Hoe meer energie krijgen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 19:25

manzano schreef:
Het is leuk dat jij die 15k stappen normaal vind, maar anderzijds "klaag" je wel over te weinig energie. Als ik elke dag 15k stappen zet ben ik moe. Dan kan ik wel van mezelf vinden dat ik dat toch elke dag maar moet doen, of ik denk.... Hmmm mn lijf heeft aan dat het moe is en geen energie heeft. Misschien is het dan gewoon te veel. Kennelijk is er iets dat je te veel energie kost, maar als je dan niet zoiets simpels wat de meeste mensen bovengemiddeld energie zou kosten, wil veranderen om te kijken of dat helpt houdt het wel op natuurlijk.


Ik begrijp wat je zegt, maar ook voor dat ik dit deed had ik er al last van, dat is al heel lang zo. :(

Maar ook heb ik wel goede periodes terwijl ik zoveel stappen zet. Voor mij is het na 5 jaar normaal geworden, als ik meer loop, zo richting de 19-20k dan merk ik dat verschil ook echt wel!
Groot gedeelte van de stappen.komt ook uit mijn werk, dat kan ik nu nog niet direct aanpassen, maar ben er mee bezig.

Ook zit hier het wandelen met onze hond bij in en dat is iets wat me bijvoorbeeld wel veel energie geeft.

Dus ik begrijp dat het wellicht veel is, maar het is niet helemaal zo zwart/wit. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:26

@TS, het boek wat ik noemde heb ik zelf inderdaad gebruikt en het helpt super. Mijn coach gebruikt hem daardoor ook bij haar andere cliënten. Omdat het goed werkt!

Foaly

Berichten: 4948
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:10

TS, hoe ziet je weekschema eruit? Je hoeft het hier niet te delen, maar ik vraag het omdat ik vaker topics voorbij zie komen van mensen die 'geen energie' hebben, waaruit vervolgens blijkt dat ze 60 uur per week werken, drie paarden rijden en in het weekend een huis aan het verbouwen zijn.

Beetje gechargeerd, natuurlijk, maar toch :+ Ik proef tussen de regels door dat jij ook moeite hebt met rust nemen tussendoor, en ik denk dat daar wellicht nog wel wat winst te behalen valt. Je lunchpauze ook echt een pauze laten zijn - en dan niet in vijf minuten je broodje inhaleren en weer door. Eind van de dag bewust even de tijd nemen om te 'unwinden'. Je zegt dat je goed slaapt en dat is fijn, maar slaap alleen is niet voldoende 'rust', en zeker niet voor je hersenen. Die zijn namelijk in je slaap nog druk bezig om je dag te verwerken. Dus het kan prima zo zijn dat je 10 uur per nacht slaapt maar als je vervolgens de hele dag door dendert, dan blijf je 'onverklaarbaar' moe.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:13

15000 stappen op een dag vind ik niet veel. Ik kijk er eigenlijk van op dat "de moderne mens", in de vorm van een gemiddelde bokker, het veel vindt. Bewegen is gezond, en wat ik heel erg merk is dat er een soort balans komt. Ja, ik ben moe. Ik word moe wakker en als het tegenzit word ik wakker met pijn. Maar ik voel mij niet moeier of minder moe als ik een eind ga lopen of wandelen. Terwijl er wel een soort van evenwicht komt tussen het moe aan de binnenkant, wat er altijd is, en het moe van "buitenaf" omdat je even lekker hebt gelopen. Ik haat fietsen dus als het even kan ga ik lopen. Ik (hard)loop bij mooi weer zelfs naar een dorp 13 km verderop om daar mijn wekelijkse boodschappen te doen. Wel met de bus terug :P Moet er wel bij zeggen dat ik op het Friese platteland woon en het is echt heerlijk om buiten te zijn want het is hier hartstikke mooi. Als ik in de stad had gewoond zou ik ook niet zomaar een eind gaan lopen denk ik.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:48

Gebruik je medicijnen?
Wellicht deze je moe doen voelen.

Ik zelf heb ook zo mijn dagen. Doe fysiek veel maar geef nu ook echt toe aan lekker rustig aan doen als ik dat nodig heb terwijl ik mij daar eerder soort van "schuldig" over voelde. Oftewel, dan ga ik lekker een middag bank hangen.
Waarom ook niet!? Het is geen schande en voor wie moet je eigenlijk actief blijven!?

Laat je niet gek maken dat je dagelijks zus en zoveel moet doen en bewegen!
Leef je leven zoals jou dat past.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 20:53

Heel wat posts terug inmiddels, maar ik las dat je had gereageerd op de potentieel terugkerende burnout klachten. Ik kan er alleen maar over zeggen: pas goed op jezelf. Het is inderdaad echt niet leuk om toe te moeten geven dat je die spiraal weer inzakt, maar je kunt het maar beter snel onder ogen komen voordat het erger wordt. Juist op tijd aan de bel trekken bij de praktijkondersteuner, even een gesprekje aangaan om te peilen hoe het nu gaat en op sommige vlakken op de rem trappen is soms weer even nodig. Misschien valt het nu nog mee en kun je met een luchtig gesprekje en een kritische blik op je planning genoeg winst behalen dat je je straks weer lekker voelt.

Heb je je na die lange burnout wel weer energiek gevoelt? Of was het tussen toen en nu eigenlijk altijd wel pittiger?

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:22

15.000 stappen op een dag is wel veel, lukt het wel om daarvan eens een dag echt jezelf meer rust te geven met bv <5000 stappen.

Heel veel doen is niks mis mee, totdat minder doen geen keuze meer is maar een verplichting.

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 23:05

Ts, ik zat even in jouw reactie te lezen hoeveel je het zelf hebt over stress, die burn-out en dat niet toe willen geven…

Wat moet je allemaal in een dag/week? En ben je daar tevreden over?

Alle tips over vitamines en supplementen zijn heel mooi, maar als daar niet het probleem ligt, ligt daar ook de oplossing niet.

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 23:08

MarlindeRooz schreef:
@TS, het boek wat ik noemde heb ik zelf inderdaad gebruikt en het helpt super. Mijn coach gebruikt hem daardoor ook bij haar andere cliënten. Omdat het goed werkt!


Top! Ik heb even snel gekeken en heb heb op mijn lijstje gezet om te bestellen. :D


Foaly schreef:
TS, hoe ziet je weekschema eruit? Je hoeft het hier niet te delen, maar ik vraag het omdat ik vaker topics voorbij zie komen van mensen die 'geen energie' hebben, waaruit vervolgens blijkt dat ze 60 uur per week werken, drie paarden rijden en in het weekend een huis aan het verbouwen zijn.

Beetje gechargeerd, natuurlijk, maar toch :+ Ik proef tussen de regels door dat jij ook moeite hebt met rust nemen tussendoor, en ik denk dat daar wellicht nog wel wat winst te behalen valt. Je lunchpauze ook echt een pauze laten zijn - en dan niet in vijf minuten je broodje inhaleren en weer door. Eind van de dag bewust even de tijd nemen om te 'unwinden'. Je zegt dat je goed slaapt en dat is fijn, maar slaap alleen is niet voldoende 'rust', en zeker niet voor je hersenen. Die zijn namelijk in je slaap nog druk bezig om je dag te verwerken. Dus het kan prima zo zijn dat je 10 uur per nacht slaapt maar als je vervolgens de hele dag door dendert, dan blijf je 'onverklaarbaar' moe.


Ik denk dat voor mij vooral op het gebied van mijn brein rust geven veel winst te behalen valt als ik alle reacties zo lees. Alleen is me dat toch een partij moeilijk voor mij... maar ik ga er zeker mee aan de slag!
Mijn weken lopen op op een of andere manier altijd anders dan gepland, maar ik probeer zo min mogelijk echt vaste dingen te plannen, juist om ruimte over te houden, dat werkt ook beter voor mijn hoofd. :')


Koper schreef:
15000 stappen op een dag vind ik niet veel. Ik kijk er eigenlijk van op dat "de moderne mens", in de vorm van een gemiddelde bokker, het veel vindt. Bewegen is gezond, en wat ik heel erg merk is dat er een soort balans komt. Ja, ik ben moe. Ik word moe wakker en als het tegenzit word ik wakker met pijn. Maar ik voel mij niet moeier of minder moe als ik een eind ga lopen of wandelen. Terwijl er wel een soort van evenwicht komt tussen het moe aan de binnenkant, wat er altijd is, en het moe van "buitenaf" omdat je even lekker hebt gelopen. Ik haat fietsen dus als het even kan ga ik lopen. Ik (hard)loop bij mooi weer zelfs naar een dorp 13 km verderop om daar mijn wekelijkse boodschappen te doen. Wel met de bus terug :P Moet er wel bij zeggen dat ik op het Friese platteland woon en het is echt heerlijk om buiten te zijn want het is hier hartstikke mooi. Als ik in de stad had gewoond zou ik ook niet zomaar een eind gaan lopen denk ik.


Wij wonen ook buitenaf (in het bos) en hebben een groot eigen terrein met de paarden aan huis en nog een hond. Dus dan loop je automatisch wat meer denk ik. Maar veel mensen reageren dat het veel is, alleen doe ik dit nu al ruim 5 jaar en is het inmiddels wel aangewend denk ik?
Als ik eens een dag veel minder loop, heb ik niet dat ik me fitter voel helaas.


Popstra schreef:
Gebruik je medicijnen?
Wellicht deze je moe doen voelen.

Ik zelf heb ook zo mijn dagen. Doe fysiek veel maar geef nu ook echt toe aan lekker rustig aan doen als ik dat nodig heb terwijl ik mij daar eerder soort van "schuldig" over voelde. Oftewel, dan ga ik lekker een middag bank hangen.
Waarom ook niet!? Het is geen schande en voor wie moet je eigenlijk actief blijven!?

Laat je niet gek maken dat je dagelijks zus en zoveel moet doen en bewegen!
Leef je leven zoals jou dat past.


Geen medicijnen.
Lief bericht ook, voel me vaak heel rot naar mijn man toe, maar hij is altijd heel lief voor me en doet er nooit moeilijk over als ik 's avonds niet veel meer wil/kan doen en/of eens op tijd naar bed wil of langer wil blijven liggen.
Maar ik wil graag zoveel doen, maar het ontbreekt me gewoon aan energie en dat is heel frustrerend.


Celebi schreef:
Heel wat posts terug inmiddels, maar ik las dat je had gereageerd op de potentieel terugkerende burnout klachten. Ik kan er alleen maar over zeggen: pas goed op jezelf. Het is inderdaad echt niet leuk om toe te moeten geven dat je die spiraal weer inzakt, maar je kunt het maar beter snel onder ogen komen voordat het erger wordt. Juist op tijd aan de bel trekken bij de praktijkondersteuner, even een gesprekje aangaan om te peilen hoe het nu gaat en op sommige vlakken op de rem trappen is soms weer even nodig. Misschien valt het nu nog mee en kun je met een luchtig gesprekje en een kritische blik op je planning genoeg winst behalen dat je je straks weer lekker voelt.

Heb je je na die lange burnout wel weer energiek gevoelt? Of was het tussen toen en nu eigenlijk altijd wel pittiger?


Ik heb me inderdaad wel weer beter gevoeld. :j
Laatste tijd wel veel dingen die spelen. Man zegt dat ik chronische stress heb en dat mijn brein dus nooit stil staat. Van hem hoef ik gelukkig niets, maar ik wil me juist bewijzen "in de maatschappij".
Dank je wel, lief ook!


Bienotje schreef:
15.000 stappen op een dag is wel veel, lukt het wel om daarvan eens een dag echt jezelf meer rust te geven met bv <5000 stappen.

Heel veel doen is niks mis mee, totdat minder doen geen keuze meer is maar een verplichting.


Af en toe in het weekend doe ik dat ook, maar dan heb ik helemaal een lui gevoel en wordt het niet beter, lijkt wel of het dan juist erger wordt. -O-

Gaby
Berichten: 3404
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:26

Hoe is je gewicht? Ben je de laatste tijd aangekomen in gewicht?
Toen ik alleen maar wilde slapen en bovendien wat aankwam in gewicht, bleek ik een trage schildklier te hebben. Daar heb ik nu medicatie voor. Helaas is dat alleen door bloed prikkken vast te stellen.

Je spreekt tevens van stress. Sra je onder behandeling van een psycholoog/therapeut?

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:32

Ik vind 15000 stappen ook niet veel
Wel moet er af en toe ook een rustdag in zitten waarbij je even helemaal op kunt laden. Ik denk na alles gelezen te hebben dat daar al heel veel winst te halen valt.

En wat je zelf aangeeft je brein rust geven. Als je chronisch stress hebt is het ook niet gek dat je je niet helemaal fit voelt. Dat is dus iets om aan te werken. En rust is echt heeel belangrijk.

_chou
Berichten: 100
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:38

Als stress het achterliggende probleem is, moet je uitzoeken waar je stress van krijgt. Is er iets stressvols op je werk? Bespreek dit met je manager of bedrijfsleider. Krijg je stress van het feit dat je ook nog het huishouden moet doen? Vraag of je man wat taken extra wil oppakken, of koop bijvoorbeeld een robot stofzuiger of bestel je boodschappen online.

Misschien helpt het om je week (realistisch!!) uit te tekenen op een blaadje, dan zie je waar je tijd naartoe gaat en kan wellicht helpen om wat te elimineren en daardoor wat meer rust te pakken.

Thats_Me

Berichten: 10954
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:00

In eerste instantie is het belangrijk om naar je energieverbruik over de dag te kijken. Wat geeft energie en wat neemt energie. Als je daar inzicht in krijgt kun je voor jezelf gaan kijken naar een schema waarin jij je energie goed kan verdelen. Dat zal jn het begin even zoeken zijn maar zal op termijn veel natuurlijker gaan verlopen.

Onderschat daarnaast niet wat goede voeding doet. Zelf volg ik een traject bij een ortomoluculair diëtiste om te kijken of we pijn en vermoeidheid wat meer onder controle kunnen krijgen met voeding. Dat is echter ook iets wat pas werkt op de wat langere termijn omdat je lijf eerst moet wennen aan een nieuw eetpatroon.

Heb je veel stress dan staat je lijf altijd aan. Het kan ook zelfs zo zijn dat je lijf tijdens rustmomenten ook aan blijft staan als de stress echt langere tijd duurt en er onvoldoende rust en hersteltijd is geweest. Je lijf gebruikt dan alle energie om te overleven en daar kun je heel erg vermoeid van raken.

Ik zou dus adviseren als je je zorgen maakt even langs de huisarts ze gaan. Er zijn zoveel opties die vermoeidheid triggeren dat je het beste advies kunt inwinnen bij mensen die er ook echt verstand van hebben. Het bijhouden van een eetdagboek en een overzicht met energiegevers en nemers kan daar al bij helpen om gerichter te kijken wat jou kan helpen.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:00

Prikpleister of zalfje vragen en in het ziekenhuis bloedprikken terwijl je ligt ? Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen wat heftige prikangst is maar voor je eigen gezondheid toch proberen .

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 19:01

Dank allemaal voor alle reacties!

Quoten op de telefoon gaat lastig, dus ik reageer even in het algemeen.

Ik ga met vrijwel alle tips aan de slag, kijken wat dat eerst oplevert. Vooral de stress moet omlaag denk ik en daar wordt aan gewerkt, al is dat niet makkelijk.
Dat en de tips wil ik eerst even de tijd geven. Helpt dat allemaal niet, dan mogelijk toch nog maar weer eens kijken naar mogelijkheden van een prikpleister/verdovende zalf oid.

Het is sowieso al heel erg fijn om hier mijn verhaal even kwijt te kunnen en dat er meegedacht wordt! <3

Anomien

Berichten: 7421
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:10

Myfairytale schreef:
Eigenlijk heb ik al jaren last van enorm beperkte energie, sommige periodes zijn zwaarder dan de andere.
Momenteel weer zo'n periode met echt 0,0 energie en word er gewoon heel verdrietig van.

Vitamine B11 en B12 neem ik al extra.
Bloedprikken is geen optie, daar ben ik echt doodsbang voor.

Ik beweeg iedere dag genoeg denk ik, loop meestal gemiddeld zo'n 15.000 stappen per dag, waarvan het meeste in de buitenlucht.

Qua eten kan het nog wel wat gezonder, maar lijkt me niet de hoofdreden waarom ik zo verschrikkelijk weinig energie heb.

Slapen gaat momenteel goed, is wel eens periodes slecht geweest, maar slaap nu toch zeker wel minimaal 7 uur en vaak daarna nog wat dommelen.

Wie heeft er DE tip om snel weer meer energie te krijgen (naast een Red Bull ;) )?


Suiker mijden.
Als je redbull al noemt?
Eet je ook meer suikers als je bijvoorbeeld een dag thuis bent? Om tot rust te komen om uiteindelijk toch luier te voelen?

Echt suiker is echt een dooddoener in het verkrijgen van energie. Wij zijn zo gewend om veel te nuttigen vandaag de dag.

Maar geef het wel een week of wat de tijd.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 20:24

Vitamine d heb ik nog niet voorbij horen komen. Dit kan ook deze problemen geven. Lastig als je bloedprikken niet durft.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:18

Anomien schreef:
Als je redbull al noemt?

Al op pagina 1 van dit topic heeft TS aangegeven dat dat van die RedBull een grapje was.

ellepel

Berichten: 47431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:26


batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:37

Ben je fysiek moe of in je hoofd?

Voor mij helpt het dat onderscheid te maken. Is m’n hoofd moe, dan mag ik even hardlopen, wandelen, paardrijden etc, maar wel zonder prikkels (dus niemand mee en zo veel mogelijk in de natuur) ben ik fysiek moe dan moet ik op de bank met iets in m’n handen en iets te kijken. Voor mij helpt het heel erg fysiek en mentaal even moe te zijn. Dus of fysiek en mentaal fit of beide moe. Vooral als dat niet gelijk loopt voelt dat heel onprettig.

Sommige mensen kunnen niet ontspannen door niets te doen, maar ontspannen door inspanning. Maar let op daar idd niet te ver in door te schieten.

Ik ben autistisch en daar hoort helaas chronische vermoeidheid bij, maar ik heb pas heel recent ontdekt dat het hele nare, lome gevoel als je niets doet eigenlijk ontspanning heet en dat dus eigenlijk fijn hoort te zijn. Sindsdien probeer ik het af en toe op te zoeken en hoewel ik het vaak een heel naar gevoel blijf vinden, begin ik het een heel klein beetje te waarderen ;) Misschien is het zinvol je eens af te vragen of je weet hoe ontspannen voor jou voelt en of je dat gevoel wat vaker op kan zoeken.

Veel succes!!

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 22:15

Anomien schreef:
Myfairytale schreef:
Eigenlijk heb ik al jaren last van enorm beperkte energie, sommige periodes zijn zwaarder dan de andere.
Momenteel weer zo'n periode met echt 0,0 energie en word er gewoon heel verdrietig van.

Vitamine B11 en B12 neem ik al extra.
Bloedprikken is geen optie, daar ben ik echt doodsbang voor.

Ik beweeg iedere dag genoeg denk ik, loop meestal gemiddeld zo'n 15.000 stappen per dag, waarvan het meeste in de buitenlucht.

Qua eten kan het nog wel wat gezonder, maar lijkt me niet de hoofdreden waarom ik zo verschrikkelijk weinig energie heb.

Slapen gaat momenteel goed, is wel eens periodes slecht geweest, maar slaap nu toch zeker wel minimaal 7 uur en vaak daarna nog wat dommelen.

Wie heeft er DE tip om snel weer meer energie te krijgen (naast een Red Bull ;) )?


Suiker mijden.
Als je redbull al noemt?
Eet je ook meer suikers als je bijvoorbeeld een dag thuis bent? Om tot rust te komen om uiteindelijk toch luier te voelen?

Echt suiker is echt een dooddoener in het verkrijgen van energie. Wij zijn zo gewend om veel te nuttigen vandaag de dag.

Maar geef het wel een week of wat de tijd.


Zoe hieronder... heb het echt heel vaak al gezegd inmiddels.

Koper schreef:
Anomien schreef:
Als je redbull al noemt?

Al op pagina 1 van dit topic heeft TS aangegeven dat dat van die RedBull een grapje was.



scrabbel schreef:
Vitamine d heb ik nog niet voorbij horen komen. Dit kan ook deze problemen geven. Lastig als je bloedprikken niet durft.


Vit. D zou ik die niet genoeg opdoen buiten? Ik ben heel veel buiten, grootste deel van de dag eigenlijk.
Is héél erg lastig inderdaad. :(


ellepel schreef:
lees dit

https://kindtclinics.com/angsten/fobie/ ... 8tablokker).

helpt echt en dan kun je daarna dus laten bloedprikken en heb je zekerheid over een aantal zaken.



Dank je wel. Ik ga hier eens contact mee opnemen en kijken of het wellicht ook iets voor mij is.


batje schreef:
Ben je fysiek moe of in je hoofd?

Voor mij helpt het dat onderscheid te maken. Is m’n hoofd moe, dan mag ik even hardlopen, wandelen, paardrijden etc, maar wel zonder prikkels (dus niemand mee en zo veel mogelijk in de natuur) ben ik fysiek moe dan moet ik op de bank met iets in m’n handen en iets te kijken. Voor mij helpt het heel erg fysiek en mentaal even moe te zijn. Dus of fysiek en mentaal fit of beide moe. Vooral als dat niet gelijk loopt voelt dat heel onprettig.

Sommige mensen kunnen niet ontspannen door niets te doen, maar ontspannen door inspanning. Maar let op daar idd niet te ver in door te schieten.

Ik ben autistisch en daar hoort helaas chronische vermoeidheid bij, maar ik heb pas heel recent ontdekt dat het hele nare, lome gevoel als je niets doet eigenlijk ontspanning heet en dat dus eigenlijk fijn hoort te zijn. Sindsdien probeer ik het af en toe op te zoeken en hoewel ik het vaak een heel naar gevoel blijf vinden, begin ik het een heel klein beetje te waarderen ;) Misschien is het zinvol je eens af te vragen of je weet hoe ontspannen voor jou voelt en of je dat gevoel wat vaker op kan zoeken.

Veel succes!!


Dank je wel!!
Ik ben niet moe, maar heb geen energie, dat is voor mij een heel groot en heel duidelijk verschil. Het is wel fysiek, lichaam voelt dan echt als lood.
Ah, wel "fijn" dat nog iemand het herkent, dat niets doen niet zomaar voor iedereen weggelegd is.
Ik weet hoe ontspannen voelt gelukkig, maar lukt alleen zo slecht. :(
Ik ga eens kijken of ik nog meer dingen toe kan voegen aan mijn lijstje of zelfs inspanning ontspanning kan geven. :D

Nog even voor de duidelijkheid: mijn prikangst is zó hevig dat ik letterlijk vlucht. Bleef het maar bij flauwvallen. Helemaal prima dan ga ik wel liggen en laat ik het wel gebeuren. Maar het is nog veel heftiger dan dat. Ik zal ook absoluut niet kunnen liggen. Ook op tv of een foto bijvoorbeeld kan ik niet tegen. Het komt misschien heel kinderachtig over en ik wou echt enorm dat het anders was!

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:28

Prikangst is gewoon heel vervelend en echt iets wat super lastig is. Er zijn wel methodes voor om je er vanaf te helpen en dat is sowieso iets wat goed is om je in te verdiepen. Mijn burnout traject stond in eerste instantie in het teken van dagelijkse spanning verminderen en inderdaad het stukje medische spanning hoorde daarbij, net spanning bij autorijden. In die tijd is het me gelukt om meer en verder zelfstandig de auto te pakken met minder spanning en ik heb ook mijn corona vaccinaties gehaald. Was er echt heel trots op en het stelde nauwelijks iets voor. Bloedprikken daarentegen is nog steeds echt een vreselijk ding voor me, maar ik heb wel het idee dat ik daar vast ooit ook overheen kan komen en met die wetenschap ga jij dat vast ook eens komen! Geloof in jezelf en maak kleine stapjes richting hetgeen wat jou minder stress geeft.

Fijn ook om te horen trouwens dat je van je partner veel steun krijgt hierin. Dat helpt al zoveel!

Ladyson

Berichten: 3232
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 04:16

Mijn partner wordt ook voor de wekker wakker, maar dat betekent niet dat hij genoeg geslapen heeft. Zijn biologische klok wekt hem gewoon graag lekker vroeg. Als hij extra wil/moet slapen, gaat hij savonds een uur eerder naar bed, want sochtends langer slapen lukt niet.

En als je hoofd nooit uit kan en niet geleerd heeft om niks te doen, dan is het niet gek dat het moe is. Ik had daar ook moeite mee. Yoga, meditatie en boeken over 'niksen' hebben me daarbij geholpen. Ik ga ook mee met de tips over het stoplicht en energievreters/energiegevers, + het bezoeken van de POH. Als je altijd maar het gevoel heb meer te moeten, is het lastig op te laden.

Maar uiteindelijk is medisch uitsluiten wel stap 1.. Bij mij heeft noodgedwongen het heel vaak (moeten, zonder dwang, met noodzaak) doen het een stuk dragelijker gemaakt. Heb je het al eens met met kalmerende medicatie geprobeerd?

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 05:09

Hey TS, heel vervelend voor jou zeg!

Heb jij met/na je burnout ook hulp gehad? Poh/ggz? Dat kan ik volgens mij nog nergens vinden.

Ik zit nu 11 maanden thuis met een burnout/ zwaar depressieve stemmings stoornis.

Ik zit nu in een heel zwaar traject met psychologen om juist dus mijn eigen mentaliteit te veranderen.
Wat iedereen zegt, rust pakken is key! Vind ik ook echt heel erg moeilijk aangezien ik uit de horeca kom maar daar heb ik dus echt serieuze hulp bij om die vicieuze cirkel te doorbreken. Want we wennen het onszelf aan terwijl het onmogelijk is.
Zo heb ik dus ook heel extreem die vermoeidheid. En inderdaad is je kwaliteit van slaap goed. 7 uur zegt weinig.

https://www.youtube.com/watch?v=zVIg_-rJecY&t=1s

Die is misschien wel eens goed om een keer te kijken. Ook zag ik iemand aangeven dat een bodyscan/mindfullness echt wel goed is en daar ben ik nu heel erg mee bezig. Daarvoor kan je ook eens kijken bij: De magische momenten podcast van Dolly Heuveling van Beek. Dat zijn korte (+- 20 minuten) meditaties om even terug naar jezelf te kijken.

Iedereen is anders en iedereen heeft zijn eigen rituelen maar dit zijn een paar tips die mij geholpen hebben van mijn team professionals.
Oh en als het antwoord nee was op de 1e vraag. Investeer in jezelf, je hebt er maar 1 van. Ik ben een beetje bang dat als je zo door gaat je terug in het patroon gaat komen en een 2e burn-out niet te voorkomen is…

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:20

Oh en gewoon smiddags voor het avond eten even een klein dutje doen op de bank is ook lekker. Dan kom je de avond beter door.