kaakoperatie.
Daar zie ik wel tegenop moet ik zeggen.

Moesten jullie ook eerst langs kaakchirurg voor gesprek?
Ben 37 dus sta niet te springen maar voor mn kaakjes en tanden is het wel beter dat er iets aan gedaan wordt.


Laat je niet door mijn verhaal afschrikken hoor, het is best een heftig traject dat zeker, maar bij mij zijn er wat dingen minder goed gegaan die normaal gesproken gewoon wel goed gaan. Ik had destijds een duo gesprek met kaakchirurg en ortho en voor de operaties ook gewoon consults bij alleen de kaakchirurg.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:28

Jemig Feela het zit niet mee! Andere kant het is weer achter de rug en blij dat ze er nu achter komen en het kunnen verhelpen als wanneer je weer opnieuw geopereerd moest worden. Sterkte en ik hoop dat het snel zakt bij je!

Bij mij was het aandraaien de eerste dagen een stuk beter, langzaamaan werd het wel gevoeliger. Ik ben maandag bij de ortho geweest en moest tm donderdag draaien. Morgen heb ik een controle in het zh en dan kan ie op slot !! Ik ben in principe weer redelijk de oude enkel die druk op mijn bol en dat zal snel minderen als het draaien stopt. Ik werk nu elke dag enkele uren vanaf thuis en wil volgende week na 2.5 week weer naar kantoor. Ik rij een uur in de auto dus wil zeker zijn dat mijn hoofd fijn en helder is.

Nu viel mij vanmorgen iets op... misschien is het niks hoor, maar in mijn linker neus gat steekt een bobbel/bot ik voel en merk de druk nu nog. Ik meld het morgen even, maar schrik er een beetje van wel. Krijg gelijk spook iedereen in mijn hoofd.

Peetje, ik ben ook uit uit 82 en ben net gestart. De operatie bij van verbreden viel mee enkel het aandraaien is iets pittig, maar te doen. Onderkaak naar voren krijg ik volgend jaar, eerst een jaar beugelen. Niet twijfelen, gewoon doen het is een kleine investering, maar je krijgt veel terug!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:22

Jeuhhh na 11x draaien is de tpd op slot! Voelt stiekem als een mijlpaal. Ik zal me nu ook snel beter voelen betreft druk op mijn hoofd. Ik heb nu een spleet van 4 mm, de eerst dagen dat ik draaide ging ik slapen en s morgens was alles weer normaal. Ik twijfelde toen of het goed ging haha. Nu voel ik het ook bewegen constant dus vermoed dat dut geen 8 mnd gaat duren...

Door de druk en alles van mijn voorkant was mijn neusschotje scheef gaan staan en blokkeerde mijn neusgat. ik vroeg er vanmiddag om en toen heeft hij hem "even" goed gezet. Pieste bijna in mijn broek! Nu beetje beurs maar alles staat weer recht haha.

Ik had wel een eet vraagje. Ik eet nog steeds vloeibaar of puree. Nu lees ik sommige die na 2 a 3 weken weer zo goed als normaal eten, behalve taai vlees. Hoe deden jullie dat? Bij mij voelt dat echt niet fijn. Het wipt zeg maar en kiezen zijn wankel en gevoelig.
Ik zie mezelf nog niks kauwen hoor..

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:24

Je mag ook niet kauwen de eerste 6 weken. Hooguit alleen wat zachtgekookte aardappelen/bloemkool enzo. Eerder écht kauwen is niet goed voor je.
Ik begon na een week met zachtgekookt eten.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 21:11

Oh gelukkig, ik vond het al apart al die verhalen en dat het bij mij niet lukt. Wordt pittig dan de komende maand haha. Ben de brinta en yoghurt langzaamaan wel beu.

En op je zij slapen? Ik heb het de afgelopen 2 nachten in mijn slaap gedaan en voelde het gewoon bewegen, dus vannacht maar weer mijn rekje in bed.

Ik ben ongeduldig. Ik hoop dat ik niks kapot gemaakt heb met mijn "pogingen"...

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:46

Ik sliep gewoon op m’n zij na twee weken. :j
Verder at ik naast yoghurt en Brinta ook banaan, paar seconden in de magnetron zodat ie een beetje zacht wordt. Pannenkoeken gingen ook aardig. Brood zonder korstjes, eventueel gedoopt in soep/bouillon. Roerbak ei ging erg goed! Spaghetti met saus en groenten fijn gemaakt met de staafmixer was mijn favoriet. Fijngemaakte lasagne smaakte ook prima.
Als lekkernij at ik cake.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:51

Deed je dit gelijk slikken of toch een beetje kauwen? Ik heb het een paar keer geprobeerd met een mini stukje boterham en pasta en het voelt echt vreselijk! Misschien ben ik gewoon bang hoor haha

Ik lig nu in bed op mijn rekje, maar dagen wachten tot het tot rust is. Vandaag veel gekletst dus heel de boel voelt moe en stijf.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:57

Nee wel heel voorzichtig kauwen of met m’n tong tegen m’n gehemelte aan prakken, voor zover dat nog nodig was/is bij gedoopt brood of fijngemalen pasta. :D ‘t Is even zoeken wat voor jou werkt. En soms moet je gewoon even door het enge heen. Als je voorzichtig en zachtjes doet kan er weinig mis gaan. Je kaak zit goed vast. :j Maar maak vooral gebruik van de staafmixer, dat was echt mijn beste vriend. :+

Ah dat klinkt bekend ja, moe en stijf gevoel na veel praten. Is niet fijn!