Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 08:55

Een hele tijd heb ik het niet gehad, en nu... ik voel het weer opkomen....
Ik kan de hele dag janken, ik wil alleen maar slapen, heb nergens zin in, zie alles zwart en zou het eigenlijk niet eens erg vinden als ik nu dood zou gaan.

Deperessief, vroeger had ik er heel erg last van maar de laatste 2 jaar ging het prima, maar nu komt het weer, en dat wil ik niet.
Ik heb een lieve vriend, een mooi huis, een lief paard, een leuke baan en leuke vrienden.
Ik ga zelfs vananond mijn jonge katje ophalen waar ik zo lang op heb gewacht, maar ik kan geen vreugde voelen.
Eigenlijk wil ik in een donkere kamer, in een bed en dan alleen maar slapen, de pijn niet voelen.
De leegte en het verdriet, maar WAAROM?????
Ik wil dit niet, er is geen rede, alles is goed en waarom voel ik me dan zo????

Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Kiara04

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Limburg's Belgie

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:03

Heey meid,helaas ik kan je geen tip geven,gewoon omdat ik die periodes ook zo goed ken.
Je vraagt je af wanneer het eens over is,maar soms lijkt het net of dat nooit helemaal weg zal gaan,want net als je denkt dat alles goed gaat,is het er weer.
Het enige wat ik je kan zeggen,dat er weer een betere tijd aankomt,dat is namelijk steeds weer zo,dus weer maar ff uitzitten.

Heel veel sterkte,

Kiara

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:35

Ik vond de volgende informatie op een internet site. Heb je al eens psychische begeleiding gehad (psycholoog/psychiater)?

Over mogelijke oorzaken is al heel veel door wetenschappers, psychologen en psychiaters geschreven, maar wat de feitelijk redenen zijn voor het ontstaan van een depressie weet eigenlijk niemand! Er zijn zeker aanwijzingen dat erfelijkheid, maar vooral opvoeding, ongelukkige jeugd en/of adolescentie, trauma's en andere ellendige zaken, op latere leeftijd een depressie kunnen veroorzaken. Wellicht dat er in je leven zoveel heeft plaatsgevonden dat op een gegeven moment 'er een druppel is die de emmer doet overlopen' en er een flinke verstoring van de chemische huishouding in je hersenen plaats vindt. Maar het schijnt ook voor te komen dat er geen enkele aanwijzing (?) is voor het ontstaan van een depressie. Dat er allerlei processen en biologische verstoringen in de hersenen plaats vinden ( zichtbaar aantoonbaar via scans!) laat onderzoek van de laatste jaren wel duidelijk zien, maar over de vraag naar het 'hoe en het waarom' van die storing zijn nog geen antwoorden te geven. Wel wordt steeds duidelijker dat overmatige (en langdurige) stress een depressie kan uitlokken. In ieder geval zorgt die storing in je hersenen voor de bovengenoemde verschijnselen. Die storingen treden op in het emotionele gedeelte van de hersenen. Daarbij speelt de chemische stof Serotonine o.a. een belangrijke rol. Dat is de stof die de emotionele reacties in de hersenen regelt en dus belangrijke bij het 'voelen en denken'. Een te laag gehalte aan serotonine veroorzaakt een depressie. En voor iedereen die met een depressie geconfronteerd wordt, zullen de klachten en/of verschijnselen weer anders zijn. De aard van de persoon heeft invloed op de aard van de depressie en zal weer door ieder van ons verschillend beleefd worden. Ieder mens zijn eigen depressie. Voorlopig zullen we het hiermee moeten doen. Vast staat dat depressie één van de meest voorkomende psychiatrische stoornissen is. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een milde depressie, chronische depressie, angstig-depressieve stoornis en de ernstige depressie.
Naast de bovengenoemde (mogelijke) oorzaken wordt langzamerhand ook duidelijk dat depressies in het Westen opvallend veel en vaker voorkomen dan elders op de wereld. Een depressie heb je niet alleen. Er bestaat een indrukwekkende lijst van schattingen over het aantal mensen met een depressie, variërend van 750.000 tot meer dan 1 miljoen Nederlanders. Als mogelijke oorzaak kun je denken aan de Westerse levensstijl: effecten van de 24 uurs economie, de hoge werkdruk en iedere dag weer méér moeten presteren onder gierende stress en ook nog flexibel moeten zijn. Mensen zijn niet van elastiek, dus vroeg of laat moet dat problemen geven. Onderzoek, naar ik meen in Denemarken, heeft aangetoond dat zelfs internet al als veroorzaker van een depressie aangemerkt kan worden. Mensen die langer dan 2 uur per dag 'online' zijn lopen aanzienlijke kans op depressief te worden: niet eens vanwege het surfen op internet, maar vooral het immens populaire chatten op chatboxen. Er wordt meer virtueel gekletst dan met de eigen partner of in de eigen sociale omgeving. Men 'denkt' te communiceren, maar in feite zit men eenzaam op een toetsenbord te tikken. De effecten daarvan zijn dan op redelijk korte termijn voorspelbaar. Kort samengevat:
Een éénduidig antwoord op de vraag wat nu de oorzaak is van de ziekte depressie, bestaat helaas niet. Het is een buitengewoon ingewikkeld en dramatisch ziektebeeld. Naast erfelijke, psychologische en biochemische oorzaken valt verder aan te nemen dat ook sociologische- en klimatologische factoren een belangrijke rol spelen.

Wellicht kun je voor je zelf nagaan, vanaf welk moment je depressief bent geworden. Of dat je altijd al een beetje een sombere kijk op de wereld hebt gehad en/of een bepaalde gebeurtenis een depressie heeft doen ontstaan. Niet dat je daar veel wijzer van zult worden, je kunt nog jezelf noch een ander er de schuld van geven dat je depressief bent geworden: die depressie was er 'gewoon' op een bepaald moment! Maar dat moment kan wel handig zijn als aanwijzer of als kapstok: op dat moment is het begonnen. En wellicht kunnen enige vorm van therapie (een behandeling van intensieve gesprekken met als doel het vinden van mogelijke oorzaken van de klachten en kijken hoe een andere kijk op het leven de klachten zoveel als mogelijk kunnen verminderen) en medicijnen een helpende hand bieden, waardoor de depressieve klachten zullen verminderen of verdwijnen.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:41

Ik heb er ook last van. Ik heb nu een trucje om mezelf eroverheen te krijgen. Ik ga gewoon leuke dingen doen en zorg dat ik altijd wat te doen heb! Ik heb nu een baan, dus ik MOET er wel uit. Toen ik op school zat spijbelde ik en bleef hele dagen in bed liggen. Dat maakte het allemaal nog veel erger!
Mocht je er niet uitkomen ga dan naar je huisarts en vraag naar lichttherapie. Dit schijnt te helpen. 't komt altijd rond deze tijd... Minder licht...

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:01

Ik denk dat als je eenmaal een depressie hebt gehad, langdurig.. dat je daar niet zomaar van af bent en dat je jezelf ook weer sneller slecht voelt. Je bent nou eenmaal vatbaar ervoor.. Misschien je manier van denken, leven oid.

Ik moet enorm mijn best doen om niet alles negatief te zien, mn bed in te duiken en er niet meer uit te komen.. Soms lukt dat.. soms niet.. Probeer je gewoon niet druk te maken, niet over vervelende dingen na te denken. En anders zeggen wat je kwijt moet, zet het op papier (ja ik weet het, dat zegt iedereen, maar soms lucht het echt op) probeer het op een rijtje te zetten.. en door te gaan.. Je kan toch niet blijven mokken, want morgen is er weer een dag en straks krijg je spijt ervan.. Ach gut

Noetanchamon
Berichten: 2259
Geregistreerd: 16-10-04

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:05

Lichttherapie (niet te vergelijken met een zonnebank!) schijnt goed te helpen.

Las onlangs in een tijdschrift alhier (Duits dus) dat magnesium ook helpt.
Zelf ben ik een week of 3 geleden begonnen met 3 x daags 3 capsules (kun je gewoon bij apotheek halen).
Nu slik ik er 1 per dag (300mg)

Sterkte hoor!!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:12

Arrabel schreef:
Ik wil dit niet, er is geen rede, alles is goed en waarom voel ik me dan zo????


Misschien is het inderdaad iets lichamelijks, maar hoe het ook komt, ik hoop dat je er hoe dan ook snel vanaf komt Ach gut

Noetanchamon
Berichten: 2259
Geregistreerd: 16-10-04

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:01

Ja wellicht heb je last van het feit dat de dagen weer korter worden en de zonnekracht toch een stuk minder is.
Ga anders eens met je huisarts praten.
Sterkte

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:20

Ik heb het ook, heb nu een zware depressie, ben gestopt met de psycholoog want dat werkte alleen maar deprimerender en daar moest ik ook medicijnen van en die wil ik niet, want daar wordt je heel erg dik van.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 11:56

Dat is niet helemaal waar, ik heb ook medicijnen en daar word je absoluut niet dik van.
Het zijn serotinine remmers, ze zijn ook niet heel zwaar, zoals je leest in mijn verhaal kan je dan ook nog wel is depri worden maar het is een stuk minder dan zonder de medicijnen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Re: Niet weer alsjeblieft!! (Down)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:27

Jeetje wat vervelend!
Ik weet, helaas, helemaal hoe je je voelt. Gebruikte altijd seroxat, daar voelde ik me heel goed bij (achteraf nu ik ermee gestopt ben merk ik wel dat het mijn gevoelens wat afvlakte, maar dat vind ik niet erg, ben vanmezelf gewoon overgevoelig en veel emoties).
Maar daar ben ik mee gestopt toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, maar heb inmiddels ook alweer bij de huisarts gezeten omdat ik me zo rot voelde, dat is gewoon onbeschrijvelijk hoe je je dan voelt, je hele leven stort in en je wil er wel iets aan doen maar weet niet wat en dan ga je ergens denken van goh wat zou het eigenlijks toch makkelijk zijn als je er niet meer was (niet dat ik er neigingen toen heb hoor!)..
Volgens huisarts kan ik nu wel weer medicijnen gebruiken, en ik denk dat ik dat ook maar ga doen, het komt wéér terug en zo'n periode kan ik gewoon niet erbij hebben met alle andere dingen die nu erbij zijn gekomen (ouders gaan emigreren, huis te koop, zelf nog geen huis, baby word geboren en mijn ouders wonen dan op 2 uur rijden, dan nog een paard.. wat daarmee doen?)..

charlotteP.. Medicijnen en dik worden.. Nou van deze niet.. Het ligt denk ik puur aan jouw depressie.. Ik kon bijvoorbeeld niet meer eten toen ik heel erg depressief was, ben toen in 2 weken tijd 12 kg. afgevallen en daar heb ik nu nog wel last van (ook al wil ik wel eten, moet veel braken e.d.), maar een ander krijgt juist vreetbuien en komt aan..

Arrabel, ik heb ook geen reden om deprie te zijn, ja nu wel een beetje vanwege alle drukte en spanningen en hierdoor heb ik weer veel harde buiken en dan moet ik weer rust nemen terwijl ik liever de hele dag doorblaas zodat hij zo snel mogelijk over is.. Maar ik heb gesprekken met een psycholoog en een psychiater gehad maar nouja het is me gewoon overkomen, om het zo te zeggen, en ergens ook erfelijk, mijn moeder is het ook al sinds haar 18e..

Als je eens je verhaal o.i.d. kwijt wilt mag je me wel PBen hoor Knipoog