Hoe meer energie krijgen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:31

Om te beginnen stoppen met redbull en bloed laten prikken.
Op b12 kun je pas testen als je 6 weken geen b12 geslikt hebt. B12 slikken als je geen tekort hebt is trouwens totaal overbodig. Als je wel een tekort hebt heb je goede b12 nodig.

Drink minimaal twee liter water.

Probeer structuur aan te brengen in je slaappatroon. Moet je 7:00 op probeer dan 23:00 op bed te liggen.
En vooral probeer minstens twee uur van tevoren geen koffie meer. En een uur van te voren niet meer op je telefoon/tablet etc, liefst ook geen tv.

Ben je bril dragend? Zo niet kan het gunstig zijn om je ogen te laten testen. Slecht zien kan vermoeidheidsklachten geven.

Verder maak je 15000 per dag. Opzich goed. Maar probeer ook de rust te pakken en daar wat af te wisselen. Probeer eens smorgens iets van sport te doen. Hoeft echt niet heel intensief maar dat kan je een energieboost geven. En probeer met name goed te ontbijten.

Ik ben extreem bang voor naalden als ik er èèn zie val ik letterlijk flauw (is een aantal keer gebeurd) maar als ik het aangeef wordt er tegenwoordig gevraagt hoe ze het beste kunnen handelen. Dan zeg ik ik kijk weg en vooral niet zeggen wanneer je prikt en dat werkt voor mij want heb het afgelopen jaar vaak bloed geprikt en aan infusen gelegen en ben niet meer flauw gevallen. En he voelt bijna niks ervan. Dus bloed prikken zou ik je echt aanraden.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 08-05-24 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:31

Even niet alle tijd om heel je reactie te lezen.
Maar je quote op mij: altijd maar doorgaan, dan is het heel logisch dat je moe bent hè? Dan kun je er supplementen in proppen wat je wilt maar een wonder middel bestaat niet.
Je moet tussendoor toch even echt opladen. We hebben niet voor niks pauze.

Eet je vaak alleen of in een hele drukke kantine ofzo? Want dat laatste is prut natuurlijk maar als je alleen eet: eet wat bewuster. Geen telefoon, evt de radio zachtjes. Als het kan, ga op de bank of een lekkere stoel zitten zodat je lijf ook wat meer kan ontspannen.

Die "snel eten en weer door" mentaliteit is logisch. Maar denk je niet dat je klussen makkelijker/ beter gedaan krijgt als je meer Energie hebt? Dan is die 10 minuten langer zitten, misschien wel 30 min winst omdat je meer energie hebt.

Als je gedachtes alle kanten op gaan: rustig muziekje. Zelf zet ik onweer geluiden op :+ lekker man.

Google eens op de lepel theorie en stoplicht / accu bij vermoeidheid.
Zal niet helemaal van toepassing zijn maar misschien geeft het je wel wat inzichten.

De key is in ieder geval: zo prikkelarm even rusten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:34


Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 15:56

Floemii schreef:
Mocht het door een ijzer te kort komen dan zou je een periode floradix kunnen bijnemen als
Supplement. Is een natuurlijk spulletje, kan volgens mij ook niet echt kwaad als je het niet nodig blijkt te hebben, behalve dat je ontlasting als een konijn kan krijgen :Y).

Als je interesse hebt in het alternatieve circuit zou je het een en ander kunnen laten uitsluiten door een goede kinesioloog.
Is zonder bloedtest, maar werkt met spierspanning.Door middel van spierspanning metingen kan zij/hij kijken wat jou lichaam aan supplementen/stoffen te kort komt en adviseren welke en welk merk je zou moeten aanschaffen. Een goede verkoopt zelf de supplementen niet! ( dat zou namelijk betekenen dat zij zelf ook winst behalen uit hun advies).


Dat is ook wel een goede, dat ze het zelf dan niet verkopen. Nooit zo aan gedacht. :=

Ijzer kan ik inderdaad wel eens proberen, ik eet weinig vlees. Heb daar de ontlasting als een konijn dan wel voor over. :')


BeFunny schreef:
Om te beginnen stoppen met redbull en bloed laten prikken.
Op b12 kun je pas testen als je 6 weken geen b12 geslikt hebt. B12 slikken als je geen tekort hebt is trouwens totaal overbodig. Als je wel een tekort hebt heb je goede b12 nodig.

Drink minimaal twee liter water.

Probeer structuur aan te brengen in je slaappatroon. Moet je 7:00 op probeer dan 23:00 op bed te liggen.
En vooral probeer minstens twee uur van tevoren geen koffie meer. En een uur van te voren niet meer op je telefoon/tablet etc, liefst ook geen tv.

Ben je bril dragend? Zo niet kan het gunstig zijn om je ogen te laten testen. Slecht zien kan vermoeidheidsklachten geven.

Verder maak je 15000 per dag. Opzich goed. Maar probeer ook de rust te pakken en daar wat af te wisselen. Probeer eens smorgens iets van sport te doen. Hoeft echt niet heel intensief maar dat kan je een energieboost geven. En probeer met name goed te ontbijten.

Ik ben extreem bang voor naalden als ik er èèn zie val ik letterlijk flauw (is een aantal keer gebeurd) maar als ik het aangeef wordt er tegenwoordig gevraagt hoe ze het beste kunnen handelen. Dan zeg ik ik kijk weg en vooral niet zeggen wanneer je prikt en dat werkt voor mij want heb het afgelopen jaar vaak bloed geprikt en aan infusen gelegen en ben niet meer flauw gevallen. En he voelt bijna niks ervan. Dus bloed prikken zou ik je echt aanraden.



Zoals ik inmiddels meerdere keren aangegeven heb, ik drink vrijwel nooit Red Bull.
Bloed laten prikken is geen optie dus.

De B12 neem ik nu van Davitamon geloof ik, geen idee of dat een goede is.

Ik heb echt een structuur in het slapen, ga meestal rond zelfde tijd slapen en meestal rond zelfde tijd wakker en opstaan. :j
En zoals ik aangaf; ik drink geen koffie oid, zeker niet voor slapen gaan en kijk ik ook niet meer op een scherm, alleen e-reader.

Geen bril.

Meestal zet ik de meeste stappen in de ochtend en de vroege middag, later op de middag gaat mijn energie sowieso heel hard onderuit.

Vind het heel erg knap van je dat het jou wel gelukt is! Was het bij mij alleen maar flauwvallen...
Heb al wel eens tegen man gezegd dat hij me maar knock out moet slaan, maar dat wil hij niet.


Nyaleti schreef:
Even niet alle tijd om heel je reactie te lezen.
Maar je quote op mij: altijd maar doorgaan, dan is het heel logisch dat je moe bent hè? Dan kun je er supplementen in proppen wat je wilt maar een wonder middel bestaat niet.
Je moet tussendoor toch even echt opladen. We hebben niet voor niks pauze.

Eet je vaak alleen of in een hele drukke kantine ofzo? Want dat laatste is prut natuurlijk maar als je alleen eet: eet wat bewuster. Geen telefoon, evt de radio zachtjes. Als het kan, ga op de bank of een lekkere stoel zitten zodat je lijf ook wat meer kan ontspannen.

Die "snel eten en weer door" mentaliteit is logisch. Maar denk je niet dat je klussen makkelijker/ beter gedaan krijgt als je meer Energie hebt? Dan is die 10 minuten langer zitten, misschien wel 30 min winst omdat je meer energie hebt.

Als je gedachtes alle kanten op gaan: rustig muziekje. Zelf zet ik onweer geluiden op :+ lekker man.

Google eens op de lepel theorie en stoplicht / accu bij vermoeidheid.
Zal niet helemaal van toepassing zijn maar misschien geeft het je wel wat inzichten.

De key is in ieder geval: zo prikkelarm even rusten.


Voor mijn gevoel doe ik juist veel te weinig! Ik eet vaak alleen (werk ook allen) of samen met mijn man (en hij is heel rustig).

uiteraard denk ik (weet ik wel zeker!!) dat ik klussen beter en makkelijker gedaan krijg als ik meer energie zou hebben. Daarom is het ook zo frustrerend, want ik wil wel!

Ik neem bijna alle adviezen aan en ga het bijna allemaal proberen. Het zal even duren en wellicht zit de gouden tip of combinatie er voor mij wel tussen!


MarlindeRooz schreef:
Als tip: het boek “voel je het er”. Werk en lees dat eens door! Zo krijg je meer inzichten in je energiegevers en vreters.

Bekijk Voel je beter op: https://www.bol.com/nl/p/voel-je-beter/ ... _iphoneapp


Dank je wel voor de tip! Ga ik ook mee aan de slag!
Heb jij dit boek ook gebruikt en werkte het ook voor jou?

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:16

DuoPenotti schreef:
Betreft lijstje.
Via de ergo heb ik toen geleerd energiegever is groen, beetje energie verspiller oranje en energievreter rood.
Zet al je activiteiten op papier en kleur ze in.
Probeer geen rood achter rood te doen, als het moet oranje achter rood, maar beter groen achter rood.


Maar vul je dit dan op gevoel in?
Want bij mij is wel gebleken dat mijn lichaam bepaalde dingen als stress ervaart, ook al dacht ik dat ik het wel leuk vond. (vaak waren dat wel de dingen waarbij ik achteraf ontzettend moe was, maar ik had nooit de link gelegd dat mijn lichaam dat dus stress vond)......
Ik zou misschien toch ook weer eens een week of 2 snachts wel met horloge slapen. En puur om dit weer te kunnen koppelen aan je dagactiviteiten.
Dus als ik overdag X doe, dan slaap ik snachts goed/slecht/onrustig etc.

Ik heb soms namelijk dat mijn "gevoel" niet helemaal strookt met wat mijn horloge zegt hoe mijn nachtrust was...... Die kijkt bijv. naar je REM slaap, of die voldoende is. Maar in mijn REM slaap droom ik, dus voor mijn gevoel rust ik daar niet van uit, maar mijn lichaam blijkbaar wel.....

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:21

Bij een ijzertekort kun je ook nog denken aan Roosvicee Ferro. Dat is aanmaaklimonade met extra ijzer. En ja, er zit suiker in. Maar hoe veel gebruik je nou van die siroop op een dag, en je stront blijft normaal ;)

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:22

15000 stappen is echt heel veel (ongeveer 10km) en ook meer dan gezond minimum. Niks mis mee als je fit bent, maar helemaal niet gek dat dat ook gewoon veel energie kost, zeker als je dat in slechts een deel van de dag propt ipv verspreid over de hele dag. Zou dat toch eens minderen om energie te besparen en eens zien wat dat scheelt.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 16:57

Misschien kan de poh van de huisarts je helpen.
Als je toch een dagboekje gaat bijhouden, schrijf dan ook op wat je eet en hoe je je voelt. Voedsel heeft een belangrijke rol.
Bijv. Als ik niet zo fit ben (door stress e.d.), merk ik dat ik sneller vermoeid raak wanneer ik suikers en melksuiker eet, zoals ijs en chocolade. Zo'n inzicht helpt.
Sterkte. Hopelijk voel je je snel weer fitter.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:01

Sky_As schreef:
DuoPenotti schreef:
Betreft lijstje.
Via de ergo heb ik toen geleerd energiegever is groen, beetje energie verspiller oranje en energievreter rood.
Zet al je activiteiten op papier en kleur ze in.
Probeer geen rood achter rood te doen, als het moet oranje achter rood, maar beter groen achter rood.


Maar vul je dit dan op gevoel in?
Want bij mij is wel gebleken dat mijn lichaam bepaalde dingen als stress ervaart, ook al dacht ik dat ik het wel leuk vond. (vaak waren dat wel de dingen waarbij ik achteraf ontzettend moe was, maar ik had nooit de link gelegd dat mijn lichaam dat dus stress vond)......
Ik zou misschien toch ook weer eens een week of 2 snachts wel met horloge slapen. En puur om dit weer te kunnen koppelen aan je dagactiviteiten.
Dus als ik overdag X doe, dan slaap ik snachts goed/slecht/onrustig etc.

Ik heb soms namelijk dat mijn "gevoel" niet helemaal strookt met wat mijn horloge zegt hoe mijn nachtrust was...... Die kijkt bijv. naar je REM slaap, of die voldoende is. Maar in mijn REM slaap droom ik, dus voor mijn gevoel rust ik daar niet van uit, maar mijn lichaam blijkbaar wel.....

Ja dat moest ik dan zelf.
Toen had ik zo'n horloge nog niet.

En ja dat leuke dingen ook vermoeiend konden zijn wist ik wel al, maar ik dacht dat dat dan toch nodig was of zo?

Mijn Garmin horloge is best wel goed in het herkennen.... en ja, blauw was ook in de nacht ongeveer onmogelijk.
Pas sinds een tijdje heb k in de nacht blauw. heel soms een streepje overdag.
Maar bijna elke dag sta ik weer op 5 en 100 heb ik nog nooit gehaald.
En helaas klopt dat dus behoorlijk goed.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:04

Ja, leuke dingen doen is nodig. Daar laadt je ziel weer van op.

En ik heb het ervoor over om 1 of 2 dagen erna niet zo veel te kunnen.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:08

Ja dat klopt, maar het is wel verstandig omdat ook goed in te passen.

Sure_lee

Berichten: 10426
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:14

Ik heb ervaring met een burn out en heb sinds vorige jaar en auto-imuunziekte.
Het was bij mij dus ook echt heel erg zoeken qua energie en wat wel en niet kan op een dag.
De afgelopen jaren zo ontzettend veel geprobeerd.
De combi die voor mij goed helpt is mijn energie level goed in de gaten houden. Hiervoor kijk ik op mijn body battery die op mijn smartwatch zit. Bij mij beïnvloedt voeding mijn energie level enorm.
Ik probeer nu zo weinig mogelijk bewerkt voedsel te eten en ik drink 0,0 alcohol. Na 1 wijntje in de avond was ik de volgende dag al doodmoe. Eet ik bijvoorbeeld als ontbijt brood, als lunch brood en in de avond een pasta of pizzatje, weet ik dat ik de volgende dag echt geen energie heb.

Het is denk ik echt uitvogelen wat jouw trigger is voor de vermoeidheid. Stress vermijden is natuurlijk altijd verstandig.

Omdat bloedprikken geen optie is, zou bioresonantie idd een optie kunnen zijn.
In de Netflix documentaire Hack your healt worden ook wel andere opties gegeven om te kijken wat bij je past.
Heb je die al gezien?

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:21

Misschien ligt het aan mij hoor, maar 15 k stappen, zelfs met het leukste werk van de wereld, dan is het geheel normaal om moe te zijn. Ik weet niet precies wat je zoekt ts? Ons brein is nou eenmaal niet helemaal gemaakt om maar door te gaan, dag in dag uit, dus voor jou zal rust mogelijk een hoop doen. Maar komop, zou willen dat ik één dag energie had om 15k stappen te zetten. Dus; weer liever voor jezelf, je mag moe zijn, ook tijdens je werk\hobby en las een welverdiende pauze in. Pas je leven aan op jouw energieniveau ipv andersom.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:36

Er zijn al veel goede tips gegeven, zie ik. Wat ik nog als tip kan geven en wat iemand anders ook al heeft genoemd is dit: drink voldoende water. De meeste mensen, inclusief ik, drinken veel te weinig water.

Ik werk nu als vrijwilligster in een bibliotheek en zag daar dit boek: https://www.bol.com/nl/nl/p/water-het-goedkoopste-medicijn/1001004006552752/?bltgh=jZv1khxxLMzolcobHftJ4g.2_6.31.ProductTitle Het boek was gereserveerd voor iemand anders, dus ik kon het niet meenemen, maar heb wel een klein stukje kunnen lezen. Meer water drinken is in ieder geval een goedkope manier om erachter te komen of je er meer energie van krijgt. Mij lukt het zelf (ook) nog niet, maar ik werk er aan. :o

Zelf heb ik een inspanningsintolerantie en ben dus ook bijna altijd moe. En ook ik heb een prikangst, maar met Emla zalf en veel geprikt worden is het wat minder geworden. Zo'n vingerprikje vind ik zelf venijniger dan gewoon bloedprikken, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Hopelijk heb je hier wat aan.

Kookaburra

Berichten: 5430
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:37

Heb je geleerd om af en toe rust te nemen?
Ik heb een tijdje gehad dat ik de stopwatch aanzette en in die tijd even niets mocht doen van mijzelf. Ja, liggen op de bank mocht ;)

Supervixen

Berichten: 12928
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:45


Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 18:14

Dank voor alle reacties, ik schrijf alle tips op en ga er serieus naar kijken/mee aan de slag.

Quoten is een beetje lastig omdat ik nu op mijn telefoon reageer.

Zie al een paar keer rust nemen voorbij komen. Het vervelende is alleen dat ik niet zomaar 5-10-15 min kan "niksen".

Ga wel proberen om mijn stress te verlagen en beter op te letten wat energie geeft of juist energie vreet. Maar helaas moeten er toch ook dingen gedaan worden die wel energie vreten.

15k stappen is voor mij inmiddels heel normaal, al zeker zo'n jaar of 5 doe ik dat. Niet alle stappen even snel natuurlijk! Het is verspreid over de hele dag. :)

Meer water drinken is niet verkeerd, maar ik moet nu al zo vaak plassen. 8)7

Kookaburra

Berichten: 5430
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:26

Een dag bestaat uit 24 uur. Met slapen eraf gehaald heb je 16 uur over. In die 16 uur ga je ergens wel een moment kunnen vinden om een paar minuten eens helemaal niks te doen. Of in ieder geval; dat te proberen!

Het kan ook als je buiten in het zonnetje op iemand staat te wachten, of als je thuis bent even voor het eten ;) Je hoofd en lijf hoeven niet constant 'aan' te staan. Dat houdt niemand vol. Maar het is voor sommige mensen (ik ook!) wel een 'vaardigheid' welke je moet leren. Wat je je eigen moet maken.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:27

Het is leuk dat jij die 15k stappen normaal vind, maar anderzijds "klaag" je wel over te weinig energie. Als ik elke dag 15k stappen zet ben ik moe. Dan kan ik wel van mezelf vinden dat ik dat toch elke dag maar moet doen, of ik denk.... Hmmm mn lijf heeft aan dat het moe is en geen energie heeft. Misschien is het dan gewoon te veel. Kennelijk is er iets dat je te veel energie kost, maar als je dan niet zoiets simpels wat de meeste mensen bovengemiddeld energie zou kosten, wil veranderen om te kijken of dat helpt houdt het wel op natuurlijk.

leeslampje

Berichten: 1129
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:28

Hoi TS, ik vraag me af waar je energie voor mist? Als je nu al zoveel loopt en niet stil kan zitten, dan ben je de hele dag in de weer. Wat wil je in hemelsnaam nog meer doen?

Het klinkt alsof je meer balans mag vinden tussen inspanning en ontspanning (er vanuit gaande dat er geen lichamelijke oorzaak is :) )

Myfairtytale schreef:
Zie al een paar keer rust nemen voorbij komen. Het vervelende is alleen dat ik niet zomaar 5-10-15 min kan "niksen".

Dit lijkt me een uitstekende reden om juist wél die rust te (leren) nemen ;) Een theetje drinken en naar buiten staren. 5 minuten met je ogen dicht op de bank zitten. In loze minuten niet meteen je telefoon pakken (als je dat nu wel doet). Iedere dag even sterren kijken. Nu het mooi weer wordt: buiten zitten en met je ogen dicht de warme zon op je gezicht voelen. Noem maar op.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:31

Ik lees nu mijn slecht getypte bericht terug, wat schandalig al die fouten. Goed dat je een lijstje gaat maken, ik ben benieuwd of je er inzicht door krijgt.

10 Minuten per dag'niksen,' dat is ook een kwestie van aanleren/wennen denk ik hoor.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:34

Ik moet nu aan deze quote denken. :P

Citaat:
Het is goed om elke dag 20 minuten te mediteren, tenzij je het druk hebt dan kun je beter een uur gaan zitten mediteren. ...


Maar dat is moeilijk. Zeker.

leeslampje

Berichten: 1129
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:36

DuoPenotti schreef:
Ik moet nu aan deze quote denken. :P

Citaat:
Het is goed om elke dag 20 minuten te mediteren, tenzij je het druk hebt dan kun je beter een uur gaan zitten mediteren. ...


Maar dat is moeilijk. Zeker.

Hihi precies, ik moest aan deze versie denken :D

Afbeelding

Biebz

Berichten: 5531
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:48

leeslampje schreef:
Hoi TS, ik vraag me af waar je energie voor mist? Als je nu al zoveel loopt en niet stil kan zitten, dan ben je de hele dag in de weer. Wat wil je in hemelsnaam nog meer doen?

Het klinkt alsof je meer balans mag vinden tussen inspanning en ontspanning (er vanuit gaande dat er geen lichamelijke oorzaak is :) )

Myfairtytale schreef:
Zie al een paar keer rust nemen voorbij komen. Het vervelende is alleen dat ik niet zomaar 5-10-15 min kan "niksen".

Dit lijkt me een uitstekende reden om juist wél die rust te (leren) nemen ;) Een theetje drinken en naar buiten staren. 5 minuten met je ogen dicht op de bank zitten. In loze minuten niet meteen je telefoon pakken (als je dat nu wel doet). Iedere dag even sterren kijken. Nu het mooi weer wordt: buiten zitten en met je ogen dicht de warme zon op je gezicht voelen. Noem maar op.


Heel erg met dat laatste eens!
Ik kon ook niet niks doen. Altijd moe.
En nu uit eindelijk thuis met een burn out want ik bleef maar door en door gaan.

Mijn lichaam stond altijd 'aan' en ik kon dus gewoon de rust niet vinden om even niks te doen of mijn rust te pakken.

Nu moet ik verplicht en na 2 maanden heb ik de rust gevonden om rustig te zitten en te lezen. En ik krijg langzaam aan weer steeds meer energie voor dingen nu ik ook mijn rust pak tussendoor.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:03

Ook ik zit al een paar maanden thuis met burnout klachten helaas. Ook bekend met altijd maar doorgaan en 'niksen' kan ik niet goed. Dit moest ik echter wel gaan doen van mijn coach en niksen is ook niet lezen. Niksen is echt niks doen, niet je brein prikkelen, gewoon zitten. Je kat aaien, ademhalingsoefeningen, meditatie (waar ik zelf weinig mee kan, maar misschien moet mijn doel gewoon zijn 'zitten en de meditatieles afluisteren), powernap, in de tuin zitten en naar de vogels luisteren, al begin je maar met 2x per dag 3 minuten.