verzwikte enkel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-07-05

verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 20:37

vorige week zaterdag (morgen een week geleden) verzwikte ik mn enkel doordat ik van mn fiets afstapte en met mn rechtervoet in een kuil stapte. dom dom dom dom maarja ik heb er nu al bijna een week erg veel pijn aan en als ik hem op een bepaalde manier hou doet het erg pijn. zoals je je hakken omlaag drukt bij het paardrijden. verder loop ik er gewoon op omdat stilzitten ook niet echt goed is maar het is wel dik nu. en ik ben wel eigenwijs door alles er gewoon mee te doen. en ik denk dat naar de HA gaan weinig zin heeft want die zal zeggen rust houden maar dat gaat niet ik moet mn stage afmaken. wat is dan wel verstandig om te doen?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:42

Het beste wat je kunt doen is je rust nemen.
Ik heb in augustus 2004 mijn enkel verstuikt, maar ik heb geen aandacht aan besteed. En ondanks een periode fysio heb ik nu nog regelmatig pijn.

Dus rusten, been hoog, zwachtelen bij zwelling en 4x dgs 10 minuten koelen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:17

Naar HA gaan.
Je kan er echt niet mee doorlopen (alle paardenmensen zijn eigenwijs )

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:20

Je kan beter echt rusten! IK had mijn enkel ook verzwikt en ik dacht dat het allemaal wel mee viel, dus ik ben gewoon doorgelopen... ( dom dom dom!!!!). met als gevolg dat hte nu 2 weken later nog niet beter is, en ik het nog steeds voel als sport of gesport heb.

volg het advies van superlotje op.

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:23

Lieve schat ik had hetzelfde en ben naar de dokter gegaan, de diagnose bij mij was: Gescheurde enkelbanden, 1 week gips en 2 weken tape! dus zou maar eens naar de huisarts gaan.

Esterdebest
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:25

Daar kan ik nog overheen!! Ik heb een paard van 600 kilo op mn enkel gehad en ben dr ook nog 2 dagen mee door blijven lopen, tot mn moeder me naar de huisarts stuurde... die wilde toch wel een fotootje en idd kapot!! 1 Week gips en 4 weken tape voor mij!

Succes!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:02

Inderdaad naar de huisarst gaan, je hebt zeker niet gekoeld daarna?

Alleen als je echt pijn hebt dan ga je neem ik aan niet rijden?
Voledige rust houden is niet goed

Naomi_Jortje

Berichten: 4198
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:31

Nou ik heb dus slappe enkels en heb dit dus héél vaak, maar niet zo vaak héél erg, meestal heb ik er 'n dagje of minder last van en verder niks maar soms erger. Ik stapte ook 'n x van m'n fiets af en verzwikte daarbij m'n enkel héél erg, fietsen ging nog wel maar lopen! Ik heb toen gewoon 'n beetje lopen hinken ofzoiets. Ik ben dus ook gewoon doorgelopen, gewoon paardgereden, gewoon gedanst en gewoon gegymt. Was dus niet zo slim want ik heb er 'n maand last van gehad Op school heb ik daardoor bijv. niet mee kunnen doen met slagbal en estafette enz. omdat ik dan gewoon zó'n last had van m'n enkel dat hard rennen pijn doet. Ik ben er ondertussen aangewend dat ik héél veel m'n enkel verzwik omdat ik dus slappe enkels heb. Soms vinden mensen dat ik me aanstel als ik het vaak achter elkaar heb maar hun hebben dan ook géén slappe enkels! Dat is dus wel vaak rottig! Maar ik zou ook gewoon goed rust houden en niet zoals mij doen! Want ik heb daardoor vaak met dansen sommige passen niet mee kunnen doen. Met paardrijden had ik toen ook 'n f-proefje, ik heb níet meegedaan omdat ik m'n hakken niet omlaag kon houden omdat het pijn deed!


Kom ik weer aan met m'n levensverhaal Ahum

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Re: verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:41

'k heb deze week niet gesport door verrokken voetbandjes.
Ik was een tenniswedstrijd aan het spelen, het was wisselen van kant, ik stap naar de bank en ik sla m'n voet om

Druif_01

Berichten: 8845
Geregistreerd: 04-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:20

ach joh wat zijn nou een paar daagjes of 2 weekjes rust, ik zit al vanaf 6 maart in rusttoestand (tja gebroken enkel en gespleten kuitbeen) en ik kan nu nog steeds niet alles!!! dus, je hebt nog mazzel

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:16

Citaat:
Nou ik heb dus slappe enkels en heb dit dus héél vaak, maar niet zo vaak héél erg, meestal heb ik er 'n dagje of minder last van en verder niks maar soms erger.

Misschien toch maar eens naar de huisarts voor een verwijzing fysio?
En zorgen dat je goede schoenen draagt, dat scheel ook al een hoop.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:03

Ik heb ook zwakke enkels.
Werd donderdag wakker met dikke enkel verdraaid in mijn slaap denk ik.
heb er nu nog last van, ik belast hem niet heel erg veel.
Maandag bel ik toch de dokter maar weer, en neem ik geen genoegen met een verhaaltje van rust.
ik wil dat er nu wat aan gedaan wordt..

als ik jou was zou ik ook gewoon bellen en inderdaad fysio daar dacht ik ook al aan.

Naomi_Jortje

Berichten: 4198
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re: verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:52

superlotje schreef:
Citaat:
Nou ik heb dus slappe enkels en heb dit dus héél vaak, maar niet zo vaak héél erg, meestal heb ik er 'n dagje of minder last van en verder niks maar soms erger.

Misschien toch maar eens naar de huisarts voor een verwijzing fysio?
En zorgen dat je goede schoenen draagt, dat scheel ook al een hoop.


Helpt niet! Maar als ik bijv. op 'n schuin stuk loop ofzo dan verzwik ik hem ook, vaak doet het ook echt hélemaal geen pijn maar als ik hem dan 1x verzwik blijf ik 'm de hele tijd verzwikken!

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:29

Ik hoor trouwens net.
dat je niet perse naar de dokter hoeft om fysio te mogen volgen dus je kan het probleem ook uitleggen? en zei kunnen het misschien wel intapen je oefeningen mee geven.

ik ga het iig proberen! bel morgen direct. en als het erger is of als ze dat denken kunnen zei je doorverwijzen naar de dokter dit scheelt je waarschijnlijk wel kwa geld. want als de dokter dan wel met een verhaal aankomt van rust is dat toch best zuur zoiets kan ik zelf namelijk ook verzinnen. zo denk ik dan

Mzz_emmatje

Berichten: 1961
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:38

Rust nemen en even naar de dokter?
Ik ben zelf laatst ook door mijn enkel gegaan,
heb door de pijn een brace geleend van een vriendin van me.
Die mag je wel maar even om,
omdat je enkel er anders aan gaat wennen en verzwakt.

Ik zou je aanraden: voet omhoog op een kussentje,
en niet onnodig veel lopen.
Wel rustig aan doen en blijven bewegen,
anders wordt het stijf.

Sterkte ermee!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: verzwikte enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:38

Citaat:
Helpt niet! Maar als ik bijv. op 'n schuin stuk loop ofzo dan verzwik ik hem ook, vaak doet het ook echt hélemaal geen pijn maar als ik hem dan 1x verzwik blijf ik 'm de hele tijd verzwikken!

En dan ga je een paar keer naar de fysio, die draait je enkel 3 maal in de rondte (minder prettig) en laat je allemaal maffe oefeningen doen (bijv. op zo'n tol staan).
Je enkel zal misschien niet zo sterk worden als een doorsnee enkel, maar het verbetert allicht.

Echt, ik spreek uit ervaring, en ik had het veeel eerder moeten laten doen. Ik kan nu tenminste weer normaal mijn voeten uitdrukken in het zadel.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 05:53

Um.. ja. Mijn moeder is er dus ook mee doorgelopen. En moet nu twee x per week naar de fysio of/en uiteindelijk een operatie. Dus ja. Toch maar braaf je rust nemen.

Naomi_Jortje

Berichten: 4198
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Budel-Schoot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:57

Ik ga dus niet naar de fysio, geen goede ervaringen mee! Maar ik kan ook gewoon normaal mijn hakken uitdrukken met paardrijden enz. maar dat was één keer dat dat was!