Donor, Welles of Nietes

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:04

Hier ben je automatisch donor, tenzij je het schriftelijk aangeeft het persee niet te willen zijn. Dat vind ik een goede regeling.
Overigens was ik in Nederland al bewust donor.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:04

CarmN schreef:
Ik zou wel donor willen zijn.
Maar ik ben ongeschikt ivm diabetes type 1, volgens mijn vader.
Zal dan wel zo zijn...

Ze kunnen dan evengoed huid gebruiken, denk ik zo.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:05

Ik zou best donor willen zijn, ook wel bloedonor. Ben alleen bang dat ze er bar weinig aan hebben... (ook diabetes type 1) Diabetes tast elk orgaan aan (op langer termijn) ook de huid.

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:06

Ik ben ook donor.. Als ik zelf iets nodig zou hebben zou ik het ook graag krijgen, en een ander ook.. Volgens mij heb ik wel mijn hoornvlies uitgezonderd.. Lijkt me eng Clown

Jackieboy
Berichten: 1167
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:07

welles Vork
ze mogen alles hebben!
heb er zelf toch niks meer aan als ik in die kist lig.

tienus63

Berichten: 12163
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:08

CarmN schreef:
Ik zou wel donor willen zijn.
Maar ik ben ongeschikt ivm diabetes type 1, volgens mijn vader.
Zal dan wel zo zijn...

Je kunt dan idd gewoon orgaandonor zijn, voordat donor organen gebruikt worden, worden ze echt wel goednagekeken of ze echt wel geschikt zijn.
Je alvleesklier, nieren en lever zullen wel niet meer in aanmerking komen vanwege je diabetes, maar ander organen kunnen best nog in dusdanige staat zijn dat het wel kan.

@ MissTyra, ik neem aan dat jij je huid hebt uitgezonderd Knipoog

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:10

Ik wil ook donor zijn. Heb alleen niet zo'n formulier. Maar thuis weten ze het wel. Kweet nog niet of ik mijn huid ook zal doen....
Ik zou mijn lichaam alleen NOOIT aan de "wetenschap" schenken!! Dat vind ik echt ranzig!! Gaan ze je een beetje uit elkaar lopen plukken en snijden!!

Nee hoor! Ik hoorde dat steeds meer mensen dat doen. Ook raar opzich...

tienus63

Berichten: 12163
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:27

Anika_Tess schreef:
Ik zou mijn lichaam alleen NOOIT aan de "wetenschap" schenken!! Dat vind ik echt ranzig!! Gaan ze je een beetje uit elkaar lopen plukken en snijden!!

Ook om je lichaam aan de wetenschap te schenken zul je in een ziekenhuis moeten overlijden, anders is het lichaam niet meer geschikt.
Ik heb dit ooit nagevraagd aan pathologe.
Bovendien is het aanbod van mensen zich ter beschikking aan de wetenschap willen stellen al heel groot. Heel veel medisch personeel doet dit namelijk al.

Onderzoek op overleden personen is medisch zeer zinvol op het gebied van allerlei ziektes en behandel methoden.
Mijn motto, heeft het mij niet geholpen, dan hopenlijk een ander wel.

Verder gebeurt het snijden met alle respect naar de overledene en nabestaanden toe, volgens mij gaat het lichaam ook gewoon weer terug naar de familie om een normale begrafenis of crematie te kunnen krijgen. Maar ik weet dit niet helemaal zeker.

Er zitten wel een paar medische studenten of artsen op bokt, hopenlijk kunnen zij duidelijk antwoord hierop geven.

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:34

Ik ben donor, hoop dat ze me tot de laatste vezel kunnen recyclen.
Met het beetje dat over is (tenminste; ik hoop dat het maar een beetje is) hoop ik ergens te kunnen gaan spoken als skelet in een lokaal, of alsnog op wereldreis te gaan met een tentoonstelling als Bodies of Bodyworlds. Als ik daarvoor niet meer geschikt ben dan ga ik ook naar de wetenschap.
Ben voorlopig nog niet klaar Haha!

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:36

ik ben ook nog aan het twijfelen. aan de ene kant wil ik graag donor zijn. ik wil gecremeert worden toch zonde van mijn gezonde organen, die iemand anders erg goed kan gebruiken. anderzijds, zodra je dood bent is het vlug vlug vlug naar het ziekenhuis en de organen transplanteren. dat moet best moeilijk zijn voor de nabestaanden..

ik denk dat ik het wel doe, alleen eigenlijk liever niet mijn hart. het idee dat iemand anders mijn hart heeft..

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:38

Loesje88 schreef:
ik ben ook nog aan het twijfelen. aan de ene kant wil ik graag donor zijn. ik wil gecremeert worden toch zonde van mijn gezonde organen, die iemand anders erg goed kan gebruiken. anderzijds, zodra je dood bent is het vlug vlug vlug naar het ziekenhuis en de organen transplanteren. dat moet best moeilijk zijn voor de nabestaanden..

ik denk dat ik het wel doe, alleen eigenlijk liever niet mijn hart. het idee dat iemand anders mijn hart heeft..


Dat is toch wonderbaarlijk, vind ik. Je schenkt gewoon iemand een gezond nieuw leven. En je leeft deels voort.

Mano88
Berichten: 5733
Geregistreerd: 03-11-04

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:41

dat lijkt mij juist het moeilijke eraan.. ik weet dat je herinneringen in je hoofd zitten en niet in je hart. maar toch vind ik mijn hart weggeven iets groters dan bijvoorbeeld een nier...

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:47

Donor absoluut!!!
Zeker weten!!
Er staan meer dan 1400patienten op de wachtlijst voor een orgaantransplantatie!
Ieder jaar worden het er meer!!!
Maar ieder jaar sterven ook steeds meer "wachtenden" doordat het te kort te groot is!
Vreselijk!!
Ik hoop dat de regering eens een keer doorgrijpt en het keihard aanpakt!
Iedereen donor!!Hoe dan ook!!(Maar wel dat je evt.kunt aangeven wat je wel en niet kwijt wil)

Ik vind dat iedereen eens flink moet nadenken,voor diegene die nog geen donor zijn!
Echt het is zoo hard nodig!!
Stel je eens voor dat je zelf erg ziek bent! Dringend een donororgaan nodig hebt!! Dan hoop je ook dat je zsm geholpen wordt!
Voor wat hoort wat!! Ja

Ann

Berichten: 13339
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:28

Ik ben al vanaf mijn 16e bewust donor. Mijn partner is het ook geworden sinds we een relatie hebben. Ik kan me best voorstellen dat het even slikken is als je partner overlijdt en er naar het donorschap wordt gevraagd, maar je helpt er wel iemand anders mee en bent omgekeerd ontzettend dankbaar als een dierbare het leven wordt gered door een donor orgaan van een ander.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:31

waarom niet?, ik heb het dan toch niet meer nodig..

Beauty_yana0

Berichten: 1913
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Didam

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:14

Ik ben wel donor.
Ik heb er dan toch niets meer aan als ik dood ben, en als er iemand anders verder van mijn dingen kan leven, why not!

tienus63

Berichten: 12163
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:00

Loesje88 schreef:
............. zodra je dood bent is het vlug vlug vlug naar het ziekenhuis en de organen transplanteren. dat moet best moeilijk zijn voor de nabestaanden..

Je organen zijn alleen maar geschikt voor donotie als je in het ziekenhuis komt te overlijden, aan bepaalde apperatuur.
Als je bij wijze van spreken in de centrale hal van een ziekenhuis overlijdt, en à la minute is duidelijk dat je orgaandonor bent, ben je op dat moment niet meer geschikt voor orgaandonatie.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:20

Jazeker ik ben donor! Van mij mogen ze alles hebben wat een ander kan helpen.

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:24

Mijn vader is kinderlongarts en ik hoor dus wel eens verhalen van kinderen die een nieuwe long krijgen en dat is zo bijzonder. Een kind is dan zo ontzettend dankbaar! Ik kan een leven redden door donor te zijn, geweldig toch?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:29

Ik ben ook donor.
Ten eerste omdat ik er mensen mee kan helpen en ten tweede omdat ik zelf nieuwe hoornvliezen nodig heb. Het zal dus een beetje erg egoistisch zijn als ik wel ontvang maar zelf niets zal geven..

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:30

Ook ik ben heel bewust donor, net als mijn ouders. Van mij mogen ze alles hebben behalve mijn alvleesklier, maar dat heeft een persoonlijke reden. De gedachte dat ik iemand kan helpen na mijn dood vind ik fijn.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:50

Ik ben ook donor.
Als ik zelf, of iemand die belangrijk voor mij is, een donor nodig heeft, dan ben ik ook blij als iemand zo'n donor-formuliertje heeft ingevuld.
En ik ben toch al dood, waarheen wou ik het nog meenemen Clown.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:02

Ik niet..

borrie01

Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:09

Myfairytale schreef:
Ik ben ook donor.
Je kunt ook bepaalde dingen uit laten sluiten.
Zo wil ik dat mijn ogen met rust gelaten worden.
Verder mogen ze me helemaal leeghalen. Knipoog



Dat heb ik ook. bij staat er uitgezonderd hoornvlies.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:10

ik vind eigenlijk wel enge gedachten dat ze als ik dood ben ik mij gaan snijden !! maar je kunt hier mensen mee helpen waarom niet