Donor, Welles of Nietes

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:21

Ik heb nooit de formulieren ingevuld ( Bloos ), maar iedereen in mijn direct omgeving weet dat ze van mij alles mogen hebben, mocht het zover zijn.
Ik heb nu al zo vaak mensen gezien die een menswaardiger kunnen leven dankzij de organen van iemand anders.

Kimmm

Berichten: 1739
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Tiel

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:38

waarom heb je ze nooit ingevult? je kan ze alsnog aanvragen via internet zelfs volgens mij en dan alsnog invullen en opsturen. het is een kleine moeite en dan staat het wel allemaal op papier Knipoog

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:42

Ik ben ook donor Lachen Heb ook alles ingevuld en zo'n pasje enzo!
Als ik eenmaal overleden ben heb ik toch niks meer aan mn lichaam en organen, dus dan red ik er liever andere levens mee. Andersom zou ik namelijk ook graag een orgaan van een donor willen als het nodig is. Dan vind ik het hypocriet om het zelf niet af te staan!
En ik geloof toch wel dat je geest oid verder leeft! Knipoog

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:43

ik heb aan mijn ouders vertelt dat zij mogen beslissen als er plots iets gebeurd met me Lachen

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:02

Kimmm schreef:
waarom heb je ze nooit ingevult? je kan ze alsnog aanvragen via internet zelfs volgens mij en dan alsnog invullen en opsturen. het is een kleine moeite en dan staat het wel allemaal op papier Knipoog


Ik ben voor zulke dingen dus te lui. Nagelbijten / Gniffelen

Kimmm

Berichten: 1739
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Tiel

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:07

Sjoert schreef:
Kimmm schreef:
waarom heb je ze nooit ingevult? je kan ze alsnog aanvragen via internet zelfs volgens mij en dan alsnog invullen en opsturen. het is een kleine moeite en dan staat het wel allemaal op papier Knipoog


Ik ben voor zulke dingen dus te lui. Nagelbijten / Gniffelen


haha! Haha! okee! Knipoog

nienke1208

Berichten: 2140
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:23

Yessy schreef:
Ik ben ook donor, alleen m'n hoornvliezen niet. Ik heb altijd al iets met ogen gehad, dus die wil ik graag zelf houden. En daarbij, met een hart bijvoorbeeld kun je een leven redden, met hoornvliezen ligt dat toch wat anders.


Ik heb dus precies hetzelfde, heb ook altijd al iets met ogen gehad, dus wil ik ook mn hoornvliezen houden!

Nezzie, als je helemaal niets invult en je komt te overlijden, is het aan de nabestaanden om te beslissen of ze je organen beschikbaar willen stellen

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:33

Ethelate schreef:
Ik ben donor. Geregistreerd dat ze alles mogen hebben.

Aan de mensen die geen donor zijn, zouden jullie wel willen ontvangen?
Ik vind het echt egoïstisch als je wel wilt ontvangen, maar niet wil geven!


Ik ben ook donor *LOL*
Over dat willen ontvangen weet ik niet, het lijkt me geen lekker idee ik geef liever Haha!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:59

Sjoert schreef:
Kimmm schreef:
waarom heb je ze nooit ingevult? je kan ze alsnog aanvragen via internet zelfs volgens mij en dan alsnog invullen en opsturen. het is een kleine moeite en dan staat het wel allemaal op papier Knipoog


Ik ben voor zulke dingen dus te lui. Nagelbijten / Gniffelen

FOEI Sjoert!! Vork

tienus63

Berichten: 12158
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:44

Hé Sjoert, typische actie van een geneeskunde student; te lui om een donorformulier in te vullen.

Weet jij alle in and outs wat en hoe het gaat met mensen die zich beschikbaar stellen voor de wetenschap?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:46

ik ben VOOR donorschap maar TEGEN tbs voor de wetenschap.
ook vind ik dat het donorschap verplicht moet zijn en je bezwaar kan maken op het moment dat je dit niet wilt. nu gaan er nog een hoop donoren verloren omdat er meer van die sjoerd-jes Knipoog rondlopen

Everest
Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-12-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:10


Pasamba
Berichten: 17692
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Friesland

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:25

Ik ben zelf nog lang geen 18, maar ben het wel van plan..!
Ik bedoel, als je toch dood bent, dan kun je nog beter iemand ermee redden dan er niks mee doen toch?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:59

Ja, ik ben donor. Sinds mijn vriendin is overleden en zij met haar organen 3 mensen het leven heeft gered ben ik er anders over gaan denken. En ja, als ik een ander daarmee kan redden doe ik toch nog wat goeds met mijn leven zullen we maar zeggen.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:30

tienus63 schreef:
Weet jij alle in and outs wat en hoe het gaat met mensen die zich beschikbaar stellen voor de wetenschap?


Wat wil je weten?

tienus63

Berichten: 12158
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:36

Eigenlijk wat iedereen wel weten denk ik.

Ik weet alleen dat je om daarvoor in aanmerking te komen dat je ook in een ziekenhuis moet overlijden. En dat er eigenlijk meer dan genoeg lichamen beschikbaar zijn.
Het schijnt dat veel artsen zich beschikbaar stellen.

Wat voor personen hebben ze het liefst, gezonde mensen, mensen met ziektes en afwijkingen.

Wordt het lichaam teruggegeven aan de nabestaanden, net als bij orgaandonatie, of is het afscheid nemen aan het bed van hersendood persoon.

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:42

ik ben het ook
ik ben toch dood, dus waarom zou ik geen andere levens redden??
nee hoor ik sta er 100% achter ga binnenkort de papieren invullen

11a11
Berichten: 1604
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:43

ik ben het ook
als ik dood ben heb ik toch niks meer aan mijn lichaam

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:44

Ethelate schreef:
Ik vind het echt egoïstisch als je wel wilt ontvangen, maar niet wil geven!


helemaal mee eens.. Ja

als jij doodziek bent, wil je toch ook hulp van een andere donor?
ergens vind ik het best egoistisch als je geen donor bent.. maar goed het is natuurlijk ieder zijn keuse en daar zijn we vrij in Knipoog

Charaz

Berichten: 24350
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:45

Ja ik ben donor, op uitzondering van mijn huid en hoornvliezen, dat vind ik een eng idee en wil ik (nu nog) niet. Misschien dat ik dit nog aanpas ooit, maar nu niet.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:46

tienus63 schreef:
Anika_Tess schreef:
Ik zou mijn lichaam alleen NOOIT aan de "wetenschap" schenken!! Dat vind ik echt ranzig!! Gaan ze je een beetje uit elkaar lopen plukken en snijden!!

Ook om je lichaam aan de wetenschap te schenken zul je in een ziekenhuis moeten overlijden, anders is het lichaam niet meer geschikt.
Ik heb dit ooit nagevraagd aan pathologe.
Bovendien is het aanbod van mensen zich ter beschikking aan de wetenschap willen stellen al heel groot. Heel veel medisch personeel doet dit namelijk al.

Onderzoek op overleden personen is medisch zeer zinvol op het gebied van allerlei ziektes en behandel methoden.
Mijn motto, heeft het mij niet geholpen, dan hopenlijk een ander wel.

Hier (in Portugal) is er nog steeds een tekort aan mensen die hun lichaam aan de wetenschap schenken (begraven is hier superbelangrijk, de kerkhoven zijn ook altijd goed bijgehouden en fleurig), vandaar dat ze mij wel mogen hebben.
Dat je in een ziekenhuis moest overlijden wist ik niet, maar waarom is dat dan, heeft het te maken met tijd? Maar dat is feitelijk toch ook zo met orgaandonatie?
Ik wil beslist niet begraven. Het kan me niet zoveel schelen wat ze met het lichaam doen, maar ik wil er geen aangewezen plek voor.

Marije_jiplover

Berichten: 25368
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:01

Ik ben geen orgaandonor, wel bloeddonor, telt dat ook?

Petrichor

Berichten: 10560
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:57

Nee ik ben geen donor!
Ik zou ook nooit donor willen worden..
Geen donor voor mij Clown

Petrichor

Berichten: 10560
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:57

Charos schreef:
Ja ik ben donor, op uitzondering van mijn huid en hoornvliezen, dat vind ik een eng idee en wil ik (nu nog) niet. Misschien dat ik dit nog aanpas ooit, maar nu niet.

Wat zijn hoornvliezen?

tienus63

Berichten: 12158
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:34

Lusitana schreef:
tienus63 schreef:
Ook om je lichaam aan de wetenschap te schenken zul je in een ziekenhuis moeten overlijden, anders is het lichaam niet meer geschikt.
Ik heb dit ooit nagevraagd aan pathologe.
Bovendien is het aanbod van mensen zich ter beschikking aan de wetenschap willen stellen al heel groot. Heel veel medisch personeel doet dit namelijk al.

Onderzoek op overleden personen is medisch zeer zinvol op het gebied van allerlei ziektes en behandel methoden.
Mijn motto, heeft het mij niet geholpen, dan hopenlijk een ander wel.

Hier (in Portugal) is er nog steeds een tekort aan mensen die hun lichaam aan de wetenschap schenken (begraven is hier superbelangrijk, de kerkhoven zijn ook altijd goed bijgehouden en fleurig), vandaar dat ze mij wel mogen hebben.
Dat je in een ziekenhuis moest overlijden wist ik niet, maar waarom is dat dan, heeft het te maken met tijd? Maar dat is feitelijk toch ook zo met orgaandonatie?
Ik wil beslist niet begraven. Het kan me niet zoveel schelen wat ze met het lichaam doen, maar ik wil er geen aangewezen plek voor.


Ik heb de vraag aan Sjoert gesteld, hopenlijk kan hij alles even juist duidelijk maken.
Maar volgens mij heeft dat ook met het verkleven van de organen te maken.
Dat proces begint al heel snel na het overlijden.