Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4234
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:55

Koekie73 schreef:
Hallo allemaal, mag ik jullie wat vragen?

Ik moet 20 kg afvallen. Heb een te hoge bloeddruk en een niet werkende schildklier (Thyrax) Ik gebruik best wat medicatie oa ook maandelijkse injecties tegen migraine. Dit en het feit dat ik in de overgang kwam (ben 51 jr) heeft niet geholpen om een gezond gewicht te behouden.

Nu mag ik 1350 kcal eten op een dag. Dat lukt prima, overdag werk ik, ‘s avonds vaak naar stal. Maar dan…. ‘s avonds rond 21u / 22u krijg ik enorme drang naar zoete dingen. Ik probeer niets te pakken maar het lukt me tot nu niet. En dan is de rem er af en eet ik alsnog teveel |(

Ik beweeg al veel meer en hopelijk mag ik binnenkort weer sporten. Maar hebben jullie tips? Wat doen jullie in zo’n geval? Eet je dan nog iets gezonds en voldoet dat dan? Of juist niet en zoek je afleiding. Ik heb tot nu toe nog niet iets gevonden dat lukt. Hopelijk hebben jullie een handige tip?


Ben je dan niet gewoon moe? Ik ga vaak slapen als ik s avonds laat trek krijg, helpt mij heel goed!

mystery1980
Berichten: 4234
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:00

oji schreef:
tiwi1969 schreef:
Pas op met zoetstoffen, die houden je lichaam voor de gek, je proeft zoet, je lijf denkt dat er suiker aan komt dus verhoogt de insuline afgifte om de suikers te verwerken. Er komt geen suiker dus verwerkt de insuline je normale suikerspiegel waardoor je nog verder zakt in je suiker de dus nog meer zoet trek krijgt.

Dit is echt een fabel. Dan zouden zoetstoffen nl levensgevaarlijk zijn en mensen hiervan in coma kunnen raken of zelfs dood gaan.
Je insuline afgifte wordt bepaald door je bloedsuikerspiegel en calorievrije zoetstoffen verhogen je bloedsuikerspiegel vrijwel niet.

Daarom zijn producten zoals cola-zero of "zoetigheid" die zoet is van erythritol juist prima om je graving voor zoetigheid te stillen.


zoetstoffen houden in elk geval je zoet behoefte in stand, dus met afkicken van suikers en het stillen van lekkere trek zijn ze niet behulpzaam. Ik vermijd ze daarom liever zoveel mogelijk, net als suikers.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:32

Mag ik mij hier ook melden :)

Ik doe sinds vandaag de 75 hard challenge (Zo lang ik het volhoud lol). En daarmee wil ik 15-20 kilo afvallen uiteindelijk. Waarvan het grootste deel dus in 75 dagen in de challenge. De challenge houdt in:

- Gallon water drinken
- 2x 45 min work-out waaran 1 minimaal buiten
- Dieet naar keuze volgen (ik doe kcal beperken) en je mag geen snoep, koek, taart en geen alcohol. :)
- 10 blz per dag lezen uit non-fictie om jezelf te ontwikkelen
- elke dag een vergelijkingsfoto maken

Ben vandaag ook nog eens gestopt met roken en begonnen met hardlopen. := Maar ik voel me goed tot zover. Het roken vind ik nog het lastigst. Het eten boeit mij gek genoeg niet zo.

tiwi1969

Berichten: 7643
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 17:28

15 tot 20 kg is best wel veel in 75 dagen/bijna 11 weken.
Normaal wordt 0,5 tot 1 kg per week als gezond gezien.
Dit klinkt behoorlijk als crashen. Ik gun je alle succes, vooral op de lange termijn en dat is met crashen meestal niet het geval.
Na die 75 dagen zul je vooral het bewegingspatroon moeten volhouden om geen terugval te krijgen.

Stoppen met roken is sowieso goed, als het lastig is dan kan je er een goede gewoonte voor in de plaats zetten.
Bijv. beweging als je trek krijgt, of iets waarmee je jezelf mee kan afleiden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:56

Nee ik ga dat niet afvallen in 75 dagen joh. Ik zei bewust het grootste deel. Het is 11 weken en ik hoop 5-10 kilo kwijt te raken. Dat is netjes 0,5-1 kilo per week! :D

tiwi1969

Berichten: 7643
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 20:37

Dat klinkt beter en meer realistisch!
Dan heb ik niet helemaal goed gelezen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:58

Ja haha, zoveel afvallen is echt ongezond.

Vandaag ging goed! Alle doelen gehaald en niet gerookt. Morgen weer een dag knallen!

MuSLi

Berichten: 5247
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:56

Goed bezig @MarlindeRooz.

Hier ook de draad weer aan het oppakken na wat mindere weken. Zondag een fitness event gehad en weer even met mijn neus op de feiten gedrukt dat er werk aan de winkel is. Dus tijd om dat werk op te pakken en door te zetten :j Gisteren was een goede dag, nu op naar de volgenden..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:10

Dat soort neus op de feiten drukken dingen werken vaak heel goed!

Hier is het echt dat ik niet zo oud wil worden, rokend en te dik. :n

Vandaag al 45 min bewogen waaronder hardlopen. Vanmiddag nog even 45 min fietsen of wandelen om aan m’n doel te komen haha.

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:16

Heb met mezelf afgesproken dat ik lid mag worden van de rijvereniging als ik er nog 5 kilo af heb :+ als tussentijdse motivatie. Enige nadeel nu is dat m’n darmen het nieuwe dieet niks vinden en er minder uit komt dan er in gaat. Heb wel een historie met verstopt zitten en hoop dat deze toch vanzelf wel oplost en het een kwestie van wennen is. Blijf nu ook op gewicht ipv afvallen terwijl m’n kleding losser zit dus denk dat ik wel afgevallen ben.

Merk wel dat ik het nu slecht doe op gluten nu ik vrijwel niks binnenkrijg. Laatst stuk pizza en hele nacht wakker met maagpijn.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:42

Succes Marlinde! +:)+ Knap ook dat je gestopt bent met roken!


Ik had gister mijn weegmoment en ik zit op mijn streefgewicht *\o/* (oke 0.3 erboven maar daar ga ik niet moeilijk over doen. :=)

Afgelopen tijd heb ik vooral calorieën bijgehouden en in een (vrij groot) calorietekort gezeten wat best goed ging. Hierdoor heb ik wel een veel beter gevoel voor wat er binnenkomt en ik heb vooral mijn dagelijkse innames en recepten wat aangepast naar minder calorieën, wat echt al heel veel scheelde.


Ik wil nu in ieder geval stoppen met tracken en het meer op gevoel gaan doen. Hoe hebben jullie de fase ingericht waarin je dus terug gaat van calorietekort naar een 'normale' inname om je gewicht stabiel te houden?

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:04

Marjan, eet je voldoende vezels? Eventueel lijnzaad door je yoghurt ofzo, een extra kiwi? Of zwarte koffie op een lege maag, maar daar krijg ik ook enorm kramp van, dus da's hier echt een noodoplossing.

MarjanB

Berichten: 16460
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:31

Tink89 schreef:
Marjan, eet je voldoende vezels? Eventueel lijnzaad door je yoghurt ofzo, een extra kiwi? Of zwarte koffie op een lege maag, maar daar krijg ik ook enorm kramp van, dus da's hier echt een noodoplossing.


Ja eet extra vezels ook qua groenten, lijnzaad pak ik idd in de kwark :D hoeveel mag je daar eigenlijk van pakken weet jij dat?

Koffie lust ik niet :')

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:38

MarjanB schreef:
Tink89 schreef:
Marjan, eet je voldoende vezels? Eventueel lijnzaad door je yoghurt ofzo, een extra kiwi? Of zwarte koffie op een lege maag, maar daar krijg ik ook enorm kramp van, dus da's hier echt een noodoplossing.


Ja eet extra vezels ook qua groenten, lijnzaad pak ik idd in de kwark :D hoeveel mag je daar eigenlijk van pakken weet jij dat?

Koffie lust ik niet :')


2-3 eetlepels (of heel precies: 28 gram) per dag wordt beschouwd als sowieso veilig. Overigens werkt dat juist verstoppend als je te weinig drinkt. Dus wel drinken, drinken, drinken!
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 09-04-24 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Puppetje
Berichten: 1013
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:38

Ik moet ook flink wat afvallen. Ik was goed op weg, maar ik heb 4 weken geleden een ongeluk gehad met mijn paard en nu 2 ruggenwervels gebroken en 2 ribben. Ik ben dus de afgelopen weken flink gegroeid doordat ik amper beweeg en uit frustratie alleen maar meer ben gaan eten.
Ik probeer er nu op te letten wat ik eet, maar het is lastig.
Hopelijk kan ik over een paar weken wat meer en komt de motivatie ook weer terug.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 16:15

Bedankt voor de felicitaties!

MarlindeRooz dapper, een challenge/dieet en ook stoppen met roken! Ik begrijp in mijn omgeving vaak dat het stoppen met roken al een hele challenge op zich is, knap dat je het combineert! En ik hoop natuurlijk dat het je allemaal lukt. Succes!

MarjanB heb je wel eens iets van macrogol oid gehad? Dat zorgt voor zachte ontlasting en hoef je niet per se elke dag te nemen, maar kan wel net dat zetje geven om je darmen te ondersteunen. Ik heb er al jaren echt veel baat bij! Naast natuurlijk vezels wat je zelf al aangeeft :j En koffie inderdaad, jammer dat je dat niet lust haha.

Puppetje heftig! Hoe is het met de pijn, of valt dat mee? Heel herkenbaar dat eten naast weinig kunnen bewegen, echt frustrerend is dat!

Mijn bekken is inderdaad verraderlijk, soms gaat het een dag heel goed maar komt het de volgende dag dubbel en dwars weer op je bordje (zoals vandaag). Echt rot. Ik mag over 1,5 week weer naar de fysio, hoop dat ze me kan helpen maar ik was niet super tevreden over het resultaat tijdens de zwangerschap. Anders zoek ik een andere fysio. Vanaf vandaag ook weer mn smartwatch om dus kan mn stappen wel beter in de gaten houden en dat motiveert wel, en ik ben toch alvast weer wat gaan invoeren op myfitnesspal om inzicht te krijgen in mn macro's. Ik merk dat een dag vooruit plannen me helpt met binnen de perken eten :j

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:03

Fair schreef:
Ik wil nu in ieder geval stoppen met tracken en het meer op gevoel gaan doen. Hoe hebben jullie de fase ingericht waarin je dus terug gaat van calorietekort naar een 'normale' inname om je gewicht stabiel te houden?


Gefeliciteerd, supergoed :D ik heb eerder (toen ik een gezond bmi had bereikt) een pauze van 1.5 jaar genomen waarin ik intuïtief gegeten heb. Ging eigenlijk vanzelf en ben ook niets aangekomen. Ik focus op "echte" voeding ipv vullen. Dus veel eiwitten, volle producten, veel vezels, ondersteuning met supplementen. En ik focus op een stabiele bloedsuikerspiegel. Daarbij zet ik 7500-10.000 stappen per dag en rijd ik 3x per week ongeveer paard. Dus ik ben niet héél sportief maar wel redelijk actief. Het is in ieder geval denk ik belangrijk dat je het niet meer ziet als een dieet maar gewoon als nieuwe gewoontes.

Ik zit ook weer in een goede flow gelukkig. Nog steeds 3 kilo te gaan, dat zeg ik hier al weken, dus soms is het lastig om er nog in te geloven :')

Dus ik focus momenteel vooral op ontspanning en hoop dat het daarmee wat in beweging zal komen. Heb een boerderijwinkel in de buurt gevonden met superlekkere goedkope bio groenten en fruit, ben helemaal enthousiast :))

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:34

Je kunt ook - om te wennen - af en toe eens een dagje tracken om te kijken of je gevoel nog ongeveer klopt. Eens per week ofzo, dat je nog een beetje fact-checkt of je nog goed zit. Soms helpt dat beter dan in één keer van alles tracken naar niks tracken te gaan.

Faringo
Berichten: 8230
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:11

Iedereen doet hier goed z'n best dat is in ieder geval een ding wat zeker is!

Qua bewegen gaat het hier wel oké. Afgelopen weekend liep ik in 2 dagen 36 kilometer met 750 hoogtemeters (nu nog spierpijn), maandag een uur paardgereden en vanmorgen 6.9 kilometer gewandeld voor het werk. Mijn eetgedrag kan nog wel wat beter. Val nog regelmatig terug naar snaai, maar het is niet meer zo dramatisch als dat het was. Dus kleine stapjes zijn ook stapjes. Zo eerst lekker m'n ontbijtje opeten.
Afbeelding

mystery1980
Berichten: 4234
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:52

nog 400 gram dan ben ik de magische grens over van 10 kg afvallen...en ga ik voor de volgende 10!

tiwi1969

Berichten: 7643
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 12:03

Gefeliciteerd met alle resultaten!

Ik tel 1 dag per maand de kcal, die zet ik vooraf op de kalender en eet niet anders dan anders.

Vandaag heb ik een dag dat ik zeker niet moet tellen. Mijn kleinzoon is jarig en die vond dat we moesten ontbijten met taart en vanavond eten we Mac, ik ga voor een happy meal zodat ik een kleine portie heb.
Wel ben ik na het ontbijten nog een uurtje gaan sporten om de schade te beperken en zo met de hond naar het bos als hij zijn kinderfeestje heeft.

Gekke dag maar wij gaan vieren en morgen de teugels weer strak.
Dan is het ook fijn dat ik maar één keer per maand weeg, dan zit je niet de kijken naar een keer iets erbij.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:42

Grr hier BBQ gehad zaterdag en sindsdien is het moeilijk de knop om te zetten. Ipv 1200kcal toch dagelijks 1600-1700 en dat zie ik onmiddellijk op de weegschaal -_- Volop herpakken dus!

Blijft toch een verdomde strijd he zeg

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:58

Hier gaat het wel weer lekker, na de pasen had ik even wat moeite om er weer lekker in te komen.
Ook lekker veel aan het bewegen, ik merk dat als ik veel sport ik eigenlijk gewoon sowieso actiever ben ook naast het sporten.

@ mystery1980 goed bezig! Die eerste 10 kg voelt zo lekker.

@Mi_amore een strijd blijft het zeker hopelijk lukt het je om je te herpakken, 1200 kcal is ook wel echt weinig zou dat ook moeilijk vinden om vol te houden

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:38

@Faringo wat een afstand zeg, kan me voorstellen dat je spierpijn hebt! Je ontbijtje ziet er heerlijk uit!

@Mystery1980 goed bezig!! Mag je trots op zijn.

@tiwi1969 nog gefeliciteerd! Op die manier is het ook goed vol te houden, dat er niet direct stront aan de knikker is als je er zo'n dag tussen hebt zitten. Uiteindelijk ga ik ook weer terug naar 1 keer in de week wegen want dat geeft het beste beeld, maar nu weeg ik nog even elke dag om te zien wat mijn gewicht überhaupt doet.

@Mi_Amore jeetje 1200 klinkt ook wel als erg weinig. Is het wel vol te houden normaal? En eet je dan bijv koolhydraatarm of hoe ziet een dag voor jou eruit? Gewoon nieuwsgierig :o

Hier gisteren volledig aan mijn vooruit geplande dag kunnen houden, merk echt dat dat prettig is. Nu wel een heftige nacht gehad met de kindjes dus vandaag ga ik het wat zwaarder hebben denk ik :') Maar het helpt al om gewoon gekookte eieren in de koelkast te hebben liggen en heb weer proteïne shake + eiwitrepen binnen gekregen gisteren. Dan is er geen excuus meer dat er niets makkelijks in huis is én ik merkte vannacht tijdens het voeden dat ik van die eiwitten echt langer verzadigd ben. Nu volhouden.

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:59

Mi_Amore schreef:
Grr hier BBQ gehad zaterdag en sindsdien is het moeilijk de knop om te zetten. Ipv 1200kcal toch dagelijks 1600-1700 en dat zie ik onmiddellijk op de weegschaal -_- Volop herpakken dus!

Blijft toch een verdomde strijd he zeg


Ik strijd met je mee in deze. Ik was onlangs zo blij dat ik die kilogrammen vocht kwijt was. Zitten er in een nacht weer aan. Wordt er zo verdrietig en ongemotiveerd van.