Ademhalingsritme tijdens hardlopen?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Ademhalingsritme tijdens hardlopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 22:42

Ik ben nu sinds een week of 3 weer aan het hardlopen en ik kan gewoon niet normaal ademhalen. Clown
Heb sowieso last van hyperventilatie dus in 'normale' omstandigheden is het al moeilijk, maar tijdens het hardlopen al helemaal!

Nu weet ik dat ik een jaartje terug een soort ritme had, maar ik weet niet meer hoe die ging. Om de 3 stappen in- en uitademen? Of niet?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ademhalingsritme tijdens hardlopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:17

Rustig en redelijk diep door je neus inademen volgens mij inderdaad gedurende de 3 passen. En dan rustig door je mond weer uitademen. Geef iig de lucht de tijd om je longen te bereiken Knipoog Dit is niet wat ik uit een brond heb maar wat een hardlooptrainer mij verteld heeft toen hij een stukje met mij meerende tijdens een wedstrijdje.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Ademhalingsritme tijdens hardlopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:17

Inderdaad, rustig in en uitademen in meerdere passen.
Liefst in door je neus (is de lucht al verwarmd voordat het in je longen komt) en uit door je mond. Veel mensen ademen op een eigen manier, en uiteindelijk moet je doen waar je je goed bijvoelt. Als goed ademen te moeilijk wordt, kan dat een teken zijn dat je te veel vanjezelf vraagt en dus overneemt. Dan is een stapje terug nemen het beste wat je kunt doen. Kan je niet meer normaal ademen, dan heb je ook geen optimale zuurstofopnamen in je bloed/ spieren.

Succes

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Ademhalingsritme tijdens hardlopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:56

Mijn ritme is dit: in-uit-uit, in-uit-uit. Dus elke driestappen 1x in en 2x uit, krijg je minder last van buikoijn.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ademhalingsritme tijdens hardlopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:16

Als ik dat zou doen dan zou ik een hele hoge ademfrequentie hebben en denk ik beetje gaan hyperventileren (te veel O2). Ook zou mijn ademhaling dan veel te oppervlakkig zijn.
Of je moet hele grote en rustige passen maken Haha!

alette

Berichten: 208
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Ademhalingsritme tijdens hardlopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 03:20

ik doe 3 passen inademen en 4 passen uitademen. maar, inademen door mijn neus dat kan ik echt niet hoor! meer mensen die daar last van hebben?