Osgoodschlatter

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Osgoodschlatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:44

Heey
tijdje terug had ik hier een topic geopend met pijn aan knieen en toen nog een toen ik terug was van de dokter
maar nu, weer wat later vroeg ik me af wie nog meer Osgoodslatter heeft.

Inleiding
De ziekte van Osgood Schlatter klinkt heel ernstig, maar is het gelukkig niet! Het is alleen enorm vervelend en hinderlijk. De klachten bij dit chronische ontstekingsbeeld treden vooral op in de leeftijd van 9-16 jaar en meer bij jongens dan bij meisjes. Eigenlijk is het woord 'ziekte' een te enge benaming. Een moderner woord is langdurige aandoening of chronische irritatie. In werkelijkheid is het een verbeningsstoornis. Het zit op de plaats van de aanhechting van de kniepees aan je scheenbeen. Daar zit bij iedereen een benig botuitsteeksel. Als je pijnklachten door Osgood Schlatter hebt, dan steekt die knobbel vaak sterker naar buiten (zie figuur 1). Dat kun je heel goed met het blote oog zien. De doktoren Osgood en Schlatter hebben dat beeld een eeuw geleden voor het eerst beschreven en de aandoening is naar hen vernoemd.



Klachten
De pijn kan al toenemen bij dagelijkse activiteiten zoals bijvoorbeeld knielen, met kracht de benen strekken (traplopen of fietsen) of opstaan nadat je een lange tijd in een zelfde houding hebt gezeten. Natuurlijk zitten er ook in de korfbalsport elementen die de pijn verergeren. Hierbij moet je denken aan sprong- en sprintonderdelen, waarbij de kniepees flink aan de uitstekende botknobbel trekt. Dus ook korfbal is bij uitstek een bewegingsvorm die de pijn kan opwekken. Dat betekent overigens niet dat een jeugdige korfballer nu onmiddellijk helemaal met korfbal moet stoppen. Door minder vaak te trainen en vooral minder intensief en explosief te sporten (sprinten en springen), alsmede meer rechte lijnen te lopen, kun je toch nog veel plezier beleven. Lukt het niet om tijdelijk een stapje terug te doen en ga je onverminderd door, dan trakteer je jezelf op meer klachten! Sporten zonder pijnopwekkende onderdelen zijn er echter niet zoveel, dus veel alternatieven bestaan er niet, behalve rustig zwemmen misschien. Men zal merken: op sommige dagen kan men bijna alles en op andere dagen bijna niets pijnvrij doen. Gemiddeld duren de wisselende klachten bij deze aandoening één tot anderhalf jaar. Ook al zijn de klachten verdwenen, de zwelling blijft aanwezig als een soort aandenken.

Therapie
Omdat het zo'n grillig klachtenpatroon heeft, is de aandoening niet eenvoudig te behandelen. IJsmassage na afloop van een sportactiviteit, of bij veel klachten, kan pijnverminderend werken. Rekkingsoefeningen van de bovenbeenspieren kunnen de trekkracht op de knie doen verminderen. Naast het vermijden van teveel trekbewegingen aan de peesaanhechting, helpt een patellapeesbandje* of tape-je enigszins. Deze kan men net onder de knieschijf aanleggen (zie figuur 2). Een enkele keer wordt gips toegepast om de knie rust te geven. Als laatste redmiddel kan men geopereerd worden. Bij zo'n operatie halen ze dan het betreffende stukje bot weg dat niet goed verbeend is. Maar normaal gesproken gaat het ontstekingsbeeld geheel over. Alleen duurt het altijd veeeeeeeeeeeeel langer dan een korfbaldier zou willen.


--
ik kwam net bij een site uit, daar had een meisje dat vanaf haar 11 en die is nu 21.
als dat bij mij zo lang gaat duren ga ik me laten opereren
--
wie meer ?

Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:31

ben ik dan de enige op heel bokt ?!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: Osgoodschlatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:41

Nee, ik ook ... al wist ik niet dat het zo heet.

Het begon toen ik een jaar of 13 was ... verschrikkelijke pijn als ik ergens tegenaan stootte en pijn als ik aan het hardlopen was. De dokter heeft me toen doorverwezen naar de physio die zei dat het kwam doordat mijn spieren te kort waren (het trekken van de spier op het nog kraakbeenachtige bot zorgde voor de bult, zoiets). Ik heb toen rek oefening meegekregen (die ik overigens bijna nooit deed ) en moest mijn knieën inzwachtelen als ik veel liep, fietste of sporte. Inzwachtelen heeft bij mij heel erg geholpen. Ik mocht wel nog gewoon paardrijden, maar mocht niet met athletiek beginnen. Ook skieën en andere sporten waarbij je flink kan vallen raadde hij mij af, omdat mijn knie doordat hij dus uitsteekt kwetsbaarder is en mocht het gebeuren dat het afbreekt dan zouden al mijn spieren geen aanhechting meer hebben, etc.

Het is bij mij gewoon weer over gegaan na een jaar of twee, al gaat die bult (ik heb het alleen rechts) natuurlijk nooit meer weg.

Hoe lang heb jij het al? En heb je er veel last van?

Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 19:02

ik loop er al zo goed als een half jaar mee rond. en heb de bulten in beide knieen. mij is niks meegegeven, alleen dat als ik last heb ik niet mee mag doen met gym, dus als we veel moeten springen en niet met volleybal enz.
Verder ook geen oefeningen enz.

Als ik pijn heb dan heb ik dus echt dat ik doorzak en amper me staande kan houden. Ook als ik lang in een houding zit moet ik even wennen en zak ik door in een van de twee knieen. alleen het gekke is dat ik het nooit in beide heb. (overigens blij om)
Ik las ook ergens dat iemand dat zo;n 3 jaar dat had, zich niks van de adviezen van dokter aantrekte en nu gewoon 1 jaar lang niet mag sporten etc.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:14

een vriendinnetje van mij had het, die handbalde. ze heeft zich uiteindelijk ook laten opereren enzo.. want ze had er wel erg veel last van, hopen dat het bij jou niet zover komt

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Osgoodschlatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:35

weet niet of t het zelfde is maar heb sinds groep vier last van mijn knieen al is het minder
ze takken bij fietsen lopen knielen enz en soms doen ze echt zoveel pijn dat ik gewoon niet kan lopen dus vanaf dat ik 9 of 10 was en ben nu 17

fjordjes

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:26

heb ik ook gehad en heb het nog soms. ik heb fysiotherapie gehad en dat heeft wel geholpen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 06:34

GalopRacer schreef:
ik loop er al zo goed als een half jaar mee rond. en heb de bulten in beide knieen. mij is niks meegegeven, alleen dat als ik last heb ik niet mee mag doen met gym, dus als we veel moeten springen en niet met volleybal enz.
Verder ook geen oefeningen enz.

Als ik pijn heb dan heb ik dus echt dat ik doorzak en amper me staande kan houden. Ook als ik lang in een houding zit moet ik even wennen en zak ik door in een van de twee knieen. alleen het gekke is dat ik het nooit in beide heb. (overigens blij om)
Ik las ook ergens dat iemand dat zo;n 3 jaar dat had, zich niks van de adviezen van dokter aantrekte en nu gewoon 1 jaar lang niet mag sporten etc.

Oh dat is wel balen zeg. Bij mij deed het alleen heel erg pijn (inderdaad ook met moeite blijven staan) als ik het stootte, bij sporten deed het gelukkig minder pijn, dus meer vervelend dan dat ik bijna niet meer kon blijven staan.

Je kan de dokter vragen of hij je kan doorverwijzen naar een fysio, zodat je die spieren iets kan rekken en er zo minder aan getrokken wordt ... al had ik niet het idee dat dat bij mij hielp, maar wie weet bij jou wel.

Ik herinner me ineens ook nog dat ik alleen mocht skeeleren en schaatsen met knie beschermers, met aan de binnenkant zacht materiaal.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Osgoodschlatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:25

Ik weet niet van welke site je dit hebt, maar de therapie die hier staat beschreven klopt niet helemaal, of is niet helemaal volledig..

Het belangrijkste bij osgood-schlatter is rust. Dat wil zeggen niet belasten, passief bewegen binnen de pijngrens is goed.

Therapie
Omdat het zo'n grillig klachtenpatroon heeft, is de aandoening niet eenvoudig te behandelen. IJsmassage na afloop van een sportactiviteit, of bij veel klachten, kan pijnverminderend werken.

Kan idd pijn verminderend werken, maar is géén behandelmethode. De ziekte gaat er niet van over. Je haalt de pijn weg, en op zich prima, maar dit moet wel in combinatie met rust gedaan worden! Anders loop je de kans toch te gaan overbelasten, waardoor je het dus erger maakt.

Rekkingsoefeningen van de bovenbeenspieren kunnen de trekkracht op de knie doen verminderen.
Dit is goed. Op deze manier maak je de spieren langer, waardoor ze minder trekken aan hun aanhechtingsplaats, die ontstoken is.

Naast het vermijden van teveel trekbewegingen aan de peesaanhechting, helpt een patellapeesbandje* of tape-je enigszins.
Dit zou ook kunnen werken. Je 'verplaatst' hiermee de aanhechting van de spier waardoor de ontstoken aanhechting rust krijgt. Maar dat wil niet zeggen dat je dus dat been wél kan belasten


Deze kan men net onder de knieschijf aanleggen (zie figuur 2). Een enkele keer wordt gips toegepast om de knie rust te geven. Als laatste redmiddel kan men geopereerd worden. Bij zo'n operatie halen ze dan het betreffende stukje bot weg dat niet goed verbeend is. Maar normaal gesproken gaat het ontstekingsbeeld geheel over. Alleen duurt het altijd veeeeeeeeeeeeel langer dan een korfbaldier zou willen.
Zoals ik al zei is rust het allerbelangrijkst. Zorg dat je zo min mogelijk de spieren aan de boven kant van je bovenbeen gebruikt, tenzij je rek oefeningen daarvoor doet. Dit gaat vrijwel altijd gewoon over rond je 17e jaar. Dan sluiten de groeischijven.

Boldly

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:27

Ik heb/had het ook... Ik heb heel lelijke knieen, door die rare knobbels. Vroeger heb ik er echt heel veel pijn aan gehad. Ik kon in het gips om het zo rust te geven, maar dat heb ik niet gedaan. Ik ben gestopt met intensief turnen en daarna eigenlijk alleen nog maar paard gereden. Ik heb er nu geen last meer van en dat is denk al vanaf mijn 16e-17e. Ben nu 23.

Je hoort het niet vaak inderdaad.

Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 14:41

ik heb er de laatste tijd gelukkig niet echt meer last van maar wss komt er het weer terug als ik meer drukte ga doen buiten enz.