Edelstenen ervaring

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 775
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:21

anjali schreef:
Een synthetische steen is niet meer waard dan de productiekosten.
Dat is niet hoe marktwaarde werkt. De prijs hangt af van vraag en aanbod, de gevoelsmatige waarde van de massa, en (helaas) prijsafspraken en andere kapitalistische fenomenen.

anjali schreef:
Ook hebben ze geen blijvende waarde. Een goede kwaliteit natuurlijke edelsteen behoudt zijn waarde en kun je over de hele wereld weer doorverkopen.
Nogmaals elke degelijke juwelier verteld je wat je koopt, en diamanten kopen bij random plekken is vragen om problemen. Je zal dus niet zo snel synthetische diamanten kopen als natuurlijk als je naar deugdelijke verkopers gaat. Dus je originele punt waar ik op reageerde, dat synthetische stenen als natuurlijk worden verkocht, is sowieso niet echt het punt bij diamanten. Zeker gezien fake-diamanten een bekender fenomeen zijn wereldwijd dan bijv. fake-jade waardoor men er al voorzichtiger mee is.

En mijn punt is dat beide veel te duur verkocht worden. Die "natuurlijke edelsteen" is bij diamanten ook z'n prijs niet waard, maar zijn kunstmatig zo gemaakt en gehouden dankzij De Beers welke voor 2 eeuwen een monopoly op de diamantenmarkt heeft gehad en diamanten kunstmatig zeldzaam maakte en daar sterke marketing op zette. De Beers is hun monopoly in recentere jaren kwijtgeraakt, en de voornaamste reden dat natuurlijke diamanten nu nog zo veel meer kosten dan synthetische is omdat men nog het idee heeft dat ze specialer zijn door de eeuwen aan marketing van De Beers. Zodra de perceptie van de mensen daarin veranderd, kunnen diamanten net zo hard in waarde dalen.

Overigens is de waarde van diamanten al vaker gedaald, maar toen had De Beers nog z'n monopoly die ze gebruikte om het kunstmatig weer omhoog te werken. Iets wat ze nu dus niet meer kunnen doen. Het is daarom wachten tot vroeger of later diamanten ook weer dalen in prijs. Kan zijn dat dat pas over een eeuw gebeurd, maar dat kan ook over 5 jaar zijn.

In theorie kan een synthetische steen daardoor ook in prijs stijgen, en zelfs boven die van natuurlijke kopen. Als men in grote getallen gaat realiseren dat diamanten vrijwel altijd enorm onethisch zijn, zou er bijvoorbeeld zomaar een markt kunnen ontstaan voor synthetische stenen uit ethisch gewonnen grondstoffen, wat duurder zou worden dan natuurlijke stenen.

Het is echt allemaal marktwerking nu. Waar natuurlijke stenen nu nog sterker staan door de marketing van de afgelopen 2 eeuwen. Maar dat zegt niet dat dat zo blijft. Zeker niet nu De Beers z'n monopoly kwijt is waardoor voor het eerst in sinds diamanten groot werden echte verandering in de marktwaarde mogelijk is.

anjali schreef:
"Ja maar die zijn ergens gemijnd onder misschien niet goede omstandigheden". Echter, nepstenen zijn ook ergens van gemaakt en die grondstoffen komen ook ergens vandaan! Zeker kleeft overal karma aan, en als je dat helemaal vermijdt bereik je eerder de Verlichting, dat is waar. Daarom vermijden de monniken van de Digambara (In lucht geklede) Jains alle bezit, zelfs kleding. Maar niet elke sterveling is al zo ver!
Grappig dat je hier vooral op ingaat, gezien dit niet mijn main punt was (en daarom ook als enkele zin achteraan stond), puur een extra punt. Anyways, grondstoffen gebruiken is wel wat anders dan mensen in verschrikkelijke omstandigheden laten mijnen. En ja, niet alle grondstoffen worden netjes gewonnen, maar ook niet alles wordt net zo slecht gewonnen als diamanten. En het zou zelfs ethisch kunnen. Iets wat je met diamanten vrijwel kan uitsluiten.

Ik laat het hier verder bij wat betreft het diamanten verhaal. Mochten mensen interesse hebben, raad ik ze aan de geschiedenis van De Beers op te zoeken en te leren over marktwaarde en andere (bedrijf)economische zaken.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Edelstenen ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:33

Interessante informatie Cambionn, dank je wel!

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:06

Wat super interessant Cambion, ik ga hier zeker meer over opzoeken! Dank je wel.
Zelf heb ik een paar stenen, me nooit echt verdiept omdat ik deze heb gekregen. Een blauwe aan een hanger, geen idee welke het is maar het is wel prachtig. <3 Ik weet dat het een echte en hele oude steen is (erfstuk).