over eetstoornissen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:07

Hoi Bokkers,

Ik zou graag iets willen weten over eetstoornissen. Ik heb namelijk een bepaalde mening daarover, en ik wil graag weten of die mening een beetje klopt, zegmaar. Ik vind namelijk mensen met een eetstoornis bijna nooit zielig. Waarom niet? Omdat ik denk dat mensen met een eetstoornis het er zelf naar gemaakt hebben.
Ik wil graag weten of deze mening een beetje .. (hoe zeg ik dat?) eerlijk is.
Iemand die een eetstoornis heeft gehad kan hier denk ik het beste over vertellen, maar ik begrijp wel als dat een beetje te emotioneel is. Iemand die hier iets over te zeggen heeft?

Alvast bedankt.

ps. Ik hoop niet dat ik overkom als oppervlakkig persoon ofzo.. Ik sta open voor de mening van anderen.

ukje
Berichten: 3794
Geregistreerd: 30-03-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:12

ik denk dat jouw mening wel een beetje klopt ze maken het er vaak zelf naar want je kan ook gewoon afvallen maar in sommige gevallen vindt ik deze mening niet juist want als ze heel veel tegen je zeggen dat je te dik bent ga je toch vanzelf extreem lijnen

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:13

Ik ben het niet met je eens. Ik zit nu op school maar zal zodra ik thuis ben uitleggen waarom niet. Knipoog
Even een stipje nu dus zodat ik het topic straks makkelijker terug kan vinden Vork

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:16

Of je mening klopt dat kun je alleen zelf uitmaken, in principe klopt elke mening namelijk, het is die van jou.

Of mensen met een eetstoornis zielig zijn? Denk het niet. Net zo als gehandicapten niet zielig zijn, mensen met schulden niet zielig zijn, mensen met een psychische stoornis (hee daar komt de eetstoornis weer om de hoek) niet zielig zijn.

Zielig klinkt heel erg als meehuilen en aaien over de bol. Achut Ach gut. En daarmee help je geen enkel persoon.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:18

Apple schreef:
Of je mening klopt dat kun je alleen zelf uitmaken, in principe klopt elke mening namelijk, het is die van jou.
Of mensen met een eetstoornis zielig zijn? Denk het niet. Net zo als gehandicapten niet zielig zijn, mensen met schulden niet zielig zijn, mensen met een psychische stoornis (hee daar komt de eetstoornis weer om de hoek) niet zielig zijn.

Zielig klinkt heel erg als meehuilen en aaien over de bol. Achut Ach gut. En daarmee help je geen enkel persoon.


Mee eens, maar ik wist niet echt hoe ik het moest formuleren.

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:19

Toevoeging: als je iemand "zielig" gaat vinden dan spreekt daar al heel snel een waarde-oordeel uit. Alsof je "boven" iemand staat. Die persoon heeft daar niets aan.

Amigos_
Berichten: 618
Geregistreerd: 25-08-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:21

Ik heb zelf een eetstoornis en ik vind je idd wat oppervlakkig weet jij wat er in die mensen omgaat?
Weet je wat er achter zit? Hoe die mensen over zich zelf denken???? waar het uit voort komt?

IK ben niet zielig en dat hoef je me ook niet te vinden maar vind het wel raar dat je zo een mening hebt over iets terwijl je echt helemaal niks over die mensen weet!

En vind je ook dat dikke mensen dik zijn door hun eigen schuld gewoon omdat ze zin hebben om zich vol te proppen?

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:24

Dat is waar, maar dat is zeker weten niet wat ik bedoel. Ik vind iemand die hart op zijn knie gevallen is zielig, of iemand waarvan een dierbare is overleden ofzo.
Ik denk niet dat een persoon niks heeft aan mensen die hem/haar zielig vinden. Ik vind het vaak prettig als mensen met mij meeleven.
Tenminste, als je diegene helpt met zijn/haar verdriet.
Maarja,, iets zielig vinden is natuurlijk ook een eigen mening.
(volgens mij is dit allemaal een beetje vaag geformuleerd weer Schijnheilig )

Citaat:
Ik heb zelf een eetstoornis en ik vind je idd wat oppervlakkig weet jij wat er in die mensen omgaat?
Weet je wat er achter zit? Hoe die mensen over zich zelf denken???? waar het uit voort komt?

IK ben niet zielig en dat hoef je me ook niet te vinden maar vind het wel raar dat je zo een mening hebt over iets terwijl je echt helemaal niks over die mensen weet!

En vind je ook dat dikke mensen dik zijn door hun eigen schuld gewoon omdat ze zin hebben om zich vol te proppen?


Nee, ik weet niet wat er in die mensen om gaat, en dat wil ik juist weten. Ik heb ook gezegd dat ik heel erg open sta voor andere meningen en opvattingen, en ik vraag om meer informatie. Ik zeg niet dat dit mijn standpunt is en dat ik zeg: Een eetstoornis is eigen schuld.

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:26

Ik vind meeleven nog iets anders dan "zielig vinden" Lachen.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:29

Als je het wilt weten, speur internet dan eens af. Dan kom je al een heel eind. Het helemaal weten kan je nooit tenzij je erzelf mee te maken krijgt.

Sall

Berichten: 6740
Geregistreerd: 20-05-03

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:29

ben het met apple eens, waarom zou je iemand zielig vinden.
Het is misschien wel interessant, daar heb je denk ik ook dit topic voor geopend? (iemand in je nabijheid die met een eetstoornis kampt?) om proberen te weten te komen, waaróm iemand een eetstoornis (ontwikkeld) heeft.

Sall

Berichten: 6740
Geregistreerd: 20-05-03

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:30

zoveel stoornissen, zoveel verhalen Lachen

Amigos_
Berichten: 618
Geregistreerd: 25-08-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:31

Chrisje92 schreef:
Dat is waar, maar dat is zeker weten niet wat ik bedoel. Ik vind iemand die hart op zijn knie gevallen is zielig, of iemand waarvan een dierbare is overleden ofzo.
Ik denk niet dat een persoon niks heeft aan mensen die hem/haar zielig vinden. Ik vind het vaak prettig als mensen met mij meeleven.
Tenminste, als je diegene helpt met zijn/haar verdriet.
Maarja,, iets zielig vinden is natuurlijk ook een eigen mening.
(volgens mij is dit allemaal een beetje vaag geformuleerd weer Schijnheilig )

Citaat:
Ik heb zelf een eetstoornis en ik vind je idd wat oppervlakkig weet jij wat er in die mensen omgaat?
Weet je wat er achter zit? Hoe die mensen over zich zelf denken???? waar het uit voort komt?

IK ben niet zielig en dat hoef je me ook niet te vinden maar vind het wel raar dat je zo een mening hebt over iets terwijl je echt helemaal niks over die mensen weet!

En vind je ook dat dikke mensen dik zijn door hun eigen schuld gewoon omdat ze zin hebben om zich vol te proppen?


Nee, ik weet niet wat er in die mensen om gaat, en dat wil ik juist weten. Ik heb ook gezegd dat ik heel erg open sta voor andere meningen en opvattingen, en ik vraag om meer informatie. Ik zeg niet dat dit mijn standpunt is en dat ik zeg: Een eetstoornis is eigen schuld.


Ok dan heb ik je verkeerd begrepen sorry dat ik zo aanvallend heb gereageerd dan. Ik wil idd niet zielig gevonden worden want daar heb ik niks aan

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:39

Ik ben het niet helemaal met je eens, in dit geval vind ik "Eigen schuld dikke bult" niet gelden. Zielig is het ook niet, want wat er al gezegt werd: Daar hebben ze niets aan.
Er gaat heel wat aan vooraf, voordat iemand een echte eetstoornis heeft ontwikkeld en dat is niet allemaal omdat die gene nou zo graag een eetstoornis wil hoor. Knipoog

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:40

Ik heb ook problemen gehad met mijn gewicht en ben er ook veel mee gepest, terwijl ik er zelf niks aan kon doen.
Want ik kwam namelijk niet aan, wat ik ook at en mensen dachten dat ik anorexia had.
Maar vind dat je niet persoonlijk moet gaan oordelen, want ik denk dat iedereen wel zijn eigen persoonlijke verhaal erachter heeft zitten.
En eetstoornissen zijn naar mijn mening ziekten.
Al is iemand er zelf mee begonnen, die 'ziekte' sloopt een hoop ookal wil je je het zelf nie meer!

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:42

oke, dan weet ik dat. Het maakt niet uit!
Citaat:
ben het met apple eens, waarom zou je iemand zielig vinden.
Het is misschien wel interessant, daar heb je denk ik ook dit topic voor geopend? (iemand in je nabijheid die met een eetstoornis kampt?) om proberen te weten te komen, waaróm iemand een eetstoornis (ontwikkeld) heeft.


Ik vind zeggen: 'Waarom zou je iemand zielig vinden' een beetje raar gezegd. Ik denk niet dat jij nooit denkt: Ah, wat zielig!
Voor mij ligt meleven en zielig vinden heel dicht naast elkaar.

En ik snap ook wel dat mensen niet graag een eetstoornis hebben. Lachen Maar ik vroeg me gewoon af of je een eetstoornis krijgen (let op: krijgen!) in eigen handen hebt.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:51

In het ene opzicht wel, in de ander niet.

Het kan beginnen met heel onschuldig lijnen, maar steeds iets minder gaan eten en uiteindelijk daar niet mee kunnen stoppen. Je kunt er ook bewust voor kiezen helemaal niet meer te eten, maar het gaat vooral om het idee erachter denk ik. Controle, afvallen enz.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:53

Ik denk dat het krijgen van een eetstoornis erin 'sluipt'. Je besluit niet van de een of andere dag even fijn een eetstoornis te krijgen. Het hebben van een eetstoornis is iets afschuwelijks. Het ontstaan ervan heeft te maken met diverse dingen, zoals het eigen karakter (perfectionisme, onzekerheid e.d.), de omgeving, het zelfbeeld, traumatische gebeurtenissen in iemands leven (incest, verkrachting e.d.), psychische stoornissen (bv. borderline) en soms ook de media (dunne mensen). Mensen met een eetstoornis zijn niet zielig, maar wel ziek. En het is een hele ernstige ziekte, waar je niet zomaar vanaf kan komen. Daar gaan vaak jarenlange therapieen en gevechten met jezelf aan vooraf. Het hebben van een eetstoornis is 'hell', omdat je je hele leven met eten te maken zal hebben. Bovendien is uit onderzoeken gebleken dat er een gen is die deze ziektes makkelijker veroorzaken.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:55

Dankjewel Nadya.
Trouwens, als antwoord op de vraag van Sall: Nee, er is niemand in mijn omgeving die een eetstoornis heeft.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:57

Chrisje, ik had je een PB gestuurd. Heb je die gezien?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31327
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:57

Poeh, dat is moeilijk. Een eetstoornis ontwikkelt iemand volgens mij niet omdat hij zichzelf niet goed vindt qua gewicht, dan zou hij lijnen of juist aankomen tot het gewicht oke was en vervolgens tevreden zijn. Ik denk dat iemand sowieso niet goed in zijn vel zit, zich geintimideerd/overweldigd voelt door iets in of zijn hele situatie en zijn eetpatroon zo sterk gaat controleren omdat hij daar een gevoel van controle door krijgt. Iets dat hij zelf in de hand heeft, waardoor hij zich in ieder geval op dat punt sterk en 'in control' voelt.
Of je dan kunt zeggen dat diegene het er zelf naar gemaakt heeft? Niemand zal op een dag besluiten een eetstoornis te 'kweken'. En dan bedoel ik met de wens om er ook echt een te krijgen. Het begint als symptoom van een onderliggend probleem en op het moment dat het een op zichzelf staand probleem is geworden kunnen ze zichzelf er niet zomaar even vanaf helpen, het is zeker dan dus niet meer iets waar ze voor kiezen, voor hen is het op dat moment de (nare) werkelijkheid.
Wat ik zielig vind is dat diegene in beginsel blijkbaar het gevoel heeft gehad nergens over zijn problemen te kunnen praten, dus nog voordat van de hele eetstoornis sprake was. Als het eenmaal echt zover is gekomen is het vaak bijzonder moeilijk om er weer vanaf te komen.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:05

Ja, Nadya, ik heb ook teruggestuurd..

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:14

Chrisje92 schreef:
Ja, Nadya, ik heb ook teruggestuurd..


Heb 'm gelezen, bedankt!
En heb nog iets teruggestuurd....

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:16

Zielig.. Dat niet, maar het kan wel naar voor ze zijn.

Volgens mij komt een eetstoornis niet uit de lucht vallen, is het een gewoonte/dieet/ oid waar het mee begint, waar mensen denken controle over te hebben.. tot dat het zo uit de hand loopt dat ze het niet meer hebben.. Dat ik dan ga roepen 'eigen schuld' dat niet. Ik vind dat je zeker wel hulp moet bieden (luisteren ed) er gewoon moet zijn als het een vriend(in) is. Iedereen heeft zo zijn/haar problemen.

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Re: over eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:22

Chrisje92 schreef:
Hoi Bokkers,

Ik zou graag iets willen weten over eetstoornissen. Ik heb namelijk een bepaalde mening daarover, en ik wil graag weten of die mening een beetje klopt, zegmaar. Ik vind namelijk mensen met een eetstoornis bijna nooit zielig. Waarom niet? Omdat ik denk dat mensen met een eetstoornis het er zelf naar gemaakt hebben.
Ik wil graag weten of deze mening een beetje .. (hoe zeg ik dat?) eerlijk is.
Iemand die een eetstoornis heeft gehad kan hier denk ik het beste over vertellen, maar ik begrijp wel als dat een beetje te emotioneel is. Iemand die hier iets over te zeggen heeft?

Alvast bedankt.

ps. Ik hoop niet dat ik overkom als oppervlakkig persoon ofzo.. Ik sta open voor de mening van anderen.



Het is natuurlijk bij iedereen anders maar mijn mening is dat je daar verkeerd over denkt.

Er zijn namelijk ook mensen die een eetstoornis ontwikkeld hebben omdat vroeger de ouders van die persoon,
bijvoorbeeld contstant tegen die persoon aanzeurde met "je bent dik" "waarom ga je niet afvallen" "wat snoep jij veel zeg".
Dit kan psychisch verkeerd uitpakken en zo kan iemand ook een eetstoornis ontwikkelen.

dus mijn mening: Mensen met een eetstoornis hoeven het er absoluut niet zelf naar gemaakt te hebben.

Groetjes