Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 17:12

Ik heb het mijn leven lang al snel koud, met blauwe lippen en al rillend gingen we dan maar weer weg uit een subtropisch zwemparadijs. Als ik beweeg krijg ik het natuurlijk wel even warm, maar ik koel daarna ontzettend snel af en dan lukt het me maar niet om het weer warm te krijgen tenzij ik echt een heet bad maak.
Als voorbeeld de kachel staat nu op 20.5 ik heb een broek aan, dikke sokken, schapenwollenpantoffels, een longsleeve een soort longsleeve eroverheen van fleece en nog een dik fleece vest. Ik zit onder meerdere kleedjes en merk op dat ik vaak verkrampt zit van de kou.

Ik fiets naar het werk, kom dan lekker warm aan, maar in no time ben ik zo afgekoeld dat ik de airco kachel aan zet, vervolgens hoor ik van iedereen dat het zo warm is maar ik blijf het dan koud hebben.

Ik kan toch niet de hele dag blijven fietsen :P

Meer mensen die hier last van hebben?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:16

Dan zou ik eerst mijn schildklier eens laten controleren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18002
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:18

Jep, check. Zwemmen is berucht, maar van elke lichaamsinspanning waar ik het warm van krijg, krijg ik het koud. Met zoals van douchen of simpelweg een dalende omgevingstemperatuur. Zelfs al is het dan 30 graden, als het dan afkoelt naar 29, krijg ik het koud.

Schildklier hier is goed, overige bloedwaarden ook (Oke, vandaag even niet, maar normaal wel).

Dus, als je een oplossing weet, dan hou ik me aanbevolen :j.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 17:22

Ik vind het ook niet fijn om mijn haar te wassen, simpelweg omdat ik dan of moet föhnen wat herrie maakt of natte haren :brr:

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 17:22

Lalidan schreef:
Jep, check. Zwemmen is berucht, maar van elke lichaamsinspanning waar ik het warm van krijg, krijg ik het koud. Met zoals van douchen of simpelweg een dalende omgevingstemperatuur. Zelfs al is het dan 30 graden, als het dan afkoelt naar 29, krijg ik het koud.

Schildklier hier is goed, overige bloedwaarden ook (Oke, vandaag even niet, maar normaal wel).

Dus, als je een oplossing weet, dan hou ik me aanbevolen :j.


Een lotgrnoot :P hoe bedoel je vandaag niet maar normaal wel qua schildklier?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18002
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:27

Ik lig in het ziekenhuis, ben gisteren geopereerd. Dus op dit moment zijn meerdere bloedwaarden afwijkend, die dat normaal niet zijn. Met mijn schildklier is in elk geval niks mis.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 17:33

Lalidan schreef:
Ik lig in het ziekenhuis, ben gisteren geopereerd. Dus op dit moment zijn meerdere bloedwaarden afwijkend, die dat normaal niet zijn. Met mijn schildklier is in elk geval niks mis.


Sorry die had ik niet aan zien komen, hoop dat je oke bent

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18002
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 17:40

Dat kon jij ook niet weten, dus sorry zeggen niet nodig! Morgen hopelijk naar huis en dan weer on the way up.

Maar dat staat dus los van het altijd koud krijgen. Ik heb standaard een elektrische deken op de bank en ja, die wordt ook in de zomer wel eens gebruikt :=. Maar geen idee wat de oorzaak is of hoe ik het op kan lossen, helaas, dus ik lees even met je mee.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 17:44

Ik snap ook niet hoe anderen dat soms doen, ik ga ook graag naar voetbal wedstrijden, als ik dan zie wat anderen aan hebben in vergelijking met mij snap ik niet hoe sommige het overleven :') of zullen ze allemaal thermo pleisters dragen? Die gebruik ik soms wel omdat het anders echt niet te doen is maar die zijn wel prijzig :P

Ik wil ook heel graag besparen op de verwarming maar ik kan me eigenlijk niet nog dikker aankleden, warm aankleden lijkt ook gewoon weinig te helpen

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:02

Hier ook een koukleum, maar is hier vele malen beter geworden door een goed dieet…. Thuis staat de kachel op 19 en ik houd het goed uit. Sinds ik meer eet, op regelmatigere tijden en goede voeding eet gaat het goed.

Wel heb ik wel altijd buiten lekkere dikke sjaal om, goede jas…. Zomers ook snel een dik vest aan terwijl andere bijv in een t shirt lopen, dat dan weer wel.

Schildklier wel op getest maar was goed, wel extreem last van Fenomeen van Raynaud.

Danielleeee_
Berichten: 3175
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:03

Ik herken mezelf hier zo erg in. Ik heb het altijd koud. Ik draag thuis vaak twee broeken, een t-shirt, trui en nog een trui, sokken en sloffen en ik zit onder een deken met de verwarming aan. En nog steeds heb ik het koud -O- Vaak voel ik me ook echt naar door de kou. Met mijn bloedwaarden is ook niks mis, dus ik denk dat ik gewoon een gigantische koukleum ben. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:06

Eet je wel goed/genoeg?
Bij te weinig voedingsstoffen kun je het ook koud krijgen tot op het bot.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 18:07

Oskarrino schreef:
Hier ook een koukleum, maar is hier vele malen beter geworden door een goed dieet…. Thuis staat de kachel op 19 en ik houd het goed uit. Sinds ik meer eet, op regelmatigere tijden en goede voeding eet gaat het goed.

Wel heb ik wel altijd buiten lekkere dikke sjaal om, goede jas…. Zomers ook snel een dik vest aan terwijl andere bijv in een t shirt lopen, dat dan weer wel.

Schildklier wel op getest maar was goed, wel extreem last van Fenomeen van Raynaud.


Ik eet op zich wel regelmatig dus dan wordt mn fabriekje wel af en toe aangezet :')

Ik betwijfel of het aan voeding ligt omdat ik er altijd al last van heb?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-03-24 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:07

De Wim Hof methode. Mijn collega had het ook altijd koud met allerlei kwaaltjes. Die neemt nu elke ochtend een koud bad/douche en sinds die tijd loopt hij altijd in t'shirt. Ook als ik met mijn rug tegen de verwarming aan zit op kantoor omdat ik het koud heb....

Krijg dan ook alleen te horen, ga maar koud douchen! Ik kan mij er nog niet toe zetten....

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 18:08

Daantjuh88 schreef:
De Wim Hof methode. Mijn collega had het ook altijd koud met allerlei kwaaltjes. Die neemt nu elke ochtend een koud bad/douche en sinds die tijd loopt hij altijd in t'shirt. Ook als ik met mijn rug tegen de verwarming aan zit op kantoor omdat ik het koud heb....

Krijg dan ook alleen te horen, ga maar koud douchen! Ik kan mij er nog niet toe zetten....


Ik krijg het met een warme douche al niet warm, laat staan een koude douche :')

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 18:18

De kachel is nu weer uit omdat het blijkbaar 20.5 graad is maar ik heb het nog koud. Ik zat tegen de kachel aan en ben nu teleurgesteld dat de kachel weer kouder gaat voelen. Ik ga maar beginnen met koken en daarna genieten van een nog warme pan of deksel op schoot of om mijn handen aan op te warmen :P

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:22

moonsparkle schreef:
Daantjuh88 schreef:
De Wim Hof methode. Mijn collega had het ook altijd koud met allerlei kwaaltjes. Die neemt nu elke ochtend een koud bad/douche en sinds die tijd loopt hij altijd in t'shirt. Ook als ik met mijn rug tegen de verwarming aan zit op kantoor omdat ik het koud heb....

Krijg dan ook alleen te horen, ga maar koud douchen! Ik kan mij er nog niet toe zetten....


Ik krijg het met een warme douche al niet warm, laat staan een koude douche :')


Met een warme douche gaat je lichaam ook niet aan, met een koude douche wel. Dan gaat je lichaam zelf aan het werk en daar warm je van op.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 18:25

Wellicht het proberen waard, maar ik spring altijd al heen en weer als ik onder de douche ga omdat het dan eerst nog koud is en dan duurt het echt nog even voor ik relaxed kan genieten van de warmte

Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:43

Ik kan het ook zo intens koud hebben.
Kan de douche op standje kokend zetten, maar dat helpt niet.
Probeer dan wat wisseldouches te nemen, onder een kleed te zitten, standaard sloffen aan te hebben thuis.
Heb wel vlot een lage bloeddruk, ijzer tekort en vitamine d is snel laag.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 18:45

Ik heb ook een standaard lage bloeddruk, dat zou misschien mee kunnen spelen. Bovendruk zit meestal tussen de 90 en 100.

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:50

Ik heb het ook heel vaak koud. Conclusie was wel vaak dat ik mij niet warm genoeg aankleedde. Bijvoorbeeld enkelsokken aan , geen goede handschoenen , te dunne kleding ect. En vooral kleding wat bijv. niet goed ventileert waardoor je zweet vasthoudt.

En ook meer wennen aan kou, nu moest ik elke dag naar mijn paard om uit te mesten. Koude handen heb ik altijd daar wen je wel meer aan. Buiten heb ik met goede kleding er ook minder last van.

Binnen is een ander verhaal daar blijven mijn handen vaak koud. Of ik moet douchen of gaan slapen dat is de enige manier om echt goed warm te blijven ( in de nacht heb ik het dan weer heel warm).

Ik heb een tijdje zilvergaren handschoenen geprobeerd, maar dat werd ook niet echt wat. Ik doe nu vaak een extra trui aan of pantoffels en lekker een dekentje over. Na het douchen föhn ik in de winter altijd mijn haren ik blijf dan ook een stuk warmer.

Maar ik ben bang dat ik mijn hele leven er aan vast blijf zitten. Of ik moet op mijn werk gaan wonen daar is het altijd superwarm omdat het gebouw goed geïsoleerd is en het vol zit met vloerverwarming. Daar heb ik het amper koud.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:51

Ik heb er ook last van, zo lang ik me kan herinneren. Alleen tijdens mn zwangerschappen had ik het altijd warm, maar dat houdt ook een keer op :') Ik accepteer het maar en kleed me heel warm aan. Daarbij een keer extra in een heet bad of in bed met de elektrische deken aan. Een koude douche zou ik nooit doen, dan sla ik dicht en verkrampt mn lichaam.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18002
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:52

Kachel komt bij mij niet hoger meer dan 18, want koud krijg ik het toch :+. Koud afdouchen doe ik wel altijd (en ook al best lang), maar daar heb ik nooit verschil van gemerkt.
Hier juist als ik het koud heb een hogere bloeddruk, als ik het warm heb zakt hij.

Ik heb standaard een elektrische deken op de bank en voor de winter op de motor en verwarmde bodywarmer en zooltjes. En handvatverwarming, uiteraard.

Selina

Berichten: 14326
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:18

Voor op kantoor kan ik je een Stoov bureaustoelkussen aanbevelen. En op de bank een elektrische deken. Heerlijk <3 Of een Oodie.
Wel vervelend dat je het zo snel koud hebt! Ik herken het deels maar met elektrische dekens kom ik de winter wel door.

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:25

moonsparkle schreef:
Oskarrino schreef:
Hier ook een koukleum, maar is hier vele malen beter geworden door een goed dieet…. Thuis staat de kachel op 19 en ik houd het goed uit. Sinds ik meer eet, op regelmatigere tijden en goede voeding eet gaat het goed.

Wel heb ik wel altijd buiten lekkere dikke sjaal om, goede jas…. Zomers ook snel een dik vest aan terwijl andere bijv in een t shirt lopen, dat dan weer wel.

Schildklier wel op getest maar was goed, wel extreem last van Fenomeen van Raynaud.


Ik eet op zich wel regelmatig dus dan wordt mn fabriekje wel af en toe aangezet :')

Ik betwijfel of het aan voeding ligt omdat ik er altijd al last van heb?


Ik ben nu 26 en sinds 1 jaar dieet veranderd en sinds dien beter, 25 jaar lang daarvoor altijd ijskoud gehad…. Probeer vooral voeding te eten wat langzaam verteerd en waar je lang mee kan doen, dan warm je wel op (hoop ik haha). Zelf ook altijd een lage bloeddruk (85/60 is helaas voor mij normaal), werkt vast ook niet mee ind.