Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:31

Nijnthju wat leuk dat je het een verrassing houdt, weten je het zelf wel? Ik zou dat dus niet voor me kunnen houden :+

Suus_toes ik hoor goede dingen over dat boek, ga er zelf ook maar eens naar zoeken.

Gisteravond hebben wij allebei echt duidelijk onze zoon mogen voelen, zo ontzettend bijzonder, vriend heeft de rest vd avond met z'n hand op m'n buik gezeten :') wel nog vrij vroeg begrijp ik, op precies 22 weken, maar zo gaaf!

redbutton
Berichten: 990
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:44

Aah wat tof dat je vriend heeft kunnen voelen! Ik kijk ook uit naar dat moment. Ik heb haar 1x vanaf de buitenkant kunnen voelen. Helaas was het 1x en om 3.30u, als ze het nog eens had gedaan had ik mn vriend wakker gemaakt.

Hier voel ik me iets beter, slaap doet wonderen. Heb mn laatste oproep dienst dit weekend en hij valt me zwaar. Normaal is het niet zo druk en fysiek, maar helaas dit weekend wel.

nijnthju
Berichten: 538
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:40

Nee, wij weten het zelf ook niet. Ook helemaal geen idee. Vorige keer hadden we onszelf wijsgemaakt dat het vast een jongen zou worden, het is toch echt een meisje geworden :+

Hier al schopjes kunnen voelen vanaf week 16. Mijn man vanaf week 18. Inmiddels ook duidelijk zichtbaar aan de buitenkant.

Die kilo’s vind ik wel een dingetje. Blijf maar honger houden, beweeg voldoende, eet gezond en gevarieerd maar toch is er al 8 kg bij :roll:

jasz

Berichten: 2232
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:57

Haha heel herkenbaar!
Hier 2 keer amper aangekomen, 9 en 10 kilo. Van de verloskundige moest ik deze keer meer aankomen en dat is wel gelukt :+ nu al 6 kilo. Maar ik ben nu wel echt wat minder aan het snacken en meer gezonde tussendoortjes aan het doen sinds een paar dagen

Hier al schopjes gevoeld sinds 14 weken, placenta zit achter ook nu. Nu met 19 weken heel duidelijk, maar vriend kan het nog niet voelen helaas

Fenn

Berichten: 6154
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:31

Hier ook al schopjes vanaf een week of 14. Inmiddels al even te voelen en te zien aan de buitenkant. Maar loop wat voor, nu bijna 30 weken.

Ik houd niet zo van wegen en weeg me niet zoveel. Meestal meet ik het aan welke kleren ik pas en hoe ik me voel. Cijfers word ik niet zo blij van en kan ik mezelf veel op focussen. Ook afgestemd met de verloskundige. In vergelijking met vorige keer kan ik veel meer bewegen. Ik heb af en toe wel eetbuien, maar dat compenseer ik door minder te lunchen. En verder hoort het erbij denk ik maar.

Fijn dat je je beter voelt Redbutton! En leuk dat anderen het geslacht ook nog niet willen weten.

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:14

Ivm schopjes: ik was nog aan het klagen maandag tegen de verloskundige dat ik helemaal niets voel op mijn 23w en dat het me ook ergens ongerust maakt (placenta ligt vooraan). Om dan sinds dinsdag opeens heel duidelijk schoppen te voelen :+ Mijn man heeft het ook kunnen voelen en je zag zelfs mijn buik bewegen. Dus het ging hier van niets naar een heuse voetbalwedstrijd :D Vrijdag was de verloskundige langs geweest en toen ze wou luisteren met de doppler, zat de baby ook de hele tijd ertegen te schoppen dus we moesten even geduld hebben tot ze klaar was om het hartje zonder schop-onderbrekingen te horen :')

Enkel brengt dat wel een nadeel mee, mensen die denken dat ze even hun hand op mijn buik mogen leggen :+ Ik ben al geen "lichamelijk" persoon, dus ik wil zeker niet iedereen aan me. En het gekke is dat het voornamelijk mensen zijn die verder van me af staan :+

Mijn man is al het hele weekend bezig om de babykamer te schilderen :D Morgen komen mijn ouders me helpen om te behangen en dan kan het inrichten beginnen <3

Lien, fijn van de echo!

Interessant wel die verschillende beval-houdingen! Ik hoop binnenkort van het ziekenhuis meer informatie te krijgen daarover wat daar allemaal kan :) Maar ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen, maar dat is hier in België wel meer de standaard volgens mij

Redbutton, wat balen! Wanneer moet je de glucose test doen?

Nijntje, doe maar rustig aan! Waar heb je vooral last van? Wel fijn van de 20w!

Brit ook een goeie 20w echo! Was er op de Nipt test dan iets afwijkends?

Dimphyl, fijn gevoel hé! Voor mij is het ontzettend kalmerend, die schopjes geven me zoveel rust <3

Over kilo's ga ik niet teveel zeggen, er is al veel te veel bij :+ Het lijkt ook alsof ik een voetbal onder mijn trui heb gestoken, mijn buik is een heel rond balletje :+

Trouwens ivm die glucose test, wordt dat in Nederland niet standaard gedaan?
Hier in Belgie wel, volgende controle bij de gynaecoloog moet ik dan ontbijten en een uur erna een drankje drinken en 2u na mijn ontbijt mijn bloed laten nemen.

Britt_Sisi

Berichten: 8948
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:55

Wat grappig dat je het nu zo duidelijk voelt!

Er was inderdaad een nevenbevinding uit de nipt gekomen. Trisomie 3, weinig over bekend. Maar voor 99,9% zit het alleen in delen van de placenta, anders had er nu iets zichtbaar moeten zijn!

Hij was verder ietsje kleiner dan gemiddeld, met iets langere benen dan gemiddeld!

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:29

Had je ook een 13 weken echo gedaan Britt? Ze zijn bezig met een proef toch om de nevenbevindingen van de NIPT te vervangen voor de 13 weken juist vanwege de vals positieve uitslagen door de placenta ipv de baby zelf.

Hier overigens niet gedaan want het is vrij strikt qua tijd en viel net rond de kerst(vakantie).

Britt_Sisi

Berichten: 8948
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:12

Ja ook de 13 weken echo gedaan, die was ook in orde! Deze was gewoon bij zo'n echo centrum. De 20 weken moest in het ziekenhuis!
We krijgen nu ook extra groeiechos om te zien of de placenta goed zn werkt blijft doen. Die zijn ook in het ziekenhuis (mochten we zelf kiezen, maar vinden we toch een fijner idee ivm de extra kennis die daar is) met 28, 32 en 36 weken.

redbutton
Berichten: 990
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:20

Ik moet de 12e voor de glucose intolerantie test. 2 weken later voor de groeiecho.
Ik ben vorig jaar door een knobbel in mn borst en een afwijkend uitstrijkje zo vaak in het ziekenhuis geweest dat ik me voorgenomen had er nu alleen met de eerste echo's en de bevalling er te komen, maar helaas. Gelukkig is het nu wel voor wat positiefs.

Ik zag vanmiddag op de bank voor het eerst een schop aan de buitenkant, echt een geluksmoment <3

Spannend Britt, fijn dat het voor nu goed gaat.

Farjen, wat irritant dat iedereen aan je buik gaat zitten. Zou ik ook geen behoefte aan hebben.

Sweetgirl1
Berichten: 4561
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:57

K mag aankomende vrijdag een counselingsgesprek over prenatale onderzoeken

Wat kan je een beetje hierin verwachten?

redbutton
Berichten: 990
Geregistreerd: 12-12-08

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:59

Bij mij was het uitleg over de nipt (met of zonder nevenbevindingen), 13 weken en 20 weken echo. Zodat je erover na kan denken wat je wil

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:33

Zo gek die verschillen, in Belgie worden de Nipt en glucose test eigenlijk zowat standaard gedaan. Maar verplicht is het uiteraard niet, maar ik ken eigenlijk niemand die het niet doet

Britt_sisi oh wat een geruststelling dat het enkel in de placenta zit!

Ik krijg elke 4, 5 weken gewoon een echo bij de gynaecoloog zelf. Al ga ik dan wel in haar privé-praktijk en niet in het ziekenhuis. En ik hoor bij veel zwangeren hetzelfde, pretecho's bij verloskundigen gebeurd hier amper volgens mij.

Redbutton, fijn die schop :D

Hier na 4 dagen is de babykamer zo goed als klaar :D Nog een beetje invullen en verzorgingstafel, stoel, ... maar het grootste deel is wel klaar <3
Moeilijk om de kleur op beeld te krijgen, maar het is "gesmolten rosé goud". En de "witte" muren hebben ook een roos tintje maar heel subtiel.
Afbeelding
Afbeelding

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:10

Farjen schreef:
Zo gek die verschillen, in Belgie worden de Nipt en glucose test eigenlijk zowat standaard gedaan. Maar verplicht is het uiteraard niet, maar ik ken eigenlijk niemand die het niet doet
]

In België krijg je dan volgens mij het geslacht ook te horen bij de nipt. In Nederland niet. Dus dat kan voor de Belgen een extra motivatie zijn om dat te doen. In Nederland vertellen ze dat bewust dan weer niet.

De nipt is ook nog niet zo heel lang gratis in Nederland. Ik heb er in 2018 nog 175 euro voor betaald. In België is het sinds 2017 kosteloos, in Nederland sinds 2023 pas (aldus Google). Dus het zal ook minder ingeburgerd zijn nog.

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:18

Ja klopt, ik wist het geslacht ook al met de Nipt test :j Maar dat mag je kiezen natuurlijk of ze dat bepalen of niet :)

jasz

Berichten: 2232
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:37

Hier doen ze dat heel bewust niet zodat mensen niet de zwangerschap gaan afbreken om die reden. Zelfde reden waarom ze het niet met de 13 weken echo zeggen.

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:58

In België kan abortus maar tot 12 weken (om niet medische redenen) dus tegen je de uitslag hebt van de Nipt, is die termijn voorbij.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:06

Farjen wat een prachtige ruime kamer, heel mooi geworden!

Interessant om de verschillen tussen NL en BE te lezen!

jasz

Berichten: 2232
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:20

Farjen schreef:
In België kan abortus maar tot 12 weken (om niet medische redenen) dus tegen je de uitslag hebt van de Nipt, is die termijn voorbij.


Ja precies, in Nederland mag dat veel langer.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:26

jasz schreef:
Hier doen ze dat heel bewust niet zodat mensen niet de zwangerschap gaan afbreken om die reden. Zelfde reden waarom ze het niet met de 13 weken echo zeggen.

Dat dacht ik ook, maar die reden is secundair. Belangrijkste reden is dat de motivatie voor de NIPT (in Nederland) medisch moet zijn. Je moet het dus willen doen, vanuit de motivatie van de gezondheid van je kind. Niet omdat je het geslacht wil weten. Daarom zeggen ze het bij de 13w echo ook niet. Los van dat het bij de NIPT wel 100% betrouwbaar is en bij de 13w niet altijd goed zichtbaar.

Abortus kan hier tot 24 weken. Maar in België toch ook veel langer als het om medische redenen is? Ik las juist van een vrouw die pas laat in haar zwangerschap hoorde dat het kindje niet levensvatbaar was en toen naar België was uitgeweken.

Kabayo

Berichten: 14063
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:50

Beert volgens mij moest ik voor bloedonderzoek (dus nipt) wel betalen bij de zorgverzekering, eigen risico

Farjen Wat een ruimte in je kamer! Heerlijk! Mooi hoor :j Ik heb wel pretechos bij de verloskundige. Wel uit eigen beurs en niet vergoed. 35 euro per echo.
Wat fijn die schopjes. Net alsof ie je gehoord heeft :D Ik heb de placenta ook vooraan. M'n man heeft heel lang niks kunnen voelen. Ik voelde het al wel met 16 weken al.
Wat irritant zeg dat mensen aan je buik zitten. Moet je gewoon even terug voelen. Wedden dat ze stom gaan kijken? Vind het zo asociaal. Ik zou echt boos worden :+ Zelfs m'n ouders zitten niet aan m'n buik. Alleen mijn man

Wel beter wbt abortus in België. Vind dat in Nederland zo laat met 24 weken. Tis dan al een heel kindje

Sweetgirl is dat een gewoon gesprek bij de verloskundige? Das vaak niet zo spannend

Redbutton zo fijn die schop <3 Wat is een glucose intolerantie test? Is dat voor zwangerschapsdiabetes of zoiets? Nog niet eerder van gehoord. Wat fijn dat je je beter voeld. Geniet en neem vooral rust

BrittSisi wat fijn dat de 13 en 20 weken echo goed was. Wel spannend zeg dat ze iets gevonden hebben. Hopelijk inderdaad alleen in de placenta :)

Fenn al 30 weken. Lijkt mij zo fijn. Laatste 10 weekjes

Nijntjuh zo vervelend die honger die maar blijft :+ Vind vooral dat eten in etappes vervelend vinden. Kleine hapjes steeds. Jammer dat het werken niet meer lukt. Je gaat er geen spijt van krijgen om voor nu te stoppen. Heeft mij veel goed gedaan :j Fijn dat de suikerbieten goed zijn

Dimphyl geweldig die schopjes <3

Suus_toes herkenbaar wbt lezen :+ Heb ook allemaal boekjes over zwanger, bevallen en ouder zijn. Maar moet het nogsteeds doorlezen :=
Welke cursus volg je?

Tijger het voeld eerst een beetje als spierspanningen :D

Hier gaat alles goed. Het werk thuis wel wat neer moeten leggen wbt uitmesten. De hondenopvang lukt nog wel prima en loopt ook goed. Ben ik wel erg blij mee. Hoop straks niet meer te hoeven solliciteren en lekker thuis kan werken.
De kleine dame trapt al behoorlijk. Vooral als mijn man zijn favoriete muziek op zet, hardcore :+ Zucht. Hahaha! Ik denk dat ze straks samen met heit op een feestje staat :P Hij heeft haar ook voor het eerst gevoeld <3 Zo mooi!

Wat ik altijd leuk vind om te kijken is op maandag avond op TLC. "Bevallen met Bobbi". Erg leuk om inzicht te hebben in bevallingen. Ook om te zien wat je kan verwachten. Het is ook een positief programma en geen doemdenkerij

Sweetgirl1
Berichten: 4561
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:04

Jaa gewoon bij verloskundige klopt

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:37

Ohnee kabayo, dat ga ik mijn vriend maar niet vertellen; hier ook een echte gabber, zijn "inloop" Aussie kast is nu de babykamer }:)

Bevallen met bobbi idd heerlijk programma

jasz

Berichten: 2232
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:00

beert schreef:
jasz schreef:
Hier doen ze dat heel bewust niet zodat mensen niet de zwangerschap gaan afbreken om die reden. Zelfde reden waarom ze het niet met de 13 weken echo zeggen.

Dat dacht ik ook, maar die reden is secundair. Belangrijkste reden is dat de motivatie voor de NIPT (in Nederland) medisch moet zijn. Je moet het dus willen doen, vanuit de motivatie van de gezondheid van je kind. Niet omdat je het geslacht wil weten. Daarom zeggen ze het bij de 13w echo ook niet. Los van dat het bij de NIPT wel 100% betrouwbaar is en bij de 13w niet altijd goed zichtbaar.

Abortus kan hier tot 24 weken. Maar in België toch ook veel langer als het om medische redenen is? Ik las juist van een vrouw die pas laat in haar zwangerschap hoorde dat het kindje niet levensvatbaar was en toen naar België was uitgeweken.


Klinkt ook logisch, maar wat ik zei is wat de verloskundige me zelf vertelde. Zal misschien dan allebei wel meespelen. Als je het geslacht echt vroeg wil weten kan het ook altijd wel met vroege echo of zelfs bloedtesten die je zelf kan bestellen

Leuk al die schepjes voelen, wat grappig om te merken dat sommigen echt een voorkeur voor muziek voelen!

Ik heb morgen de 20 weken echo, ben blij als die goed is. Vindt het toch weer spannend elke keer. En dit is ook wel een heel belangrijke echo

Farjen

Berichten: 8009
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 06:50

Bedankt Kabayo en Dimphyl! :D Nu nog verder inkleden maar ik ben wel al tevreden tot nu toe :)

Beert, ik denk dat abortus om medische redenen geen "eindtermijn" heeft in België. Wel kan het enkel als de zwangerschap de gezondheid van de moeder bedreigt en als het zeker is dat het kind zal lijden aan een zware ziekte die niet te genezen is.

Kabayo, haha ja ik zal de volgende keer ook even gaan terug voelen :')
Uitmesten lijkt me inderdaad zwaar, ook zeker voor je buikspieren! Mijn stalbaas had dit weekend gevraagd of ik de paarden kon op de weide zetten omdat ze al vroeg op wedstrijd moesten, het waren er maar een stuk of 8 en ik dacht: ja geen probleem. Maar die beesten hun tempo + modderige paadjes waren niet ideaal, ik was helemaal moe erna :') Hihi jullie meisje is nu al fan van hardcore :D

Jasz, succes vandaag met de echo!