Schimmel op eten, echt zo slecht??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:55

ik eet het ook gewoon hoor *LOL* Betekent trouwens wel dat ik nooit last van mijn maag heb, ook niet in India en Afrika Pling

Alleen laatst wel een salmonella vergiftiging gehad van rauwe eieren.

Anoniem

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:00

Oeh, wat zitten er hier veel mensen die weinig van schimmels afweten....

Jongens, weten jullie dat de champignon een schimmel is?
En dat heel veel producten met behulp van schimmels worden gemaakt?

En dat schimmels een net zo verschillende term is als "planten" of "dieren". Het is een rijk in de biologie. Er bestaan dus HEEL erg veel soorten schimmels. Schimmels die goed voor je zijn, schimmels die slecht voor je zijn, en schimmels die dodelijk zijn.

Sommige schimmels kunnen minder kwaad dan anderen. En sommigen zijn juist weer heel erg goed voor je. Maar als je niet hebt kunnen vaststellen met welke schimmel je te maken hebt, is het advies om ze NIET op te eten.

Ja, penicelline is inderdaad ook een schimmel, die per ongeluk ontdekt is. Die groeit heel prettig op bijv. meloen.
Maar dat betekend niet dat alle schimmels die op meloen groeien penicelline is, om maar een voorbeeld te geven.

ALTIJD oppassen met beschimmelde producten.


@Lielle: Salmonella is een bacterie... heeft niets met schimmel te maken.

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:01

Jeannine schreef:
Nou, als ik schimmel zie, dan gooi ik het ook weg hoor, mijn eetlust is dan al bedorven Lachen


bij mij ook Ja

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:04

Over schimmels gesproken ... ik ben dus allergisch voor vegetarische produkten op schimmelbasis, helaas door ervaring ondervonden *LOL*

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:14

Hypofocus schreef:
@Lielle: Salmonella is een bacterie... heeft niets met schimmel te maken.

weet ik. Was een aanvulling op het feit dat ik nooit ziek word van eten.

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:10

Hypofocus schreef:
Oeh, wat zitten er hier veel mensen die weinig van schimmels afweten....

Jongens, weten jullie dat de champignon een schimmel is?
En dat heel veel producten met behulp van schimmels worden gemaakt?

En dat schimmels een net zo verschillende term is als "planten" of "dieren". Het is een rijk in de biologie. Er bestaan dus HEEL erg veel soorten schimmels. Schimmels die goed voor je zijn, schimmels die slecht voor je zijn, en schimmels die dodelijk zijn.

Sommige schimmels kunnen minder kwaad dan anderen. En sommigen zijn juist weer heel erg goed voor je. Maar als je niet hebt kunnen vaststellen met welke schimmel je te maken hebt, is het advies om ze NIET op te eten.

Ja, penicelline is inderdaad ook een schimmel, die per ongeluk ontdekt is. Die groeit heel prettig op bijv. meloen.
Maar dat betekend niet dat alle schimmels die op meloen groeien penicelline is, om maar een voorbeeld te geven.

ALTIJD oppassen met beschimmelde producten.


@Lielle: Salmonella is een bacterie... heeft niets met schimmel te maken.



hehe, eindelijk iemand die ook wat verstand heeft Haha!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:38

Ik zit hier ook verbaasd te kijken hoe weinig mensen weten Haha!. Dacht dat het verhaal over goede en slechte schimmels ed. toch wel algemeen bekend was, maar niet dus..

Zelf gooi ik beschimmelde dingen weg, omdat je a) niet weet wat voor schimmel het is, b) vaak het hele product is aangetast en c) het gewoon een ranzig idee vind om beschimmeld spul te eten Vork .

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:40

dat verhaal is me echt wel bekend (Gorgonzola ken ik ook wel) , maar neemt niet weg dat ik wel een behoorlijke weerstand heb opgebouwd door niet al te pietluttig te kijken.

Charaz

Berichten: 24342
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:46

Binckydenice schreef:
Als er schimmel op Jam zit kun je dat er gewoon afhalen en opeten! Dit komt omdat het plaatselijk is en niets aantast!


Hoe kom je daarbij? De schimmel zit dan al (onzichtbaar) door je hele jam heen.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:26

Ik gooi het meteen weg!!
Maakt niet uit wat het is (brood of iets anders) ik eet het niet meer op.

Jonne
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:50

Ik heb ooit is gehoord, dat ze van het schimmel van brood antibiotica maken, dus ik denk dat het niet van alles erg slecht is.

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:52

MoonChloe schreef:
Hoe doen jullie het dan met kaas?
Als er schimmel op zit halen we dat gewoon weg en eten we de overige kaas gewoon op.
(en er is thuis nooit iemand ziek van geworden)

Doen wij ook.
Met brood niet, omdat dat veel fijner is zeg maar.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:52

LiSSy schreef:
Hypofocus schreef:
Oeh, wat zitten er hier veel mensen die weinig van schimmels afweten....

Jongens, weten jullie dat de champignon een schimmel is?
En dat heel veel producten met behulp van schimmels worden gemaakt?

En dat schimmels een net zo verschillende term is als "planten" of "dieren". Het is een rijk in de biologie. Er bestaan dus HEEL erg veel soorten schimmels. Schimmels die goed voor je zijn, schimmels die slecht voor je zijn, en schimmels die dodelijk zijn.

Sommige schimmels kunnen minder kwaad dan anderen. En sommigen zijn juist weer heel erg goed voor je. Maar als je niet hebt kunnen vaststellen met welke schimmel je te maken hebt, is het advies om ze NIET op te eten.

Ja, penicelline is inderdaad ook een schimmel, die per ongeluk ontdekt is. Die groeit heel prettig op bijv. meloen.
Maar dat betekend niet dat alle schimmels die op meloen groeien penicelline is, om maar een voorbeeld te geven.

ALTIJD oppassen met beschimmelde producten.


@Lielle: Salmonella is een bacterie... heeft niets met schimmel te maken.



hehe, eindelijk iemand die ook wat verstand heeft Haha!


Of gewoon iemand die biologie doet Knipoog

Maar dat is toch algemeen bekend. Ik bedoel..... dat leer je in de 2e/3e klas middelbare school Rolleyes

Ik heb zelf eigenlijk nooit last van beschimmelde dingen. Alleen brood, maar dat gaat gewoon meteen de prullenbak in.

edit: al vind ik dat sommigen niet zo kleinerend moeten doen. Ieder zo z'n vakgebied en het is toevallig jullie opleiding. Mensen vragen er gewoon naar en onwetendheid is lang niet altijd domheid!

Anoniem

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:56

kaas niet, kaas is schimmel dus halen we de schimmel eraf en hebben we gewoon weer goede kaas Knipoog

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:58

gewone kaas is geen schimmel Knipoog

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:14

als er een beetje (!!!) schimmel op kaas zit kun je dit er gewoon afsnijden (ruim natuurlijk) en dan kan ej de kaas nog gewoon eten hoor!
verder goo ik alles weg waar schimmel op zit Tong uitsteken
ik ben daarin tegen wel een must ik drink bijv. geen melk uit een geopend pak Tong uitsteken geen vleeswaren die langer dan een dag open zijn , geen sap wat langer dan 2 dagen open staat ( oeps ben echt een zeurpiet Tong uitsteken )

JustNanno

Berichten: 2369
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Hengelo

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:35

LPtjuh schreef:
als er een beetje (!!!) schimmel op kaas zit kun je dit er gewoon afsnijden (ruim natuurlijk) en dan kan ej de kaas nog gewoon eten hoor!
verder goo ik alles weg waar schimmel op zit Tong uitsteken
ik ben daarin tegen wel een must ik drink bijv. geen melk uit een geopend pak Tong uitsteken geen vleeswaren die langer dan een dag open zijn , geen sap wat langer dan 2 dagen open staat ( oeps ben echt een zeurpiet Tong uitsteken )


Als je nu het topic eens leest, wbt de kaas?

Anoniem

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:41

@ Manzano: Ook al is 't op dit moment een deel van mijn vakgebied, deze kennis had ik in de HAVO brugklas al Knipoog

Zeg nou zelf, het is toch best bedroevend, dat we in zo'n ontwikkeld land als Nederland, zo weinig algemene kennis hebben over dingen die ons vreselijk ziek zouden kunnen maken? Dat heeft nietzoveel met kleinerende opmerkingen te maken... Het valt me gewoon heel erg op.

Zo is bijv. de opmerking van Jonne niet zo handig neergezet, sommigen zouden uit zo'n opmerking de conclusie kunnen trekken dat alle broodschimmels antibiotica zijn, en dus goed voor je zijn. En dát is natuurlijk niet zo Knipoog

I'm just helping out, en ik geef het topic iets meer duidelijkheid over de ware aard van schimmels. Haha!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:50

Alle producten waar geen schimmel op hoort maar waar wel schimmel op zit krijgt hier per direct een enkeltje prullenbak. Misselijk

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:00

Hypofocus schreef:
@ Manzano: Ook al is 't op dit moment een deel van mijn vakgebied, deze kennis had ik in de HAVO brugklas al Knipoog

Zeg nou zelf, het is toch best bedroevend, dat we in zo'n ontwikkeld land als Nederland, zo weinig algemene kennis hebben over dingen die ons vreselijk ziek zouden kunnen maken? Dat heeft nietzoveel met kleinerende opmerkingen te maken... Het valt me gewoon heel erg op.

Dat heb ik niet in de HAVO-brugklas gehad. Nagelbijten / Gniffelen Geloof ik.
Of ik ben het gewoon vergeten, kan ook. Vork

Maar wij kijken thuis ook niet op een beetje schimmel. Bloos
Meestal eraf snijden en de rest opeten.
Mijn oma snijdt het er ook gewoon af, al heel haar leven. En ze leeft nog steeds. Ja
Ben ook nooit ziek geworden.

tanya89

Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:20

Brrrr ik heb echt een schimmel "fobie". Nou goed, dat is iets overdreven Bloos maar als ik een pak melk heb en ik wil melk schenk ik het heel voorzichtig in en doe een klontjescheck Nerd Yoghurt precies t zelfde. Wij hebben al n paar keer beschimmeld brood gehad, zo erg dat t groen was Wow! en dat was al na 1 dag! (ik realiseer me nu dat het er dus waars al langer in zat... Muziek! ) En verder kijk ik altijd wel goed hoe iets eruit ziet. Mijn moeder wordt soms al boos op me en noemt me jufrouw klont Bloos

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:00

Jonne schreef:
Ik heb ooit is gehoord, dat ze van het schimmel van brood antibiotica maken, dus ik denk dat het niet van alles erg slecht is.


Het is nu niet dat antibiotica erg gezond is natuurlijk... Het helpt wel tegen infectie, maar ik ken iemand die er rotte tanden van heeft, een ander krijgt er vaginale infectie van, enz. En het tast je weerstand aan.

Ik gooi alles weg wat over datum is, sap drink ik slechts 2 dagen uit een pak, zelfde voor alles soorten kip curry, krabsla, tonijnsla enz. Brood eet ik ook maar 2 dagen van, biefstuk en hesp eet ik alleen de dag zelf op. Vleessla maak ik zelf, dat koop ik echt nooit. Ik koop trouwens zelden bereide gerechten, gehakt mag groen zien, met genoeg tomatensaus zie je er niks meer van. En smaak je het geheid ook niet. Ik ken mensen die in warenhuizen, slagers en restaurants werken, en geloof me, het meeste wil je eigenlijk niet weten.

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 22:01

Ik heb een leversparend dieet nu en moet heel erg uitkijken met schimmels in voeding, dus ook brie en dergelijke, maar ook beschimmeld eten (niet dat ik dat normaal wel zou opeten), maar goed, mijn lever is dus niet helemaal oke...

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:35

Lielle schreef:
dat verhaal is me echt wel bekend (Gorgonzola ken ik ook wel) , maar neemt niet weg dat ik wel een behoorlijke weerstand heb opgebouwd door niet al te pietluttig te kijken.

Mij is het schimmel-verhaal ook echt wel bekend, maar ik kijk ook niet zo heel pietluttig. Een klein beetje schimmel op kaas haal ik er ook gewoon af (en ja, ik wist ook al dat dan eigenlijk de hele kaas aangetast is, maar als ik het eraf haal zie ik het tenminste niet Haha! ) en eet ik het op. Ik heb er nog nooit wat aan over gehouden, en ik betwijfel of dat zal gebeuren.
Etenswaren, melk, etc. die 1 of 2 dagen op de datum zijn ruik ik eens goed aan, en als het nog goed ruikt eet of drink ik het gewoon op. Ik ga er van uit dat de datum die erop staat de datum is tot wanneer ze echt kunnen garanderen dat het nog goed is, en dat in die 1 of 2 dagen erna de kans dat het écht flink bedorven is ook niet zo groot is.
Uit zuinigheid is het trouwens niet, meer gemakszucht.

Ik heb ook nooit problemen met 'vreemd' voedsel in het buitenland o.i.d., voor ik er buikpijn van krijg moet het behoorlijk fout zijn. Vrienden waarmee we vaker op vakantie zijn geweest zeggen al dat als ik ergens ziek word van het eten, dan beter iedereen gelijk langs de EHBO kan Nagelbijten / Gniffelen
Mijn vriend daarintegen, die alles al heel gauw 'jakkie' vindt, moet op vankantie toch echt een pot Norit bij zich hebben.....

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:32

precies supertje, dat bedoel ik dus.