Stuitje gebroken door val van paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 17:38

Doordat ik hem steeds verkeerd plaatste nog 1 keer. Ik ben opzoek naar ervaringen met deze blessure en oplossingen hiervoor. Hulp voor de paarden heb ik dus zover het kan al geregeld:

Paar dagen geleden dacht ik nog even te gaan rijden op mijn jonkie. Dit is echter helemaal verkeerd afgelopen. Ze schrok ergens van en heeft mij afgevuurd tegen het schuurtje dat aan de bak zit. Vervolgens ben ik keihard op de grond geklapt. Een lieve wandelaar heeft de geval gezien en zag mij schreeuwend en huilend op de grond liggen. Vervolgens heeft zij 112 gebeld. De ambulance is gekomen en heeft mij naar het ziekenhuis gebracht. Daar bleek ik een nekwervel verrekt te hebben, me rug zwaar gekneusd en mijn stuitje gebroken. Ik kreeg het advies om alleen op bed te blijven liggen. ivm het alleen thuis zijn de komende dagen, mag ik naar de keuken etc lopen. Ik heb alleen de paarden aan huis staan en mijn vriend is voor zijn werk naar het buiten land (hij probeert zo snel mogelijk terug te keren). Ik heb geprobeerd de klusjes te doen, maar ik viel bijna flauw van de pijn. 1 van mijn paarden heeft een trauma en kan daardoor vreemde mensen aanvallen. Ik kan deze dus absoluut niet uit handen geven. De andere drie paarden heb ik geregeld dat iemand de dekens kan komen verwisselen. Mijn vriend kan als hij terug komt de paarden eten geven en mesten. Ik moet dan alleen even meelopen om de paarden achter een draadje te doen zodat hij het veilig kan doen. Door het aanvallende paard moet ik gewoon mee met een voer beurt, als is het om alleen de paarden achter een draadje te lokken. Ik loop alleen echt ontzettend moeilijk door de situatie. Dus ik dacht dat krukken misschien zouden helpen. Ik heb net krukken opgehaald, om te kijken of dit helpt. Ik merk alleen dat mijn pols ook ontzettend pijn doet door de val. Toen dacht ik dat het handig zou zijn om een rolstoel te huren/kopen. Alleen is zitten ook erg pijnlijk en de grond bestaat bij ons uit harde ondergrond(dit is prima), gras (dit kan hobbelig zijn), puin(erg hobbelig) en zand (kom je niet door heen met de rolstoel). Toen dacht ik dat ik misschien de hooibakken voor even bij elkaar kan zetten op het harde plaatsje en op het gras. Maar nu ben ik bang de paarden dan heel dik worden. Dus ik heb ervaringen, meningen en tips nodig voor deze hele moeilijke en vervelende situatie.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:48

Ik ben ruim een jaar geleden achterover gevallen en met mn stuit precies op een grote puntige steen gevallen.
Nooit bij een arts ofzo geweest, hel van een pijn, maar alleen bij zitten, omdraaien in bed was een hele operatie, etc, etc.

Nu nog steeds last van, de scherpe randjes zijn eraf, maar onderuitgezakt op de bank bv voel ik vrij vlot. :+

Hopelijk duurt het bijjou minder lang. Sterkte. :(:)

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:51

Een rollator misschien? Ik denk dat die wel uitgeleend worden door een thuiszorgwinkel.

Dan kan je op twee handen steunen en tussendoor gaan zitten.

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:54

het kan helpen om op een zwemband te zitten. Er zijn geloof ik ook speciale kussens die min of meer hetzelfde doen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:58

Palmera schreef:
Ik ben ruim een jaar geleden achterover gevallen en met mn stuit precies op een grote puntige steen gevallen.
Nooit bij een arts ofzo geweest, hel van een pijn, maar alleen bij zitten, omdraaien in bed was een hele operatie, etc, etc.

Nu nog steeds last van, de scherpe randjes zijn eraf, maar onderuitgezakt op de bank bv voel ik vrij vlot. :+

Hopelijk duurt het bijjou minder lang. Sterkte. :(:)


Jeetje wat verveld dat het nogsteeds merkt. Vanaf kon je weer een beetje normaal bewegen?

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:59

MissNienke1 schreef:
het kan helpen om op een zwemband te zitten. Er zijn geloof ik ook speciale kussens die min of meer hetzelfde doen.


Wat slim! Werkt dat beter dan zo’n zitkussen in een rolstoel denkje?

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:00

Percy schreef:
Een rollator misschien? Ik denk dat die wel uitgeleend worden door een thuiszorgwinkel.

Dan kan je op twee handen steunen en tussendoor gaan zitten.


Dat zal best een goede oplossing kunnen zijn. Ik merk namelijk dat mijn gekneusde rug veel baat heeft bij zitten en liggen. En mijn gebroken stuitje heeft juist baat bij staan en liggen. De ouders van mijn vriend hebben nog een rollator en rolstoel staan. Ik mag die beide lenen.

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:38

Wat vervelend, ik zag in je andere topic al dat je paard veel spanning opbouwt met rijden. Wat vervelend dat jullie dan nu weer even stil liggen door zo’n nare val. Ik zal even een foto laten maken van je pols als je daar ook last van hebt. En als je zoveel last blijft houden van je rug, zou ik nog een foto laten maken. Sosm staat het zo goed op elkaar ze het niet kunnen zien.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:43

Ja het was zeker een flink smak. De wandelaar schrok zich dood en dacht echt dat ik me nek had gebroken. Ik zal inderdaad nog even bellen over mijn pols. Ik hoop over een maand weer aan de slagbte kunnen maar als ik verhalen moet geloven duurt nog even.

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 02:03

Appelfruit schreef:
Ja het was zeker een flink smak. De wandelaar schrok zich dood en dacht echt dat ik me nek had gebroken. Ik zal inderdaad nog even bellen over mijn pols. Ik hoop over een maand weer aan de slagbte kunnen maar als ik verhalen moet geloven duurt nog even.


Ik denk dat je een maand echt niet gaat redden. Zelf ook ooit gehad, na een maand kon ik pas weer een beetje de honden uitlaten enzo. Rijden ook pas na 3 maanden. Longeren zal ik ook nog even mee wachten. Het is echt nog even je tijd uit zitten helaas. Hou je ons wel een beetje op de hoogte van je herstel? Ik ben heel benieuwd!

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 02:12

Ik ben inderdaad ook bang dat ik langer zoet ben. Maar ik hoop gewoon weer eerder aan de bak te kunnen. Longeren ook nog even niet? Want opzich sta je dan stil en hoef je niet te bukken toch? Of denk ik hier te makkelijk over? Ik zal jullie op de hoogte houden!

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 02:14

Wat hebben andere mensen gedaan met hun paard toen ze hun stuitje gebroken hadden? Iemand ervaring hiermee?

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:26

Nee ik zal het longeren ook echt nog niet doen. Als ze een harde ruk geeft, kan jij gaan gillen van de pijn. Ik zag ook op je vorige topic dat ze lostrekt met longeren. Hoe zou je der dan te pakken willen krijgen als dat gebeurt? Er achteraan rennen gaat het denk ik niet worden. En nogmaals ga voor een second opinion naar het ziekenhuis. Ik ben er niet echt gerust op dat jouw rug alleen gekneusd is. Bij zoveel pijn en zo’n harde klap, zal het best kunnen dat er een rugwervel toch gebroken is, maar dat ze het niet kunnen zien. Verder zeg je dat je bijna flouw viel van de pijn doordat je probeerde te mesten. Dat kan toch niet door alleen een gebroken stuitje en gebroken rug. Ja of je moet een hele sterke rug hebben, maar bij zo’n lancering vraag ik het me af.

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:42

Mhh... Herkenbaar. Ik heb na een val ook mijn stuitje en pubis gescheurd.
En die pijn....
Ik heb helaas geen advies, ik weet dat ik ook heel veel pijn had en dat liggen toch het beste was...
Helaas daardoor mijn opleiding(bbl) niet kunnen afmaken omdat ik maanden heb moeten herstellen.
Een jaar geleden gebeurd, en nog soms last.

Ik hoop dat het snel over is!

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:45

Ik zou je paard in training zetten bij een professionele stal.

Mijn stuitje stond door trauma scheef. Blijft een gevoelig punt.. Dat stuitje is een onwijs naar stukje lichaam :')

Ir111

Berichten: 11963
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:46

Bel een ergotherapeut. Die is opgeleid om je de juiste hulpmiddelen aan te reiken en tips te geven hoe je dingen het beste kunt doen. Word uit de basisverzekering vergoed. Verder zou ik ook een fysio bellen om tips te krijgen hoe je het beste met je klachten kunt omgaan. Hoever mag je belasten, kun je oefeningen doen om het herstel te bevorderen, mag je iets beslist niet doen. Als je een aanvullende verzekering hebt wordt het daaruit vergoed, heb je dat niet moet je zelf betalen. Dan zou ik om een eenmalig consult vragen waarin de fysio je goed op weg helpt zodat je verantwoord zelf verder kunt.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:52

Ai wat vervelend!! Ik heb mijn stuitje gekneusd gehad door een val van mijn paard. Ik heb hier 2 jaar last van gehad. Uiteindelijk bleek het botvlies ontstoken. Dit hebben ze met een injectie kunnen verhelpen gelukkig maar wel eerst 2 jaar mee rond gelopen.

Rijden kon ik een maand of 3 niet daarna wel als ik vooraf pijnstilling nam. Ik heb toen een speciale gelpad aangeschaft voor over het zadel met uitsparing bij het stuitje dit werkte heel goed.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 13:02

FennyPower schreef:
Mhh... Herkenbaar. Ik heb na een val ook mijn stuitje en pubis gescheurd.
En die pijn....
Ik heb helaas geen advies, ik weet dat ik ook heel veel pijn had en dat liggen toch het beste was...
Helaas daardoor mijn opleiding(bbl) niet kunnen afmaken omdat ik maanden heb moeten herstellen.
Een jaar geleden gebeurd, en nog soms last.

Ik hoop dat het snel over is!


Ja echt vreselijk pijnlijk he. Je kan eigelijk nog beter een arm breken. Hier kan je eigelijk niks mee. Ik kan gelukkig mijn studie online doen dat scheelt. Mijn werk heb ik wel voor een maand afgezegd. Maar als ik de verhalen moet geloven, weet ik niet of dat wat wordt. Ik hoop dat ik er niet niet na jaren nog last van heb, maar ik vrees het ergste.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 13:03

Ir111 schreef:
Bel een ergotherapeut. Die is opgeleid om je de juiste hulpmiddelen aan te reiken en tips te geven hoe je dingen het beste kunt doen. Word uit de basisverzekering vergoed. Verder zou ik ook een fysio bellen om tips te krijgen hoe je het beste met je klachten kunt omgaan. Hoever mag je belasten, kun je oefeningen doen om het herstel te bevorderen, mag je iets beslist niet doen. Als je een aanvullende verzekering hebt wordt het daaruit vergoed, heb je dat niet moet je zelf betalen. Dan zou ik om een eenmalig consult vragen waarin de fysio je goed op weg helpt zodat je verantwoord zelf verder kunt.


Ik zal daar naar gaan kijken bedankt voor de tip! Ik kreeg als advies 2 weken blad op bed. Daarna langzaam weer gaan bewegen en aan de fysio.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 13:03

Iris1702 schreef:
Ai wat vervelend!! Ik heb mijn stuitje gekneusd gehad door een val van mijn paard. Ik heb hier 2 jaar last van gehad. Uiteindelijk bleek het botvlies ontstoken. Dit hebben ze met een injectie kunnen verhelpen gelukkig maar wel eerst 2 jaar mee rond gelopen.

Rijden kon ik een maand of 3 niet daarna wel als ik vooraf pijnstilling nam. Ik heb toen een speciale gelpad aangeschaft voor over het zadel met uitsparing bij het stuitje dit werkte heel goed.


Jeetjes wat erg! Wat een nare impact kan zo’n val eigelijk hebben he

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:08

Heel veel sterkte!

Ik zou voorlopig even niets doen met de paarden, je hebt gelukkig hulp. Geef je lichaam echt even goed de tijd..minstens 6 weken om te herstellen. Doe niets wat de pijn erger maakt.

Ik heb ook ooit de fout gemaakt na een flink ongeluk mezelf te vroeg te gaan belasten en daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds last van. Zoiets moet je niet willen.

germie

Berichten: 25982
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:34

Bij een kneuzing (of breuk, geen idee, ik loop niet snel naar een dokter) kon ik niet meer gewoon zitten. Maar ik kon juist wel fietsen of in een rijzadel zitten. Dus dat deed ik heel snel weer. Het was bij mij uitproberen wat ging. Ik heb nooit een ring o.i.d. gehad om op te zitten, werd wel voorgesteld, vond ik maar stom. Was ook nog een puber.
Het heeft wel een tijd geduurd voordat het weer geheel normaal voelde, denk wel een paar jaar. In het begin deden situps op de grond pijn bijvoorbeeld en dan had je een gymleraar die vond dat je dat moest doen.
later was het alleen bij heel lang zitten op een bank.
Nu eigenlijk niet meer, ik heb alleen 3 jaar terug een westernzadel kortstondig gehad waar ik in dat zadel last kreeg van m'n stuitje. Dus dat zadel weer verkocht.

Als je op bed gaat liggen verdwijnen ook spieren die je niet kwijt wilt raken. En dat aftakelen van spieren begint al na 1 dag. Dus ik zou niet direct volledig rust pakken en contact opnemen met een fysio. Rust roest in veel gevallen. Als lopen gaat, dan ontlast je immers ook alles en dan ben je wel bezig om je spieren te behouden.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 21:01

Elisa2 schreef:
Heel veel sterkte!

Ik zou voorlopig even niets doen met de paarden, je hebt gelukkig hulp. Geef je lichaam echt even goed de tijd..minstens 6 weken om te herstellen. Doe niets wat de pijn erger maakt.

Ik heb ook ooit de fout gemaakt na een flink ongeluk mezelf te vroeg te gaan belasten en daar heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds last van. Zoiets moet je niet willen.


Ik doe me best om zo weinig mogelijk te doen, maar met paarden aan huis gaat dat soms lastig. Gelukkig krijg ik fijne hulp, waardoor ik geen dingen hoeft te tillen etc.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 21:12

germie schreef:
Bij een kneuzing (of breuk, geen idee, ik loop niet snel naar een dokter) kon ik niet meer gewoon zitten. Maar ik kon juist wel fietsen of in een rijzadel zitten. Dus dat deed ik heel snel weer. Het was bij mij uitproberen wat ging. Ik heb nooit een ring o.i.d. gehad om op te zitten, werd wel voorgesteld, vond ik maar stom. Was ook nog een puber.
Het heeft wel een tijd geduurd voordat het weer geheel normaal voelde, denk wel een paar jaar. In het begin deden situps op de grond pijn bijvoorbeeld en dan had je een gymleraar die vond dat je dat moest doen.
later was het alleen bij heel lang zitten op een bank.
Nu eigenlijk niet meer, ik heb alleen 3 jaar terug een westernzadel kortstondig gehad waar ik in dat zadel last kreeg van m'n stuitje. Dus dat zadel weer verkocht.

Als je op bed gaat liggen verdwijnen ook spieren die je niet kwijt wilt raken. En dat aftakelen van spieren begint al na 1 dag. Dus ik zou niet direct volledig rust pakken en contact opnemen met een fysio. Rust roest in veel gevallen. Als lopen gaat, dan ontlast je immers ook alles en dan ben je wel bezig om je spieren te behouden.


Ik zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken op dit moment om te fietsen of te rijden. Zonder ring/zwemband kan ik echt niet zitten (gewoon helemaal niet). Met een ring kan ik het eventjes vol houden. Mijn dokter vertelde ook dat sit-ups etc waarschijnlijk voor altijd pijnlijk blijven. Ik snap wat je bedoeld maar mijn lichaam kan veel dingen doen op het moment gewoon echt niet aan. Ik merkte vandaag ook echt dat ik gewoon misselijk en duizelig werd van de pijn. Lopen kan ik echt amper. Ik heb veel aan me rollator en loop af en toe de stukjes naar de paarden met een kruk. Dit lukt nog net. Het gaat het beste met paarden verzorgen als ik met een rolstoel met een zwemband naar beneden ga (het huis staat boven en paarden beneden, dus het naar beneden lopen is echt vreselijk). Vervolgens met een rollator de track op ga. En het zand stuk met een kruk loop. Ik moet er echt even niet aan denken op dit moment om gewoon door te gaan met de normale klusjes die je normaal doet. Ik kreeg ook echt het advies om eigelijk niks te doen de komende weken. Over 2 weken begin ik met fysio en daar ben ik nog research over aan het doen.

Appelfruit
Berichten: 98
Geregistreerd: 17-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 21:16

Cioccolato schreef:
Ik zou je paard in training zetten bij een professionele stal.

Mijn stuitje stond door trauma scheef. Blijft een gevoelig punt.. Dat stuitje is een onwijs naar stukje lichaam :')


Wat vervelend! 1 paard (diegene waar ik vanaf af gevallen ben) wil ik waarschijnlijk ook in training gaan zetten of iets anders voor gaan regelen. De 2 Shetlanders worden verzorgd door 2 meiden. Ik heb er alleen 1 die ik niet uit handen kan geven door dat zij andere mensen aanvalt . Ik wil ook zover als het kan zoveel mogelijk rust gaan pakken. Ik hoop dat ik er niks aan iver hou.