Schimmel op eten, echt zo slecht??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emilia

Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 08:19

Hallo,
Ik ben echt zo'n iemand die alles weggooit als er ook maar een heeeel klein beetje schimel opzit. Nu trok ik net een bakje met kwark open. Er zat een beetje kwark aan de deksel die beschimmeld was. De kwark die in het bakje zat niet. Heb het hele bakje maar weer weggegooid. Word je er echt ziek van als je dat zou eten? Wat denken jullie?

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:21

Ik heb geen idee, maar ik probeer het eigenlijk ook niet uit. Als het er naar mijn idee al niet meer goed uitziet dan gooi ik het al weg.

Het lijkt me opzich wel dat je van sommige dingen ziek kunt worden. Schimmel geeft toch aan dat het eten niet meer goed is.

Charaz

Berichten: 24342
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:22

Ja, de rest is misschien nog niet zichtbaar maar het zit er al wel in. Niet opeten dus.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:56

Hoe doen jullie het dan met kaas?
Als er schimmel op zit halen we dat gewoon weg en eten we de overige kaas gewoon op.
(en er is thuis nooit iemand ziek van geworden)

Anoniem

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:58

Kaas gooi ik ook gelijk weg. Gewoon omdat ik het vies vind als er iets op gezeten heeft.

Van beschimmelde schoongemaakte kaas is inderdaad nog nooit iemand ziek geworden. Daar word namelijk meestal de gerapste kaas van gemaakt die je in de winkel koopt.

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:59

met kaas kan het ind wel... zo word het in de winkel ook gedaan... smorgens word er eerst evt een laagje van het bovenlaangje gehaald en dan kan de grote ronde kaas weer aangesneden worden...

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:01

Nou, als ik schimmel zie, dan gooi ik het ook weg hoor, mijn eetlust is dan al bedorven Lachen
Maar met kaas wil ik het er nog wel eens afhalen, mits het een beetje is!

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:08

wij hebben op school eenonderzoek gedaan naar schimmel op voedsel.
de vraag was of het hele product bedorven is als er maar op 1 stukje schimmel zit en het antwoord is JA.

schimmel is namelijk een draadvormig organisme, als er een de buitenkant 1 schimmelplek te zien is kunnen de draden al veel verder in het voedsel zitten.
je hoeft er niet perse ziek van te worden, maar het kan absoluut wel.

Citaat:
Van beschimmelde schoongemaakte kaas is inderdaad nog nooit iemand ziek geworden. Daar word namelijk meestal de gerapste kaas van gemaakt die je in de winkel koopt.


hoe je hier bij komt snap ik echt absoluut niet... dat is dus echt NOT DONE!! (heb stage gelopen bij de keuringsdienst)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:10

Ik weet van toen ik bij de AH werkte dat als kaas gaat zweten deze al weg gedaan wordt. Ik begreep uit programma's van Gordon Ramsey dat als er iets ligt te schimmelen in de koelkast dit ook de andere produkten aan tast Koe

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:19

hmm toen ik hier bij de albert heijn stage liep werd de oude datum sticker er nog afgehaald om er vervolgens vrolijk een nieuwe op te plakken !

als hier schimmel op de kaas zit snijd ik het eraf, als het hele product aangetast zou zijn zou je binnen onafzienbare tijd wederom schimmel moeten gaan zien maar dat heb ik hier nog nooit gehad, ik snijd het er wel ruim af hoor....

met kwark, yoghurt en dat soort dingen gaat het richting vuilnisbak.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:21

Jaren geleden heb ik op de kaasafdeling van een supermarkt gewerkt en inderdaad: schimmel wordt weggesneden en de rest gewoon verkocht..

Andere producten met schimmel mik ik direct weg.. Jak!

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:34

Nou peniciline is toch ontdekt doordat iemand beschimmeld brood at.

Daar is het dan ook van gemaakt, en peniciline heeft heel wat mensen door ziektes heen geholpen.

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:35

Echwel schreef:
Nou peniciline is toch ontdekt doordat iemand beschimmeld brood at.

Daar is het dan ook van gemaakt, en peniciline heeft heel wat mensen door ziektes heen geholpen.



er zijn zo ongelovelijk veel verschillende soorten schimmels! schimmels die op voedsel groeien zijn niet vergelijkbaar met schimmels die in medicijnen worden gebruikt

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:37

Nee precies. Ook al ben ik van mening dat over het algemeen een klein beetje alleen maar je weerstand zal verbeteren Knipoog

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:38

En wat dacht je van Franse kazen, zeker de blauwschimmels..

Die zijn ook bij toeval ontdekt. omdat iemand per ongeluk zijn boterhammetje kaas in de grot was vergeten..

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:41

En eten jullie dan ook geen Danish blue ofzo? Die kazen worden juist geïnjecteerd met schimmels voor de smaak.

Ik gooi dingen die beschimmeld zijn ook weg hoor, daar niet van. En ik eet al helemaal geen kaas, dus heb ik het probleem niet. Maar mijn moeder snijdt inderdaad beschimmelde stukjes (als het kleine stukjes zijn) van de kaas af (ruim) en eet de rest gewoon op.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:44

Als er schimmel op Jam zit kun je dat er gewoon afhalen en opeten! Dit komt omdat het plaatselijk is en niets aantast!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:46

Binckydenice schreef:
Als er schimmel op Jam zit kun je dat er gewoon afhalen en opeten! Dit komt omdat het plaatselijk is en niets aantast!

Jam gooi ik juist weg.
Brr ik moet er niet aan denken Misselijk

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:54

Echwel schreef:
En wat dacht je van Franse kazen, zeker de blauwschimmels..

Die zijn ook bij toeval ontdekt. omdat iemand per ongeluk zijn boterhammetje kaas in de grot was vergeten..



dat zijn dus weer andere soorten schimmels... niet alle schimmels zijn slehct voor je. maar de schimmels die op bedorven eten (oa. kaas, brood, jam enz) zitten zijn dus niet goed voor je!

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:19

Als iets ligt te schimmelen in huis wat niet hoort te schimmelen. Dan gaat het meteen de kliko in.

Franse schimmelkazen ed daar weet je zeker van dat het 'goede' schimmels zijn. Want ik weet niet wat voor schimmels er allemaal op mijn brood groeit en ik heb geen zin om daarvan ziek te worden. Clown

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:37

Lol... ik eet geen kaas waar rauwe melk in verwerkt is (lait cru), dat mag ook niet tijdens de zwangerschap Knipoog en ik ben van mening dat dat vast een goede reden heeft... het scheelt ook dat ik het niet lekker vind Knipoog

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:41

Schimmel is inderdaad niet goed voor je Maar door de structuur van kaas kan het daar dus niet doorheen gaan. Om die reden kan je bij kaas de schimmel er gewoon (wel een beetje ruim doen) vanaf snijden en dan is het gewoon normaal te eten Ja
Bij brood, drinken etc etc moet je dat echt niet doen

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:42

manzano schreef:
Maar door de structuur van kaas kan het daar dus niet doorheen gaan. Om die reden kan je bij kaas de schimmel er gewoon (wel een beetje ruim doen) vanaf snijden en dan is het gewoon normaal te eten Ja
Bij brood, drinken etc etc moet je dat echt niet doen



dat dachten ze bij ons op school dus ook totdat we dat onderzoek hebben gedaan...

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:50

LiSSy schreef:

hoe je hier bij komt snap ik echt absoluut niet... dat is dus echt NOT DONE!! (heb stage gelopen bij de keuringsdienst)


Er is zoveel Not done, maar dat betekent niet dat het niet gebeurd...... ik heb zelf ook vaak in supermarkten meegemaakt dat er gewoon een nieuwe datum gestickerd wordt. Dat is ook Not Done, maar het gebeurd wel.
En feiten dat die beschimmelde kaas gewoon wel verkocht wordt of niet afgevoerd komt van de warenautoriteit zelf....

JustNanno

Berichten: 2369
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Hengelo

Re: Schimmel op eten, echt zo slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:54

Alles wat ook maar een paar dagen over de datum is (ook al schimmelt het niet eens) gooi ik echt weg. Ben daar misschien wel een miep in, maar ik vind dat echt ranzig, en vertrouw het dan echt niet meer...