Slikfobie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 20:21

Ik las laatst in een tijdschrift een oproepje over een slikfobie.
Toen was ik een beetje gaan googlen ernaar en het klonk allemaal heel herkenbaar.

Ik heb heel erg moeite met eten doorslikken. Het gaat wel (het is niet zo dat ik niks meer eet ofzo) maar het duurt zo ontzettend lang. Ik kauw me eten eerst helemaal fijn, dan blijf ik er nog heel lang op kauwen en dan pas slik ik het door.. Soms kauw ik zo erg dat het pijn aan me kaken gaat doen.
Nou las ik op internet dat er ook mensen zijn die hierdoor alleen nog maar vloeibaar voedsel konden eten Bloos! Dat heb ik gelukkig niet, de meeste dingen eet ik nog wel gewoon.. Maar dingen als draadjesvlees, biefstuk enz. gaat echt niet. Ik heb een tijdje geleden geprobeerd biefstuk te eten, maar het kost me zoveel moeite. Als ik tijdens het eten erbij na ga denken krijg ik helemaal geen hap door me keel (letterlijk).
Ik krijg ook bij alles wat ik eet van anderen te horen: "Wat eet jij sloom!"
Ook durf ik al jaren geen pillen meer door te slikken.
In het begin dacht ik wel dat het over zou gaan, maar heb er nu al heel lang last van.

Ik dacht dat ik de enige was met dit probleem.. Maar blijkbaar dus niet Lachen
Nou vroeg ik me af of er op bokt ook mensen zijn die er last van hebben, of hadden (en hoe die er vanaf zijn gekomen).

_Karlijn
Berichten: 6487
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:00

Ik heb geen moeite met eten doorslikken. Maar pillen.. Nee dankje.
Ik moet zo'n kleine aspirine al in 5 stukjes breken en dan lukt het haast nog niet..
Maar misschien een keertje naar de dokter? Misschien kan hij je doorverwijzen naar iemand die er verstand van heeft?
Succes Lachen

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:36

Dit is iets psychologisch lijkt mij?
Misschien naar de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen naar een psycholoog/therapuit?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:31

Je eten goed kauwen kan juist heel postief werken, want door het speeksel wordt er al in je mond heel veel voorbereid voor de verder vertering. Maar als je er echt een probleem mee hebt zou ik toch echt een keertje professionele hulp zoeken. Spreek erover met je huisarts, die kan je vast verder helpen.

Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 23:09

Tellie schreef:
Dit is iets psychologisch lijkt mij?


Ja
Ik weet dat het psychologisch is en tussen me oren zit dat ik dan 'stik', maar toch vind ik het moeilijk.
Ik denk er nog niet over om professionele hulp te zoeken, want het gaat steeds beter en kan er wel mee leven. Als het weer slechter gaat zal ik er zeker wel aan denken.
Maar zijn er geen mensen op bokt die er ook last van hebben?

Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:20

Niemand? Verdrietig

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:33

Hi,

De zoon van mijn vriendin heeft dit probleem een lange tijd gehad. In het begin viel het niet zo op maar het werd steeds erger. Op een gegeven moment kon hij zelfs zijn brood niet meer normaal opeten, laat staan zijn warme maaltijd. Zijn moeder ging het eten in een blender doen omdat het dan al gemalen was maar dat waren maar tijdelijke oplossingen.

Ze zijn naar de huisarts gegaan en die hebben hun doorgestuurd naar logopedist. Die vrouw heeft hem fantastisch geholpen omdat slikken ook hier ook een belangrijk onderdeel van is. Ik kan je aanraden contact op te nemen met je huisarts. Hij/zij kan je ongetwijfeld goed helpen en doorverwijzen. Hij is er nu al ruim 2 jaar vanaf! Haha!

EL4a1990

Berichten: 2149
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:24

ik heb met eten ook geen moeite met door slikken maar als ik een paracetamol ofzo in moet nemen dan kan breek ik hem eerst in 4 stukjes en dan doe ik 1 stukje in me mond dan doe ik er water bij.. dan is het de bedoeling dat je het door slikt voor de paracetamol opgelost is maar dat is me nog steeds nooit gelukt Tong uitsteken

liefiej
Berichten: 1267
Geregistreerd: 07-01-07

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:25

dit heb ik soms ook, maar meestal als het heel taai of hart is ofzo...

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:50

Lijkt me een heel erg lastig probleem. Met eten heb ik het eigenlijk nooit, ik kauw ongeveer 15 keer. Maar met pillen ed is het een ramp. Paracetamol los ik ook altijd op in water.

Heel veel sterkte ermee, lijkt me een erg lastig probleem.

Ilzjuh
Berichten: 7565
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Overal en nergens.

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:18

Ik heb ook zoiets gehad. Nagelbijten / Gniffelen
Alles moest ik helemaal fijn kauwen voordat ik het eindelijk door durfde te slikken. Clown En dat ging nog met moeite.
Eten duurde bij mij dan ook altijd érg lang. Clown
Maar het is wel vanzelf grotendeels over gegaan geloof ik, ik heb er niks aan gedaan ofzo. Nu heb ik bijna niet meer, hoewel dat er vanaf hangt wat voor eten het is. Er zijn nog steeds dingen die ik eerst compleet fijnkauw voordat ik het eindelijk door durf te slikken. Maar ik heb het niet meer met ieder eten.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:22

Ik ken het probleem wel alleen niet persoonlijk, stikangst door het slikken, logopedie schijnt inderdaad goed te werken.

TS zal ook iets heel anders bedoelen dan het niet weg kunnen krijgen van een paracetamolletje

maar, zoek deskundige hulp, laat je doorverwijzen door je huisarts, je hoort het niet veel, maar het probleem speelt echt bij veel meer mensen hoor

Ilzjuh
Berichten: 7565
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Overal en nergens.

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:30

Smystique schreef:
stikangst door het slikken

Bij mij begon het te spelen toen ik een keer bijna in m'n vlees gestikt was. Nagelbijten / Gniffelen
Mijn vlees moet ik dan nu ook nog steeds héél klein snijden omdat ik grote stukken niet in mijn mond durf, en dan moet ik het hélemaal fijn kauwen omdat ik het anders niet durf door te slikken omdat ik bang ben dat ik stik.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:35

Ik heb het zelf met eten met een dikke substantie of of structuur. Ik ga letterlijk over mijn nek van papachtige dingen en eten met draden/blad kan ik ook niet tegen. Bladspinazie is daar 1 van net als boontjes met draden. Ik moet er vaak van kokhalzen, terwijl ik het wel lekker vind. Heel apart, en het zit niet tussen mijn oren. ik heb een gevoelige maag en spijsvertering. Ook als ik iets teveel heb gegeten kan 1 hap van een appel al teveel zijn en moet ik kokhalzen.
Ik heb geen moeite met grote pillen etc.

Anoniem

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:44

Sofionna schreef:
Ik heb heel erg moeite met eten doorslikken.

Sofionna ben je heir al eens mee bij een HA geweest?
Want dit robleem kan ergstiger worden...Ik ken ook een paar mensen uit mn omgeving
die dit hebben (3 ofzo) en het probleem lijkt wel 'steeds groter te worden.
Een slikt nu AD en is er van de een op de andere dag afgeraakt, maar ik ken ook iemand die
hierdoor bijna niets meer at alleen maar aardappelpuree met melk.
Deze jongen is op de duur in het ziekenhis beland omdat hij ernstig ondervoed was.
Wil je niet bang maken,(Jij kent jezelf het beste) maar kijk wel uit met dit doort dingen;
probeer het zo snel mogelijk te doorbreken!

Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 23:11

[Sorry voor de late reactie]
Fijn (nouja, aan de ene kant wel en andere kant niet Knipoog ) dat ik niet de enige ben.
Ik had idd ook gelezen dat je dan naar een logopedist kan en die je ervanaf helpt. Maar ik ga zowiezo niet snel naar de HA ofzo, en zoals ik al zei, gaat het wel goed de laatste tijd Lachen
Behalve dan als ik bij het eten bijna 'stik' in m'n eten gaat het weer even moeilijk, maar volgende dag gaat het weer beter dus..

Zijn er verder nog mensen op bokt die er last van hebben?

CarmN

Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Slikfobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:16

Ik heb er ook last van (gehad).
Ik vond biefstuk heerlijk, maar kon het gewoon niet doorslikken bijvoorbeeld. En ik kon aardappelen pas doorsliken als ze bijna vloeibaar waren.
Toen ik aan de pil moest ivm stijgende en dalende bloedsuikerwaarden, ben ik er overheen gekomen. Het was toen kiezen tussen slikken of "ziek" zijn (moe, misselijk, energieloos etc.). Ik heb toen na 3 glazen water de eerste pil weg gekregen en zo ging het steeds beter. Inmiddels kan ik ook gewoon een hele asperine weg krijgen met 3 slokken water, maar eten blijf ik toch lastig vinden.