Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:35

Ik vraag me nu al een tijdje iets af en wil graag jullie mening weten.
Wanneer vinden jullie nou dat er sprake is van geestelijke mishandeling? Waar ligt de grens? Wanneer gaan ouders over de streef en wordt het mishandeling?
Hoe vaak moet er iets bepaalds gebeuren en is het bijvoorbeeld geestelijke mishandeling als je ouders meer dan 1 keer tegen je zeggen dat je een afschuwelijk misvormd kind bent en ze zouden willen dat je er niet was?
Ik kan de grens niet goed leggen en zou dus graag jullie reacties willen horen.

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:48

als dat gezegd word wat jij hier opnoemt is dat zeker geestelijke mishandeling... zeker als dit herhaaldelijk word gezegd

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 18:10

Zoiets dacht ik al ja, maar dit zijn maar voorbeelden he.
Ik vraag me gewoon af waar de grens ligt.

FleurBscht

Berichten: 485
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:17

Er ligt niet echt een grens denk ik.. het is ook maar net hoe zo'n kind dat opneemt. Maar in principe is dat wat jij noemde geestelijk mishandeling, omdat diegene gekwetst wordt. En of het echt schade aanbrengt aan de geest ligt eraan hoevaak zoiets gezegd wordt en door wie..

hallow

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: groningen

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:23

dat is persoonsgebonden denk ik..
Ik ben emotioneel redelijk onstabiel en als er dus nagetieve dingen tegen mij gezegt word doet dat mij heel veel.. in het verleden is er emotioneel heel veel met mij 'gespeeld' door een persoon die superveel invloed op mij had.
Daarom kan ik niet meer goed tegen kritiek o.s
Ook wanneer iemand die nu veel invloed op me heeft tegen mij zegt dat ik dit en dit moet veranderen aan mezelf en dat ik er niet knap uitzie haalt mij vreselijk erg naar beneden.
Dat weet ik zelf namelijk ook wel.. bedankt voor de eerlijkheid maar hou zulke dingen liever voor je.. dat wil toch niemand horen? dat er iets mis met je is? terwijl dat misschien niet eens zo is.. ik vind het echt belachelijk dat mensen en vooral ouders(!) anderen zo erg onderuit halen..

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:02

De grens ligt bij de opzet. Als iemand je voortdurend wil kwetsen, kleineren, domineren, om je minder te laten voelen, is dat mishandeling. Als iemand je een keer uitscheld niet.
Overigens wordt er ook een heleboel gekwetst zonder dat het de opzet er was, maar dat maakt het niet minder schadelijk.
Iemand kan bv zeggen "ach doe niet zo belachelijk" of "daar heb je haar weer met haar belachelijke ideeën". Die het zegt kan dan echt denken dat het belachelijk is en er om lachen, maar de ontvanger van zo´n boodschap voelt zich wel in zijn zelfvertrouwen aangetast.

Ann

Berichten: 13308
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:14

Jumpfreak schreef:
...
Hoe vaak moet er iets bepaalds gebeuren en is het bijvoorbeeld geestelijke mishandeling als je ouders meer dan 1 keer tegen je zeggen dat je een afschuwelijk misvormd kind bent en ze zouden willen dat je er niet was?...

Wat verschrikkelijk! Als moeder van twee dochters kan ik me er NIETS bij voorstellen om zoiets tegen je kinderen te zeggen. Scheve mond Bij mij vallen dergelijke opmerkingen onder geestelijke mishandeling, juist omdat een ouder het zegt. Kinderen horen zich gewenst, beschermd en gekoesterd te voelen. Als een ouder zoiets tegen zijn kind zegt komt het dubbelhard aan.

Bij mij ligt de grens tussen geestelijke mishandeling en een 'gewone' kwetsende opmerking dus bij de vertrouwensband die je hebt met degene die zoiets zegt.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 23:24

Okee, dankjewel voor jullie reacties.. Ik weet alleen nog niet echt wat ik hiermee aan moet. Maar bedankt!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:45

waarom vraag je dit?
heb je twijfels?
is er thuis iets aan de hand?
je mag me pb-en.

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:53

Iets is geestelijke mishandeling als iemand hier echt lijden van ondervind. Uit jouw post maak ik op dat jij er erg mee zit, waardoor dit voor jou een vorm van lijden is. Vind het zelf trouwens niet normaal van jouw ouders, afgaande op jouw verhaal.

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:52

Ik weet niet precies wanneer het mishandeling hebt. Maar wat de TS beschrijft kán gewoon niet!!! Zulke dingen mág je niet tegen je kind zeggen!!! Ik lig de laatste tijd ook ontzettend overhoop met mn ouders en ik krijg ook vaak nare dingen naar mn kop. Ik heb het gevoel dat ze alles eraan doen om mijn droom/talent/leven in de weg te staan. Misschien komt het door de leeftijd, ik weet het niet. Ik wacht maar gewoon af. Ouders denken al snel dat ze de kinders onder de duim hebben want bijv mijn pa zegt: 'Ik win toch wel'. Als je tegen mij zulke dingen zegt gaat de kont tegen de krib en glippen kinderen langzaam maar zeker zo uit je vingers... Eigen keus, ik heb ze ervoor gewaarschuwd en als ze het niet willen geloven moeten ze het maar meemaken.

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Wanneer is iets geestelijke mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 23:07

Ik wil jullie er even op wijzen dat ik me niet in deze situatie bevind.
Ik heb er iets over op tv gezien en ben er over gaan nadenken. Ik wil gewoon graag jullie mening weten.