Schimmel op eten, echt zo slecht??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:11

Bah, iets waar schimmel opzit gooi ik weg. Ik heb zowieso geen weerstand dus als ik het wel op zou eten zou ik goed ziek kunnen worden Nagelbijten / Gniffelen

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:19

Dat klopt Supertje. De THT-datum is een garantiedatum. Dat betekent absoluut niet dat het de dag erna ook meteen bedorven zou zijn. Het is wel afhankelijk van het product of je het lang daarna nog kan opeten Knipoog

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12753
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:22

MoonChloe schreef:
Hoe doen jullie het dan met kaas?
Als er schimmel op zit halen we dat gewoon weg en eten we de overige kaas gewoon op.
(en er is thuis nooit iemand ziek van geworden)



doen wij ook altijd Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:03

Ik ben heel makkelijk met schimmel op kaas, daar gaat gewoon een plakje af en ik eet het op. Bij roomkaas schraap ik er een laagje af. Verder heb ik eigenlijk zelden beschimmelde etenswaren.
Ik heb wel regelmatig producten die ik over de tht laat gaan en daar heb ik ook maling aan, even ruiken of proeven en dan weet je snel genoeg of het nog zuiver is.
Ik krab dan wel altijd de datum van het potje, bakje of dekseltje omdat er nog wel eens anderen zijn die het wel weg gooien en dat vind ik zonde Haha!

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:04

Hollander Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:29

Niet zozeer Hollander. Mijn vader heeft de hongerwinter meegemaakt, en het is er bij on singeramd dat eten weggooien not done is. Helaas gebeurt het wel, maar niet zomaar.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:32

LiSSy schreef:
wij hebben op school eenonderzoek gedaan naar schimmel op voedsel.
de vraag was of het hele product bedorven is als er maar op 1 stukje schimmel zit en het antwoord is JA.

schimmel is namelijk een draadvormig organisme, als er een de buitenkant 1 schimmelplek te zien is kunnen de draden al veel verder in het voedsel zitten.
je hoeft er niet perse ziek van te worden, maar het kan absoluut wel.

Citaat:
Van beschimmelde schoongemaakte kaas is inderdaad nog nooit iemand ziek geworden. Daar word namelijk meestal de gerapste kaas van gemaakt die je in de winkel koopt.


hoe je hier bij komt snap ik echt absoluut niet... dat is dus echt NOT DONE!! (heb stage gelopen bij de keuringsdienst)


Dat is echt onzin hoor.
Ik weet niet meer in welk land dat was maar daar laten ze kaas beschimmelen en komen er dus wormen op af.En dan eten ze lekker de beschimmelde kaas én de wormen,ja het hele zooitje,op.

miss_nadine

Berichten: 1416
Geregistreerd: 29-05-05

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:09

Ik gooi het altijd weg, alleen met kaas idd niet. Dan snijden we een plakje eraf en de rest van de kaas is dan echt nog wel goed hoor!
Dingen als beschimmeld brood of jam verdwijnen gelijk in de container.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:20

Lielle schreef:
Niet zozeer Hollander. Mijn vader heeft de hongerwinter meegemaakt, en het is er bij on singeramd dat eten weggooien not done is. Helaas gebeurt het wel, maar niet zomaar.


Is ook maar een geintje.
Ik ken alleen ook wel mensen die daarin doorschieten, maar dat is weer een ander verhaal....

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:20

Iemand enig idee hoe het kan dat een product die tot 10 oktober houdbaar moet zijn en volledig afgesloten is, toch gaat schimmelen?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:40

Dan moet er ergens wel een opening zijn denk ik Lachen

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:52

Leuk topic dit Lachen.

Beschimmeld brood gooi ik weg.

Met houdbaarheidsdata neem ik het niet zo nauw. Vooral met blikken en potten endergelijke. Als het er nog prima uit ziet en smaakt dan vind ik het best.
Melk blijft heus wel een paar dagen in een geopend pak goed. Yoghurt blijft zelfs nog lang na de datum goed.

Ik ben daar ook niet zo moeilijk in en ik heb op vakanties endergelijke ook nooit last van iets eerlijk gezegd.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:05

Met vlees, met name kip, ben ik wel heel secuur, ook met snijplanken e.d. En met water/ijsblokjes in het buitenland. Maar voor de rest... Och...
Maagzuur is een aardig effectieve killer voor een boel dingen die niet goed voor je zijn.
Hier in Nederland ben ik nog nooit ziek geworden van voedsel dat over de tht heen was.

Veel producten, met name gedroogd spul, ingeblikt etc., is zo goed als eindeloos houdbaar mits koel en droog bewaard, maar het is nou eenmaal verplicht om er een datum op te zetten.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:09

Nou ik had pas een pak yoghurt 2 dagen over tijd, en t was viesss....helemaal dun geworden Scheve mond

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:10

Wat ik trouwens wel echt ontzettend smerig vind (maar daar zul je dan weer niet vlug ziek van worden): oud frituurvet.
De patat "lekker" bruin gebakken Misselijk

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:16

Ik ben met kip idd vrij secuur en met vis. Daarnaast vlees dat al fijngesneden is (gehakt), meer snijvlakken dus meer blootstelling aan dingen van buiten.

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 20:20

MoonChloe schreef:
Dan moet er ergens wel een opening zijn denk ik Lachen



nee, echt helemaal nergens!!!!

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:09

Alles waar schimmel op zit gaat weg, dus 1 boterham in een zak van 20 boterhammen met schimmel, het hele pak weg (kom gelukkig nooit voor, zonde van het brood Knipoog).
En daarbij van de week college gehad waarbij het ging over schimmels die in je gingen groeien en dan uit je neus die draden kwamen, dus nu kijk ik helemaal wel uit Haha!

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 22:41

Yessy schreef:
En daarbij van de week college gehad waarbij het ging over schimmels die in je gingen groeien en dan uit je neus die draden kwamen, dus nu kijk ik helemaal wel uit Haha!


Dit ga ik natuurlijk niet geloven. Dit wil ik niet geloven Clown

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 14:05

Haha dat zijn volgens mij ook geen schimmels die groeien op eten, maar lekker parasiteren in mensen/dieren. De meeste schimmels kunnen niet groeien bij 37 graden dus krijg je hooguit wat buikpijn enzo van Knipoog

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:34

Mocht bij ons de kaas de kans krijgen om te gaan schimmelen (weinig kans Haha!), dan snij ik het eraf en de rest wordt gewoon opgegeten.
Met andere dingen ben ik veel zeikeriger: kip, vis, zuivelprodukten en eieren. En een "poes" op de jam of dubbeldrank, daar krijg ik helemaal kippenvel van Haha!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:33

Als ergens schimmel op zit gooi ik het meestal weg. Behalve dan op kaas, dat snijd ik eraf en dan is het nog goed te eten!

Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 22:28

Elles schreef:
Mocht bij ons de kaas de kans krijgen om te gaan schimmelen (weinig kans Haha!), dan snij ik het eraf en de rest wordt gewoon opgegeten.
Met andere dingen ben ik veel zeikeriger: kip, vis, zuivelprodukten en eieren. En een "poes" op de jam of dubbeldrank, daar krijg ik helemaal kippenvel van Haha!



Wat is dat?? Blond