rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 14:04

hallo bokkers,

Ik heb een raar iets , maar ik zit er toch mee Verdrietig
Al ruim n jaar heb ik fysiotherapie..Eerst 2 keer in de week nu 1 keer. Ze zijn echt heel aardig hoor, maar als ik daar oefeningen moet doen vindt ik dat eng bang dat ik voor paal sta ofzo ik weet het niet bang om te falen.Dus het komt op haar over of ik er mijn best niet voor doe en echt ik heb het haar al zo vaak geprobeert uit te leggen maar ze snapt het niet of ze wil het niet snappen,,door mijn jeugd cq opvoeding heb ik een beetje last van bepaalde dingen bijvooorbeeld als ik dus met andere mensen er bij oefeningen moet doen of wat dan ook IK WIL wel maar het lukt me gewoon niet:( Laats zei de fysio ik wil dat je elke dag gaat fitnissen om rugspieren te verbeteren omdat er inm ijn rug van alles niet goed zit en als mijn spieren verstevigen ik er dan minder last van heb ook vroeg ze nog of ik 2 keer in de week wil gaan zwemmen.Nou naast het feit dat ik daar helaas geen tyd voor heb , ik heb mijn studie ( die al aardig versloft) mijn paardje mijn zoon huishouden hond e.d. durf ik het ook gewoon niet iig niet naar een sportschool.Maar goed ik snap niet dat zij niet snapt dat ik het al druk genoeg heb. Ik moet nu al soms overdag n uurtje gaan liggen omdat ik het anders niet meer trek Huilen Ik heb namelijk ook niet goed werkende nier en een verstoorde hormoonhuishoudig en iets aan mijn imuumsysteem heel gedoe maar ja ik doe echt mijn best voor alles maar niet lijkt te lukken .Nou zei ik dus afgelopen donderdag tegen de fysio dat ik het gewoon nu niet red om elke dag naar sportschool te gaan vanwege mijn fysieke gestel en wanwege mijn 'angst' ,word ze boos en zegt ze nou als jij zo door gaat dan ben ik bang dat je over 10 jaar niet eens meer je bed uit kan komen Boos! En echt ik beweeg echt genoeg fiets minimaal 2 uur per dag (wel versprijd over de dag natuurlijk) ik loop 4 keer met de hond buiten per dag ik rij mijn paard 3 a 4 keer per week dus het is niet zo dat ik niets doe ..

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen...

ik WIL echt wel maar of t lukt me niet of ik durf niet echt:( misschien dat ik wel n abonnement haal en t probeer met een vriendin maar pff ik vindt t moeilijk,,, sorry

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 14:14

ik kan me er iets bij voorstellen, maar als het nou belangrijk is voor je spieren....je hebt zelf allemaal redenen waarom je niet gaat, druk, klachten ed., maar wat is nou echt de reden dat je niet durft?
dat zei ook gaan vinden dat je je niet genoeg inzet? omdat je denkt dat alleen slanke mensen met een topconditie daar komen? ben je erg verlegen in een grote groep mensen?

probeer erachter te komen wat de echte reden is, en werk eraan!

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 14:36

ik moeter bij zeggen ik ben niet dik ofzo hoor dat helemaal niet ok wle zwaarder dan vroeger maar toen had ik ondwrgewicht nu heb ik normaal gewicht volgens bmi dan ik wil echt wel dat is t niet ik hou er gewoonniet van om iets te doen en mensen zien dat ik kan het niet echt heel goed uitleggen.. enbij de fysio ik doe de oefeningen daarwel maar ik schaam me dan gewoon raar? ja misschien wel maar ben bang dat ik voor paal sta ik weet niet maar dankjewel Lachen

fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:04

Lijkt me sterk dat je echt elke dag moet fitnessen? Is toch niet haalbaar?
Ik moest drie keer per week van mijn fysio. Heeft echt heel erg goed geholpen. Maandag ga ik weer een afspraak maken om te beginnen want na een aantal maanden niet sporten begint het feest weer van voor af aan Scheve mond

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 19:40

nou dat zei ze echt:( misschien bedoelde ze de werkdageN???

jij ook succes dan

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:53

ga eens langs bij een chiropractor,'
deze bekijkt jouw ruggegraat heel anders dan een fysio.

ik heb daar enrom veel baat bij.
moe geen energie, als er werfels niet hellemaal goed zitten,
heeft alles daar last van je spieren zenuwen alles.

echt doe het helpt mij en ik weet vele anderen 10 x beter dan fysio

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 20:32

ik zal het eens na vragen wordt dat vergoed of niet >? zo niet heb ik dat erook voor over hoor als ik me maar beter voel..
en w.s. heb je gelijk want mijn fysio moet ook kijken naar me nek en schouders aardat doet ze al 2 weken niet:(

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:43

ben afgelopen zondag van een merrie afgepleurd, en best hard op mijn rug terrecht gekomen.foto's laten maken
gelukkig niets gebroken maar wel werelfs gekneusd, dus rust en plat liggen
ik heb eigenlijk meteen mijn chiropractor gebeld, en mocht gelijk komen.

heb een jaar of 10 geleden iets aan mijn nek gead, en een jaar lang thuis gezeten, kon mijn hoofd niet draaien,
ziekenhuis in ziekenhuis uit, MRI scan EMG foto's noem maar op
en inderdaad ook fysio.
nu heb ik daar enorm van geleerd.
ik deed fysio maar schoot daar geen klap mee op.
had eigen lijk het idee dat mijn klachten erger werden, maar dat zat tussen mijn oren volgens mijn fysio
via via terrecht gekomen bij een chiropractor,
wil niet zeggen dat de klachten van de één op andere dag weg waren
maar kon wel weer "normaal"functioneren.

dus bedacht ik me van de week geen moment, en heb meteen gebeld.
zolang je werfels niet goed op hun plaats zitten,(denk dan echt aan millimeter werk)
zit het hele zooitje niet goed, denk aan zenuwen, bloedvaatjes, spieren alles.
je lichaam probeert zich zelf te beschermen en dat kost enorm veel energie.
ik ga er nu 2 x per week heen, als ik er vandaan kom ben ik echt kapot, maar de dag daarna gaat het al een stuk beter.

het is niet goedkoop ik betaal 50 euro voor c.a een half uurtje.
mijn verzekering vergoed wel een deel.
tegenwoordig zit dat vaak wel in het pakket een jaar of 10 geleden niet.
verwijs kaart van de dokter heb ik niet gehaald die kijkt je een beetje dom aan als ik hier mee kom.

meer vragen pb me gerust

ik ga daar nu dan 2 x per week heen.
maar normaal gesproken eens per maand

fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:56

Chiropractor een beetje te vergelijken met manuele therapie, of niet?

terorita

Berichten: 7180
Geregistreerd: 09-09-04

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:01

das een goeie fourth

gelijk even gegoogeld

chiropractor
De chiropractor past een bepaalde druktechniek toe op de ruggenwervel van zijn patiënt. Eerst gaat hij met de vingers over de rug van de patiënt en voelt waar de blokkades zitten. Wanneer hij voelt dat een wervel niet op de juiste plaats zit gaat hij door middel van een korte beweging druk op die wervel uit oefenen. Zodanig dat de wervel als het ware terug in het rijtje springt. Hierbij hoor je een lichte krak. Vanaf deze krak is de pijn ook weg.

Het werk van een chiropractor gaat natuurlijk veel verder dan enkel het manipuleren van de ruggenwervel. Patiënten komen ook hun problemen vertellen en hebben een luisterend oor nodig. Door die psychologische problemen krijgen zij last van nek- of hoofdpijn. Door deze mensen een massage te geven verdwijnt de pijn ook.
De hoofdgedachte: elke spier elk orgaan elk gewricht bevat zenuwen. Indien er ergens een stoornis voorkomt in de impuls naar het orgaan, kunnen er klachten ontstaan. Dit moet men proberen op te heffen door manipulaties. Er zijn ook nog andere aanverwante technieken maar het manipuleren is een belangrijk deel in de behandelwijze.

Een chiropractor kraakt dus niet enkel maar masseert ook. De belangrijkste techniek blijft wel het manipuleren.


Manuele therapie

Wat is manuele therapie?
De manueel therapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passief mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.
Meestal is zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms vult de manueel therapeut deze behandeling aan met gedoseerde impulstechnieken. De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 21:35

ik zal je morgen pben ik ga nu naar bed zo eerst de hond uitlaten
ieder geval thnx.. ja ik had volgens fysio ook kneuzingen al weet ik dan niet echt waarvan maar thnx

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:58

Voel je je wel op je gemak bij je fysio? Misschien kun je eens naar een ander Lachen Er zit veel verschil in fysiotherapeuten.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 08:55

@verootjoo, nou ik vindt haar op zich wel aardig, maar op 1 of andere manier benauwd t me als ze dichtbij komt )bij mijn gevoel ik denk dat dat ook meespeelt.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:13

avanti4ever schreef:
ik moeter bij zeggen ik ben niet dik ofzo hoor dat helemaal niet ok wle zwaarder dan vroeger maar toen had ik ondwrgewicht nu heb ik normaal gewicht volgens bmi dan ik wil echt wel dat is t niet ik hou er gewoonniet van om iets te doen en mensen zien dat ik kan het niet echt heel goed uitleggen.. enbij de fysio ik doe de oefeningen daarwel maar ik schaam me dan gewoon raar? ja misschien wel maar ben bang dat ik voor paal sta ik weet niet maar dankjewel Lachen


Misschien kun je de oefeningen gewoon thuis doen, dan hoef je je voor niemand te schamen en doe je ze wanneer het jou uitkomt, moet je wel een beetje zelfdiscipline hebben. Vraag aan je fysio welke oefeningen goed voor je zijn.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:40

Elke dag naar de sportschool gaan vind ik wel heel erg veel gevraagd van de fysio. Bovendien zou zij toch moeten weten dat je spieren ook hersteltijd nodig hebben. Alleen daarom al lijkt het mij niet verstandig om elke dag te gaan. (of je moet bij het trainen verschillende spiergroepen afwisselen. De ene dag bijvoorbeeld meer benen en de andere meer armen).

Als je fysio en jij het niet eens kunnen worden over het sportschoolbezoek zou ik op zoek gaan naar een andere fysiotherapeut of toch eens een chiropractor of iets anders proberen. Als jij je niet aan de adviezen van je fysiotherapeut houd, zal zij ook minder gemotiveerd zijn om je te helpen. Al hoort ze natuurlijk gewoon haar best te blijven doen voor je.

Verder vind ik dat je gezondheid prioriteit nummer 1 moet zijn. Is het daarvoor noodzakelijk om oefeningen in een sportschool te gaan doen. Dan moet je dat gaan doen. Geen tijd vind ik dan een erg zwak excuus. Wil je nu gezond zijn of niet? Is het echt noodzakelijk dat je zelf 4 x per dag met de hond loopt en kun je dat niet tijdelijk uitbesteden? Is het noodzakelijjk om 2 uur te fietsen per dag?
Kan je echt niet met de auto/openbaar vervoer/ tijdelijk opgehaald worden? Bovendien een studie kan altijd nog maar als je nu je rug verwaarloosd komt het misschien nooit meer goed.

Als je niet graag oefeningen doet met anderen in de buurt ga dan niet naar een moderne grote sportschool maar zoek een rustige kleinere sportschool op en ga dan in de wat rustigere uren. Bovendien zijn er genoeg mensen in de sportschool te vinden die ook niet het perfecte lijf hebben dus je hoeft je absoluut niet te schamen.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:48

ten eerste vind ik het wel erg appart dat de fysio je bijna dwingt om naar een sportschool te gaan! zowiezo vind ik dat je veel naar de fysio gaat eigenlijk...
denk dat je er op zich nog wel over na moet denken, want je lichaam is wel heel belangrijk vind ik zelf, maar je geeft zelf ook al aan dat je aardig wat beweging krijgt en het anders helemaal niet kan redden! ook is de sportschool voor iemand met klachten (want die heb je anders ga je niet naar de fysio) helemaal niet zo goed... vaak word je op sportscholen helemaal niet begeleid en dat is wel heel belangrijk anders ga je strax dingen verkeerd doen en gaat het juist bergafwaarts ipv beter!

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 10:58

@ opala n paar dingen doe ik al thuis:) maar ik heb natuurlijk niet de apparaten thuis t roeiapparaat en loopband dat heb ik niet thuis.maar thanks:)

@ lindsey mijn gezondheid is ook voor mij heel belangrijk.. dat fietsen dat moet ja ik heb geen auto en mijn zoontje moet wel gewoon naar school en de fysio is ook blij dat ik fiets .. ik zal bij n paar sportscholen gaan kijken en daar eentje uitkiezen misschien als ik n paar keer ben geweest dat t meevalt? zowiezo ga ik kijken voor n chiropractor,. het ligt iig niet aan mijn wilskracht hoor meer aan t feit dat ik t eng vindt als er veel mensen kijken en niet zo zeer van wege mijn lichaam maar gewoon omdat ik bang ben t fout te doen...ik zit geloof ik complex inelkaar lastig voor mezelf en voor andere ik hou jullie op de hoogte.. bedankt iig..Haha!

@ rianneke ze wil dat ik daar elke dag n uurtje oefeningen doe op roeiapparaat ,loopband en euhm naam kwijt maar das een ding dat je omhoog gaaten en weer naarbeneden (zittend en staand) ...omdat ik heel veel moe ben vanwege die andere klachten vindt ik t zwaar maar ik doe mijn best echt wel.. en ik vindt t jammer dat ze denkt van niet,,dat lijkt w.s zo doordat ik t exht niet prettig vindt als mensen kijken wat ik doe ik kan daar gewoon niet tegen..ik weet dat ik mezlef daar overheen moet zetten maar pfff zo moeilijk Boos! ik ga alle opties die ik hier krijg serieus bekijken en ik zal n gesprek aan gaan met fysio om het nogmaals uit te leggen en dingen te bespreken,,
want zo werkt t ook niet echt:( dank jewel

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:16

Ik loop nu ook al zo'n 3 maanden bij de manueel therapeut. Was van n paard gevallen, niet naar de dokter geweest. Maar nu dus 8 maanden later ben ik nog niet van mn kwaal af... Had mn bekken iets scheef staan en iets met me heupen ofsow... De eerste periode dat ik er was ging t niet veel beter.. later wel telkens kleine stapjes. Toen was ie met vakantie ben ik een tijdje niet geweest, ik lag weer krom van de pijn. Moest ik naar een invaller omdat ie ziek was, nou da was toch zown vies ventje.. die heeft weer meer kapot gemaakt dan goed... Dus toen ik weer bij mn eigen was heeft hij t hele zooitje weer over gefixt. Daarna ging t super, nu lig ik alweer een week helemaal krom van de pijn.. Ben t zo zat onderhand...

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:25

Ik herken dat ook wel geen te druk het nut er niet van inzien, maar als je ca 2 tot 3x in de week naar de fitness gaat is het voldoende.
Maar allereerst moet je van je ergste pijn af zijn anders heeft het naar mijn inzien en ervaring geen effect.
Ik heb ca 10 jaar bij manueel/fysio gelopen en ik moest ook sporten. Wilde niet want ik had al zo'n pijn...
Toen ben ik bij een osteopaat terecht gekomen, die heeft ervoor gezorgd dat ik beter kon functioneren en moest vna hem ook gaan fitnessen en dat ben ik toen ook gaan doen. Werkt heel goed moet ik zeggen. Maar de boel moest wel eerst ff "rechtgezet" worden en de blokkades moesten eruit anders train je nog de verkeerde spieren.

Anoniem

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:37

probeer je toch een beetje te houden aan het advies van je therapeut, als je er niet zeker van bent vraag een soort second opinion aan bij een andere therapeut. maar doe wel wat ze je vertellen, ik hoop voor je dat het straks beter met je gaat. en ik gun niemand wat ik voor problemen heb met mijn rug, ik heb 2 hernias gehad, 2 gebroken tussenwervelschijven en er zakt nu weer een schijf in (ik heb een zwakke rug in combinatie met hard gewerkt in het verleden). ik ben tot nu toe 10x geopereerd en heb een rug vol schroeven en platen. operatie nr. 11 komt er waarschijnlijk ook aan. meid, denk om je rug, je hebt er maar 1, veel sterkte!
xx

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 14:18

@kit4ever jij ook veel sterkkte en dankje
@bambi76 ik doe me best en thanks
@phannie jeetje meis is nie niks zeg sterkte en thnx

ik hou jullie op de hoogte

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 23:48

mensen ik heb t er nog niet over gehad mijn opa is plotseling overleden dus heb even wat anders aan mijn hoofd sorry maar morgen ga ik wel naar fysio als ik me ok voel ga ik t nogmaals met dr bespreken... tot later

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:53

avanti4ever schreef:
mensen ik heb t er nog niet over gehad mijn opa is plotseling overleden dus heb even wat anders aan mijn hoofd sorry maar morgen ga ik wel naar fysio als ik me ok voel ga ik t nogmaals met dr bespreken... tot later

heel veel sterkte dan meis!

maar ik zat hier te lezen over meer verhalen van een chiropractor en die zijn helemaal geweldig! zoon 4 jaar geleden kon ik namelijk bijna niet meer lopen...de dokter zei dat ik overbelast was, maar op aandringen van mijn moeder ging ik naar de chiropractor! heb altijd al last van me rug gehad, maar sinds me rug meer "recht" is heb ik totaal geen last meer! het word gedeeltelijk vergoed door je verzekering, maar goed wat heb je liever? geen pijn meer of meer geld...

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:31

Gecondoleerd en sterkte Ach gut

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: rug en niet meer kunnen lopen volgens fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 09:38

@rianneke. zoals ik al zei alles om mn rug beter te laten worden en ga t er echt over hebben ..maar nu zit ik evenmet wat anders morgen is de crematie en alles is een beetje vaag ik ga er heen voor mn opa niet oor de rest.. maar goed is best moeilijk, om terug te komen op mn verhaal ik vindt zeker dat mn rug beter moet worden en ik hou jullie op de hoogte.. en bedankt...

@opala dankjewel....