Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:38

Dan ben ik benieuwd naar het geheim van JackieLuca ;)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18003
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:46

xWouter schreef:
Ah zie ik nu staan ja. Dan heeft ze echt geluk gehad :+

Ik heb meerdere malen zwart op wit staan dat het absoluut niet vergoed wordt namelijk, ben er meerdere malen mee naar ze toe geweest maar helaas werd het telkens afgewezen..

Je behandelaar moet een verzoek tot machtiging indienen, dat kan je zelf niet doen. En dan hangt het er vanaf of je verzekeraar het medisch noodzakelijk vind of niet.

En dan kan het nog zijn dat men de operatie noodzakelijk vind en dus vergoed, maar het bijbehorende beugel traject niet.

Dus wat de een wel of niet verhoord krijgt, zegt weinig over wat een ander wel of niet vergoed krijgt in dit geval.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:52

Ik heb het nu inderdaad aan mijn behandelaar gevraagd om een machtiging in te dienen.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:40

horsiegek schreef:
Dan ben ik benieuwd naar het geheim van JackieLuca ;)


Ik zelf heb niks gedaan daar aan :o
Mijn orthodontist heeft alles geregeld, ik denk dat het er misschien ook wel aan ligt wie je aanvraag behandeld. Ik heb gewoon mazzel gehad denk ik _/-\o_

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:05

Lalidan schreef:
xWouter schreef:
Ah zie ik nu staan ja. Dan heeft ze echt geluk gehad :+

Ik heb meerdere malen zwart op wit staan dat het absoluut niet vergoed wordt namelijk, ben er meerdere malen mee naar ze toe geweest maar helaas werd het telkens afgewezen..

Je behandelaar moet een verzoek tot machtiging indienen, dat kan je zelf niet doen. En dan hangt het er vanaf of je verzekeraar het medisch noodzakelijk vind of niet.

En dan kan het nog zijn dat men de operatie noodzakelijk vind en dus vergoed, maar het bijbehorende beugel traject niet.

Dus wat de een wel of niet verhoord krijgt, zegt weinig over wat een ander wel of niet vergoed krijgt in dit geval.


Dat snap ik, ik zit zelf ook in het traject dus ik weet dat een machtiging ingediend wordt door de behandelaar. Ik heb het ook niet over het vergoeden van de operatie zelf, maar de beugel. Operatie werd gewoon vergoed namelijk.

Maar gezien er werd gezegd dat het in haar geval niet medisch was, gaf ik aan dat in een niet medisch geval het Zilveren Kruis geen vergoeding gaf toen ik er mee bezig was bij hun. :)

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:05

Bij mij is allebij vergoed. Operatie en beugel. De Ortodontist had samen met de kaakchirurg de aanvraag ingedient.
Ik zat bij Zilverenkruis.

Zilverenkruis kan het dus zeker wel vergoeden.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:22

Zijn er hier ook mensen die voor de kaakosteotomie van de onderkaak een hyraxbeugel hebben gehad en daarbij wel of geen operatie om het gehemelte te verzwakken/breken?

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:40

Dinsdag op controle geweest, zag er allemaal goed uit, alleen bij mijn achterste kies nog een gaatje in het tandvlees. Ik spoel dat nu 3x per dag met mondspoel middel, maar sinds vandaag heb ik steken die door mijn hele kaak schieten als ik wat eet of drink.
Denken jullie dat ik toch even naar het ziekenhuis moet bellen?
Ben bang dat ik dan overkom als een zeur :o

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 12:45

horsiegek schreef:
Zijn er hier ook mensen die voor de kaakosteotomie van de onderkaak een hyraxbeugel hebben gehad en daarbij wel of geen operatie om het gehemelte te verzwakken/breken?

Ik heb een hyrax voor de bovenkaak gehad met breken en verbreden.

In de onderkaak hebben ze, naast de verstandskiezen, ook een gewone kies weggehaald, daardoor kwam daar voldoende ruimte voor de rest te verplaatsen.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:18

Prairy schreef:
horsiegek schreef:
Zijn er hier ook mensen die voor de kaakosteotomie van de onderkaak een hyraxbeugel hebben gehad en daarbij wel of geen operatie om het gehemelte te verzwakken/breken?

Ik heb een hyrax voor de bovenkaak gehad met breken en verbreden.

In de onderkaak hebben ze, naast de verstandskiezen, ook een gewone kies weggehaald, daardoor kwam daar voldoende ruimte voor de rest te verplaatsen.


Was dat erg heftig? Veel last gehad van die eerste operatie? En hoe lang duurde het toen voordat je genoeg ruimte had en uiteindelijk geopereerd kon worden?

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:30

Het openkrikken was eng maar op zich niet pijnlijk. De zwelling is het ergste en daar zijn best wat dingen die je kunt doen om die minder erg te laten worden. Arnica D3, goed koelen en vooral blijven zitten en niet gaan liggen als je weer thuis bent, dan zakt de zwelling niet zo snel naar je ogen.

Het openkrikken gaat best snel, ik had uiteindelijk een gaat van 10mm tussen mijn voortanden, en binnen 3 maanden was dat weer uit zichzelf een soort van naar elkaar toe gegroeid. Ook het bot van je gehemelte groeit weer heel snel dicht.

Ik snap alleen je laatste vraag niet zo goed, de operatie (boven) komt eerst, dan pas ga je open krikken waardoor je ruimte krijgt. Daarna werd er pas een beugel geplaatst (dus na die 3 maanden toen het dicht ging groeien).

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:45

@ Prairy ik bedoelde tussen het breken (1e operatie) en de verplaatsing van je onderkaak (2e operatie). Dus als ik het goed begrijp heb je eerst 3 maanden een hyrax gehad voordat je een slotjesbeugel kreeg, toen nog wachten tot de kaakoperatie?
En begrijp ik nou dat je wakker was tijdens het breken?

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 13:55

De operatie van de bovenkaak met hyrax was in april 2012. En nee joh, je bent echt helemaal onder zeil hoor!!!

Daarna inderdaad slotjes beugel.

In november 2013 zijn mijn onderkaak naar voren en bovenkaak naar boven verplaatst.

Beugel mocht er eind juli 2014 uit volgens mij en toen zijn ook bijna gelijk de schroeven van november er weer uit gehaald want daar kon ik niet tegen. En dat mocht pas 6 maanden na de operatie.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:20

Prairy schreef:
De operatie van de bovenkaak met hyrax was in april 2012. En nee joh, je bent echt helemaal onder zeil hoor!!!.


Hihi dacht al :=

Oké, ik ben benieuwd hoe dat bij mij zal gaan. Ik heb wel een redelijk smalle bovenkaak dus ik denk niet dat ik onder een verbreding uit zal komen. Afspraken voor de foto's en happen staan nu ook, dan in juli naar de kaakchirurg en half juli een gesprek met de ortho. Pas na de foto's en happen kan het verzoek tot vergoeding aangevraagd worden.

SkyLWG
Berichten: 273
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Heeze

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 15:35

Als ik het goed begrepen heb, zijn er richtlijnen voor wel/niet vergoeden van de beugel icm operatie. Dus bijvoorbeeld vanaf 8mm (ik noem maar een getal) overbeet wel vergoeding en anders niet. Ik had net te weinig en moest de beugel zelf betalen. Operaties (SARME, osteotomie en kinplastiek) wel gewoon vergoedt gekregen.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 16:56

SkyLWG schreef:
Als ik het goed begrepen heb, zijn er richtlijnen voor wel/niet vergoeden van de beugel icm operatie. Dus bijvoorbeeld vanaf 8mm (ik noem maar een getal) overbeet wel vergoeding en anders niet. Ik had net te weinig en moest de beugel zelf betalen. Operaties (SARME, osteotomie en kinplastiek) wel gewoon vergoedt gekregen.


Ik had 11 of 13 mm dus vandaar dat ik het wel vergoed kreeg:)

Wel raar eigenlijk dat je het nergens duidelijk kan vinden

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:10

Mijn ortho zei dat het meestal vanaf 13mm is, maar het staat niet zo beschreven in de polis. Het is o.a. als je onder behandeling staat van een andere arts. En dat sta ik in dit geval, de kaakchirurg. Ach we zullen het wel horen, zou een leuke meevaller zijn.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:57

Goedemiddag,
Ik wil graag meepraten met jullie. Ik heb het hele topic gelezen en ook krijg 5 juni de bovenkaak verbreding. Ook trekken ze dan 2 verstandskiezen, die nog niet door zijn gekomen en ze doen 2x apex van 2 wortels... brrr veel ineens. Ik blijf sowieso 1 nachtje in het ziekenhuis. Ik vind het zoo spannend. Ik krijg trouwens alles vergoed, operatie en beugel. Er staat niks in de voorwaarden inderdaad, dit komt omdat het uit het basispakket vergoed word.
Mijn Otto zei dat er 12 punten zijn o.a de 13 mm overbeet en als je 1 van die punten heb kom je in aanmerking. Bij mij werd het 2x afgewezen de orthodontie en mijn ortho heeft zo haar best gedaan met goede foto's en goed onderbouwing dat ze uiteindelijk de noodzaak inzagen en het toch vergoeden nu.

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:49

Zoe26 schreef:
Goedemiddag,
Ik wil graag meepraten met jullie. Ik heb het hele topic gelezen en ook krijg 5 juni de bovenkaak verbreding. Ook trekken ze dan 2 verstandskiezen, die nog niet door zijn gekomen en ze doen 2x apex van 2 wortels... brrr veel ineens. Ik blijf sowieso 1 nachtje in het ziekenhuis. Ik vind het zoo spannend. Ik krijg trouwens alles vergoed, operatie en beugel. Er staat niks in de voorwaarden inderdaad, dit komt omdat het uit het basispakket vergoed word.
Mijn Otto zei dat er 12 punten zijn o.a de 13 mm overbeet en als je 1 van die punten heb kom je in aanmerking. Bij mij werd het 2x afgewezen de orthodontie en mijn ortho heeft zo haar best gedaan met goede foto's en goed onderbouwing dat ze uiteindelijk de noodzaak inzagen en het toch vergoeden nu.


Spannend zeg! Veel succes. Ik hoor midden juli meer over de plannen en wat mij allemaal te wachten staat.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:14

Ik krijg nu de verbreding met een tpd en dan volgend jaar gaat mijn onderkaak ietsje naar voren en wie weet met mijn kin enzo, maar dat is een zorg voor later. Heb jij een idee wat ze gaan doen? Of totaal niet over gesproken?

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:16

Nee ik ben nu nog niet bij de kaakchirurg geweest en die moet dat beoordelen/bedenken.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:56

Spannend wel!

Ik werd net gebeld door het zh en ze hadden ze ok met spoed nodig, dus mijn afspraak is verzet naar 26 juni ! Baal zo.
Het was al spannend hier naartoe leven en nu weer langer. Ik had alles geregeld grrr. Is overmacht dus we wachten weer iets langer.

Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:19

Hoi allen,

Wat fijn, een topic met lotgenoten!
Vorige week woensdag ben ik geopereerd aan mijn onderkaak, deze is naar voren gezet. Buiten de gebruikelijk pijn en ongemakken verliep het herstel prima. Gister ben ik echter wakker geworden met helse pijn in mijn -ik denk- linker kaakgewricht. Iedere mini beweging doet al pijn en slikken is ook niet te harden. Trekt helemaal door naar mijn oor. Praten en eten is hierdoor weer vrijwel onmogelijk geworden. Vanochtend zag ik ook dat mijn onderkaak wat scheef trok. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nogal paniekerig van word. Iemand enig idee, ervaring of gerustellende woorden? Morgen ga ik naar de kaakchirurg, maar gister deed hij er erg laconiek over.

Overigens vind ik het tot nu toe ook oerlelijk, heb het gevoel dat ik nu een centenbak met hanglip heb. Maar daar mag ik me nog niet druk om maken van mezelf, er zit nog aardig wat zwelling. Major DIP dus even..

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:25

Ik heb er een hele tijd over gedaan om met mijn nieuwe (overigens veel mooiere) gezicht in het reine te komen, dus die week dat je nu de zwelling hebt, zou ik me er nog niet druk om maken :)

Als je morgen naar de KC gaat, neem dan vandaag wat pijnstillers en probeer je ook hier niet te druk om te maken. Dan doet het alleen maar meer pijn :) Sterkte met je herstel!

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:26

Feela schreef:
Hoi allen,

Wat fijn, een topic met lotgenoten!
Vorige week woensdag ben ik geopereerd aan mijn onderkaak, deze is naar voren gezet. Buiten de gebruikelijk pijn en ongemakken verliep het herstel prima. Gister ben ik echter wakker geworden met helse pijn in mijn -ik denk- linker kaakgewricht. Iedere mini beweging doet al pijn en slikken is ook niet te harden. Trekt helemaal door naar mijn oor. Praten en eten is hierdoor weer vrijwel onmogelijk geworden. Vanochtend zag ik ook dat mijn onderkaak wat scheef trok. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nogal paniekerig van word. Iemand enig idee, ervaring of gerustellende woorden? Morgen ga ik naar de kaakchirurg, maar gister deed hij er erg laconiek over.

Overigens vind ik het tot nu toe ook oerlelijk, heb het gevoel dat ik nu een centenbak met hanglip heb. Maar daar mag ik me nog niet druk om maken van mezelf, er zit nog aardig wat zwelling. Major DIP dus even..


Welkom :') en dat is waarschijnlijk een gewricht dat pijn doet... wat een helse pijn kan zijn.
Ik legde er extra veel ijs op omdat die pijn van de koude de pijn van mijn gewricht deed vergeten.
Ik zou me nog niet te veel zorgen maken, je gezicht moet zich ook nog aanpassen en voor hetzelfde geld heb je ergens een spiertje dat wat spasmen heeft of nog moet wennen :j
Geef jezelf de tijd om te genezen en veel ijs leggen dat is mijn tip!
veel succes!