Waterpokken bij volwassenen gevaarlijk?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Waterpokken bij volwassenen gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 11:47

Mijn oom heeft dus de waterpokken gekregen, want hij heeft het in z'n kinderjaren niet gehad & z'n zoontje had het..
Vanacht is hij flauwgevallen & blijkbaar moet er constant iemand bij hem zijn..

Is het echt zo gevaarlijk?

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:48

Ja, ik had het een keer op discovery gezien, maar ik ben vergeten wat ze allemaal zeiden.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 12:37

Ik hoop echt dat 't niet al té ernstig is..

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:08

Google even op waterpokken bij volwassenen. Het kan zijn dat je oom een verzwakt afweersysteem heeft en dan kan het idd gevaarlijk zijn. Misschien dat ze hem daarom zo scherp in de gaten houden.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:03

Oke, bedankt!

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:45

Iedereen (Of bijna iedereen) Krijgt de waterpokken.
Krijg je ze niet als je kind bent, dan krijg je ze later wel.
Maar ik weet niet of het gevaarlijk is..

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Waterpokken bij volwassenen gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:12

ja en dat fabeltje dat als je het hebt gehad dat je er vanaf bent....niet geloven
ik heb het 4 x gehad

Esterdebest
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 02:18

Waterpokken wordt veroorzaakt door een virus. Dit virus wordt het varicella zoster virus genoemd. Dit virus is zeer besmettelijk en wordt door middel van (uitgeademde) lucht of lichaamsvocht (bijvoorbeeld wanneer de blaasjes openknappen en je er mee in contact komt of gewoon speeksel) overgedragen. Het feit dat volwassenen er veel zieker van zijn dan kinderen ligt in het feit dat kinderen op jonge leeftijd een heel goed 'reactie-patroon' hebben op vreemde binnendringers als virussen en bacterien. Als kind kun je veel sneller en adequater op zo'n binnendringer reageren. Zij zullen het virus dus snel onder controle kunnen krijgen, waarna je er voor een bepaalde periode niet gevoelig voor bent. Dit wordt ook wel immuun genoemd. Volwassenen hebben veel meer moeite mee om dit virus onder controle te krijgen. Dit doet het lichaam onder meer door (overactief) te reageren door middel van het maken van zeer hoge koorts waardoor het 'leger' (lees: immuunsysteem) goed aan de slag kan om de binnendringers te verjagen. Het is dus goed mogelijk dat je oom hierdoor is flauwgevallen want het lichaam is echt enorm aan het werk op zo'n moment. Maar er komt een tijd dat het lichaam het virus onder controle krijgt en dan zal men zich langzamerhand weer beter voelen.

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Waterpokken bij volwassenen gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 02:25

naadje24 schreef:
ja en dat fabeltje dat als je het hebt gehad dat je er vanaf bent....niet geloven
ik heb het 4 x gehad

Ikke 2 x of 3 x??

Maar nou was de excusses op dat fabeltje: dan heb je de 1ste keer niet genoeg waterpokken gehad, ben je niet ziek genoeg geweest, nou ik had on telbaar veel waterpokken, en was er goed ziek van

Esterdebest
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Friesland

Re: Waterpokken bij volwassenen gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 02:32

daantjuhhh schreef:
naadje24 schreef:
ja en dat fabeltje dat als je het hebt gehad dat je er vanaf bent....niet geloven
ik heb het 4 x gehad

Ikke 2 x of 3 x??

Maar nou was de excusses op dat fabeltje: dan heb je de 1ste keer niet genoeg waterpokken gehad, ben je niet ziek genoeg geweest, nou ik had on telbaar veel waterpokken, en was er goed ziek van


Het heeft er niets mee te maken hoe erg je het hebt gehad... op het moment dat je er eenmaal mee besmet bent geraakt heeft je lichaam dit als het ware opgeslagen in z'n geheugen (door middel van speciale immuun antilichamen) op het moment dat je opnieuw met het virus in contact komt zullen deze antilichamen weer actief worden om het virus op te ruimen. Wanneer het virus echter niet helemaal precies gelijk is aan het virus waarmee je de eerste keer bent besmet herkennen de antilichamen dit niet en zul je dus opnieuw ziek worden. Zo kun je dus wel degelijk meerdere keren ziek worden!!

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:56

Normaal gezien krijg je 1x waterpokken, dat heeft te maken met je lichaam die op dat moment anti stoffen moet aanmaken. Ik heb hele lage weerstand [maak geen witte bloedcellen]
en ik heb dus 4 keer waterpokken gehad en zou ze zo nog een keer kunnen krijgen.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:57

Esterdebest, bedankt voor je heldere antwoord!

De rest, zo vaaak?
Ik hóóp dat ik ze nooit meer krijg, maar nu weet ik dus dat dat met gemak nog kan

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:07

Bij de oppas waar mijn zoontje nu zit, zijn waterpokken. Eerst 14 dagen geleden een meisje van 3 en nu haar 1 jaar oude broertje. Het is een kwestie van geduld en dan heeft Mika het ook.
Maar ik hoop niet dit weekeinde....ik zou een weekeindje weggaan en dat gaat dan natuurlijk niet door.

ok klein beetje off -topic maar ik moest het even kwijt.

Veel sterkte met je oom.

(BTW het is Oppas aan huis vandaar dat de kindjes niet thuis blijven)

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Waterpokken bij volwassenen gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:09

Esterdebest schreef:
Het heeft er niets mee te maken hoe erg je het hebt gehad... op het moment dat je er eenmaal mee besmet bent geraakt heeft je lichaam dit als het ware opgeslagen in z'n geheugen (door middel van speciale immuun antilichamen) op het moment dat je opnieuw met het virus in contact komt zullen deze antilichamen weer actief worden om het virus op te ruimen. Wanneer het virus echter niet helemaal precies gelijk is aan het virus waarmee je de eerste keer bent besmet herkennen de antilichamen dit niet en zul je dus opnieuw ziek worden. Zo kun je dus wel degelijk meerdere keren ziek worden!!

dat weet ik, daarom zei ik ook excusses van het fabeltje.
[/quote]

Esterdebest
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:57

Excuses aanvaard