over eetstoornissen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:26

Nee inderdaad, na veel reacties is mijn mening zeker al bijgesteld.
Het was ook wel een beetje oppervlakkige mening, maarja, daar kon ik niet echt veel aan doen omdat ik er eigenlijk niet veel over wist/weet. Nu ik de reacties tot nu toe heb gelezen, weet ik dat een eetstoornis niet iets je zelf nou 123 aanmaakt.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe Lachen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15464
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:31

Ik heb zelf ook een eetstoornis, inmiddels bijna geheel onder controle.
Toen in vijftienjaar was was ik veel te zwaar. Vandaar een dietiste. Na gesprekken met de dietiste heb ik het op eigen manier proberen op te lossen. Gevolg anorexia. Na drie jaar, veel te licht en geen menstruatie meer is dit doorgeslagen naar boulimia. Ik at goed, dat vonden mijn ouders erg fijn en kotste alles er na weer uit. Tsja was dit mijn eigen schuld? Ik dacht het niet, ik ben nogal perfectionistisch van aard, en dat is wat er blijkbaar mis is gegaan. Ik heb met hulp van mijn vriend nu een normaal eetpartroon. Maar heb een hekel aan de lucht van eten. En ga bijv. bij het ruiken van een vieze koelkast over mijn nek.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:31

Denk je echt dat mensen denken: goh, wat moet ik eens uitvinden, laat ik eens een eetstoornis ontwikkelen?
Kan me die gedachtengang bijna niet voorstellen..

Ik ga even een quote opzoeken uit een ander (oud) topic, over het ontstaan van eetstoornissen.

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:32

Tamaartje22 schreef:
Ik heb zelf een eetstoornis en ik vind je idd wat oppervlakkig weet jij wat er in die mensen omgaat?
Weet je wat er achter zit? Hoe die mensen over zich zelf denken???? waar het uit voort komt?

IK ben niet zielig en dat hoef je me ook niet te vinden maar vind het wel raar dat je zo een mening hebt over iets terwijl je echt helemaal niks over die mensen weet!

En vind je ook dat dikke mensen dik zijn door hun eigen schuld gewoon omdat ze zin hebben om zich vol te proppen?

dit kan ook een eetstoornis zijn, alleen veel mensen accepteren dat niet als zijn de eetstoornis....

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:32

Ik heb de verschrikkelijk eetstoornis BED gehad, dit heb ik totaal niet zelf gedaan omdat ik altijd ben gepest vanaf groep 1 omdat ik toen gewoon verlegen was begon het al!! vreselijk al die schooljaren. toen ik op de middelbare school kwam d8 ik dat dit over zou gaan het gepest, maar nee hoor mijn nachtmerrie werd waar en de pesterijen waren verschrikkelijk. Mijn broek werd aangetrokken onder de gymles en mijn vriendin betrapte ze hier op, als ik in de gangen liep boem boem renat komt eraan pas op er komt een aardbeving aan. Op een gegeven moment werden er sexuele uitingen tegen mij gedaan en werd ik bestast door een klasgenoot. Ik vond dit verschrikkelijk en heb dit aan mijn moeder vertelt toen kwam alles boven water, en heb ik hulp gezocht want mijn moeder wist zeker dat dit mij grote hoeveelheid aan eten ook veroorzaakte en dit was ook waar. Dus nu ik op het MBO zit heb ik een leuke klas en weet je wat het mooiste is ? ik word geaccepteerd voor het eerst in mijn leven werd ik geaccepteerd door mijn klas.

Ik ben ontzettend veel aangekomen en ben nu druk met afvallen, ik durf niet meer te paardrijden om dat ik te zwaar weeg en als ik sommige reacties hier op bokt lees zou ik nooit meer kunnen paardrijden.

Maar toch trek ik de stoute schoenen aan en begin december/januarie met paardrijden.


Misschien heb je hier iets aan Knipoog

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:34

De een heb ik totaal geen medelijden mee want die doet het zichzelf aan.
De ander kan er niks aan doen, maar krijgt het door allerlei problemen.
Dus met de een heb ik wel te doen en met de ander niet.

Amigos_
Berichten: 618
Geregistreerd: 25-08-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:39

Babeth schreef:
De een heb ik totaal geen medelijden mee want die doet het zichzelf aan.
De ander kan er niks aan doen, maar krijgt het door allerlei problemen.
Dus met de een heb ik wel te doen en met de ander niet.


Ik ben het absoluut niet eens dat mensen het hun zelf aandoen, ik d8 echt niet opeens op een dag vandaag ontwikkel ik even een eetstoornis daar ging heel wat aan vooraf en voordat ik het uiteindelijk zelf accepteerde dat ik het had was het al bijna te laat!

Mensen met een eetstoornis ontkennen dit meestal heel lang en willen niet eens inzien dat ze iets heel gevaarlijks met hun lichaam doen! Ik vecht iedere dag met mezelf om toch te eten en iedere dag wil ik dat ik als elk ander gewoon met eten om kan gaan i.p.v op deze manier.

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:40

Ik denk niet dat ze het zichzelf (bewust) aan doen. Het is echt een ziekte. Mensen zijn niet voor de lol zwaarlijvig of extreem dun. Ze hebben een verkeerd beeld van zichzelf of er zijn andere problemen.

Meissie17 ik vind het heel knap van je dat je er wat aan doet!! Vergeet die mensen van de middelbare (hoe moeilijk het mischien ook is om iets traumatisch te vergeten maar hun zijn zo laag je bent echt wel beter dan hun!) en ga lekker door met jouw leven!! Fijn dat het nu de goede kant op gaat! En van die mensen op bokt moet je je ook niks aan trekken gewoon lekker weer gaan paardrijden!! Succes!!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:42

Meissie17 schreef:
Ik heb de verschrikkelijk eetstoornis BED gehad, dit heb ik totaal niet zelf gedaan omdat ik altijd ben gepest vanaf groep 1 omdat ik toen gewoon verlegen was begon het al!! vreselijk al die schooljaren. toen ik op de middelbare school kwam d8 ik dat dit over zou gaan het gepest, maar nee hoor mijn nachtmerrie werd waar en de pesterijen waren verschrikkelijk. Mijn broek werd aangetrokken onder de gymles en mijn vriendin betrapte ze hier op, als ik in de gangen liep boem boem renat komt eraan pas op er komt een aardbeving aan. Op een gegeven moment werden er sexuele uitingen tegen mij gedaan en werd ik bestast door een klasgenoot. Ik vond dit verschrikkelijk en heb dit aan mijn moeder vertelt toen kwam alles boven water, en heb ik hulp gezocht want mijn moeder wist zeker dat dit mij grote hoeveelheid aan eten ook veroorzaakte en dit was ook waar. Dus nu ik op het MBO zit heb ik een leuke klas en weet je wat het mooiste is ? ik word geaccepteerd voor het eerst in mijn leven werd ik geaccepteerd door mijn klas.

Ik ben ontzettend veel aangekomen en ben nu druk met afvallen, ik durf niet meer te paardrijden om dat ik te zwaar weeg en als ik sommige reacties hier op bokt lees zou ik nooit meer kunnen paardrijden.

Maar toch trek ik de stoute schoenen aan en begin december/januarie met paardrijden.


Misschien heb je hier iets aan Knipoog



Goed zo, meissie, jij bent goed bezig!! Heel veel geluk!!

Amigos_
Berichten: 618
Geregistreerd: 25-08-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:42

Meissie17 schreef:
Ik heb de verschrikkelijk eetstoornis BED gehad, dit heb ik totaal niet zelf gedaan omdat ik altijd ben gepest vanaf groep 1 omdat ik toen gewoon verlegen was begon het al!! vreselijk al die schooljaren. toen ik op de middelbare school kwam d8 ik dat dit over zou gaan het gepest, maar nee hoor mijn nachtmerrie werd waar en de pesterijen waren verschrikkelijk. Mijn broek werd aangetrokken onder de gymles en mijn vriendin betrapte ze hier op, als ik in de gangen liep boem boem renat komt eraan pas op er komt een aardbeving aan. Op een gegeven moment werden er sexuele uitingen tegen mij gedaan en werd ik bestast door een klasgenoot. Ik vond dit verschrikkelijk en heb dit aan mijn moeder vertelt toen kwam alles boven water, en heb ik hulp gezocht want mijn moeder wist zeker dat dit mij grote hoeveelheid aan eten ook veroorzaakte en dit was ook waar. Dus nu ik op het MBO zit heb ik een leuke klas en weet je wat het mooiste is ? ik word geaccepteerd voor het eerst in mijn leven werd ik geaccepteerd door mijn klas.

Ik ben ontzettend veel aangekomen en ben nu druk met afvallen, ik durf niet meer te paardrijden om dat ik te zwaar weeg en als ik sommige reacties hier op bokt lees zou ik nooit meer kunnen paardrijden.

Maar toch trek ik de stoute schoenen aan en begin december/januarie met paardrijden.


Misschien heb je hier iets aan Knipoog


Gewoon gaan paardrijden hoor mensen hebben altijd over iedereen wel een mening zou fijn zijn als ze eerst eens hun eigen gebreken wat beter bekeken!

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:44

Nee, ik denk ook zeker niet dat mensen denken: He, laat ik eens een eetstoornis ontwikkelen.

Ook ik wens meissie17 heel veel succes met alles, geluk met het paardrijden! En ook voor alle andere mensen die hier hun verhaal hebben gepost: Bedankt en heel veel succes!!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:44

Ik heb de quote gevonden;


Citaat:
Oke, maar nogmaals, het is vaak een samenloop, ik kan wel een paar dingen noemen die mee kunnen spelen, maar het kan ook hele andere oorzaken hebben. Wat wij in de praktijk veel meemaken is onzekerheid en perfectionisme. Mensen die erg onzeker zijn, vaak twijfelen aan hun eigen kunnen, en bang zijn om fouten te maken. Ze denken vaak negatief over zichzelf, omdat ze de dingen die ze fout doen zichzelf zwaar aanrekenen en de goede dingen nauwelijks opmerken, en vanzelfsprekend vinden. Andere mensen zijn altijd beter, slimmer, mooier enz. Deze manier van denken zit meestal al in de persoon zelf, maar wordt vaak wel aangewakkerd en in stand gehouden door ervaringen die in de loop der tijd zijn opgedaan. En dat kunnen kleine opmerkingen zijn, die hard aankomen omdat ze er zelf ook al gevoelig voor zijn. Het is niet leuk om op deze manier tegen jezelf aan te kijken, en een eetstoornis komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Dit is een symptoon, en komt niet zomaar. Bij de behandeling hiervan wordt er dan ook niet alleen aan de eetstoornis gewerkt, maar je moet er achter komen waarom je dit hebt ontwikkeld, zodat je het bij de oorzaak aan kunt pakken. Dat is vaak erg zwaar en confronterend. Dan zie je dus in dat je veel te onzeker bent, dat je moet leren om jezelf te waarderen om wie je bent. Want perfect willen zijn zorgt alleen maar dat je steeds negatiever over jezelf gaat denken en dus alleen maar ongelukkiger wordt. Hierbij kan ik mezelf wel als voorbeeld nemen, ik was ook altijd onzeker en had een hekel aan hoe ik er uit zag. Ik dacht dat dat over zou zijn als ik dun zou zijn, dat wordt je ook aan alle kanten voorgespiegeld. Toen ik een paar kilo afviel voelde ik me inderdaad zekerder van mezelf, en uiteindelijk zorgde dat dat ik er in doorsloeg. het afvallen gaf me het gevoel dat ik iets waard was, dat ik iets kon. Nu heb ik ondertussen wel geleerd dat geluk vanuit jezelf moet komen, en niet afhankelijk moet zijn van wat je weegt. Door een eetstoornis leer je heel veel, vooral van je zwakke punten. Want deze zwakke punten worden je valkuil. Een eetstoornis is stinkmodder, maar leert je wel inzien dat je aan deze punten moet werken, zodat je stevig in je schoenen gaat staan.

Wat ook mee kan spelen zijn bijvoorbeeld eerdere traumatische ervaringen. Als je erge dingen hebt meegemaakt en niet hebt kunnen verwerken kun je dit onderdrukken door je ergens anders op te storten. Door helemaal op te gaan in je dieet, het tellen en uitrekenen van calorieen, het sporten enz, hoef je minder aan andere dingen te denken. Bovendien werkt het verdovend om niet te eten. Je wordt duf en kunt je amper concentreren. Een manier dus om andere dingen uit te weg te gaan.

Mensen die zijn aangerand of verkracht kunnen zo'n afschuw van hun lichaam krijgen dat ze anorexia krijgen. Oke, ze zijn dan ziek, maar moeten de vingertjes dan niet eerder wijzen naar de daders van verkrachtingen? DIE zijn in mijn ogen ziek, die hebben geen idee wat ze mensen aan kunnen doen. Je kunt jezelf dan zo niks-waard voelen, en een hekel krijgen aan je eigen lichaam, dat je hier niet goed meer voor kunt zorgen. Bovendien: als je afvalt wordt je letterlijk kleiner, minder vrouwelijk, je borsten worden kleiner, je menstruatie blijft weg, je krijgt weer meer het lichaam van een meisje. Omdat je (onbewust) bang bent om een vrouw te worden.
Of de angst om volwassen te worden, denken dat je niet op eigen benen kunt staan. Door veel af te vallen blijf je klein en afhankelijk.

Controle speelt vaak ook mee. Als je door bepaalde redenen het gevoel krijgt de controle te verliezen (mensen om je heen die overlijden, een vriend die de macht over je heeft, de angst om een ernstige ziekte te krijgen enz) kun je controle proberen terug te winnen door in ieder geval controle te hebben op je eetpatroon en je gewicht. JIJ bepaalt wat je wanneer eet, en JIJ zorgt dat je afvalt.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:46

Tamaartje22 schreef:
Babeth schreef:
De een heb ik totaal geen medelijden mee want die doet het zichzelf aan.
De ander kan er niks aan doen, maar krijgt het door allerlei problemen.
Dus met de een heb ik wel te doen en met de ander niet.


Ik ben het absoluut niet eens dat mensen het hun zelf aandoen, ik d8 echt niet opeens op een dag vandaag ontwikkel ik even een eetstoornis daar ging heel wat aan vooraf en voordat ik het uiteindelijk zelf accepteerde dat ik het had was het al bijna te laat!

Mensen met een eetstoornis ontkennen dit meestal heel lang en willen niet eens inzien dat ze iets heel gevaarlijks met hun lichaam doen! Ik vecht iedere dag met mezelf om toch te eten en iedere dag wil ik dat ik als elk ander gewoon met eten om kan gaan i.p.v op deze manier.


Ik ken zat mensen die anorexia hebben omdat hun vriendinnen het ook hebben.
En vervolgens zeggen ze: Ja, ik heb het ook omdat zij het ook heeft. Anders hoor je er niet bij. Koe
Dat vind ik pas sneu. Zoek een leven denk ik dan...

Amigos_
Berichten: 618
Geregistreerd: 25-08-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:49

pubelia schreef:
Tamaartje22 schreef:
Ik heb zelf een eetstoornis en ik vind je idd wat oppervlakkig weet jij wat er in die mensen omgaat?
Weet je wat er achter zit? Hoe die mensen over zich zelf denken???? waar het uit voort komt?

IK ben niet zielig en dat hoef je me ook niet te vinden maar vind het wel raar dat je zo een mening hebt over iets terwijl je echt helemaal niks over die mensen weet!

En vind je ook dat dikke mensen dik zijn door hun eigen schuld gewoon omdat ze zin hebben om zich vol te proppen?

dit kan ook een eetstoornis zijn, alleen veel mensen accepteren dat niet als zijn de eetstoornis....


Ik vind het allebei een eetstoornis hoor en we moeten al hard genoeg vechten met onszelf of we nou moeten aankomen of afvallen!

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:56

Citaat:
Ik ken zat mensen die anorexia hebben omdat hun vriendinnen het ook hebben.
En vervolgens zeggen ze: Ja, ik heb het ook omdat zij het ook heeft. Anders hoor je er niet bij. Koe
Dat vind ik pas sneu. Zoek een leven denk ik dan...


uh serieus ken je mensen die anorexia krijgen omdat hun vriendin(nen) dat hebben?
eerlijk gezegd lijkt het me sterk...
Maar als da zo is dan zit er wat los bij die mensen

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:58

Laten we één ding voorop stellen: Een eetstoornis is een ziekte. Niemand wordt ziek voor zijn of haar plezier, 'over zichzelf afroepen' vind ik dan ook nogal ver gaan. Dat neemt niet weg dat iemand gedurende zijn leven wel bepaalde keuzes maakt die ertoe leiden dat hij/zij een eetstoornis ontwikkelt. Dat is niemands schuld, dat is eerder vaak heel droevig omdat mensen in zo'n situatie vaak het gevoel hebben dat ze geen andere keuze kunnen maken. Het is wel de reden dat veel mensen een eetstoornis beschouwen als iets waar je zomaar even mee op kunt houden, 'stel je niet aan en ga eten/hou op met eten'. En zo werkt het dus niet.

Babeth schreef:
Ik ken zat mensen die anorexia hebben omdat hun vriendinnen het ook hebben.
Dat vind ik pas sneu. Zoek een leven denk ik dan...


Dat komt inderdaad steeds vaker voor, anorexia als zogenaamde 'levensstijl'. Maar ook die meisjes zijn ziek of op zijn minst zwaar ongelukkig, je sloopt je eigen lijf niet als je zo gelukkig bent.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:02

atilla schreef:
Citaat:
Ik ken zat mensen die anorexia hebben omdat hun vriendinnen het ook hebben.
En vervolgens zeggen ze: Ja, ik heb het ook omdat zij het ook heeft. Anders hoor je er niet bij. Koe
Dat vind ik pas sneu. Zoek een leven denk ik dan...


uh serieus ken je mensen die anorexia krijgen omdat hun vriendin(nen) dat hebben?
eerlijk gezegd lijkt het me sterk...
Maar als da zo is dan zit er wat los bij die mensen

Ik meen elk woord dat ik zeg.
Ik ga daar niet over liegen.

My_Lady

Berichten: 1094
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:12

Chrisje92 schreef:
Hoi Bokkers,

Ik zou graag iets willen weten over eetstoornissen. Ik heb namelijk een bepaalde mening daarover, en ik wil graag weten of die mening een beetje klopt, zegmaar. Ik vind namelijk mensen met een eetstoornis bijna nooit zielig. Waarom niet? Omdat ik denk dat mensen met een eetstoornis het er zelf naar gemaakt hebben.
Ik wil graag weten of deze mening een beetje .. (hoe zeg ik dat?) eerlijk is.
Iemand die een eetstoornis heeft gehad kan hier denk ik het beste over vertellen, maar ik begrijp wel als dat een beetje te emotioneel is. Iemand die hier iets over te zeggen heeft?

Alvast bedankt.

ps. Ik hoop niet dat ik overkom als oppervlakkig persoon ofzo.. Ik sta open voor de mening van anderen.


Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb zelf een eetstoornis gehad.
Ik heb er niet om gevraagd.
Ik ben heel mijn leven gepetst.
Ik was dik,bril en was verlegen.
Op een gegeven moment als mensen iets vaak tegen jou zeggen dan ga je het geloven.
Dan kijk je in de spiegel en dan denk je goh misschien ben ik wel lelijk. Joh nu je het zegt ik ben echt dik. En dat blijf maar door je hoofd malen totdat je je zo kl*te voelt.
Ik had het op een gegeven moment niet meer onder controle. Alles wat ik at kwam eruit soms wilde ik niet kotsen maar het gebeurde gewoon.

Zo is het bij mij gegaan.

Dit beinvloed heel je leven ookal heb je geen eetstoornis meer.
Ik geloof wel dat mensen met een eetsoornis weinig vertrouwen in zichzelf hebben.

Het is ZEKER niet iets waarom je vraagt.

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:36

Babeth schreef:
Citaat:
Ik ken zat mensen die anorexia hebben omdat hun vriendinnen het ook hebben.
En vervolgens zeggen ze: Ja, ik heb het ook omdat zij het ook heeft. Anders hoor je er niet bij. Koe
Dat vind ik pas sneu. Zoek een leven denk ik dan...





Er zijn zelfs sites over; Pro Ana. Er staan vaak veel foto's op van de Olsen twins en Nicole Richie. Veel meisjes vinden dit toch mooi en willen helaas ook graag zo zijn. Ze eten bewust bijna niet omdat ze hun als voorbeeld hebben en ook zo willen zijn. Echt verschrikkelijk maar waar. Jammer dat sommige mensen niet zien hoe mooi ze zelf zijn. De mensen die mensen door bijvoorbeeld pesten zoiets aandoen zijn pas echt sneu.

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:27

Ik ben het er zeker niet mee eens! Eetstoornissen zijn ziektes die iedereen kan overkomen. Net als overspannen bijv. of de griep, maak je het er dan ook zelf naar?

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:04

Een eetstoornis ontstaat bijna altijd door traumatische ervaringen in de jeugd...die kunnen heel erg uiteenlopen, maar vaak worden ze weggestopt en later, in de pubertijd, komen ze weer naar boven. De persoon wil dit onderdrukken, en vindt een uitweg door extreem te gaan lijnen bv, zodat ze toch ergens controle over hebben. Bij een bepaald percentage ondergewicht is het gevoel als het ware uitgeschakeld, leeft de persoon in principe als een robot...je kunt niet met ze praten want alles wat je zegt is fout, ze zijn alleen maar met eten bezig, en kunnen eigenlijk niks anders meer. Het aankomen is natuurlijk ontzettend moeilijk, maar nog lastiger voor bv personen met anorexia, is het gaan verwerken van zo'n traumatische gebeurtenis. Een eetstoornis heeft dus in principe meer met de psyche te maken dan met het gewicht opzich.

Er zijn idd. van die pro ana personen, maar die zie ik niet echt als anorexia patiënten aangezien ze er zelf voor kiezen.

Sall

Berichten: 6741
Geregistreerd: 20-05-03

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:21

het 'jezelf aandoen' is idd niet aan de orde op het moment dat je je verliest in een eetstoornis.
Maar het besef dát je het jezelf aan doet, dát is wel een ommekeer in het genezen.

Moeilijk om het juist onder woorden te brengen, maar zo heb ik mijn gevecht tegen een eetstoornis overwonnen.
Niemand dwong me om niet te eten, of om juist teveel te eten en dat weer uit te spugen.
Ík deed dat.

Natuurlijk waren daar allerlei dingen aan vooraf gegaan, en ontstaat het niet van de ene dag op de andere.
En werd ik ook niet met deze heldere gedachte op een moment wakker.
Nee, daar is een hoop strijd en ellende onder ogen zien aan vooraf gegaan.
Maar, dat feit onder ogen zien, was het begin van het einde van de eetstoornis

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:28

Een eetstoornis is een ziekte, dus daar kies je niet zelf voor, net zomin als je kiest voor andere ziektes. Je hebt dit niet zelf in de hand, en je moest eens weten wat een gevecht het is om beter te worden, als je uberhaupt al beter wordt.

Zielig vinden vind ik wat negatief klinken, je hebt er niets aan als iemand je zielig vindt.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:37

Bedankt voor jullie reacties en dat jullie er zo goed op reageerden Haha!