Astma en paardrijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:24

@sjorsie; hoe stom het ook klinkt ben blij dat ik niet de enige ben. Ik heb het ook zo vaak, wel knap dat je dan blijft rijden. Ik ben dan echt te moe en te slap om op die jonge paarden te klimmen Verdrietig
Antibiotica kuren moet ik in eerste instantie mee beginnen, maar eindigd altijd in een prednison kuur van 10 a 20 dagen.

In de winter als het zo koud is en een beetje mistig heb ik ook moeite met ademhalen met rijden in de buitenbak, stik dan vaak de dieven moord.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:27

Ik heb ook astma. Ik heb er niet altijd last van. Soms van die periodes, zeker bij koud of juist heel warm, vochtig weer.
Het scheeld al heel veel dat ik nooit meer in een binnenbak rij.
's Winters doe ik een sjaal voor m'n mond als het echt heel koud is, zo krijg ik niet van die ijskoude lucht binnen.
Ik gebruik maar heel af en toe medicijnen, meestal alleen als ik er 's avonds veel last van heb, anders kan ik niet slapen. Verder probeer ik zo min mogelijk medicijnen te gebruiken

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:04

mistral schreef:
@sjorsie; hoe stom het ook klinkt ben blij dat ik niet de enige ben. Ik heb het ook zo vaak, wel knap dat je dan blijft rijden. Ik ben dan echt te moe en te slap om op die jonge paarden te klimmen Verdrietig
Antibiotica kuren moet ik in eerste instantie mee beginnen, maar eindigd altijd in een prednison kuur van 10 a 20 dagen.

In de winter als het zo koud is en een beetje mistig heb ik ook moeite met ademhalen met rijden in de buitenbak, stik dan vaak de dieven moord.


klopt, op die dagen dat het heel erg mist rijd ik alleen als de mist is weggetrokken en inderdaa op hele warme droge dagen en met zeer strenge vorst is het ook heel erg pijnlijk ademhalen, ik moet zeggen dat ik ook wel blij ben te horen dat anderen dit ook hebben, vooral om m'n dokter doet alsof wat ik heb heel bijzonder is Boos!

edit: op van die heel jonge paarden waarvan ik normaal ook makkelijker af zou kunnen vallen, rijd ik dan niet hoor, op zulke dagen longeer ik die dan, zeker bokken doet dan erg veel zeer of ik probeer een ander zo gek te krijgen erop te gaan Haha! Haha!

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 00:26

Op dichte stallen heb ik er ook last van zodanig dat ik er als de wiederweerga weg moet gaan.
Ik sta nu op een boerderij wat lekker open is. Moet wel mesten maar als dat niet gaat stro ik niet op (pech voor haar). Ook rijd ik sinds een jaar endurance. De eerste periode had ik het wel erg zwaar. Ben begonnen met fitness en cardio om mijn longinhoud te vergroten (is 60%) en meer conditie en natuurlijk afvallen. Ik doe het daar met een trainer op mijn tempo. Is in het verleden al eens misgegaan met atletiek, dit moest ik van de dokter doen. Zoals het nu gaat, gaat het redelijk goed. Kan met de wedstrijden de anderen aardig bijhouden, al stap ik wel meer dan de anderen.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:39

gister weer een nieuwe allergie test gedaan. Was dikke drama. Advies stoppen met paarden. Jah daaag. ben er nog zwaar alergisch voor. Kom alleen niet in aanmerking voor een nieuw medicijn, dat is wel balen, had te veel allergieen.

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:48

ik heb ook asmatische bronchitis alhoewel wel en stuk overheengegroeid maar ik heb er nog wel last van.
ik rij daarom ook altijd graag in een buitenbak en neem veel stappauzes tussendoor.
ik heb sinds kort weer les en dati s in de binnenbak en een paard waar je hard op moet werken en die combi valt niet mee.
daar heb ik veel moeite mee en hou het dan ook geen uur vol.
overigens gebruik ik (nog)geen medicijnen.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:55

Er schijnt een paardenras te zijn, curly horse ofzo, die geen reactie geeft bij allergische mensen.
Ze hebben krulletjes.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:57

Ik heb ook astma en ik had laatst dat ik op mijn 3 jarige zat.. met een schrikkerig karakter dat als ik diep ademde omdat ik het benouwd had dat ze het eng vond en er vandoor ging.. lekker dan..

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:12

beantsje schreef:
Er schijnt een paardenras te zijn, curly horse ofzo, die geen reactie geeft bij allergische mensen.
Ze hebben krulletjes.

Ja, daar heb ik ook wel eens van gehoord.. op google vind ik m alleen in het frans:
Le Curly : un cheval hors du commun:
En plus d'être un cheval hypoallergénique, le Curly (le North American Curly Horse ou l'American Bashkir Curly) a un caractère exceptionnel et une gentillesse naturelle légendaire faisant de lui un excellent cheval pour toute la famille. Cheval robuste, le Curly a des allures élégantes et à une capacité d'apprentissage étonnante.

Voor zover ik frans kan lezen; staat er hier iets over hypoallergeen.. Clown

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:45

Ik heb ook astma sinds ik 6 was of zo alleen dachten ze altijd dat ik bronchitis had. Sinds een aantal jaren en een longonderzoek weet ik beter. Ik rijdt buiten in een buitenbak en dat scheelt enorm. Ik heb brycanil en pulmicort inhalers die ik 2 keer per dag gebruik ('s morgens en 's avonds en evt een keertje als ik voel dat ik ziek wordt extra). Ik hoef niet extra te inhaleren voordat ik rijdt. Ik fiets vaak naar mijn werk en doe aan fitness waar ik ook 2 keer 20 minuten fiets 2 keer in de week. Ik wandel om de dag met mijn paard ongeveer 20 minuten in de bak. Over het algemeen moet ik me niet te dik aankleden als ik ga bewegen want daar wordt ik dan wel warm en benauwd van. Dus als ik ga rijden of rennen of fietsen niet TE VEEL laagjes aan anders later gegarandeerd benauwd en TE warm. Mijn oude paard was vaak hard werken om te rijden en dan kon ik het in slechte tijden wel benauwd krijgen en moest dan even stappen ofzo, mijn jonge paard is lekker vlot en gemotiveerd dus dat kost minder inspanning.

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:58

Ik heb ook astma, ofja, astmatische bronchitis.
In de winter het ergst.
Ik moet afkloppen dat ik er de afgelopen maanden geen last meer van heb gehad..

Ik herken dat 'vergeten adem te halen' wel.
Let er op, vooral bij het doorzitten, dat je bewust adem haalt.
Om de zoveel tellen bewust door je neus inademen en je mond uitademen.
Desnoods even aan de longe om eraan te wennen.
Ik kan je zeggen dat dat helpt, het wordt vanzelf een automatisme.

En.. vooral ontspannen!
Succes ermee OK dan!

Emori

Berichten: 13121
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:03

Heb ook zware astma
veeeeel prednison kuren gehad dit jaar
ben vaak te moe om paard te rijden
Ik vergat ook wel eens te adem halen, ik heb er fysiotherapie voor gehad, heeft echt geholpen!
Voor de rest aan anti-allergie pillen, onstekingremmers en ventolin en seretide
heb ook aan iets anders gezeten, maar dat hielp niet.
Succes!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 00:10

ik ken een klassiek instructrice, die ook heel erg op jouw ademhaling let. Misschien helpt zoiets?

N.B. als oud-saxofoonlerares kan ik verder alleen maar zeggen: ga een blaasinstrument spelen, dan leer je heel goed met je ademhaling omgaan. Zelfs in het concertgebouworkest zit een klarinettist die vanwege zijn astma is begonnen met spelen.

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 00:26

beantsje schreef:
N.B. als oud-saxofoonlerares kan ik verder alleen maar zeggen: ga een blaasinstrument spelen, dan leer je heel goed met je ademhaling omgaan. Zelfs in het concertgebouworkest zit een klarinettist die vanwege zijn astma is begonnen met spelen.


Dat was ook het advies van nijn longarts zo'n 30 jaar geleden.
Ik heb zanglessen genomen en daar heb ik nog steeds veel profijt van.
Als ik benauwd dreig te worden, kan ik dat meestel met een goede ademhalingtechniek tegenhouden.
En ook het bekende vergeten te ademen heb ik geen last meer van.
Ik gebruik al zo'n 25 jaar geen medicijnen meer.
Alleen in een binnenbak rijden, dat gaat niet geweldig. Te veel stof.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Astma en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:28

Ja, die longonstekingen ken ik Boos! Tegenwoordig voel ik het een beetje aankomen en ga direct ophogen met mijn medicijn, maar soms ben ik te laat Huilen Ik gebruik singulair en symbicort. Dat laatste in rustige perioden 2x1 per dag, in slechte perioden 3x2 of zelfs 4x2 per dag plus prednison (geen pretje), codeine en Antibiotica kuur. Heb er soms wel twee of die nodig. Het stomme is dat ik me niet ziek voel (wel minder lucht heb), maar ik blaf als een waakhond Haha! Vervelen en hoogst storend (ook voor anderen)
Ze hebben me ooit in Frankijk zovele codeine voorgeschreven dat ik als een zombie rondliep....

Ik probeer zo lang mogelijk paard te blijven rijden (eigenlijk altijd buiten), totdat mijn vrouw het me verbiedt en me naar bed verbant. Niet dat dat helpt, want ik word zwaar chagerijnig daarvan. Echt benauwd heb ik het eigenlijk nooit meer, vroeger lag ik de hele herfstvakantie fluitend in bed, maar die huidige medicijen zijn toch wel erg goed...

Enne een blaasinstrument helpt inderdaad, maar heb ik te weinig tijd voor. ik zit nu meestal uit volle borts te zingen of te fluiten als ik paardrijd Haha!