Beter slapen met melatonine?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 22:41

Zijn er mensen die melatonine gebruiken en hier goede ervaringen mee hebben?
Ik wil het zelf gaan slikken omdat ik nogal moeite heb met inslapen. Ik heb momenteel medicijnen die er ook voor zorgen dat ik sneller in slaap val, maar daar wil ik zsm mee stoppen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15471
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:53

Ik heb het zelf gebruikt en had het idee dat het wel werkte. Ik heb zelf door slaapproblemen ivm burnout een lange tijd slaapmiddelen via de huisarts gebruikt. Melatonine was voor mij een goede tussenfase tot niet meer gebruiken. Ik nam ong. 20 tabletjes voor de nacht.
Het meest heeft het mij geholpen om iets te doen aan de situatie waar je op dit moment zit.

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:54

Ik heb melatonine gebruikt maar hielp bij mij niet.
Je kan ze bij de drogist kopen van 1mg geloof ik maar ik heb het via recept van ha (de 5mg variant)
Ik zou zeggen probeer het..het is een natuurmiddel en beter dan die chemische troep!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 23:00

Ik zag dat er in die van Bional ook kalmerende middelen zitten, dus wil die proberen. Baat het niet dan schaadt het niet en liever dat dan die chemische troep inderdaad!

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:28

Ik geloof er niet zo in. Ik heb het ook een tijdje geprobeerd maar het werkte totaal niet.
Ze zeggen wel dat het heel erg van de dosis afhangt en dat sommige beter slapen op 1 mg en diezelfde persoon bij 5 mg niks merkt.
Ik vind het een soort placebo iets, wat ha misschien ook zeggen. Het is nog vrij onbekend onder wetenschappers.
Schadelijk is het iig niet, dus waarom zou je hetn iet proberen?

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:50

Melatonine is een stof wat in je hersenen aangemaakt wordt als het tijd is om te slapen, je word dan moe en kan in slaap vallen. In dat opzicht lijkt het mij dat het wel zal helpen Lachen

Maar het ligt er natuurlijk ook aan waar je probleem ligt. Als je niet kan slapen omdat je problemen hebt die je niet los kan laten, zal melatonine daar ook niks aan helpen Knipoog

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:54

Bij mij hielp het alleen als ik veel meer dan de voorgeschreven dosis nam. Stond op het doosje 1 á 2 maar het werkte pas als ik 5 tabletjes nam.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:26

Ik maak dus bijna geen slaaphormoon aan. En hetgene wat ik aanmaak begint pas rond 12/1 uur snachts. Ik heb van de neuroloog melatonine gekregen. Mijn moeder werkt bij deze dokter op de poli, en komen mensen van heinde er ver naar hem toe voor zijn 'slaappoli'

Het heeft gewerkt, mits ik het elke dag rond dezelfde tijd innam en niet toegaf aan het moeheid gevoel wat ik na een half uur kreeg. Na 2 uur moest het spul goed werken, als ik dan mn ogen dichtdeed was ik ook weg. In de ochtend was ik ook stukken frisser Lachen Alleen ik krijg er nu nachtmerries van, dus ik slik het niet meer. Behalve als ik echt niet kan slapen.

Ik kreeg 5 mg.

Anoniem

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:35

Ik werk met verstandelijk gehandicapten kids en bij ons komen ook wel eens kids die niet kunnen slapen zij krijgen dan ook melatonine door de arts voorgeschreven. Die kids slapen dan wel dus ik denk dat het wel degelijk werkt want sommige zijn zo laag van niveau dat ze de link tussen pilletje, als je al weten dat wat een pilletje is, en slapen echt niet leggen.
De melatonine die je bij de drogist kan kopen is idd een veel lagere dosis dan die je van een arts op recept krijgt.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:17

ik gebruik melatonine alleen als ik moet reizen, het werkt ontzettend goed tegen een jetlag. Als je bijvoorbeeld naar de VS gaat is je slaapritme verstoord, ik slaap dan normaal eeen week beroerd, en na de terugreis idem dito. Met melatonine slaap ik prima en ben ik de volgende dag een stuk fitter.

Let wel op, melatonine is geen natuurgeneesmiddel maar een hormoon. In de bijsluiter staat niet dat langdurig gebruik gevaar kan opleveren, maar met een hormoon zou ik toch voorzichtig zijn.

Maaaike

Berichten: 2051
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:22

Ik heb het heel veel gebruikt. Als ik het netjes 2 uur van te voren innam, sliep ik inderdaad veel makkerlijker in. Het werkte bij mij alleen niet zo lang, als ik het iets meer dan een week gebruikt had, was de werking over. In het begin had ik dat niet door en heb ik het gewoon gebruikt, later ben ik er tijden mee gestopt. En gebruikte ik het af en toe. Uiteindelijk slaap ik nu veel en veel beter. Geen idee of het daar mee te maken heeft. Nu gebruik ik het overigens niet meer, alleen als ik b.v. weet dat ik de volgende morgen heel vroeg op moet en er zeker van wil zijn dat ik op tijd in slaap val.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 19:25

Ik heb Nachtrust met melatonine gehaald, van Bional. Je mag er maximaal 2 en als ik die neem werken ze redelijk. Daar zit ook valeriaan etc. in.
Ik heb altijd al moeite gehad met in slaap vallen, duurt zo 1,5 uur, maar laatste tijd is het door omstandigheden erger geworden. Had eerst medicijnen van de ha die ook het in slaap vallen makkelijker maken, die helpen wel, maar zijn niet echt 'gezond' en erg verslavend, vandaar dat ik hierop ben overgestapt.

Er zit trouwens maar 0,1 mg melatonine in per pil, dus dat is echt weinig.
Ben ook bezig met slaappatroon aanpassen enz., moet regelmatiger worden.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:27

Ik heb dit gebruikt. omdat ik naar het overlijden van mijn vader absoluut niet meer kon slapen (was toen 10 jaar) viel iedere nacht pas rond 3 uur in slaap. Dat spul werkte echt heel goed heb het denk ik 2 jaar gebruikt.. maar het begon met een tabletje en eindigde met 7. Ik raakte er aan gewent en het hielp niet meer

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:34

Melatonine werkt vooral op je slaapritme, dus als je laat inslaapt (maar ook bij jetlag of nachtdiensten).

Ik dacht zelf dat de vrij verkrijgbare tabletten maar 0,1 mg bevatten, tegen 5mg van de apotheek. Nogal een flink verschil dus. Misschien dat je toch ook even met je arts kunt overleggen als de vrij-verkrijgbare niet (genoeg) aanslaan.

Ik zie hier overigens staan dat mensen er steeds meer van nodig hebben, en dat heb ik eigenlijk nog nooit eerder gehoord of gelezen. Dat treedt wel op bij benzodiazepines en vergelijkbare slaapmiddelen (en dat is ook het grote nadeel van die dingen) maar bij melatonine is dat echt heel ongewoon, ik kan daar ook niets over terug vinden in de literatuur.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:21

Ik heb laatst ook een aantal keer melatonine gehad. Voor mijn gevoel slaap ik wel beter in, maar het voelt wel minder fijn. Het lijkt onrustiger?! Verward En de dag daarna kak ik elke keer rond 5 uur 's middags in en voel me dan ook behoorlijk naar.. Scheve mond

marleen_usar

Berichten: 24683
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:24

Ik kan er niet tegen en wordt erg onrustig en ik krijg malende gedachten, dat is niet te doen want dan slaap je helemaal niet.Wat erg goed werkt is een paars kussensloop als je dat om je kusen doet slaap je goed.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:40

Dat lijkt me nog veel meer placebo-effect dan melatonine. Lachen

marleen_usar

Berichten: 24683
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 20:44

nee hoor het heeft met je laatste chakra te maken en die heeft dan te weinig paars, voor degene die weten wat een chakra is weten wel wat ik bedoel.Anders leg ik het wel uit.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 20:50

Toevallig heb ik een paars kussensloop Haha!. Maar ik heb niet het idee dat ik daar beter mee slaap...

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:00

Lavendel op je kussen schijnt ook te werken...

Wakkerder met lavendel Lavendel laat mensen niet alleen beter slapen, maar zorgt er ook voor dat ze zich de volgende dag beter voelen. Dat vonden onderzoekers in Engeland toen ze het effect nagingen van lavendelolie op de mate van rust en ontspanning bij oudere mensen. Hiervoor druppelden ze bij 51 ouderen zeven dagen lang ’s avonds wat lavendelolie op het kussen. Na zeven dagen bleek dat maar liefst 72 procent van deze mensen beter sliep, tegen 11 procent van de mensen die geen lavendelolie op hun kussen hadden gekregen. Van de mensen die insliepen met de geur van lavendel, voelde bijna iedereen zich de volgende dag bovendien wakkerder.

Complementary Therapies in Medicine 1996/4



Even goed als slaapmiddel Amerikaanse onderzoekers gingen na of etherische lavendelolie slaapmiddelen kon vervangen. Een groep mensen met slaapproblemen nam deel aan de test. Eén persoon had nog nooit een slaapmiddel gebruikt, terwijl de anderen tussen de zeven maanden tot drie jaar middelen als temazepam, promazine hydrochloride of chloormethiazole gebruikten. De mensen die een slaapmiddel slikten, namen dit twee weken lang niet in. In deze tijd werd het aantal uren dat zij sliepen gemeten. Daarna verspreidden de onderzoekers twee weken lang lavendelgeur in hun slaapkamer. Vervolgens vergeleken zij de uren slaap die de mensen in de drie periodes hadden gehad, dus met en zonder slaapmiddel en met alleen lavendelgeur. Zonder slaapmiddel sliepen zij duidelijk minder, maar met lavendelgeur sliepen ze even lang als met het slaapmiddel. Ook waren ze minder rusteloos met lavendel.
http://www.weleda.nl/a_themas/lavendel/onderzoek.htm

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:15

marleen_usar schreef:
nee hoor het heeft met je laatste chakra te maken en die heeft dan te weinig paars, voor degene die weten wat een chakra is weten wel wat ik bedoel.Anders leg ik het wel uit.


Voor de filosofen: wat is paars? Is er nog wel paars op het moment dat het licht uit is?

(En dit is niet eens zo flauw bedoeld als het lijkt - ik vraag het me echt af. Mensen en dieren reageren op signaalkleuren, en daarom kan ik me best voorstellen dat bepaalde kleuren kalmerender overkomen dan anderen. Sterker, dat is ook zo - aangetoond en al. Maar slapen doe je meestal in het donker, en wat is kleur nog als er geen licht is?)

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 22:58

Meys schreef:
Lavendel op je kussen schijnt ook te werken...

Wakkerder met lavendel Lavendel laat mensen niet alleen beter slapen, maar zorgt er ook voor dat ze zich de volgende dag beter voelen. Dat vonden onderzoekers in Engeland toen ze het effect nagingen van lavendelolie op de mate van rust en ontspanning bij oudere mensen. Hiervoor druppelden ze bij 51 ouderen zeven dagen lang ’s avonds wat lavendelolie op het kussen. Na zeven dagen bleek dat maar liefst 72 procent van deze mensen beter sliep, tegen 11 procent van de mensen die geen lavendelolie op hun kussen hadden gekregen. Van de mensen die insliepen met de geur van lavendel, voelde bijna iedereen zich de volgende dag bovendien wakkerder.

Complementary Therapies in Medicine 1996/4



Even goed als slaapmiddel Amerikaanse onderzoekers gingen na of etherische lavendelolie slaapmiddelen kon vervangen. Een groep mensen met slaapproblemen nam deel aan de test. Eén persoon had nog nooit een slaapmiddel gebruikt, terwijl de anderen tussen de zeven maanden tot drie jaar middelen als temazepam, promazine hydrochloride of chloormethiazole gebruikten. De mensen die een slaapmiddel slikten, namen dit twee weken lang niet in. In deze tijd werd het aantal uren dat zij sliepen gemeten. Daarna verspreidden de onderzoekers twee weken lang lavendelgeur in hun slaapkamer. Vervolgens vergeleken zij de uren slaap die de mensen in de drie periodes hadden gehad, dus met en zonder slaapmiddel en met alleen lavendelgeur. Zonder slaapmiddel sliepen zij duidelijk minder, maar met lavendelgeur sliepen ze even lang als met het slaapmiddel. Ook waren ze minder rusteloos met lavendel.
http://www.weleda.nl/a_themas/lavendel/onderzoek.htm



En mij is juist afgeraden om ook maar iets met lavendel te doen als rustgevend middel. Scheve mond

Homerun

Berichten: 237
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: Beter slapen met melatonine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 16:33

Ik kan me voorstellen dat je een keer melatonine wilt gebruiken als je niet goed slaapt. Was het maar mogelijk om wat van een ander over te nemen; ik heb namelijk last van wintermoeheid. Mijn lichaam maakt dus teveel melatonine aan zodra de dagen beginnen te korten. Ik moet moeite doen om niet al om acht uur 's avonds om te vallen. Gelukkig is met lichttherapie veel op te lossen. Ik hoop voor je dat je een goedwerkende remedie kunt vinden!