Snel van keelpijn af

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Delta1
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: Sassenheim

Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 08:51

Hallo,

Ik heb de laatste paar dagen veel last van keelpijn en verkoudheid, morgen heb ik een activiteit die ik nie twil missen, wat kan ik het beste doen tegen mijn keelpijn.

Ik heb wel al keelpastilles.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:08

Dat is best moeilijk, als je eenmaal goed keelpijn hebt dan is het moeilijk om er nog iets aan te doen.
Ik weet niet wat voor activiteiten je hebt gepland maar hou er wel rekening mee dat als je met keelpijn weer in de kou gaat staan dat je dan nog meer keelpijn krijgt en nog meer ziek word....

Je kan zoiezo een asprien nemen, dat helpt zeker.
Wat bij mij helpt, maar je moet er wel tegen kunnen....
Een nacht met een hele dikke koltrui aanslapen, een trui waardoor je goed gaat zweten, dan zweet je de bacterien eruit en is je keelpijn ook minder (keelpijn is vaak een ontsteking (ontsteking = bacterie)
En daarnaast heb je natuurlijk nog de hoestdrank, strepsels en de trachiotol.
Trachiotol is een soort pepermuntje wat je op moet zuigen, dat verzacht de keel iets, maar als je goed pijn in je keel hebt dan werkt dat ook maar miniem.

En als je echt op de wilde toer will gaan dan kan je ook Grok drinken, het recept weet ik even niet uit mijn hoofd, ik zal het voor je opzoeken.

Sterkte!

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:14

Hier nog enkele tips om van je keelpijn af te komen:

*Gorgelen met lauwwarm zout water.

*'s Nachts een opgerolde grote zakdoek, gevuld met gesnipperde ajuin, rond de nek spelden met een veiligheidsspeld. Probeer de zakdoek zo te vouwen dat de zijde die tegen de keel komt zo dun mogelijk is.

*Bij keelpijn gorgelen met kamillethee.

*Als je keelpijn hebt kamillethee drinken met honing, het helpt en is nog lekker ook!

*Bij beginnende keelpijn kregen wij vroeger een natte koude theedoek met daarom een dikke wollen sjaal om de nek, het slaapt niet lekker, maar je keelpijn was de volgende dag over.

* Doe bij beginnende keelpijn, 's avonds voor het slapen gaan een koude natte opgerolde theedoek om je hals, daarover een opgerolde plastic zak (broeieffect)en als laatste een wollen shawl. 's morgens is je keelpijn over.

*Keelpijn? Zet een thee van verse gember, je kan er nog een beetje honing in doen, werkt goed!

*Pijn onze keel! Neem een eetlepel HONING, weinig zout en citroen. Doe die allen samen. halve citroen kan ook. Je kan deze koud, of iets warm oppeuselen met een lepeltje.

*Voor de keelpijn is het heel handig om te gorgelen met zout water. Vul een glas met water en doe daar 2 schepjes zout bij. Roer dat en ga er dan mee gorgelen. Dat is heel goed voor de keel.

*Als u last van uw keel hebt moet u een blad van een witte kool een beetje keuzen in een doek of sjaal doen en die om de keel doen helpt echt.

*Bij beginnende keelpijn in een theedoek uien leggen en deze om de hals binden, door de ui krijg je ook lucht als je verkouden bent.

*Als je keelpijn hebt op een klein stukje rauwe ui kauwen, dit doe je enkele keren per dag.

*Veel koud water drinken en ijsblokjes kauwen,tegen de keelpijn.

*Bij keelpijn : snij een citroen in 4 delen en eet de stukken leeg.

*Twee flinke eetlepels dikke honing mengen met het sap van één citroen. De dikke, stroperige honingpap voor het slapen gaan oplepelen. Daarna niet meer drinken!Een goed en effectief hulpmiddeltje!

*Bij keelpijn gorgelen met koude thee getrokken van saliebladeren; dit doet wonderen!

(let op deze methodes zijn niet wetenschappelijk bewezen maar zijn ingezonden tips van mensen)

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:41

Hier loopt al een topic over
Heb gisteren een heel antwoord zitten typen.

lotttttttt

Berichten: 1630
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:46

Trachitol !!

Dat zijn zuigtabletten die verdofen gelijk al een beetje, om de 2 uur mag je er een in nemen. Bij mij is altijd de volgende dag mn keelpijn weg. Je moet dan wel echt om de 2 uur in nemen.

Het is ook niet vies, geen smerig smaakje. Gewoon pepermunt maar dan wat kleiner.

Echt een aanrader hoor

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:49

bij mij helpt echinacea tinctuur drinken, stuk of 5 a 6 keer op een dag 20 druppels en een klein laagje fruitsap ofzo (smaakt heel vies)

na een halve dag merk ik al verschil!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:51

Ik heb ook keelpijn, slikken doet echt zeer. Ik ga de kamillethee met honing proberen.

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:53

Even gekopieerd uit andere topic

Ik heb veel ervaring met keelpijn helaas....

Je keelamandelen zijn er eigenlijk voor gemaakt bacterien tegen te houden. Maar soms komt het voor dat de bacterien op de amandel een ontsteking veroorzaken. Als dit erg vaak voorkomt dat is het kwade erger dan het goede en worden de amandelen er vaak uitgehaald.

Helaas werken pijnstillers nauwelijks. Alhoewel ibuprofen wel enigszins ontstekingsremmend kan werken. Strepsils en Trachitol helpt maar 5 minuten (verzacht of verdoofd de pijn eventjes).

In ieder geval veel drinken. Warme dranken kunnen verzachtend werken, maar niet te heet! Dat irriteert weer je keel.

Indien je stem er ook onder lijdt, niet teveel praten, en zeker niet fluisteren (aanslag op je stembanden).

Als je ook koorts hebt kan je naar je huisarts gaan. Ze geven bij keelontstekingen niet meer zo snel antibiotica, maar daar moet je om zeuren! Normaal houdt een keelontsteking (met koorts enzo) 5 tot 7 dagen aan en verdwijnt weer vanzelf.

Als je voor de spiegel gaat staan en je kijkt naar je keel, en je ziet witte stippen dan is er zeker sprake van een ontsteking, en dan is de kans groot dat je een antibioticakuurtje meekrijgt van de huisarts.

lotttttttt

Berichten: 1630
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:01

Citaat:
Als je voor de spiegel gaat staan en je kijkt naar je keel, en je ziet witte stippen dan is er zeker sprake van een ontsteking, en dan is de kans groot dat je een antibioticakuurtje meekrijgt van de huisarts.


dan heb je toch agina ?

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:45

Angina = keelontsteking

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:26

@Takkel: als je zoveel last hebt van keelpijn moeten je amandelen er dan niet uit?
Of zijn die er al uit?

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:57

Die zijn er al uit....

Toen ik 4 jaar was at ik heel slecht. Dus mn moeder met me mee naar de dokter. Die keek in mijn keel, en die verbaasde zich erover dat ik nooit had geklaagd. Mijn amandelen waren zo groot dat er amper eten door mijn keel kon. Tevens waren er allemaal littekens te zien van keelontstekingen.

Toen zijn mijn amandelen er dus uitgehaald.

Het is niet zo dat ik nu heel vaak keelpijn heb hoor. Maar als ik ziek ben (1 x per jaar ofzo) dan is het meestal mijn keel.

Heb ook een jaar of 5 lang lesgegeven (paardrijles). Moest verschrikkelijk hard schreeuwen, een hele middag lang. Was standaard de avond erna hees. Dit gaf ook vaak keelpijn.
Geen geen les meer, en de keelpijn is ook minder.

Ik weet het. Het zijn twee totaal verschillende dingen (keelontsteking en heesheid door verkeerd stemgebruik).... maar het voelt voor mij beide aan als keelpijn

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:32

Hmm..

ik kreeg toen carboleum salaat calcium.. ff slikken maar compleet pijnvrij! ideaal, en het smaakt nergens naar! goed weg te krijgen dus!

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Snel van keelpijn af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:23

Wij hebben zo'n boek thuis met medische tips voor thuis oid en daar staat dus in dat als je naar buiten gaat dat je dan iets om je nek moet doen tegen de kou/ wind, maar binnen juist niet want dan word het warm en dan geneest het minder snel. Ook moet je veel koude dranken drinken, in plaats van warme.

geluksvogel
Berichten: 5096
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:39

honing eten. niet met iets anders maar gewoon een lepen honing eten. helpt echt super goed!