hersenbloeding

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 00:29

sorry mod's als dit verkeerd staat, maar moet gewoon even me verhaal kwijt. gewoon dat mensen misschien snappen wat er is gebeurt en niet gelijk zitten na 3 maanden van: ga je niet al aan t werk???
het is een lang verhaal ik weet het.

Het leven is soms net een soap.

06-06-2006 is het allemaal gebeurt, eigenlijk hoop je dat straks iemand roept: “cut”.
06-06-2006 begon als een uitdagende ochtend, met veel plezier in t verschiet.
Marijke ging trouwen, Kaya en ik gingen vroeg in de ochtend mee naar de kapper.
Het was heel gezellig en Marijke haar kapsel werd steeds mooier. Het was inmiddels al bijna 9 uur dus we moesten opschieten, Marijke ging om 10 uur trouwen. Kaya en ik haar afgezet bij het huis waar ze zou opgehaald worden door d’r aanstaande.
Kaya en ik moesten ook opschieten, nog even langs vomar broodje halen en dan snel naar Kaya haar huis, omkleden en wachten op Anne, dan snel naar het stadshuis.
Toen we voor vomar stonden en de auto weer instapten leek het net alsof ik me nek verdraaide. Bij Kaya thuis aangekomen stond Anne al op ons te wachten. Ik heb toen even gauw 2 paracetamol ingenomen, want kreeg nu ook hoofdpijn erbij, en 2 broodjes gegeten, verder klaargemaakt, en op naar het stadshuis. Daar stond Marina, een ander collegaatje, ook te wachten. Even lekker gekletst met Marina, ondertussen werd mijn hoofdpijn van kwaad tot erger. Ook tegen Kaya, Anne, Marina gezegd dat ik dacht dat dit mijn eerste migraine aanval was. Zonlicht kon ik niet verdragen, hoofdpijn aan 1 kant, en ik wou dat iedereen stil was.
Ondertussen was het bruidspaar al gearriveerd en liepen we met zijn allen de trouwzaal in. Wij gingen achterin zitten, verder weet ik nog dat het bruidspaar binnenkwam en dat ik zei tegen Kaya van, laat mij even 5 min me ogen dicht doen, dan gaat me hoofdpijn wel over. Op dat moment wou Marina mij nog een ibobrufen geven, maar ik kon geen pilletje innemen zonder water, en we hadden op dat moment ook geen water, dus heb die niet ingenomen.
Vanaf het moment dat ik bij Kaya op schoot ging liggen en mijn ogen dicht deed weet ik niets meer, tot ik in het ziekenhuis een aantal dagen later echt “wakker”werd.
Ik heb Marijke dus niet zien trouwen. Omdat ik me steeds misselijker voelde enz. hebben ze op het stadshuis een taxi voor mij gebeld, die mij naar Kaya haar huis heeft gebracht. Kaya heeft in mijn portemonnee gekeken of ik nog genoeg geld had voor een taxi, omdat ik heel de weg kwijt was, heeft ze met de taxichauffeur afgesproken dat als ik het niet kon pakken het geld, dat hij het kon pakken uit mijn portemonnee. Ook moest hij mij naar binnen op de bank leggen, gelukkig heeft hij niet meer geld gepakt dan nodig was.
Bij Kaya thuis heb ik alles onder lopen kosten. Toen Kaya en Anne terugkwamen van de bruiloft, was ik inmiddels al bezig met al mijn gal eruit te spugen. Ondertussen werd me moeder gebeld, en had ik een kotsbakkie gekregen, Anne was nog zo lief om mijn haren vast te houden. Mijn moeder heeft me die nacht elke 2 uur wakker gemaakt, telkens had ik t erover dat ik naar Marijke haar bruiloft moest. aangezien mijn moeder de volgende ochtend moest werken, heeft ze vroeg in de ochtend de huisarts gebeld en een afspraak om 10 uur gemaakt, lukte het niet om te komen moesten we nog een keer bellen, me vader belde me moeder dat het niet ging lukken, omdat zodra ik stond ik alles uit me lijf spuugde. De arts vertrouwde het niet, dacht aan een hersenvliesontsteking. en binnen een kwartier stond hij voor me deur. Toen hij mij onderzocht had, besloot hij een ambulance te regelen zodat ik onder de CT-scan kon. De ambulancebroeders er waren hebben ze me met moeite naar beneden gekregen, zodra ik gewicht op mijn voeten zette zakte ik in elkaar. Ondertussen was mijn moeder al gebeld , die was onderweg.
Bij het E.G. (ziekenhuis) aangekomen, ben ik gelijk onder de CT-scan gegaan, daar werden heel veel dingen duidelijk.
Ik had een hevige hersenbloeding, in de rechter hersenhelft. In het E.G. hadden ze niet de kennis en het apparatuur om mij te helpen, dus werd doorgestuurd naar een academisch ziekenhuis.
In het L.U.M.C in leiden hadden ze plek voor me. Daar ben ik na een paar dagen geopereerd.
Door de bloeding maakte ik extra hersenvocht aan, wat mijn hersenen niet opnamen, en ik grote drukverhoging in mijn hoofd kreeg.
Er werd een buitenwaartse drain geplaatst. Zoals me vader zei: je had geen biertap, maar een ‘rosé’tap (hersenvocht is dezelfde kleur als rosé).
De eerste echte herinnering die ik weer heb is dat ik wakker werd op de uitslaapkamer. Er werd namelijk omgeroepen dat ze overgingen op de noodstroomvoorziening, en dat alle belangrijke apparatuur overgezet moesten worden. Ik keek gelijk wat ik allemaal aan me had hangen, een raar roze zakje, dat vanuit me hoofd kwam, zag er niet belangrijk uit. Een infuus, bloeddrukmeter en ik had van die plakker op me borst. Voor mijn gevoel had ik geen apparaten om me heen staan die me in leven hielden, dus ik ging weer verder slapen.
Om de 5 min werd wel gezegd wat ik had, waar ik was , wat er allemaal gebeurde, maar na 5 min was ik dat allemaal weer vergeten. De eerste herinnering die daarop volgde, was dat Kaya op visite kwam. Ik was zo blij dat zij er was, dat ik lekker heb lopen janken. Er waren alleen maar oude mensen om me heen. Later hoorde ik dat René , haar vriend, ook mee was.
Volgens mij na 5 min dat ze er was, sliep ik alweer.
Voor de verpleging was het elke dag weer een gevecht om mij te laten eten en mijn pillen in te nemen. Ik leefde voor mijn gevoel immers nog steeds op 06-06-2006, toen had ik al gegeten en had al pilletjes ingenomen.
Later die week kreeg ik koorts en dachten de artsen en verpleging dat ik hersenvliesontsteking aan het ontwikkelen was. Vanaf dat moment kreeg ik elke avond om 10 uur antibiotica. Wat ze via me drain, over me hersenen spoten. Ze haalden met een spuit een grote hoeveelheid hersenvocht eruit, en spoten diezelfde hoeveelheid aan ijskoude antibiotica er weer in.
Dit voelde ik over mijn hersenen heen druppelen en zo me rug in. En dan nog porberen stil te liggen. Na een paar dagen bleek dat ik geen hersenvliesontsteking had, en mocht die antibiotica stoppen.
Vlak daarna werd me drain operatief binnenwaarts gebracht. Hij loopt nu van me hoofd, langs me oor, naar me buik toe, het vocht is lichaamseigen, dus het word gewoon opgenomen.
Vlak daarna mocht ik ook van de Neuro Medium Care af. Ik ging naar een kamertje wat ik samen met een nogal luidruchtige vrouw deelde.
Die week daarna mocht ik eindelijk in Haarlem verder revalideren. Dichter bij huis, heerlijk.
In het E.G. werden ook me hechtingen eruit gehaald, wat overigens een ***gevoel is.
Ook kreeg ik mijn eetlust weer terug en met de fysiotherapeut oefenden we elke dag iets.
Ik heb 2 weken in het E.G. gelegen, daarna mocht ik naar huis. Gelukkig is er een fysio-praktijk aan de overkant. Stukje bij beetje gaat het steeds beter met me, geestelijk voel ik me zeg 80% maar lichamelijk nog niet zo, maar dit heeft tijd nodig.

oja ook nog wel handig om te zeggen, ookal was het een hevige bloeding, het heeft aan de goede kant gebloedt, alles werkt nog, behalve die ene week geheugen.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:33

jeetje wat erg, gelukkig ben je er nog goed vanaf gekomen.

in ieder geval beterschap nog he

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:37

Tjee.....ben er stil van.....blij dat je er nog bent Ach gut !
Een ervaring die bewijst dat het leven niet als vanzelfsprekend moet genomen worden...

whissie

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-09-06

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:48

het is NIET raar dat je na 3 maanden nog niet aan het werk bent hoor!! Mijn moeder heeft er een jaar over gedaan dat ze weer een beetje begon te werken, met de nodige ups en downs, pas na 2 jaar werkte ze weer gewoon fulltime. En na 5 jaar merken we nog dat ze toch niet alles nog even goed kan, als ze veel dingen moet onthouden gaat er toch dingen verloren in haar geheugen. Maar wel zo weinig, dat iemand die haar niet kent het absoluut niet opvalt. Alleen familie en vrienden merken het op, omdat ze haar kennen en weten hoeveel ze altijd kon tegelijk.
Dit terwijl er met haar natijd ook niks meer "mis" was....

En wat betreft je lijf... je hele lijf heeft een ontzettende klap gehad, ookal zat het in de rechter hersenhelft... je lijf is bijna uitgeschakeld geweest, heeft operatie over zich heen gekregen, heeft medicatie erdoorheen gekregen en is gewoon afgezwakt door het ziektebed.
het komt allemaal weer goed hoor! je moet er alleen even de tijd voor nemen en jezelf die tijd gunnen!! Jij voelt jezelf het beste aan! Het is niet niks wat je hebt gehad!
Succes en sterkte met de revalidatie!!!

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:56

Mijn moeder heeft het in maart ook gehad. Bij haar wist ze al dat het niet goed zat en hebben meteen de ambulance gebeld en die zijn meteen gekomen. Ze heeft toen ct-scans gehad. En is diezelfde avond naar Maastricht gegaan en ze hebben haar daar ook geopereerd. Bij haar alleen via de lies en hebben zo het 'gat' gedicht. Het was een zware hersenbloeding en als ze iets later waren geweest, was ze dood geweest.

Ze was alleen erg moe, nu nog steeds. Maar ze leeft nog, kan vrijwel alles nog en dat is het belangrijkste.

Ze is pas sinds kort weer fulltime gaan werken.

Veel sterkte verder nog en kan met je meeleven. Gelukkig heb je er, op die week na, niks aan over gehouden en kun je dit nog navertellen Lachen

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 07:58

Dank jullie we; allemaal, doet me goed om ook weer is een keer wat anders te horen dan aleen maar: je ziet er goed uit, wanneer ga je weer werken
ik kan er gewoon niet tegen dat mensen denken dat als je dr goed uit ziet, dat je alles weer kan. en vooral dat werken...
denk ff na!heb een hersenbloeding ggehad:S haha,

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 08:18

jeetje wat een aangrijpende gebeurtenis....

ben je nu weer volledig hersteld c.q gaat alles weer volledig goed komen?

Gut en de mensen die zeggen: ga je nog niet aan het werk? die zijn gewoon gek... niet naar luisteren, naar je lichaam des te meer!!!

Is er ook kans op herhaling? Of gewoon een geval van dikke vette pech?

Booga
Berichten: 189
Geregistreerd: 21-07-06

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 08:22

Gelukkig geen ervaring met hersenbloedingen in mijn omgeving.
Wel wens ik je alle sterkte toe om dit een plekje te geven en laat je please niet opjutten door mensen die vinden dat JIJ wel weer beter bent omdat je er goed uitziet!!!
Probeer heel goed naar jezelf en je lichaam te luisteren!!

Ach gut

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 08:48

ik ben nog niet volledig hersteld, ik hoop dat dat wel gaat gebeuren, ik krijg voorlopig wel nog allemaal onderzoeken.
Stel ik was 91, dan hadden ze het zo gelaten , gebeurt vaker.
Maar omdat ik 19 ben, willen ze alles hebben onderzocht, waarom en hoe.
ik mag eindelijk ook het paardrijden weer rustig oppakken Haha!
heb vorige week dus samen met me moeder een half uurtje gereden in een priveles, jeetje wat is dat groot zeg Tong uitsteken was het even niet meer gewent, heb dus een half uur lang aleen maar gestapt, maar t was heerlijk om weer op de rug van een paard te zitten

chally

Berichten: 147
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: Rotjeknor (overschie)

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:03

** zo,ben er ook even helemaal stil van **

Heel veel sterkte bij het revalideren knuffelpoesz,neem de tijd... Ach gut

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:41

Je kan beter je been breken, dat zien mensen en dan kunnen ze het blijkbaar wel begrijpen.

Maar iets wat van binnen zit, zoals depressie, burn-out en in dit geval een hersenbloeding, dat zien mensen niet van de buitenkant en dan kunnen ze er maar moeilijk mee omgaan.

Veel sterkte met revalideren en laat je niet afleiden door zulke onwetende opmerkingen.

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:04

JE BENT PAS 19 JAAR ??????????????? tjee, dat had ik nog niet gelezen....rustig aan doen, you go girl !!!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:09

Zo dat is niet niks. Heel veel sterkte toegewenst.

Roosch

Berichten: 36700
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:16

Jézus meid, wat een verhaal.

Dat je het nog na kunt vertellen Bloos!
Heel veel sterkte en succes met het revalideren.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:56

Je bent een man toch? Tenminste, dat staat in je profiel (sorry als dat niet zo is)

Maar echt, wat verschrikkelijk!!
Gelukkig dat je er niet echt iets aan over hebt gehouden....
En ik vind het normaal dat je nog niet gaat werken, dat is wel het laatste waar je nu aan moet denken.
Je gezondheid is veel belangrijker!

Veel sterkte nog!

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:18

haha staat dat in me profiel???(dan moet ik dat maar is gaan aanpassen, heb net nog gekeken, en ben echt geen man:P
haha ben ook wel erg blij dat ik het nog na kan vertelle:D dank jullie allemaal voor jullie lieve reacties

Lynn_Nikita

Berichten: 25529
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:26

so hey, wat een geoe zeg. jammer dat je de bruiloft hebt gemist, maar je bent er nog goe dvanaf gekomen als ik het zo lees. beterschap, en revalideren kost eenmaal tijd, kan niet van ene op de ander dag
Doe rustig aan meid

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:06

knuffelpoesz schreef:
haha staat dat in me profiel???(dan moet ik dat maar is gaan aanpassen, heb net nog gekeken, en ben echt geen man:P
haha ben ook wel erg blij dat ik het nog na kan vertelle:D dank jullie allemaal voor jullie lieve reacties



Haha ja dat stond erin, maar ik zie dat je het al hebt aangepast! Knipoog

Anneke_

Berichten: 1564
Geregistreerd: 09-09-05

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:30

Wow, dat is niet niks zeg..
Wees maar superblij dat je het nog na kan vertellen!
Heel veel sterkte met alles. Ach gut

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:51

wat erg he,
dat is niet niks! maar wees blij dat je het er nog zo van afgebracht hebt! natuurlijk is de klap groot, zowel geestelijk als lichamelijk. En ik heb er alle bewondering voor dat je er op deze manier mee omgaat!
maar mijn vriendin helaas niet,...
zij kreeg ook een acute hersenbloeding en is er aan overleden. bij haar kwam het plotsling, vreselijk hoofdpijn, ze is even gaan liggen en nooit meer wakker geworden.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:11

Idd mensen reageren vaak zo omdat ze het niet kunnen zien, zoals Stennisje zegt.

Het is hartstikke heftig wat je hebt meegemaakt, paarden kunnen nu ook een belangrijk deel worden in je revalidatie proces.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:02

Het zal je maar gebeuren, dan ben je je erna wel degelijk bewust hoe kwetsbaar je gezondheid is Ach gut . Het had allemaal heel anders kunnen aflopen. Neem zeker ruim de tijd om lichamelijk en geestelijk weer helemaal de oude te worden voor zover dat lukt, dat is voorlopig het enige wat telt. Beterschap.

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 01:39

Wauw zeg je hebt geluk gehad bij een ongeluk. Laat mensen maar praten wat ze niet zien begrijpen ze meestal toch niet. Neem alle tijd om te revalideren en omring je alleen met positieve mensen. Je werk/en of school komt later wel. Is er al duidelijk hoe het komt dat je hersenbloeding heb gehad?
En gebruik je nu medicatie?

Charaz

Berichten: 24342
Geregistreerd: 12-04-02

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 01:45

Wow wat een verhaal zeg, het is vast onwerkelijk voor je om zoiets zelf me te maken.

Heel veel beterschap!

knuffelpoesz

Berichten: 491
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Haarlem

Re: hersenbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 09:00

@esSther: gecondoleerd met je vriendin, ik ging ook gewoon ff liggen, ff me ogen dicht, en vanaf dat moment weet ik gewoon ff niets.

@Jennasilver: nee, 14 augustus heb ik een angiografie gehad, dan gaan ze met een soort slangetje van je lies naar je hersenen(kan ook hart zijn) en dan spuiten ze contrastvloeitstif in, en dan zie je dus op een scherm alle vertakkingen van je hersenen.
Daar hebben ze niets op kunnen vinden.
Nu krijg ik binen 2 tot 3 maanden een MRI, hopen dat ze daar wat op vinden. ik gebruik ook geen medicatie, ja paracetamol mag ik gebruiken als ik weer hoofdpijn heb.

Bedankt voor alle lieve reacties, heb nu tenminste het gevoel dat sommige mensen me wel snappen Lovers Doei!