Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 14:10

Hoi hoi allemaal!

Ik heb een vraag voor de actieve wintersporters. Ik ga nu weer sinds 8 jaar de piste op. Mijn vriend gaat voor het eerst. Nu kwam hij met dat we echt rugbescherming nodig hebben ivm dat hij vaak hoort dat mensen op elkaar botsen tijdens de wintersport. Nu vraag ik me dus af draag jij rugbescherming tijdens het skiën/snowboarden. Ik droeg het voorheen nooit maar goed toen was het ook normaal om zonder helm te skieën. Ik stond er voor open en heb het geprobeerd maar vindt het echt niet comfortabel zitten. Met paardrijden draag ik ook geen bodyprotector. Dus ben benieuwd naar jullie ervaring wel of niet dragen ervan.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:13

Ik ben 20 en ik ski inmiddels ook al een aantal jaar. Ik draag wel altijd een helm, maar rugbescherming heb ik nooit gedragen. Nu moet ik ook zeggen dat ik best goed uitkijk, me hou aan de pisteregels en eigenlijk nooit *klopt heel hard af want over 1,5 maand ga ik ook* omver geskied ben. Ik zie wel heel veel snowboarders met rugbescherming, maar skiërs eigenlijk niet.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:19


tennan
Berichten: 3101
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:20

Wij dragen (/droegen, ik ski eigenlijk niet meer) wel rugbescherming. De meeste van ons hebben ook echt al wel botsingen of andere ongelukjes gehad waarbij we blij waren dat we hem om hadden.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:29

Wij dragen geen rugbescherming, wel een helm. Mijn man draagt ‘m geloof ik wel als hij offpiste gaat.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:30

Hier ook enkel een helm bij het skien. Mijn ouders ook. Nooit rugbescherming aangehad...

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:36

Ik ski. Draag al jaren een helm, maar geen rugbescherming. Als ik zou snowboarden zou ik dat wel doen. Volgens mij komt rugletsel bij snowboarden best vaak voor, meer dan bij skiën

Jessica_1998

Berichten: 3403
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Hendrik ido Ambacht

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:43

Ik ben vorig jaar voor het eerst wezen skiën & heb wel rugbescherming gebruikt ivm een hele gevoelige rug door een aantal keer van een paard af vallen. Ik heb een rugbeschermer voor het motorrijden gehaald, die zit wel fijn. Valt ook mooi over je stuitje heen.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:52

Hier ook fanatieke skiërs. Wij dragen wel een helm, maar geen andere bescherming. Mijn man heeft enkele jaren geleden wel een tijdje met een rug beschermer geskied. Hij wilde nog wel eens het fun park in en had toen door medicatie lichte osteoporose.

Ik crash bijna elk jaar en de helm heeft echt mijn hoofd meerdere malen gered. Een rug protector in crashes geen verschil hebben uitgemaakt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:00

geen helm, geen verdere bescherming.
Moet wel zeggen dat ik ervaring heb en zelf eigenlijk al jaren niet gevallen ben en geen drukke piste's bezoek.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:05

Helm en mijn knie volledig gefixeerd zodat die in de juiste houding blijft bij een eventuele val. Ik ben wel nog op zoek naar meer bescherming zoals een motorjas ook heeft. Alleen nog niet gevonden comfortabel genoeg om mee te skien dan

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:30

Ik ski ook al bijna 20 jaar. De eerste paar keer nog zonder helm, maar daar is al snel verandering in gekomen. Ik heb dus altijd een helm op.

Rugbescherming nog nooit gehad. Ik zie ook weinig skiërs met rugbescherming en daarbij zie ik ook weinig ongelukken tussen skiërs gebeuren. Ik zie daar de noodzaak dus niet van.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:55

Hier ook alleen een helm met skiën, alleen als ik op een snowboard stap draag ik nog extra pols beschermers omdat ik die afgelopen jaar heb gebroken en dat niet nog eens mee wil maken :')

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:22

Hier ook alleen een helm met skiën. Zouden we meer off piste gaan, dan zou ik wellicht een rugbeschermer overwegen. Ben net terug van wintersport, en als ik kijk naar de ongelukken die ik heb gezien, dan heb je meer aan een helm of iets dat je knieën zou kunnen beschermen dan aan een rugbeschermer. Tenzij je al last hebt van je rug, natuurlijk.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:29

Hier wel een helm (zou ik ook zeker doen!), maar verder geen bescherming :n

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:36

Tijdens het skiën droeg ik ook altijd enkel een helm. Sinds ik ben gaan snowboarden draag ik wel kniebescherming en zo'n broekje voor je stuitje/dijbeen.

Er zullen vast rug beschermers te krijgen zijn die wel comfortabel(er) zitten, echter denk ik dat hier dan ook al gauw een prijskaartje aan hangt. Een ongeluk kan natuurlijk altijd gebeuren, dus dat is een afweging die je voor jezelf moet maken. Persoonlijk denk ik dat je hem met skiën niet snel mist, als je niet al te gek doet.

Flip

Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:05


Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:42

Omdat dit topic op Menswelzijn en sport hoort, verplaats ik hem daarheen.
BEU->MWS

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:51

Het is persoonlijk, net als met paardrijden.
Als je vriend zich daar veiliger mee voelt dan moet hij dat zeker doen.

Je ziet het uiteraard nooit omdat het onder de kleren zit als mensen er een dragen.
Het zijn vaak hele mooie nauw aansluitende beschermers, niet die dikke paardrijdingen.
Ik het funpark wordt het uiteraard aangeraden.

Ik heb er geen, maar ik weet van sommige collega‘s dat ze er een hebben. Dat zijn geen beginnende skieers maar mensen die op de ski opgegroeid zijn.

Je heb inderdaad ook rugzakken met beschermlaag.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 16-01-24 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:54

Ik snowboarde vroeger wel met backprotector. Als boarder zit je toch regelmatig op de piste en je kunt niet heel de tijd alles wat achter je gebeurt in de gaten houden.

Maar ik moet zeggen dat ik hem in winterberg vorig jaar niet eens heb meegenomen. Wel altijd met helm en popsbeschermers (zonder zijn m'n polsen snel beurs)

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:15

Ik heb zo'n 10 jaar niet meer geskied, maar ik ga me er dit jaar weer aan wagen :o .
Voorheen altijd een rugbeschermer gedragen en dit jaar gaat hij ook weer mee.

Ik vind het lekker zitten en ik heb het liggen, toentertijd gekocht voor off piste afdalingen. Uiteraard ook een helm op :j .

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Een vraag voor de wintersporters onder ons.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:51

Hier toevallig collega van mij die al tientallen jaren skiet vandaag in de lappenmand in Oostenrijk. Ribben zwaar gekneusd. Niets gebroken maar ze zit aan de oxycodon en nog steeds pijn. Ze is heel ervaren skiër maar zo zie je maar.