Zwanger op vakantie - tot wanneer is het verantwoord?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Zwanger op vakantie - tot wanneer is het verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:55

Damn damn damn
Ik ben bezig met het bespreken van onze vakantie. De laatste vakantie met zijn tweetjes en vanwege de zwangerschap niet te ver liefst. Ik had iets leuks gevonden hetzij in de Languedoc, hetzij in de Camargue. In verband met zeer frequente bloedingen en harde buiken durf ik niet zo goed meer te vliegen, ben misschien dan ook al te ver, maar een autorit met overnachting tussendoor moest te doen zijn, dachten we.

Helaas blijkt nu net dat het alleen van zaterdag tot zaterdag gaat, dat houdt in dat we a) later moeten vertrekken dan gepland en b) 14 dagen moeten ipv 10 dagen. Dat houdt in dat ik van week 29 tot en met 31 van de zwangerschap nog op vakantie zou moeten en dat klinkt zo laat

Is het dan nog verantwoord om op vakantie te gaan? Ook met oog op de bloedingen en harde buiken (waarvoor geen oorzaak aanwijsbaar is!)?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Zwanger op vakantie - tot wanneer is het verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:30

Tja, wat is wijsheid...
Ik denk dat het vooral belangrijk is wat je zelf wilt.
Schiet je helemaal in de stress als je een bloeding hebt of heb je zoiets van, ik weet wat het is...
Moeilijk hoor!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 22:33

Die bloedingen an sich daar maak ik me niet meer druk om, heb ze sinds week 8 minstens elke twee weken gehad dus op een gegeven moment geloof je het wel.
Een vriendin van me vertelde wel dat je met regelmatig bloedverlies en harde buiken meer kans hebt op een vroeggeboorte en dat zou in de auto in Zuid-Frankrijk niet je het zijn

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Zwanger op vakantie - tot wanneer is het verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:50

Ik zou gewoon eerlijk gezegt het zekere voor het onzekere nemen en niet gaan...
Al is het inderdaad maar voor je eigen gemoeds rust.
Stel je voor dat je wel eerder bevalt... Dan wil je toch zeker gewoon in Nederland zijn!
Maar meis, zoals ik al schreef...
Je moet doen waar jíj je goed bij voelt!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 22:55

'Kay, thanks voor je mening

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 08:59

Ik zou eerlijk gezegd het risico ook niet wagen. Je slaat jezelf voor je kop als je daar bent en er gebeurd iets!

Ga gewoon lekker in een bungalowtje in Nederland zitten. Vaak ook lekker...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:06

Ik zou het er ook niet op wagen. Zoals Josa al zegt ga lekker naar een bungalowpark en laat je verwennen (ze hebben er vaak roomservice en beauty dingetjes) blijf alleen weg van modderbaden, sauna etc. In Vossen (net over de Belgische grens dacht ik) is het ook erg leuk en toch dichtbij

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:21

Urielle schreef:
Een vriendin van me vertelde wel dat je met regelmatig bloedverlies en harde buiken meer kans hebt op een vroeggeboorte en dat zou in de auto in Zuid-Frankrijk niet je het zijn


Mijn zus woont in Zuid-Frankrijk en is net bevallen van een kindje. De Fransen zijn w.b. een zwangerschap wel heel erg zorgzaam hoor... Ze doen sommige dingen anders dan in Nederland (meer echo's en je moet vaker naar de dokter), maar ze zijn zeker niet minder goed! Ik zou wel een goede reisverzekering nemen (voor het geval van spoedopname) en vooraf goed informeren wat de verzekering wel of niet dekt.

Verzekeringen hebben namelijk de neiging alleen onvoorziene omstandigheden te dekken. Aangezien je zwanger bent en weet wanneer je uitgerekend bent is dat misschien niet meer onvoorzien...

Verder veel plezier op vakantie. Alleen doen als het je ontspant en niet als je al bij voorbaat in de stress schiet, he?
Trouwens, je kunt toch ook eerder weg van vakantie als je met de auto gaat? Je kunt ook voor de trein kiezen, dat is ook best relaxed: kun je nog een beetje heen en weer lopen en zo vaak naar toilet als je wilt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:10

@PeruaansePas: Volgens mij bedoelde ze 'in de auto' en niet zo zeer Zuid-Frankrijk.

Ik zou er niet gerust op zijn, ik vond het fijn om mijn verloskundige erbij te hebben die me de hele zwangerschap mee gemaakt had en niet alleen maar vreemden.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Zwanger op vakantie - tot wanneer is het verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:18

wat vind je verloskundige ervan? als het goed is moet zij toch in kunnen schatten of het al dan niet risicovol is??

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:24

ikzelf zou het niet echt aandurven. je kan in eigen land ook heerlijk eventjes er tussenuit.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 10:48

Okay, de meningen zijn redelijk eensluidend. Ik denk dat ik het idd af ga blazen en iets in Nederland of Belgie ga zoeken.
Overigens geloof ik best dat Frankrijk een goede zorg biedt hoor, het zou alleen zonde zijn dat ik zoveel moeite heb gedaan om in Belgie aan de medicalisering te ontkomen (ga als een van de grote uitzonderingen thuis bevallen, mits beeb zich niet veel te vroeg aankondigt ) om vervolgens in Frankrijk met hetzelfde geconfronteerd te worden en niet eens te kunnen zeggen dat ik geen epidurale wens etc. etc.
Ik moet dinsdag naar de vroedvrouw (hetzelfde als de verloskundige maar dan op zijn Vlaams) en zal het daar ook nog even voorleggen maar we zullen ook op redelijk korte termijn moeten beslissen natuurlijk, anders zit alles straks al vol.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:51

Vossen zit dichtbij Valkenburg en daar kun je ook echt geweldig shoppen... ze hebben er een heerlijk winkeltje met houten kinderspeelgoed en een geweldig hobbelpaard! Nu ben ik er voor het laatst 6 jaar geleden ongeveer geweest dus ik weet niet hoe up-to-date mijn informatie is

Ben ook 2x thuis bevallen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Zwanger op vakantie - tot wanneer is het verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:59

Misschien is de achterhoek wat? bijv. http://www.delochemseberg.nl

Heerlijk hotel, aan de rand van het bos, mogelijkheid om een fiets te huren en midden tussen het kleine, maar gezellige dorpje Barchem en het pittoreske stadje Lochem in. Beide op zo'n 2 km afstand.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:07

Ik zou ook thuis blijven hoor. Stel je voor je ligt daar met allemaal mense om je heen die jou taal niet spreken en jij hun taal waarschijnlijk ook niet zo goed.

Ik zou idd zoals vele zeggen lekker in nederland op vakantie gaan in een luxe bungalow ofzo

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:10

ik zou er ook voor kiezen om hier in de buurt iets te boeken.
Zuid-Frankrijk is leuk en de zorg is er zeker goed, maar je zit met je eigen gemoedsrust.
Vergeet niet dat sress etc een grote invloed op je kunnen hebben, bovendien denk ik dat je je om elk klein ding ongemakkelijk zult voelen...

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 06:06

Ik zou iets in de buurt uitzoeken, ook omdat je dan dus al best heel erg zwanger bent en vermoedelijk toch niet zo ontzettend lang in de auto wilt zitten! Maar dat moet je natuurlijk zelf bedenken.
Maar hoe lekker ga jij op vakantie als je je constant afvraagt of het misschien 'mis' gaat. Weeg ook af hoe erg je het vindt om in Frankrijk te bevallen.
Maar ik zou liever wat dichterbij en wat eerder/korter gaan.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 08:25

Iedereen bedankt! Ik ga het morgen nog even overleggen natuurlijk met de verloskundige maar voorlopig staat het plan op: andere vakantie zoeken in Nederland of Belgie - en hopen dat het weer mee wil.
Eerder gaan kan helaas niet. 1 juli is de vroegste vertrekdatum want de dag tevoren zit ik nog in de tentamens. Korter vind ik erg zonde omdat ik er al twee keer twee dagen voor moet rijden (in een keer naar Zuid-Frankrijk met de auto leek ons onverantwoord met een zwangere vrouw aan boord dus hadden we een overnachting onderweg gepland)

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:04

Qua zwangerschaps duur zou ik wel gaan maar met jouw bloedingen en harde buiken niet. Tenzij ik goed frans zou kunnen praten en er een ziekenhuis in de buurt zou zijn.

Wat zegt je eigen gevoel? Wel of niet gaan?

Overigens kun je in de benelux, duitsland ook heerlijk vakantie vieren.

Wat ik nog even mee wil geven: Geniet van jullie laatste vakantie met z'n tweetjes.

Kitty

Berichten: 7707
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:47

Anders ga je lekker vakantie vieren in Drenthe of op één van de waddeneilanden.
In Nederland kun je je makkelijker verstaanbaar maken dan in Frankrijk dus mochten er complicaties zijn dan hoef je je verder geen zorgen te maken over hoe het verder gaat.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 12:59

Ik ben terug van de verloskundige. Zij denkt niet dat het een probleem zal zijn in juli mits we heel erg de tijd nemen om te reizen en ik overdag uit de zon blijf (aangezien de hitte weeen op kan wekken) maar we hebben toch besloten niet te gaan. Zuid-Frankrijk zonder zon is natuurlijk al niet zo leuk
Aangezien ik niet eens de straat op en neer kan lopen zonder bekkenklachten te krijgen, en ik ook niet naar een beautyresort kan (geen sauna, geen warme kuurbaden) hebben we maar besloten om helemaal niet meer te gaan. Jammer maar niks aan te doen.

harlekijn
Berichten: 661
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: 5 min van het strand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:03

Warom ga je dan niet in nederland op vakantie,zijn jullie er toch even nog met z'n 2e uit en als er dan iets mocht gebuuren ben je zo in een ziekenhuis.Ik ben met 8 maanden heerlijk een weekje met man en kids op vakantie geweest in nederland voor het geval er iets mocht gebuuren.Suc6

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:16

We hebben er even over gedacht maar wat moeten we in Nederland? Ik mag niet in de zon gaan liggen (als die er is in juli, hoop het wel!), wandelen en fietsen kan ik niet meer (bekkeninstabiliteit) dus dan zijn de mogelijkheden al zo beperkt.

Leuke ideeen zijn welkom hoor

Mariek1983

Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:18

Bijv. naar TEXEL!!! Is echt super eiland, en je hebt echt het vakantie gevoel! je kunt daar met de auto alle kanten op. en je kunt naar eco mare met lieve zeehondjes echt helemaal geweldig!!! Stadje Den burg is ook leuk om te winkelen...

chas

Berichten: 1012
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Bijna in zee .......Oostvoorne

Re: Zwanger op vakantie - tot wanneer is het verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:07

neem je een last minute naar Centerparcs ........