Verstandskies laten trekken hoelang last

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:12

Anouk_H schreef:
Mijn tandarts zei in augustus 2022 dat mijn verstandskiezen eruit moeten en dat ik een afspraak moest maken bij de kaakchirurg, ik ben sinds dien niet meer bij zowel de tandarts als bij de kaakchirurg geweest, ik zie er zó tegenop!! -O-

Heb een trauma aan verdovingen laten zetten en daar zie ik dus zo verschrikkelijk tegenop. (Vaccinaties, bloed prikken en piercings zetten interesseert me niet, maar bij het idee aan een verdoving krijg ik paniek, gaatjes vullen gaat ook zonder verdoving bij mij). Ik heb verder ook totaal geen last van mijn verstandskiezen, ik snap ook niet waarom ze er nou uit moesten. Hij zei mijn controle ervoor: "als ze de volgende keer niet meer doorgekomen/gegroeid zijn moeten ze eruit" en daar was blijkbaar onvoldoende aan veranderd, en toen kreeg ik een kaartje voor de kaakchirurg in het ziekenhuis mee.

Sindsdien dus ook niet meer op controle geweest :+

Dit soort topics helpen niet :7

Ik heb zelf ook iets van vijf jaar gewacht. Ik kreeg een doorverwijzing voor de kaakchirurg, maar ik vond het zo eng dat ik nooit een afspraak heb gemaakt. De pijn erna was ik niet bang voor, maar die verdovingen waren hetgeen waar ik zo bang voor was. Ik ging zelf dan wel naar controles bij de tandarts, en elke keer liet de mondhygiëniste wel vallen dat mijn verstandskiezen eruit moesten, maar ik wilde echt niet.

Uiteindelijk jaren later heb ik tóch het ziekenhuis gebeld. En ik ben tot op de dag van vandaag blij dat ik het heb gedaan :D Maar goed, ik had dan ook best wel last van mijn verstandskiezen. En eerlijk? De verdoving stelde echt niks voor. Ik kwam letterlijk lachend bij de kaakchirurg vandaan omdat het zo gezellig was :')

Bij uitzondering kunnen ze toch ook onder alle vier je kiezen er tegelijk uithalen door middel van een roesje?

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kaakchirurg zelfs prettiger vond dan de behandelingen bij de tandarts. En ik heb op zich al best een fijne tandarts, want was vanwege angst (mede door mijn vorige tandarts) ook een heel aantal jaar niet geweest. Ik ben wel echt zo'n angsthaas dat, als het even kan, ik voor alles mijn vriend (of moeder) meeneem :') Maar mijn vriend was ook gewoon bij het verdoven en dat was echt zo gepiept. En ook daarna waren de kiezen er vrij snel uit, ondanks het moeten boren in mijn onderkaak (dat vind ik juist het ellendigste). Denk dat een gaatje vullen bij de tandarts langer duurt dan die 2 kiezen eruit.

Anouk, is het een optie om eens met de poli te overleggen mbt je paniek en de opties qua verdoven etc? Wellicht is er ook meer mogelijk dan je nu denkt :)

Hier waarschijnlijk wel jarenlang last gehad van 1 verstandskies zonder dat iemand die link ooit gelegd heeft :') dat kwartje viel pas nadat mijn bovenste rechterkies er vorige week uit ging en ik, na 1,5e maand ellende, direct verschil voelde bij de 2 kiezen ernaast en de druk daarop die wegviel. Jarenlang heb ik geroepen dat m'n "achterste" linkerkies er wel uit mocht vanwege alle klachten die ik had, maar nu achteraf is het wrs gewoon m'n verstandskies geweest die op die wortels heeft lopen duwen. Inmiddels is het links al wel een paar jaar rustig, maar better safe than sorry dus die kant is in mei aan de beurt :o

Hier is inmiddels de hechting eruit, mag ik meerdere keren per dag de boel "masseren" en de pus eruit duwen en heb ik o.a. nog tramadol en antibiotica meegekregen := als het eind vd week niet beter is moet ik terugkomen, maar hoop maar gewoon dat het met een dag of 2 (als de antibiotica goed z'n werk doet) een stuk beter is :=

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:45

Hier hele wisselende ervaringen gehad met hoe het na zulke extracties is gegaan. Vooropgesteld: Ik ga naar een angst kliniek en onder volledige narcose, zo heftig is m’n angst dus ik krijg de behandelingen goddank sowieso niet mee. Ben echt heel erg blij dat die optie er is - nu 3x onder narcose geweest in de afgelopen 10 jaar. Is natuurlijk ook een flinke afweging om te maken, maar ik denk dat ik anders nooit meer naar de tandarts was gegaan :=

Ik had de laatste keer, afgelopen november, pech met tand extracties en heb toen dry-sockets gekregen - dan laat de bloedprop los en zijn de gaten niet meer bedekt en komt kaakbot bloot te liggen. Ik heb 2 weken kapot liggen gaan want ze konden dit gewoon niet zo oplossen voor me helaas en ben ook 4,5kg afgevallen op 2 weken tijd. Ik slikte max pijnstilling (ibuprofen op recept + max paracetamol erbij) en nog had ik non-stop pijn. Ik kon nauwelijks eten en ik sliep praktisch niks. Ik viel elke ochtend vroeg van uitputting rechtop op de bank in slaap en heb ruim 2 weken op de bank gelegen, kon ook echt niks doen. Wat een pijn…

En heb al eerder tand extracties gehad waarna ik na de eerste dagen geen pijn meer had ook, maar dit keer dus echt vette pech gehad. Zelfs de 36urige bevalling van m’n zoon vond ik nog beter en dat was al een horror ervaring. Dit wens ik echt m’n ergste vijand niet toe :') Maar ja, dus ook al een eerdere ervaring gehad (zo’n 7 jaar geleden) waarbij ik op de gewone pijntjes na de eerste dagen en een wat stijve kaak na, weer snel er vanaf was en ook weer een paar dagen later fysiek aan’t werk was bv. Laatste keer dus gewoon vet pech - en ik heb echt elk advies mbt verzorging tot op de letter nagevolgd, dus het was niet omdat ik niet oplettend ben geweest ofzo. Gewoon pech |( want dit gebeurd in verhouding niet zo heel vaak (gelukkig ook want anders gaat niemand meer tanden laten trekken als dit nodig is ben ik bang :') )



Met echt serieuze angsten zou ik een ander adviseren om bv een goede angst kliniek nog eens in optie nemen. Naast volledige narcose, bieden zij ook andere dingen aan zoals lachgas, en focussen vooral op kijken naar jou als individu en wat jij wilt en goed zou zijn voor jou. De hele omgang van begin tot eind is ook gewoon prettig want ze zijn echt heel erg bezig met je (mentale) welzijn, houden in alles rekening met je en alles gaat op je eigen tempo. Ik ben bovenop tandarts angst ook nog eens zeer angstig met naalden/prikken dus dat is met de narcose wel altijd even een ding, maar ze hebben zulke fijne anesthesisten in dienst. En ik krijg altijd verdovende creme voor op m’n handen, wat ze voor kinderen gebruiken :') Werkt top.



Blacky94,

Hopelijk ben je snel er vanaf allemaal!

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:57

Ik heb ze laten trekken toen ik net mijn rug had gebroken. De pijn in mijn mond/hoofd was moeilijker te negeren dan die in mijn rug, dat zegt waarschijnlijk genoeg. :P Maar goed, met mijn rug was ik een paar jaar bezig en met de verstandskiezen slechts een paar dagen.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:41

Even een positieve ervaring hier — ik ben altijd doodsbang geweest voor de tandarts. Nergens voor nodig want ik heb nooit een slechte ervaring gehad, maar mijn moeder heeft mij op jonge leeftijd met haar angst geïnfecteerd en dat is nooit weggegaan. Ik wist al jaren dat mijn verstandskiezen eruit moesten en vooral eentje linksonder die helemaal horizontaal lag.

Ik had al meer dan 2 jaar geleden een doorverwijzing gekregen maar uit angst niet gegaan. Dacht ook altijd dat ik het onder volledige narcose zou willen (nu ik paraveterinair ben zie ik de risico’s van narcose en zou ik me daar meer zorgen om maken dan de behandeling zelf…). Uiteindelijk kreeg ik ineens midden in de nacht extreme pijn in mijn mond, rond mijn geïmplanteerde verstandskies. De volgende ochtend de tandarts gebeld en die heeft me dezelfde avond naar een kaakchirurg gestuurd. De pijn was zodanig dat ik wist dat ik nu echt moest gaan.

Ik vond de verdovingsprikken eerlijk gezegd meevallen. Geen fijn gevoel nee, maar wel te doen. Paard op je voet vond ik pijnlijker, ter vergelijking.

Toen de chirurg wilde beginnen kreeg ik een paniekaanval — huilen, trillen… terwijl ik me eigenlijk wel goed voelde daarvoor. Ze waren super lief en geduldig en het ging eigenlijk snel weer over. Mijn bovenste kies lag relatief goed, die was er binnen 2 minuten uit. Mijn onderste kies heeft de chirurg in 4 stukken eruit gehaald — dat vond ik heftiger klinken dan het was. Het duwen en trekken bij de bovenste kies vond ik eigenlijk een naarder gevoel dan het in 4 stukken boren en dan eruit wippen van de onderste. Wel allemaal rare geluiden, maar ik had een super fijne chirurg en assistent die me alles rustig uitlegden en geruststelden. Hechtingen voelden ook gek maar ik heb 0 pijn gehad tijdens de behandeling. Ze hebben de verdoving minimaal 10-15 minuten laten inwerken, misschien dat dat goed geholpen heeft?

Ik zit nu op dag 3 na de behandeling. Ik heb minimale zwelling. Ik heb vanaf dag 1 eigenlijk alles wel kunnen eten als ik het in kleine stukjes sneed, vooral omdat mijn mond opendoen soms lastig was. Ik ben net overgestapt van 600mg ibuprofen naar 400mg en heb zo goed als geen pijn. Ik doe wel heel rustig aan.

Elke keer als ik iemand vroeg over deze behandeling vertelden ze me horror verhalen en ik kwam nooit iemand tegen die zei “ja het is geen pretje maar echt te doen!”, wat me juist erg gerust had gesteld. Dus ik wil even die persoon zijn. Ik was erg blij met mijn chirurg en assistente en het viel allemaal echt mee. Heb ik zin in de volgende afspraak voor die andere 2? Uh nee hahaha. Maar een stuk minder angst dan hiervoor, dat wel…