bloeddonor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dora88

Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-11-05
Woonplaats: Gelderland

bloeddonor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:06

Ik wil me gaan opgeven als bloeddonor.

Heeft iemand daar ervaringen mee???
Bijvoorbeeld hoe gaat zo'n bloedtransfusie? hoelang duurt dat, en heb je daarna veel last dat je minder bloed hebt en andere ervaringen!!

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:40

goed van je dat je andere mensen wil helpen doormiddel van je eigen bloed af te geven!

Zelf zou ik het niet kunnen, omdat ik nogal sepastisch ben voor naalden.. Maar ik vind het super dat andere mensen het wel aandurven!! Jammer genoeg kan ik je dus geen tips of dergelijke geven..

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:59

Je kunt je bij de plaatselijke bloedbank melden, zij kunnen al je vragen beantwoorden (www.sanguin.nl of www.sanquin.nl volgens mij).
Ze testen eerst je bloed op een heel scala aan besmettelijke ziekten, je bloedgroep etc etc. Daarna word je opgeroepen volgens mij om bloed af te staan. Van een collega begreep ik dat haar man daar altijd een ochtend of middag voor uittrok. Je geeft (als ik het goed heb, dat weet ik niet zeker) 0,5 tot 1 l bloed. Dit lijkt heel erg veel, maar je lichaam kan dat heel erg snel aanvullen. Je merkt in principe niets, je kunt iets vermoeider zijn, maar als het goed is heeft je lichaam dit binnen een paar dagen aangevuld. Ik weet niet precies hoe vaak je kunt doneren, mij staat iets bij van 1x per maand.
Waarschijnlijk staat op de site van de bloedbank al een heleboel informatie

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:28

Je kan inderdaad de plaatselijke bloedbank informatie vragen en je inschrijven, of via je huistarts.

Mijn moeder is bloeddonor en wordt 2x per jaar op geroepen bloed af te staan. Er zitten echter heel veel voorwaarden aan geschikt bloed, mijn moeder is aantal maal geopereerd en je moet min. halfjaar narcose vrij zijn voor je weer bloed mag geven etc.

Ik ben zelf donor voor organen. Het geeft me wel een kick dat als ik er niet meer ben, ik iemand anders een nieuw leven schenk!

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:32

Ik heb me toevallig ook net van de week weer opgegeven. Had me zo'n twee-en-een-half jaar geleden ook al opgegeven, maar toen de oproep voor een keuring kwam, was bij mij net de ziekte van pfeiffer geconstateerd. Toen heb ik de keuring maar afgezegd. Daarna heb ik er niet meer echt aan gedacht, totdat van de week mijn schoonvader het erover had dat hij weer geweest was om bloed te doneren.
Op internet kun je veel informatie vinden over bloeddonor zijn, de website staat hierboven al genoemd (sanquin).

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:15

Doe het jaren. Je geeft per keer 0,5 liter. Zorg ervoor dat je van tevoren goed gegeten hebt en geef geen bloed met een lege maag.Sommige mensen zijn na het bloedgeven wat slap.. Kijk ook uit als je daarna lichamelijke activiteiten moet doen. (let op, ook het naar huis fietsen, is voor sommige mensen te veel).

Dora88

Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-11-05
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:20

Bedankt:D Tis me al wel duidelijker geworden

Ik wil bloeddonor gaan worden omdat mijn moeder is afgekeurd voor bloeddonor. Ze heeft een keer een bloedtransfusie gekregen.. En toen dacht ik: Ik heb toch vaak een bloedneus , dan kan ik ook wel wat bloed missen ..