mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 20:27

ik ga morgen naar de tandprotheticus om een knarsbitje aan te laten meten.
ik klem snachts best wel veel met mijn kiezen waardoor ik dus smorgens vaak wel pijn heb,mijn kiezen ook beschadigen en ik dus twee week geleden voor de zoveelste keer een flink stuk van een kies af brak.

ben wel benieuwd wie er ook zo’n bitje heeft.
heb je een kant en klaar gekocht,of op maat laten maken,hoe bevalt het?
of andere tips heeft tegen knarsen of klemmen.

magnesium doet bij mij niks,meditatie ook niet.
ik ben bij de kaakfysio geweest, doe heel trouw alle oefeningen maar het maakt geen verschil.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:42

Ja heb ik, op maat aangemeten. Ik klem daardoor niet meer en slaap veel rustiger. Stom wat zo'n kleine verandering doet haha. Als je door het bitje nog steeds heen knarst kun je kijken naar botox bij je kaakspieren. Mijn moeder werkt bij de kaakchirurg en dat werkt goed als er geen andere oplossingen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:14

Ik heb een zelf op maat te maken bitje. Geadviseerd door de tandarts. Snel goedkoop en heel sterk. Ik heb deze al een jaar zonder tandschade nu. Zit comfortabel ook voor de nacht deze heeft gaatjes zodat het speeksel ook overal kan komen.

Bestelt bij een tandarts site

https://www.bol.com/nl/nl/p/sova-nightg ... 097080599/

Ik ben van bijna maandelijks schade naar 0 schade gegaan

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:21

Ik knars en heb twee bitjes gehad, een zachte voor boven en een harde voor onder

De harde voor onder heeft mijn voorkeur omdat die heel dun is, daar heb ik ook specifiek om gevraagd. Deze bijt je wel makkelijk kapot.

Ik merk wel dat ik door het bitje meer ga klemmen dus draag hem eigenlijk niet. Het voorkomen van stress is nog steeds het beste bij mij

jannekespr
Berichten: 490
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:27

Ik heb ook een bitje van de tandarts, waarmee ik in ieder geval minder schade aan mijn gebit heb. Ik heb hem elke nacht in. Ik blijf wel klemmen. Daarvoor neem ik nu botox injecties in de kaakspier, waarmee het een stuk minder is geworden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:28

Ik had er een, maar werd snachts wakker van de pijn.
Zou volgens de tandarts snel minder worden als hij een beetje in zou lopen, maar ik deed hem niet meer in. Ding klemde als een gek rond mijn tanden.

Uiteindelijk kennelijk zelf gestopt met knarsen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:31

Ik klem niet maar doe in mijn slaap mijn mond soms heel ver open en klap dan de boel opeens heel hard dicht }:0 ook garantie voor gechipte tanden en kiezen :brr: Sinds een aantal jaar heb ik een bitje dat gemaakt is bij de tandarts. Met twee kleine haakjes die tussen mijn kiezen haken waardoor het blijft zitten. Ik voel me nu 'naakt' als ik hem niet in heb een slaap er heerlijk mee :j Alleen niet laten vallen want dan kunnen er stukjes uit de rand springen waardoor er scherpe randjes aan komen. Bij mij zitten die precies op een plek waar ik er geen last van heb maar ben er nu wel wat voorzichtiger mee. Voor mij is het echt een life saver dat ding.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 21:32

amber anne jaa dat is absoluut bij mij ook zo, geen stress is geen klemmen.
maar helaas is het niet allemaal altijd zo goed,dus vandaar dat ik toch maar voor een bitje ga :j

heb je laten maken of kant en klaar gekocht?

karuna, wel heel interessant dat bitje via bol.com!
ziet er goed uit, mooie reviews ook :j


eshz, ik heb gelukkig niet extreem klemmen,botox had ik inderdaad ook al wat van gelezen.

janneke,wat fijn dat het bij jou dan werkt, is ook bekend hoe lang de botox blijft werken?
denk dat je wek na zoveel tijd weer moet?

PotjeMayo

Berichten: 569
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:35

Ik heb een knarsbitje. Echt om mijn tanden en kiezen te beschermen omdat ze al aan het slijten waren.
Op maat gemaakt bij de tandarts. Eerste dagen waren vreselijk om er aan te wennen. Nu heb ik hem altijd in, met uitzondering als ik er echt niet door in slaap kan vallen omdat ik dan al overprikkeld ben en de druk van het bitje die het erger maakt.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:36

Met veel bitjes ging ik nog meer knarsen omdat ik in t bitje ging bijten..
Nu heb ik snachts een nachtbeugel van Invisalign en dat werkt top.
Ik kan zelfs niet echt lekker slapen zonder. Dus als je een goeie aangemeten krijgt zal t echt schelen .. :j

En anders kan er Botox bij, maar dat gaat misschien wel in de papieren lopen?

@Rije: :oo dat is ook schrikken voor iemand die bij je slaapt :')

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:50

Ik heb nu zo'n 2 jaar een splint die ik heb laten aanmeten bij mijn tandarts. Ik knars en klem in mijn slaap en met de splint is de hoofdpijn en tandgevoeligheid die ik voorheen had zeer sterk verminderd. Ik klem overdag helaas nog wel heel erg, dus heb soms nog wel een aantal dagen last van gevoelige tanden. Maar sinds ik het bitje heb merk ik wel echt verschil. :j

Ik vind hem erg fijn, maar ook wel wat groot waardoor ik 's nachts mijn mond niet goed dicht kan doen. Verder ben ik er zo aan gewend dat ik me inderdaad ook 'naakt' voel als ik zonder moet slapen als ik hem vergeten ben mee te nemen :D

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 21:52

cer: heeft een nachtbeugel hetzelfde effect dan?
dacht dan altijd meer dat het om corrigeren van de stand van je tanden is?

gerpiegorp wat jij zegt over een wat groot bitje is iets wat mij dan ook wel bezighoudt.
lijkt me niet fijn slapen dan en enorm wennen

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:00

Ik hebt ook een splint via de tandarts. Kreeg tandpijn van het klemmen op aanraden van de Paradontoloog een bitje. Ik heb geen last van niet mijn mond dicht kunnen doen, kan er niet ontwar vanaf aan de voorkant? Ik vind hem fijn, helpt tegen de kiespijn en ook dat ik overdag minder klem!

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:01

Ik heb een bitje aangemeten bij de tandarts voor bovengebit. Echter begin ik er nu al bijna doorheen te knarsen na 3 maand :')
Maar de pijn in de ochtend is wel weg. Vind de smaak in de ochtend wel echt vies en hij is wat groot waardoor mijn gevoelige mondhoeken soms wat inscheuren bij te snel eruit halen.

Maar eigenlijk moet ik aan de aligners/ beugel want mijn kiezen passen niet meer goed op elkaar.

Ik heb ook de sovaquard geprobeerd die je zelf op maar moet maken maar die kreeg ik niet goed passend.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:04

Bij mij is het inderdaad een voordeel dat ik dat nacht bitje moest houden om mn tanden recht te houden.

De sova guard kreeg ik ook niet helemaal passend en die van de tandarts was eigenlijk een beetje te groot zodat ik extra ging klemmen.
Maar goed, als de tandarts een kleine stevige had gemaakt, zoals de Invisalign bijvoorbeeld, dan had t prima gewerkt. En dat zal vast bestaan :j

jannekespr
Berichten: 490
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:18

ellepel schreef:
janneke,wat fijn dat het bij jou dan werkt, is ook bekend hoe lang de botox blijft werken?
denk dat je wek na zoveel tijd weer moet?


Het verschilt per persoon. Ik ga 2 x per jaar. Bij mij is het klemmen niet stress gerelateerd en ik heb het altijd gedaan, dus is dit zo'n beetje het enige wat helpt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:33

Cer schreef:
@Rije: :oo dat is ook schrikken voor iemand die bij je slaapt :')


Yep... :7 Ik werd er zelf maar af en toe wakker van, soms niet eens, maar mijn man schrok zich altijd het leplazarus := Dat gebeurt nu met bitje dus niet meer gelukkig :))

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:37

Ik had een knarsbitje. Laten maken bij de tandarts. Ik knarste en klemde heel erg, was ook duidelijk te zien aan mijn kiezen. Ik sliep er prettig mee, voelde raar zonder. Inmiddels heb ik boven een kunstgebit dus geen bitje meer nodig.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:42

Ik heb een hard knarsbitje voor boven. Ook op maat gemaakt. Volgens mij had de tandarts het niet zelf gemaakt, maar uitbesteed.

Best prijzig zo'n ding. Tussen de 200 en 250 euro moest ik geloof ik betalen.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:18

Ik heb er 1 gehad via de tandarts, even wennen maar echt heel fijn. M'n zoontje heeft 'm helaas door de wc gespoeld....
Toen via bol inderdaad, meerdere geprobeerd, sommige echt 3x niks. Nu sova nightguard en die is wel okey. Haalt 't niet bij die van de tandarts, maar zoveel goedkoper. Deze kun je zo vaak opnieuw vormen als je maar wilt.

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:22

Ik begreep juist dat als je ook klemt een bitje geen zin heeft.. alleen met knarsen dacht ik? Met bitje blijf je gewoon klemmen zeiden ze tegen mij. Ik doe het continue, dus niet alleen ‘s nachts.

Ik wil dit jaar met botox beginnen in de kaakspieren om te kijken of dat gaat werken. Heb nu soms echt pijn van het klemmen.. en mijn gezicht vervormt erdoor.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:34

Ik heb een splint (hard bitje voor ondergebit) via de gnatholoog (specialstische tandarts voor kauw-/kaakproblemen). Ik klem nogal in mijn slaap en had daar veel klachten van. Met de splint is het lange tijd helemaal weggeweest en uiteindelijk had ik hem ook niet meer nodig. Nu speelden de klachten afgelopen najaar weer op en ben ik hem weer gaan gebruiken, helaas niet volledig met goed resultaat. Toen bij de orofaciaal fysiotherapeut terecht gekomen en daar een stuk of 10 behandelingen gehad, waardoor het nu gelukkig weer goed gaat! Sinds een week of 3 slaap ik nu ook weer zonder splint :)

Botox vond mijn fysio trouwens pas een optie als ik langere tijd fysiotherapie had gevolgd zonder succes. Fysio bestond bij mij uit oefeningen (tongpositie aanleren, repositieoefeningen bij vastzittende kaak en zelfmassage) en de fysio masseerde wekelijks mijn kaakspieren. Gelukkig was dit i.c.m. de splint voldoende.

Mijn splint was trouwens behoorlijk duur (uit m'n hoofd iets van 300 euro), maar hij gaat nu wel al een paar jaar mee!
Laatst bijgewerkt door xLoki op 19-03-24 23:38, in het totaal 3 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:34

Ik klem vooral en sloopte mijn kies en tandranden en vullingen ermee. Sinds die nightguard onder klem ik niet meer en knars ook niet. Gek genoeg blijft mijn kaak nu ontspannen. Deze besteld via een tandarts site werkt voor mij goed. Blijft heel en zelfs met mijn kokhals reflex geen last en geen gevoelige tanden ook.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:35

Hier ook twijfel. Ik klem heel erg met mn kaken, waardoor ik super vaak spanningshoofdpijn heb.
Kaakfysio zei dat eht daadwerkelijk verschil kan maken, maar vind die van de tandarts zo duur om te “proberen”. M’n tanden zijn verder echt oké.
Zo eentje die je op maat kunt maken al eens geprobeerd maar vond ik drama.
Zit nu te twijfelen om eens een gewoon hockeybitje ofzo te proberen :+

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:04

Ik heb al jaren een bitje van de tandarts. Ben nu denk met m'n 5e ofzo bezig haha. Elke keer is het ook een andere.
1.5 jaar geleden heeft de tandarts op m'n hoektanden weer hoekjes op gemaakt, had alles eraf geknarst en had echt last van m'n kaken en nu kan ik daardoor iets minder knarsen en bijna geen last van m'n kaken meer.