Glutenvrij eten..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:29

Petrichor schreef:
Even een update: Ik heb geen Coeliakie, de huisarts had het gezien mijn klachten wel over glutensensitiviteit en haar advies is daarom ook om glutenvrij te eten en naar een diëtist te gaan. Dus dit gaan we dan ook maar doen. :)

Vandaag zelf een glutenvrij brood gebakken en damn wat lekker! Ik snap echt werkelijk niet waarom ze dit bij de bakker niet voor elkaar krijgen? Mijn brood is heerlijk van smaak en heel erg luchtig!


Ik ben wel benieuwd naar je recept :D
Ik vind het vooral moeilijk om zonder gluten aan voldoende vezels te komen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 22:45

Ik heb bij de tuinen een kilo pak gekocht van Schar, in principe kan je daar 2 broden van bakken. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk 1 pak extra moet kopen, want je hebt 500 gram nodig voor het brood maar je moet nog wel wat meel op je aanrecht gooien etc. :) Het brood is in elk geval echt onwijs lekker!

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:32

Petrichor schreef:
Even een update: Ik heb geen Coeliakie, de huisarts had het gezien mijn klachten wel over glutensensitiviteit en haar advies is daarom ook om glutenvrij te eten en naar een diëtist te gaan. Dus dit gaan we dan ook maar doen. :)

Vandaag zelf een glutenvrij brood gebakken en damn wat lekker! Ik snap echt werkelijk niet waarom ze dit bij de bakker niet voor elkaar krijgen? Mijn brood is heerlijk van smaak en heel erg luchtig!


Wel fijn dat het geen coeliakie is. Maar het verandert niet zoveel aan het wel of niet gluten kunnen eten. Ik heb ook geen coeliakie maar kan absoluut geen gluten eten, hevige pijn en paar uur op wc totdat alles eruit is (lichaam ziet het echt als een 'indringer'). Maar merk wel, nu ik al heel lang glutenvrij eet, dat de reactie van mijn darmen wel heviger wordt als ik wat binnen krijg. Eerder had ik alleen de dag zelf last, toen tot een paar dagen erna en nu meer dan een week. Ik heb sinds kort de anti-gluten supplement van NOW Gluten Digest, die breekt gluten af en neem ik als ik niet zeker weet of ergens gluten in zit. Ik heb wel eens een review gelezen van iemand die echt weer een gewoon broodje ermee durfde te eten en het goed ging, maar dat durf ik niet :D

Zou ik van jou het recept van brood mogen en welke machine heb jij?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:35

Slmt9 schreef:
Petrichor schreef:
Even een update: Ik heb geen Coeliakie, de huisarts had het gezien mijn klachten wel over glutensensitiviteit en haar advies is daarom ook om glutenvrij te eten en naar een diëtist te gaan. Dus dit gaan we dan ook maar doen. :)

Vandaag zelf een glutenvrij brood gebakken en damn wat lekker! Ik snap echt werkelijk niet waarom ze dit bij de bakker niet voor elkaar krijgen? Mijn brood is heerlijk van smaak en heel erg luchtig!


Ik ben wel benieuwd naar je recept :D
Ik vind het vooral moeilijk om zonder gluten aan voldoende vezels te komen.


Ik gebruik de glutenvrije havervlokken in de yoghurt en daar zit vitamine B12 in en het zijn vezels :j

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:45

Fijn dat het gteen Coeliakie is.

Er is heerlijke glutenvrije granola te koop. Havermout. Rijstwafels. Popcorn wafels. Mais crackers. Er is genoeg te vinden, ook in gewone supermarkten.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 13:23

manubres schreef:
Petrichor schreef:
Even een update: Ik heb geen Coeliakie, de huisarts had het gezien mijn klachten wel over glutensensitiviteit en haar advies is daarom ook om glutenvrij te eten en naar een diëtist te gaan. Dus dit gaan we dan ook maar doen. :)

Vandaag zelf een glutenvrij brood gebakken en damn wat lekker! Ik snap echt werkelijk niet waarom ze dit bij de bakker niet voor elkaar krijgen? Mijn brood is heerlijk van smaak en heel erg luchtig!


Wel fijn dat het geen coeliakie is. Maar het verandert niet zoveel aan het wel of niet gluten kunnen eten. Ik heb ook geen coeliakie maar kan absoluut geen gluten eten, hevige pijn en paar uur op wc totdat alles eruit is (lichaam ziet het echt als een 'indringer'). Maar merk wel, nu ik al heel lang glutenvrij eet, dat de reactie van mijn darmen wel heviger wordt als ik wat binnen krijg. Eerder had ik alleen de dag zelf last, toen tot een paar dagen erna en nu meer dan een week. Ik heb sinds kort de anti-gluten supplement van NOW Gluten Digest, die breekt gluten af en neem ik als ik niet zeker weet of ergens gluten in zit. Ik heb wel eens een review gelezen van iemand die echt weer een gewoon broodje ermee durfde te eten en het goed ging, maar dat durf ik niet :D

Zou ik van jou het recept van brood mogen en welke machine heb jij?


Tuurlijk: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... PtEALw_wcB

Ik heb precies aangehouden wat er op de verpakking staat. Ik gebruik gewoon de normale oven en dan boven en onder warmte en een schaal water in de oven voor vocht. Pas wel op dat je het brood niet te hoog in de oven schuift want hij word enorm. :+

Zou wel na een paar uur snijden en direct invriezen want hij word helaas erg snel droog.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:37

manubres schreef:
Ik gebruik de glutenvrije havervlokken in de yoghurt en daar zit vitamine B12 in en het zijn vezels :j


Haver is, van nature, glutenvrij ;-). Nadeel is dat het soms verwerkt wordt op plekken waar ook andere granen verwerkt worden waardoor er besmetting kan ontstaan.

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:21

ElCid schreef:
manubres schreef:
Ik gebruik de glutenvrije havervlokken in de yoghurt en daar zit vitamine B12 in en het zijn vezels :j


Haver is, van nature, glutenvrij ;-). Nadeel is dat het soms verwerkt wordt op plekken waar ook andere granen verwerkt worden waardoor er besmetting kan ontstaan.

Vandaar dat hier alleen gecertificeerd glutenvrije havervlokken binnen komen. :j

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 11:37

Potverdikkie!

Gisteren uiteten geweest voor een verjaardag. Plots kreeg ik hoofdpijn en mega duizelig (dit is nieuw) en dus halverwege het etentje naar huis gegaan.

Eenmaal thuis ook weer buikpijn en ik had het heel erg koud. Mijn vriend heeft 2 keer temperatuur gemeten dit was 33.8 en 34. Vandaag weer iets beter te pas maar toch weer zeurende buikpijn en al 3 keer een kleine grote boodschap moeten doen. Waarvan ik bij een grote boodschap op stal was dus alles heb laten liggen en naar huis ben gevlucht.

Ik word er moedeloos van, wat mankeer ik toch....

Edit: ik realiseer met net dat ik deze klachten ooit eerder heb gehad, dit gebeurde nadat ik stopte met hormonen. Toen ik weer met de pil begon waren deze klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Nu ben ik ongeveer een klein jaar geleden weer gestopt met de pil en nu heb ik dus de klachten weer.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:19

Hormonen hebben (helaas) enorm veel impact op je maag/darm stelsel. Wat dat betreft zou daar je oorzaak wellicht ook nog (deels) kunnen liggen. Sowieso zijn dit klachten die met stress te maken kunnen hebben, met PDS, andere darmziektes, gevoeligheid voor voedingsmiddelen.

Het kan dus van alles zijn, maar hoe meer je je er druk over gaat maken, hoe meer stress een rol gaat spelen bij het verergeren of aanhouden van dit soort klachten en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Ik weet er helaas alles van.

Ik zou nog eens de huisarts bellen voor (telefonisch) overleg. Wellicht kunnen ze nog wat andere dingen testen voor je. En heb je goed bijgehouden wat je allemaal gegeten hebt de afgelopen dagen? Misschien eet je onbewust toch iets waar je lichaam niet goed tegen kan.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:30

Heb je wel eens gedacht aan endometriose?

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:09

Petrichor schreef:
Potverdikkie!

Gisteren uiteten geweest voor een verjaardag. Plots kreeg ik hoofdpijn en mega duizelig (dit is nieuw) en dus halverwege het etentje naar huis gegaan.

Eenmaal thuis ook weer buikpijn en ik had het heel erg koud. Mijn vriend heeft 2 keer temperatuur gemeten dit was 33.8 en 34. Vandaag weer iets beter te pas maar toch weer zeurende buikpijn en al 3 keer een kleine grote boodschap moeten doen. Waarvan ik bij een grote boodschap op stal was dus alles heb laten liggen en naar huis ben gevlucht.

Ik word er moedeloos van, wat mankeer ik toch....

Edit: ik realiseer met net dat ik deze klachten ooit eerder heb gehad, dit gebeurde nadat ik stopte met hormonen. Toen ik weer met de pil begon waren deze klachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Nu ben ik ongeveer een klein jaar geleden weer gestopt met de pil en nu heb ik dus de klachten weer.

Het is zo naar als je niet weet wat er aan de hand is. Is er ooit bloed bij je afgenomen. Zo ja, is er toen gecontroleerd op een te hoog Biluribine gehalte?

Edit, ik zie dat er al bloedonderzoek gedaan is.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 19-03-24 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:18

lizy29 schreef:
Heb je wel eens gedacht aan endometriose?

Ik heb verder eigenlijk geen menstruatie klachten.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 11:06

Ik ga in elk geval maandag naar de diëtist, hopelijk kunnen ze mij daar helpen. Ben er helemaal klaar mee....

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 09:17

Gisteren toch bij de huisarts terecht gekomen, zij denkt aan endometriose dus ben ik weer met de pil gestart. En een afspraak bij de gynaecoloog staat gepland (wachttijd 130 dagen).

Helaas vannacht een slechte nacht gehad met diarree en slijm, dus ik moet vanmiddag weer terug naar de huisarts.

Wat is het toch wat....