Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 17:26

Bij mij is een tijdje terug bloedarmoede geconstateerd, ook een tekort aan Foliumzuur en een tekort aan IJzer.

Mijn vraag is nu waar ik precies zo moe van ben?

Ik krijg maandelijks injecties met vitamine B12, en heb voor een maand Foliumzuur tabletten gehad. IJzer kon ik aanvullen met bepaalde dingen te eten...

Nu ben ik sinds 3 weken gestopt met die tabletten (omdat ze op waren) en sinds 2 weken ben ik weer moe, verslaap ik me, en ik val zomaar op de bank in slaap Verward

Kan dit komen door het Foliumzuur wat ik tekort had, en misschien nu weer heb??
Of ligt het echt aan de B12?
Of misschien toch aan het ijzer?

Ik ga overigens maandag terug naar de huisarts dus dat advies hoeven jullie niet meer te geven Knipoog

Edit: vergeten te melden dat ik me tijdens de eerste injectie samen met die 30 dagen Foliumzuur tabletten wel beter voelde...
Laatst bijgewerkt door griebels op 20-10-06 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:27

het heeft tijd nodig om te herstellen, dat kan soms wel maanden duren. En inderdaad langs de huisarts kan geen kwaad.

veel sterkte en beterschap Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 18:37

Heb even mijn bericht aangepast omdat ik iets vergeten was te melden Knipoog

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:44

Als ik jou was zou ik eens ijzertabletten halen. Een ijzer tekort is zeer kenmerkend voor als je bloedarmoede hebt. Het probleem met ijzer is dat je lichaam het niet zelf kan aanmaken, alleen opslaan wat je binnen hebt gehad. Je zal je dan echt beter gaan voelen..

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 19:20

Tabletten hebben volgens de HA geen zin daar de werking niets voorsteld. Vandaar ook dat ik injecties krijg ipv tabletten B12...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:35

Heb jij geen glutenallergie?
Ik had precies dezelfde klachten als jij, moe zonder rede, bleek dus ook een flinke bloedarmoede en foliumzuur tekort,
en bij mij wilde ze gaan onderzoeken of ik misschien een glutenallergie had, maar bij mij kwam het omdat ik niet genoeg groente en fruit at, maar als je een glutenallergie hebt, kunnen je darmen niet meer de nodige ijzer en foliumzuur uit je groenten halen waardoor je dus een contant tekort ervan hebt.
doe jij dat wel?
2 ons groente en 2 stuks fruit?
Zoja zou ik maar eens opperen aan je huisarts of je misschien geen glutenallergie hebt Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 19:36

ik heb een compleet bloedonderzoek gehad dus ik weet niet of ze daar ook op getest hebben. WAt is een glutenallergie?

Ik eet wel netjes groente, maar geen fruit!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:38

Een glutenallergie is een allergie voor een stof die véél dingen voorkomt, bij mijn weten een stof die in tarwe zit.
google maar even Lachen
maar als je genoeg groenten eet.. bel eens je huisarts en opper dit idee is, dit is namelijk met jou klachten heel goed mogelijk Ja

en een glutenallergie kunnen ze niet vaststellen uit alleen je bloed.
ze moeten eenstukje weefsel uit je darm halen om te kijken of dat is aangetast.

maar daar zou ik me nog maar even neit druk om gaan maken hoor Knipoog voor ik je nou 'bangmaak' Lachen

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 19:44

ik maak me niet zo snel druk hoor... Duurde ook maanden voordat ik eindelijk naar de HA ging omdat ik altijd in slaap viel, op de meest ongepaste tijden Knipoog
Het is dat ik moest van mijn leidinggevende Tong uitsteken

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:51

Heb dus precies hetzelfde gehad vorig jaar en ga nu nog om de zoveel maanden B12 injectie halen. Bij mij heeft het bijna een jaar gekost voordat ik weer enigzins fatsoenlijk kon functioneren. Het heeft gewoon echt tijd nodig. Hier loop je waarschijnlijk al langer mee, want anders komt het niet eens zover en het duurt langer om alles weer op te bouwen dan af te breken. Ik liep er waarschijnlijk al jaren mee zonder het te weten en gaat zo langzaam dat je in eerste instantie niet eens merkt dat je steeds minder energie hebt. Op het moment dat het dus echt te ver gaat, geeft je lichaam een noodsignaal door er mee te stoppen, in de vorm van extreme vermoeidheid en in mijn geval een soort van epileptische aanval. Dus verwacht geen wonderen in een paar weekjes. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 19:53

snap ik, maar ik voelde me eerst wel weer goed... niet perfect maar al zeker voor 50% beter als voorheen...
Nu ben ik weer zo goed als terug als waar ik begon Boos!

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:57

Tja, dat is normaal hoor, tegen de tijd dat je je injectie B12 weer krijgt gaat ie meteen weer beter. Mijn vriend is nog steeds helemaal blij als ik weer mijn shotje ben gaan halen en dat meer dan een jaar later. Zo duidelijk is het verschil dus !!!

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:00

Trouwens, eerst kreeg ik deze injecties om de 2 weken en had ik die ook echt nodig. Geleidelijk aan werd de tussentijd steeds groter en nu ongeveer om de 3 maanden. Ik voel het vanzelf wel wanneer ik mijn shotje nodig heb.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 20:03

Ik voel me niet beter na een injectie... Die heb ik namelijk 2 weken geleden ook gehad... Ik leg de link met de tabletten foliumzuur... Maar of het toeval is weet ik niet

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 20:09

Dacht ik eerst ook inderdaad toen ik met die tabletten foliumzuur gestopt was (had ik in beginfase ook), maar dat kan natuurlijk ook voor iedereen anders zijn.
Het wordt gewoon een tijdje vallen en opstaan totdat je lichaam weer bijgetankt is. Mijn bloedwaardes waren op gegeve moment wel weer goed maar was nog steeds moe, het kostte gewoon echt heel veel tijd voordat mijn lichaam zich herstelt had (losstaande van bloedwaardes). Ik weet dat het heel frustrerend is, je wilt vanalles maar kan het gewoon niet. Ik kon er soms zo kwaad om worden maar heb me er uiteindelijk bij neergelegd en maar gewoon gewacht tot het beter werd.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:30

Bloedarmoede kan echt ongelooflijk lang duren. Dat je nu weer moe bent zonder die pilletjes geeft waarschijnlijk aan dat je bloedarmoede nog niet over is.

Je bent dan zo moe, omdat je te weinig zuurstof in je bloed krijgt. Het foliumzuur zorgt ervoor dat je bloedcellen meer zuurstof op kunnen nemen. Daarom kan het dus inderdaad best zijn dat je je weer meer moe voelt zonder dat foliumzuur.

Hoe het precies zit zal je huisarts maandag wel weer uitzoeken.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:35

thanx voor de reacties... Polderke, ik kan niet niet wachten tot het beter wordt, ik zet mijn baan ermee op het spel namelijk Boos!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:36

Hoe kan je hier je baan mee op het spel zetten? Als je bloedarmoede hebt, ben je gewoon echt ziek. Houden ze daar geen rekening mee dan?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:37

Omdat ik gewoon te laat kom, en me slecht kan concentreren. En ja, ziek... Moet ik me dan ziekmelden terwijl ik wel ga werken??

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 14:46

Ik heb een paar jaar geleden ook ernstig bloearmoede gehad en op mijn werk werd daar echt rekening mee gehouden. Ik hoefde de vergaderingen niet bij te wonen, rapportavonden werden verzet (ben juf) en nog meer van dat soort dingen.

Ik zou er dus inderdaad eens goed over gaan praten. Je kan er tenslotte niets aan doen dat je zo moe bent. En als het echt niet anders kan, dan inderdaad ziek melden.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:49

Ik zal het er eens met de HA over hebben.. Misschien dat hij iets kan doen!?

Mzz_emmatje

Berichten: 1961
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:53

Moe zijn is een van de symptomen van bloedarmoede ja.
Ik heb het ook een tijd gehad,
voelde me slap, duizelig en moe.
Die pillen hielpen na een tijd wel.
Veel fruit eten, goed je medicijnen nemen en gewoon rustig aan doen.
Wel blijven sporten als het lukt,
daar krijg je weer energie van.
Beterschap!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 18:01

Ik sport niet, heb ik echt geen tijd voor...

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:38

Probeer eens Roosvicee Ferro om je ijzer weer op pijl te krijgen.
Werkt echt super. Ik heb heel lang bloedarmoede gehad, ook van die pilletjes gekregen enzo, maar die hielpen voor geen meter. Ik hoorde toen een keer van iemand dat ik die roosvicee moest proberen. Binnen een week voelde ik me weer helemaal fit enzo. Als ik me nu een beetje moe voel (als ik druk ben geweest enzo) neem ik een paar glazen van dat spul en ik voel me de volgende dag weer helemaal goed.
Gewoon te koop bij de supermarkt. En baad het niet dan schaadt het ook niet.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Bloedarmoede! Waar ben ik precies zo moe van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 11:49

Lenneke_ schreef:
Probeer eens Roosvicee Ferro om je ijzer weer op pijl te krijgen.

die tip heb ik toen ook van de dokter gekregen.
ik had wel geen bloedarmoede omdat mijn waardes in me bloed niet zo laag waren, maar zat er tegen aan te hikken... hij adviseerde me dus ook om idd 2 ons groenten en 2 stuks fruit te eten en een paar glazen van dat spul per dag te drinken...hij heeft mij ook een hele voedingslijst meegegeven van wat ik het beste kon eten enzo... ik kon ook pillen mee krijgen oa die b12 en ijzerpillen, maar die wilde ik niet... heb eerst me eetgewonten aangepast en een tijdje erna was het goed Haha!

misschien dat jou eetgewoontes ook niet helemaal goed zijn voor je lichaam? kan echt aan kleine dingen liggen net als ijzer of viatamines...en die zijn helemaal niet moeilijk op te vullen. bij mij duurde het trouwens ook wel een tijdje voordat ik me weer helemaal fit voelde...maar dit kwam ook doordat ik onregelmatig en veel werkte...