Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eulogy
Berichten: 5741
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:59

Ik vind 5-6x per week naast co-schappen wel veel hoor, ook mentaal. Hoeveel ruimte blijft er dan voor herstel? Juist voor spieropbouw is herstel en trainingskwaliteit belangrijker dan frequentie.

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:29

Ik lees graag mee met alle tips.

Sinds anderhalve week heb ik de app van Fitchef zodat ik weer wat meer variatie en creatieve ideeën heb voor het avondeten. Daarnaast probeer ik echt wel onder de 1500 calorieën te blijven; iets met overgang, stofwisseling die slaapt en noem maar op.
Met hulp van een fijne acupuncturist gaat het gelukkig langzaam de goede kant op en begin ik mezelf weer een beetje terug te vinden (en het lijf wat erbij hoort). Gaat maar om 8 kilo, maar het gaat nu eenmaal niet meer zo makkelijk als vroeger, en hormonaal ‘vet’ is echt niet meewerkend. Langzaamaan word ik er steeds bewuster van wat wel of niet werkt. Best lastig als je lichaam na 45 jaar ineens andere wensen heeft, maar gelukkig zijn er genoeg lotgenoten om ervaringen te delen :j

Daarnaast ga ik 3 a 4 x naar de gym voor krachttraining en zit ik thuis op de tacx. Doel om deze zomer op de racefiets de Mont Ventoux te beklimmen. Goede stok achter de deur dus.
De tip om jezelf een verwendagje kado te doen is een goede. Afgelopen december voor het eerst in 8 jaar weer naar de sauna geweest en dat zou ik eigenlijk 1x pm lekker moeten plannen.

Verder is mijn fitbit een fijne tool om te zorgen voor genoeg beweging en staat er een enorme fles water op mijn bureau. Al gaat dat in de winter minder makkelijk dan in de zomer :brr:

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:29

Eulogy schreef:
Ik vind 5-6x per week naast co-schappen wel veel hoor, ook mentaal. Hoeveel ruimte blijft er dan voor herstel? Juist voor spieropbouw is herstel en trainingskwaliteit belangrijker dan frequentie.


Bestaat nu uit
2x lower body
1-2x upper body
1x reform Pilates
1x yoga

Heb wel al enorme stap vooruit gedaan door schema qua tijd terug te brengen naar 45 tot Max 60 min

Eulogy schreef:
Makkelijker gezegd dan gedaan maar waarom mik je niet eerst op 3-4x per week? Dat is vaak ook al voldoende voor spieropbouw en dan heb je niet de constante frustratie van een planning die eigenlijk gewoon te ambitieus is. Ik herken het namelijk, en ik vind het mentaal zo'n opluchting om wat realistischer te plannen. Ook als ik dan eigenlijk net iets minder aan trainen toe kom dan ik misschien zou willen.
Eet je wel genoeg om spiermassa te bouwen?



Ik merk dat ik heel erg een alles of niets mentaliteit heb en juist gedemotiveerd raakt van voor mijn gevoel ‘half werk’. Heel toxisch :+
Opzich kan ik de motivatie zeker houden met 5/6x, alleen door coschap zit ik elke 4-8 weken in ander ziekenhuis met ander rooster en andere reistijden. En merk dat dat mij uiteindelijk te veel word :(
En ja, ben wel aan opbouwen. Nu 2300kcal wil volgende week naar 2500kcal met 1.5g eiwit per kg

Eulogy
Berichten: 5741
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:54

Ja dat herken ik wel :) Maar als we het hebben over bewuster leven, is misschien juist ook die mindset iets om aan te werken?

Ik dacht trouwens dat je 5-6x krachttraining deed, maar dat is dus eigenlijk 4x en dan 2x pilates/yoga, dat vind ik al wel wat anders en lijkt me op zich wel prima te doen qua herstel, als je er de tijd voor hebt.

Maar als het je dus teveel wordt, en je dat frustrerend vindt, dan is eigenlijk vooral die frustratie/teveel van jezelf eisen het probleem en niet zozeer je motivatie oid.

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:01

prugelpiet schreef:
Ik vind goede maaltijden uitkiezen inderdaad lastig. Ik heb niet de tijd om uitgebreid te koken voor een lunch gerecht, avondeten gaat met de pot mee (wat overigens hele normale maaltijden zijn) en van kwark ‘s ochtends word ik misselijk :+

Ik merk aan mezelf dat ik vooral ook gewoon door eet omdat het kan, niet omdat ik nog honger heb.

Vandaag op de weegschaal was confronterend, maar ook motiverend :=

Fanatiek DDDara dat je zo veel sport! Hoelang doe je al aan krachttraining?


Hiervoor raad ik picnic aan. Dan kun je maaltijden uitkiezen en dan krijg je gelijk alle producten in je mandje. Dat vind ik echt ideaal als het gaat om avond eten.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:53

Ik lees al even mee, en wil eigenlijk ook actiever aan de slag met bewuster en gezonder eten en leven.
Waar ik vooral tegenaan loop is gezond eten, balans vinden tussen werk en ontspanning, en tijdsindeling.
Ik werk als boomverzorger, dus fysiek zwaar beroep. Hele dag lichamelijk bezig en haal met gemak mijn stappen. Ik maak wel lange dagen, begin om 7 u in de ochtend en meestal rond 6 u weer thuis.
Daarnaast heb ik 2 eigen paarden, waarvan ik de verzorging zelf doe, dus iedere dag stallen uitmesten, hooi vullen etc.
Omdat mijn dagen zo gevuld zijn schiet het gezonde (avond) eten er regelmatig bij in, het is veel makkelijker ff langs de friettent te rijden. Qua calorieën composeer ik dat wel omdat ik zo intensief werk heb, alleen helpt dit niet met mijzelf fit te voelen.
Ik ben daar al actiever mee bezig om meer meal prep te doen. Maar vind het lastig daar goede gerechten voor uit te zoeken.
Ontbijt en overdag vind ik ook nog erg lastig om gezonde en vooral voedzaam te eten, gezien mijn werk. Nu is het vooral boterhammen maar ik merk dat ik daar een 'inkakker ' van krijg.
Heeft iemand hier goede tips voor?

Ook moet ik echt meer ontspanning in mijn dagen inbrengen, ik ben alleen maar aan het vliegen, en lig dan overprikkeld in bed. Ik probeer dan af en toe ademhalingsoefeningen te doen maar heb hier vaak geen zin meer in.
Mindset is wat dat betreft wel een dingetje...

Heeft iemand ervaring met een soort lifestyle coach? Ik merk namelijk dat ik echt energie tekort kom, terwijl ik zo veel meer wil dan ik nu doe.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:45

ApplePapple, mijn ontbijt maak ik vaak de avond van tevoren. Ik doe in een glazen pot havermout, fruit (geprakte banaan, stukjes appel of peer, diepvries rood fruit, etc), speculaaskruiden, eventueel nog wat proteïnepoeder, cacao nibs, chiazaad, noten. Dan (plantaardige) melk erover en wat (soja)yoghurt, doorroeren, het mag behoorlijk waterig zijn, want de havermout dikt in. En dan een nacht laten staan op het aanrecht. Ik eet het zo of ik warm het even op.

Als lunch heb ik vaak restjes van de avond van tevoren of een goed belegde boterham, met groentes en kiemen erbij of ei. Je kan ook een salade preppen in een pot. Met quinoa of volkoren couscous, vlees(vervanger), groentes, feta, zaden en noten. De dressing doe je helemaal onderin de pot (olijfolie, citroensap, kruiden). Dan de zwaardere dingen en de lichtere dingen bovenop en klaar.

Voor mealpreppen staan er heel veel recepten online.

Mij helpt het om een eetplan te maken voor een aantal dagen of een week en daar boodschappen voor te doen, als ik het in huis heb, is het een stuk makkelijker om te maken allemaal en dan moet het ook op. Gevarieerd en vers eten helpt enorm om je fit te voelen.

Eulogy
Berichten: 5741
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:50

Ontbijt inderdaad iets van overnight oats! Voor lunch neem ik vaak restjes avondeten mee, omdat ik boterhammen niet vind vullen en ook niet heel lekker vind. Ik kook expres dan ook meer zodat ik over hou om mee te nemen.

Misschien helpt het om 1 keer per week een uurtje te nemen om je maaltijden te plannen? Als je een plan hebt, rij je minder makkelijk langs de snackbar denk ik.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:45

Ik maak vaak een dubbele portie en vries de andere helft dan in. Bijv tortilla, pasta, stamppot.

Dan eet ik gevarieerd en vaak ook makkelijk.

Ik ga vanaf maart ook aan de slag met pressure cannen en dan wil ik vooral ook focus leggen op wat ze meals in a jar noemen. Dan hoef je bijv alleen nog maar rijst of pasta toe te voegen en ben je al klaar.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 08:24

DDDara schreef:
Ik heb het idee dat vele van jullie om een paar kilo kwijt te raken je zelf echt uithongeren...... Dat is zonde, onmogelijk vol te houden en deprimerend. Ook is het schrappen van koolhydraten zo niet vol te houden.....

Ik ben juist meer gaan eten. Ik heb alle suikers en zoetstoffen uit mijn dieet geschrapt en probeer zo min mogelijk uit pakjes te eten. Dus zelf met kruiden en groente te werken en niet uit zakjes en pakjes.
Wel moet ik er bij zeggen dat ik 5 a 6 keer per week zware krachttraining doe voor een uurtje .

Ik eet iedere morgen een bak kwark met havermout en ciazaad of lijnzaad. Daar doorheen doen ik wat eiwitpoeder gewoon een beetje (paar gram) voor de smaak. De volgende maaltijd is rond 11 uur dit is een warme maaltijd met vlees, producten van altijd volkoren koolhydraten en voor al VEEEEEEL groente zo dat je er lekker vol van zit. Dan rond 14 uur weer een bak kwark. 17 uur 2 boterhammen dik belegd met groente en kipfilet en ei. 20 uur weer kwark. En rond 23 uur de laatste kwark.
Dit zorgt dat ik werkelijk nooit honger heb en dat ik toch heel de dag eet.

Sinds ik dit ben gaan eten ben ik afgevallen en heb ik zelfs blokjes.
En mocht ik tussen door nog willen snacken eet ik een stuk fruit, of tomaatjes, paprika of komkommer.

Naar mijn idee is het stoppen met suiker en zoetstof de hoofd reden.

En niet te vergeten ik geniet iedere dag ZOOOOOOOOOOO van me eten meer dan ooit te voren.



Wordt je de kwark nooit zat? Als ik ‘s morgens kwark neem wordt ik misselijk en het komt snel mijn neus uit..

Zolala

Berichten: 76
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:38

plutolover schreef:
Wordt je de kwark nooit zat? Als ik ‘s morgens kwark neem wordt ik misselijk en het komt snel mijn neus uit..


Dat doet me er aan denken..
Sinds ik op suiker/koolhydraten let is er nu al heel veel wat ik bewuster en veel vaker/meer eet - met name groenten. Ik haksel zelf rijst van broccoli, bloemkool, knolselderij en (favoriet) koolraap. Gelukkig vind ik vrijwel alle groenten lekker.
Maar met een gezonde bak kwark of yoghurt als ontbijt maak je me ècht niet blij.. ook niet als dessert :r

Wat ik wel heel graag eet, het hele jaar door, is ijs. De suikerbommen uit de winkel ga ik uit de weg, maar met Black Friday heb ik mezelf een set heel fijne ijsvormen van Lékué cadeau gedaan, en daarmee maak ik nu yoghurtijsjes.
In een mengbeker mix/pureer ik met de staafmixer Griekse yoghurt met allerlei soorten vers of bevroren fruit (eventueel met een scheutje Slimpie siroop). Ook heel lekker is plantaardige kokosyoghurt met banaan. Vormpjes vullen en invriezen.
Als ik nu zin heb in iets zoets (vooral later op de avond) neem ik een ijsje in plaats van chocolade of een handvol drop. Grappig hoe het soms wèl werkt :9

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:49

Zollala, wat een goede zo met de ijsjes :D Zo kan je toch toe geven aan een craving maar is het wel gezonder :D

ApplePapple, Geen ervaring met een lifestyle coach, maar zoals ik lees weet je zelf stiekem best wel wat je moet veranderen/doen :) Misschien helpt het om een soort planning te maken per dag, routines enz helpen mij heel erg goed om meer energie te houden en niet overprikkeld te raken (met natuurlijk de uirzonderingen daar als de planning enz in de soep loopt)

Lente
Berichten: 27804
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:11

Wat slim van die ijsjes Zolala! Het klinkt ook wel erg lekker!

Hier gaat het qua eten sowieso erg lekker eigenlijk. De vegan keuze beschermt me tegen uitspattingen als repen chocola :=

Verder ben ik vrijdag met een nieuw medicijn gestart en dat heeft als bijwerking een verminderd hongergevoel en minder behoefte aan zoet. Dat maakt mijn missie makkelijker.

Vandaag 2 uur gewandeld met de honden. Verder geen verplichtingen en dat is ook wel erg fijn. Lig nu even languit op de bank zonder schuldgevoel. Heerlijk!

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 23:00

Ik was afgelopen week even van het padje af (zie filmpje).
Niet fit, antibioticakuur, veel thuis, etc. Dus dan is de verleiding tot minder gezonde keuzes wat sterker.
Morgen weer een nieuwe dag en nieuwe kansen. :)


https://www.youtube.com/watch?v=pQpVoSvbaSs

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:43

Leuk filmpje. Lijkt op NLP.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 01:08

Ik denk dat voor sommige mensen hier het boek Elementaire gewoontes, een goede aanrader is :)

Leest makkelijk maar legt ook de 'wetenschap' achter een gewoonte uit en wat je nodig hebt om een nieuwe gewoonte een grote slagingskans te geven (of het stoppen met een slechte gewoonte).

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:27

Herkennen jullie het overeten in het weekend omdat je dan je even mag laten gaan? Bij mij gaat dit eigenlijk net te ver en ik eet dan veel te veel. Hoe ziet jullie weekend eruit qua eten?

Mijn vorig weekend was weer z'n weekend. Op vrijdag bitterballen, cheesecake, latte macchiato. Op zaterdag heb ik 5 cannoli's gehaald, een zak drop leeg gegeten. Op zondag geluncht met een falafel bol met een yoghurt saus, warme chocolademelk met slagroom en in de middag nog verjaardag waar ik chips en kaas ed heb gehad.

Dus bij elkaar opgeteld behoorlijk wat kcal. Dat moet dus echt anders. Dit weekend heb ik vrijdag avond een etentje (pizzeria) en zaterdag high tea in de stad. Dus al flinke eet momenten. Ik ga mij niet uithongeren, maar qua lekkernijen is dit volgens mij wel meer dan genoeg. Maar ik weet nu al dan zijn we zaterdag in de stad en dan is het "oh, even langs Starbucks?" "Gaan we nog naar de Mac?" Of op zaterdag avond op de bank. Ik moet gewoon na denken dat al die lekkernijen mij op langere termijn mijn niet gelukkig maken. Dus jullie nog tips om voet bij stuk te houden?

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:36

Wat een leuk topic!
Ik heb me ook voorgenomen beter voor mezelf te gaan zorgen.
Na een pittige zwangerschap en de rush van mama zijn van 2 kinderen heb ik me dus een beetje verloren in eten dat vooral vult en niet voedt. Ook gestopt met sporten want met mijn lichamelijke klachten ging het echt niet...

En nu dus alles weer oppakken. Gezonder eten (wat minder suikers en koolhydraten en meer eiwitten), meer bewegen, weer begonnen met paardrijden, ben begonnen met Zinzino supplementen, begonnen met mediteren, ...

De ene dag gaat beter dan de andere, maar ik probeer mild te zijn voor mezelf. Ik doe wat ik kan en ik doe mijn best. En dat is genoeg.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:36

Herfstblad, ik ben daarin blij dat ik niet zo'n enorme sociale circel heb. Die het weekend elke keer buiten de deur eten enz heb ik niet. Wel dat ik wat meer snoep in het weekend of eens een zak chips open trek. Ik trek dat dan weer recht vaak door op maandag of zelfs zondag als avondeten enkel een goede salade te maken. Vult goed en breid alles weer ietjes meer echt vind ik.

Pikkepor, Ben inderdaad maar mild voor jezelf want meer dan je best doen kan je niet en het moet ook groeien weer. Ik dacht dat ik laatst ergens hoorde dat een gewoonte 20 dagen nodig heeft om echt een gewoonte te worden. Dat is best een lange tijd vond ik maar maakt het voor mij wel makkelijker om wat aardiger voor mijzelf te zijn.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:01

Volgend mij duurt dat nog langer :+ maar het begin is gemaakt!

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:16

3 maanden

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:58

Herfstblad: ik kan even niet al jouw eerdere posts helemaal doorlezen (hey brainfog) maar 80/20 is key, samen met balans.

Hoe streng ben jij voor jezelf door de weeks? En waarom mag je in het weekend wel los gaan en door de weeks niet?
Als jij ma-vrij bij wijze van alleen maar sla eet en water drinkt of erg streng bent voor jezelf, natuurlijk hou je dat niet vol.
Pak ook gewoon op een dinsdag een bakje chips of whatever je wilt.

En je kan prima naar de Mac, je hoeft daar geen Big mac met een xxl friet te eten. Een klein frietje kan ook, of alleen wat drinken. Dit is even je ruggengraat zoeken. Maar als jij hier keihard naar jezelf gaat zijn "nee ik mag geen friet!!" Dan ga je waarschijnlijk heel de week aan dat frietje denken en uiteindelijk een grote portie bestellen en ook maar een hamburger want je hebt er zo'n zin in blabla. Bestel dan een klein frietje en ga gezellig mee met je vrienden :)

-
Gewoonte duurt 3 maanden gemiddeld genomen. Zie de boekentip in m'n vorige post :)
Pikkepor, stapje voor stapje! In een keer alles omgooien is ook een recept voor falen helaas. Focus je bv eerst op de suikers of wat je wilt en kijk daarna pas ook nog naar de eiwitten.

koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:54

prugelpiet schreef:
koeke schreef:
Wat een leuk en motiverend topic. Toptips komen voorbij, al meerdere recepten gevonden daardoor. Bedankt!

Ik heb net vandaag mijn laatste evaluatie van een programma/onderzoek van Voeding Leeft en Radboudumc ingevuld. Twee jaar aan mee mogen doen, dus hoop dat dit topic ervoor zorgt dat ik niet in een gat val ;) Programma richtte zich op voeding, beweging, ontspanning en slaap en de relatie tussen die vier. Ik leefde al best gezond, maar heb toch weer e.e.a. bijgeleerd en aangepast.

Qua voeding volgde ik het eerst heel strikt (Mediterraan dieet), maar merkte dat ik het daar toch niet zo lekker op deed. Dierlijke producten gaan niet zo fijn bij mij. Samen met een diëtiste uitgevogeld hoe ik de combi Mediterraan, onbewerkt en (zoveel mogelijk) plantaardig kan maken. Vanwege coeliakie moet ik gluten mijden, dus dat maakt het nog wat ingewikkelder. Maar genoeg gezond lekkers over!

Door dit topic heb ik deze week meer bewogen, minstens 15.000 stappen per dag. Vandaag nog niet gehaald en spekglad hier. Dus straks alleen nog even glibberend voeren en wat minder stappen. Morgen nieuwe kansen. Verder gebruik ik dagelijks de app DownDog voor HIIT en yoga. Vind hem fijn!

Slapen gaat op dit moment door medicatie wat minder, dus da's wel een punt van aandacht voor mij. En bewust ontspannen vind ik ook niet heel makkelijk.


Wat interessant. Wat houd zo’n mediterraans dieet in voor jou?
Moest even diep het archief induiken, dus beetje late reactie :o maar hieronder de richtlijn zoals ik die van Voeding Leeft gehad heb. Online is ook veel over het mediterraan dieet te vinden. Ik heb er inmiddels mijn eigen twist aan gegeven :) maar dit is dus de versie van Voeding Leeft:

Samenvatting uitgangspunten
1. Eet zo onbewerkt en gevarieerd mogelijk
2. Eet vooral groente, groente, groente
3. Besteed aandacht aan wat je eet, niet aan hoeveel je eet
4. Eet drie maaltijden per dag

Waarom?
1. Zo onbewerkt en gevarieerd mogelijke eten bevat de meeste (verschillende) bouwstoffen
2. Met name groente bevat veel nuttige bouwstoffen (groente, groente, groente)
3. Drie keer per dag eten geeft het lichaam tijd voor herstel en vetverbranding
4. Je darmen zijn de basis van je gezondheid
5. Bepaalde voeding kan een ontstekingsremmend effect hebben
6. Je lichaam heeft genoeg vitaminen en mineralen nodig
7. Voldoende drinken houdt je lichaam vitaal
8. Verschillende kleuren groente en fruit bevatten verschillende voedingsstoffen
9. De kwaliteit van je voeding is belangrijker dan de hoeveelheid
10. Door met aandacht te eten blijf je langer verzadigd

En een voorbeeldmenu (als drank bij/tussen de maaltijden water/koffie/thee zonder melk, suiker, zoetstof):

Ontbijt
Kom (250 ml) volle yoghurt of kwark met 1 handje granola (zelfgemaakt) en fruit (handje bessen, aardbeien, frambozen of een kiwi) of
Haver- of banaanpannenkoekjes met 1-2 el creme fraiche/ kwark/ yoghurt en blauwe bessen of
Omelet met diverse groenten en een sneetje stevig brood (volkoren), evt. met een cracker (volkoren)

Lunch
Salade, goed gevuld; sla, rauwkost, ei/vlees/vis, noten, zaden, evt. avocado, olijven, dressing o.b.v. olijfolie of mayonaise, ed., 1 cracker (volkoren) met hartig beleg ((boeren)kaas, hummus, ei, vis, pindakaas) of
Soep, bij voorkeur zelfgemaakt, van groenten (bv tomaat-, pompoen-, broccoli-, courgettesoep) binden met bv roomkaas/creme fraiche 1 cracker (volkoren) met hartig beleg ((boeren)kaas, hummus, ei, vis, pindakaas) of
Omelet/ frittata met diverse (restjes) groenten en een sneetje stevig brood (volkoren), evt. met een cracker (volkoren) of
Restje avondeten of lunch van dag ervoor evt. aanvullen met salade of sneetje stevige brood (volkoren) met hartig beleg ((boeren)kaas, pindakaas, hummus)

Avondmaaltijd
min. 200 gram groente (eventueel met een eetlepel olijfolie); gekookt, gewokt of
in de oven
75-100 gram vlees/ 125 gram gevogelte/ 150 gram vis/ of tempeh, tofu
bereid in extra vierge olijfolie of roomboter
50-75 gram (volkoren) rijst, (volkoren) pasta, aardappels in schil of gebruik
courgette als pasta of bloemkool als rijst of voor een deel ervan
Evt. eet een salade vooraf en vergeet de peulvruchten niet

Zie voor variatie de recepten in de weekmenu’s

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:03

Verschillende zorgverzekeraars bieden bij (aanvullende) zorgverzekering ook leefstijlinterventie of gewichtscursussen online aan. Kan ook evt moeite waard zijn eens bij je zorgverzekeraar na te kijken.

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:34

Herfstblad schreef:
Herkennen jullie het overeten in het weekend omdat je dan je even mag laten gaan? Bij mij gaat dit eigenlijk net te ver en ik eet dan veel te veel. Hoe ziet jullie weekend eruit qua eten?

Mijn vorig weekend was weer z'n weekend. Op vrijdag bitterballen, cheesecake, latte macchiato. Op zaterdag heb ik 5 cannoli's gehaald, een zak drop leeg gegeten. Op zondag geluncht met een falafel bol met een yoghurt saus, warme chocolademelk met slagroom en in de middag nog verjaardag waar ik chips en kaas ed heb gehad.

Dus bij elkaar opgeteld behoorlijk wat kcal. Dat moet dus echt anders. Dit weekend heb ik vrijdag avond een etentje (pizzeria) en zaterdag high tea in de stad. Dus al flinke eet momenten. Ik ga mij niet uithongeren, maar qua lekkernijen is dit volgens mij wel meer dan genoeg. Maar ik weet nu al dan zijn we zaterdag in de stad en dan is het "oh, even langs Starbucks?" "Gaan we nog naar de Mac?" Of op zaterdag avond op de bank. Ik moet gewoon na denken dat al die lekkernijen mij op langere termijn mijn niet gelukkig maken. Dus jullie nog tips om voet bij stuk te houden?


Ik heb ook nog steeds die dagen nodig dat ik gewoon ff los kan gaan en lekker alles kan eten wat ik wil. De Cheatday maar ieder weekend is gewoon te vaak dan ben je de hele week voor niets bezig in het weekend kan je best een keer iets lekkers eten (ongezonders) Maar ik heb mijn cheatdays zeg maar eens in de 2 maanden. Als ik dan dingen heb die ik echt graag weer is wil eten eet ik die dan lekker allemaal op 1 dag of in 1 weekend en daarna ga ik weer op ge gezonde toer verder. Als ik het te vaak doe krijgt ik de drang op iedere keer iets ongezonds te eten en dat vind ik niet fijn, maar te weinig dan ga ja soms zo over bepaalde dingen denken dus ik koop het of onthoud het en dan eens in de 2 a 3 maanden ga ik lekker een dagje of weekendje los!