wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:13

Ik loop al maanden met een enorme kiespijn rond, ik heb hier ook ooit weleens een topic geopend met "bang voor de tandarts".
Maar nu loopt het uit de hand..
vanacht heb ik de hele nacht rechtop gezeten in bed, als ik ging liggen knalde mijn hoofd uit één.
Ik heb animal planet liggen kijken, want meer is er niet op t.v.

Ik heb al op internet gekeken naar een angst tandarts, omdat ik zo bang ben, maar de verhalen die daar op staan, en de foto's zijn verre van hoe ik me voel.

Ik heb vandaag dus stap 1 genomen: bellen.
Ik kon óf vanmiddag komen omdat ze het toch wel spoed vond, maar ik kon niet weg van mijn werk, dus dat ging helaas niet lukken.. helaas want de tandarts gaat vandaag 2 (!!) weken op vakantie..
ik moet dus wachten tot de 19e sept.

Ik hoop dat het lukt anders wordt het toch een dienstdoende tandarts, maar dat vind ik nog enger dan mijn eigen.
pffff.. nu wordt het waarschijnlijk een wortel kanaal behandeling..

Ik heb zo'n pijn.. geklop, steken, en onwijze hoofd en oorpijn.
Paardrijden en autorijden en slapen zijn ondragelijk..

ik ben voor het eerst in mijn leven blij dat ik naar de tandarts mocht..

wie heeft er ervaringen met wortelkanaalbehandelingen e.d. Ik bereid me graag voor, ik heb ook nog nooit een verdoving gehad.

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:17

De napijn was minder vervelend dan de tandpijn voor de wortelkanaalbehandeling. Ik heb me een paar dagen flink ziek gevoeld er na, maar ben ze wel doorgekomen met behulp van wat zware Ibu's. Kan een vervangende tandarts eerst geen noodoplossing doen? Het lijkt me geen pretje om tot 19 september te moeten wachten.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:18

Als je goed verdoofd bent hoef je er niks van te voelen. Als je het nog wel voelt gewoon een verdoving erbij vragen.

Ik zou toch maar snel gaan, als het erger word heb je er straks nog meer pijn van, of een ontsteking, en dat is echt niet fijn!!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:21

Ik heb een wortelkanaalbehandeling gekregen en een week later een zenuwbehandeling (kies ernaast).

Ik zal je niet vertellen dat het helemaal geen pijn doet maar met verdoving voel je er echt ámper wat van. Ik had de 'pecht' dat dat stukje kies zich niet makkelijk liet verdoven dus in overleg met de tandarts even door de pijn heen gebeten (hij was écht bijna klaar).

Meis, je moet je lekker laten verdoven, laten ze je maar platspuiten, even een twintig minuutjes met zweethandjes liggen en een paar dagen later....de pijn die weg is, is zó heerlijk dat het het echt absoluut allemaal dubbel en dwars waard is.

De pijn dat dan weg is, is zó'n opluchting dat je je echt nog voor je kop gaat slaan dat je het niet veel eerder hebt laten doen.

Ik heb ook angst voor de tandarts. Ben niet naar een speciale angstandarts geweest omdat ik zelf een supertandarts heb. Ik heb het hem uitgelegd en dat moet jij ook gewoon doen. Zeggen dat je bang bent en die van mij vertelde steeds wat hij aan het doen was en hoe het ging.

Ik heb meteen mijn hele kanus laten 'renoveren' Haha! Bloos . Ik ben 4 weken achter elkaar geweest. Zijn 3 gaatjes behandeld, een wortelkanaalbehandeling, een zenuwbehandeling én er is een kies getrokken. Van die getrokken kies heb ik nog het meeste last gehad (napijn).

Maar iedere keer erna als je iets gegeten hebt of wat dan ook, dan denk je even terug van: voorheen kon ik dit niet eten, dan ging ik door de grond van de pijn!

Echt hoor, het is het echt waard en zo lang je daar maar aan denkt, komt het vanzelf wel goed!!!

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:23

de behandeling an sich is pijnloos, wel raar gevoel, maar het doet echt geen pijn. verdoven is ook zo gebeurd en als je een tandarts hebt die goed kan verdoven voel je daar ook nauwelijks wat van
de napijn is wel vervelend, maar je kunt aan je tandarts een recept voor pijnstillers vragen. als je die inneemt een uur voordat de verdoving is uitgewerkt heb je veel minder napijn

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:24

oh bahh.. ik raak echt helemaal in shock daar!!
Nu twijfel ik Randy, of ik nu een wortelkanaal moest of zenuw.... oh jee.. allebei erg!!
Ik denk ook dat ik mijn smoeltje maar helemaal laat verbouwen.. (kunstgebit??! Knipoog )
ik heb super mooie tanden, maar de kwaliteit van mijn tanden is bagger.. helaas.. (foto zie profiel!!)

Lissy: ik werk in de apotheek, dus pijnstillers genoeg !! Haha!

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:33

Als je goed platgespoten bent, voel je in principe niets. Alleen zodra de verdovind is uitgewerkt oei oei oei. Ik heb 3 dagen napijn gehad en pijnstillers gekregen om een olifant knockout te krijgen werkten zelfs niet.
Maar goed, dit is per persoon verschillend.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:34

De verhalen die ik heb gehoord over de angsttandarts waren heel goed. Maar het is wel duidelijk dat je met spoed hulp nodig hebt. Ik heb zelf al aardig wat wortelkanaalbehandelingen en een zenuwbehandeling achter de rug en heb er geen slechte ervaringen aan overgehouden. (Ik ga nog altijd liever naar de tandarts dan naar de kapper Tong uitsteken ). De blijdschap dat de pijn strax weg is maakt de minimale pijn tijdens de behandeling helemaal goed. En ik weet niet hoe het met jou zit maar ik had vooraf het gevoel dat het bijna niet nog meer pijn kon doen als voor de behandeling....
In ieder geval ontzettend veel succes en probeer niet te wachten tot de 19e! Leg over de telefoon desnoods even uit dat je het ontzettend eng vind. Meeste tandartsen begrijpen dat en kunnen door een goede uitleg en begeleiding het een stuk prettiger maken!

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:37

ik krijg alleen al de bibbers als ik dit lees. Loop ook steeds met onwijze kiespijn, maar dat zijn doorkomende verstandskiezen (eindelijk Haha! ) In maart vlak voordat ik op vakantie ging, had ik er weer last van en ben ik gelukkig goed geholpen door een vervangende tandarts.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:46

@oregon: ja op dat punt zit ik nu: méér pijn bestaat gewoon niet, en ik heb niet geslapen dus het is een hel momenteel.

DTLL

Berichten: 1305
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 16:48

Lau ga gewoon toch naar een vervanger... ik heb ook echt een bloedhekel aan de tandarts... maar je bent blij als je geholpen bent, echt! Dan kan je snel weer op LuniePunie rijden Haha!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:58

van mijn verstandskiezen heb ik ook nog steeds zo'n last... ze komen op.. en verdwijnen weer.. met gevolg dat ze niet goed te poetsen zijn, en ik weer een gaatje krijg..
ik snap niet wie het uitgevonden heeft: Tanden.. Clown Clown

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:21

Ik ben ook zo'n angsthaas 1e klas en heb ook ruim 4 maanden met kiespijn rond gelopen. Uiteindelijk toch de stap gezet omdat ik op vakantie naar Turkije ging en daar al helemaal niet bij een tandarts terecht wou komen!

Nou de zenuwbehandeling is me echt 100% meegevallen. Wel een beetje napijn achteraf maar dat was goed te verhelpen met pijnstillers.

Echt waar toen ik klaar was dacht ik waarom ben ik niet eerder gegaan ipv 4 maanden met kiespijn rond te lopen en steeds 's nachts wakker liggen etc.

Mijn verstandskiezen heb ik idd het zelfde probleem mee. Maar zie mijn topic.. Lachen viewtopic.php?f=136&t=631915&st=0&sk=t&sd=a
Misschien is dit ook iets voor jou? Succes ermee en als die pijn echt zo ondraagelijk is als je aangeeft doe je er echt heel goed aan om naar een vervanger te gaan!

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:43

En hier iemand die hem zonder verdoving gehad heeft. Ik ben namelijk panisch voor naalden ( ja ja wel een tp) fijn is anders, maar echt veel pijn? Neuh dat valt best mee.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:02

Nou en dát snap ik dus niet hè....iedereen die ik hoor krijgt nog verdoving op een voor mij ouderwetse manier. Dus inderdaad met die lange naalden en dan door je hele mond heen waardoor je meer dan een halve dag met een verlammend gevoel in je mond loopt en constant denkt dat je loopt te kwijlen. Dan krijg je prikken in je wang, bij de betreffende kies etc.

Bij míjn tandarts is dat dus anders. Dan krijg je 2 ieniemienie prikjes bij de betreffende kies en klaar ben je! Alleen de kies wordt dan verdoofd. Die verdoving blijft werken gedurende de ingreep en ongeveer een half uur nadat je klaar bent is die verdoving uitgewerkt en mag en kún je alles weer! Echt súper is dat! Ik heb allebei meegemaakt, dus inderdaad met die naalden in je waffel maar ook met dat kleine prikje (je vóelt het zelfs amper, het is nog minder pijnlijk dan jezelf prikken aan een naald o.i.d.) en die verdoving door alleen de betreffende kies c.q. zone te verdoven is echt ideaal!!!

Bel anders eens wat tandartsen in je omgeving op om te vragen of er een in de buurt zit die nog klanten aanneemt en op die manier verdooft, meid het scheelt écht een slok op een borrel en je loopt letterlijk fluitend weer naar buiten!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 18:27

Ik hou jullie op de hoogte.. ben bang dat ik deze nacht ook niet doorkom.... Boos!
weet je waar ik ook zo bang voor ben? Dan hij met die stofzuiger in het gaatje gaat blazen... fjuuu dat doet ZEEEEEER!!

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:49

Als je verdoofd bent voel je dat niet! Wacht niet te lang he? Als je bent geweest ben je heel erg opgelucht. (En kan je weer lekker slapen)

Ik heb vorige week een ontstoken verstandskies laten trekken, ook bij een vervangende tandarts, erg eng, maar ik kon me niet concentreren van de pijn! Was erg blij toen ik er weg kwam!!

Ik was ook panisch voor de tandarts, en lig nog steeds te schudden in de stoel. Ben nu weer 2 jaar braaf geweest, daarvoor 6 jaar niet.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:54

Ik heb ook een wortel-kanaal behandeling gehad.Ik was paar jaar geleden gevallen.Toen zijn er 3 voortanden afgebroken en een daarvan was gelijk dood geslagen.Hiervoor moest ik dus zo'n behandeling. Hij heeft het zonder verdoving gedaan aangezien hij zei dat hij dood was.Nou dat deed wel ff zeer.T was in een paar seconden gebeurd, Maar het gevoel daarna was minder prettig.Maar voor mn gevoel deed de stift erin zetten meer pijn.Omdat ze het moesten opmeten met iedere x een soort dun pinnetje erin te doen.En met verdoving voel je niks!!Heb 29aug mn eerste verdoving gehad want had een gaatje en heb echt niks gevoeld!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:15

Ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad (zenuwbehandeling=wortelkanaalbehandeling). Toen ik s'ochtends opstond wist ik niet wat me overkwam... zo'n pijn, naja, precies wat jij beschrijft. Ik wist niet waar ik het zoeken moest! Naar de tandarts gegaan en omdat hij me verdoofd had, voelde ik er echt waar, amper wat van!

Wat je kan doen om iets rustiger te worden... begin 2 dagen voordat je naar hem moet met het slikken van die valeriaanpilletjes. Naja, je weet wel wat ik bedoel aangezien je in de apotheek werkt. Het kan echt goed werken. Voordat je in de stoel gaat liggen, vraag je hem of hij met een spray/gel/zalf de plek waar de verdoving kan voorverdoven. Dan hoef je je daar minder druk om te maken. Spreek ook met hem af (maar misschien doet hij dat al) dat als je iets willen zeggen/slikken/spoelen/pijn je direct je hand opsteekt! VRAAG HET! Niet twijfelen... als hij het niet uit zichzelf aanbied, moet je er zelf om vragen. Hij MOET de wensen van de patient nakomen! Na de behandeling neem je een flinke pijnstiller en eventueel de dagen erna ook nog.
Het valt best mee... het hangt er alleen vanaf of het erg onstoken is. Dan kan je nl. de plek heel slecht verdoven.

Suc6

p.s als je wil dat ik de hele behandeling beschrijf... je roept maar... ik zit in de tandenwereld Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:48

ShadowFax schreef:
Suc6

p.s als je wil dat ik de hele behandeling beschrijf... je roept maar... ik zit in de tandenwereld Haha!



Ik heb het gelukkig wel al achter de rug maar vind het evengoed wel interessant om te weten!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:53

Ik heb al een paar keer een wortelkanaalbehandeling gehad. Ik ben doodsbang voor de tandarts, maar in dit soort gevallen ga zelfs ik graag.
Het scheelt dat ik al jarenlang dezelfde lieve en begripvolle tandarts heb. Hij weet hoe bang ik ben en houdt daar heel goed rekening mee.

Maar om terug te komen op die behandelingen... In vergelijking met de pijn vooraf, viel de behandeling erg mee. Niet pijnloos, en niet leuk, maar je weet wel dat de pijn daarna weg is. Bovendien, als je toch al zoveel last hebt, denk ik dat zo'n behandeling niet veel extra pijn zal geven.
Mijn tandarts verdooft ook, dus al met al valt het mij achteraf steeds weer mee.

Ik hoop voor je dat je het redt tot de 19e, maar als ik jou zo hoor, geef ik je weinig kans. Niet om je bang te maken, maar als je nu al zoveel pijn hebt, kun je dat dat nog twee weken uithouden?
Heel veel succes!

_Lotte_
Berichten: 6600
Geregistreerd: 31-05-06

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:57

Ik ben vandaag voor de laatste keer geweest (voor de 5e keer in 11 dagen), bij mij deed het heel pijn, maar bij mij wou een van de wortels niet dood. Ik had wel verdoving maar dat helpte niet. Nu heb ik er geen last meer van.

tamary

Berichten: 29227
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:15

De eerste keer zal hij alleen maar platspuiten, de boel open boren en er medicijn instoppen om de zenuw te doden en de ontsteking te bestrijden. Dat is zo gebeurt. En als de druk eraf is is de pijn ook weg. Het echte schoonmaken kan pas als de zenuw dood is en dan voel je er inderdaad niets meer van.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat je het niet gaat uithouden tot de 19e gezien de pijn die je nu beschrijft. En daarnaast is dat ook niet verstandig. Laat de vervanger je dus verdoven en er medicijn in stoppen, dan kan je de rest laten totdat je eigen tandarts terug is.

ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 01:58

Ook ik heb een jaar rondgelopen met een afgebroken kies. En ik durfde echt niet naar de tandarts. Maar op een gegeven moment ging het ook zo erg veel pijn doen, dat ik niet kon slapen en ik op pijnstillers liep. Dus ik ook de tandarts bellen, en kon gelijk terecht. Bij mij werd het dus een zenuwbehandeling.
Ik ben toen wel verdoofd maar ik voelde het nog wel. Ik lag bijna te janken op de stoel. Mijn zenuw was nog niet helemaal afgestorven maar hij moest er wel uit. Dus moest even doorbijten zei hij.......
Na de eerste behandeling was de pijn al gelijk weg!!!! De verdoving ws uitgewerkt en vanaf toen nergens geen last meer van gehad. Moest alleen nog wel terug voor verdere behandelingen.
De tweede behandeling deed ook zo'n pijn, de zenuw was langer dan de tandarts dacht dat die was. Maar gelukkig heeft hij toen de zenuw in mijn kies verdoofd. Vanaf toen voelde ik er niets meer van. Nu een paar behandelingen verder ben ik toch wel erg blij dat ik het gedaan heb.
Ga nog steeds met knikkende knieen naar de tandarts maar toch ben ik hem erg dankbaar dat hij me van de pijn heeft verlost.

Een verdoving doet ook geen zeer, als je tandarts op de goede plaats prikt voel je alleen het kleine prikje en dan niets meer.

Veel succes

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: wortelkanaal behandeling--> pijnlijk óf zéér pijnlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:34

ozzieozzie schreef:
Ook ik heb een jaar rondgelopen met een afgebroken kies. En ik durfde echt niet naar de tandarts. Maar op een gegeven moment ging het ook zo erg veel pijn doen, dat ik niet kon slapen en ik op pijnstillers liep. Dus ik ook de tandarts bellen, en kon gelijk terecht. Bij mij werd het dus een zenuwbehandeling.
Ik ben toen wel verdoofd maar ik voelde het nog wel. Ik lag bijna te janken op de stoel. Mijn zenuw was nog niet helemaal afgestorven maar hij moest er wel uit. Dus moest even doorbijten zei hij.......
Na de eerste behandeling was de pijn al gelijk weg!!!! De verdoving ws uitgewerkt en vanaf toen nergens geen last meer van gehad. Moest alleen nog wel terug voor verdere behandelingen.
De tweede behandeling deed ook zo'n pijn, de zenuw was langer dan de tandarts dacht dat die was. Maar gelukkig heeft hij toen de zenuw in mijn kies verdoofd. Vanaf toen voelde ik er niets meer van. Nu een paar behandelingen verder ben ik toch wel erg blij dat ik het gedaan heb.
Ga nog steeds met knikkende knieen naar de tandarts maar toch ben ik hem erg dankbaar dat hij me van de pijn heeft verlost.

Een verdoving doet ook geen zeer, als je tandarts op de goede plaats prikt voel je alleen het kleine prikje en dan niets meer.

Veel succes


Nou geloof me, ik ben 2x verdoofd door een ta en door een kaakchirurg en ik heb 10x liever een wortelkanaalbehandeling dan ooit nog verdoofd te worden in mijn mond!