Wanneer alleen ook altijd echt alleen is. EMDR

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7932
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Wanneer alleen ook altijd echt alleen is. EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 16:37

Momenteel zit ik weer in een EMDR proces. De vermoeidheid( ik heb al 20 jaar CVS) is naar mijn idee toch PTSS gerelateerd. Ik voel me door trauma nog steeds zo onveilig dat ik constant 'aan' sta. Het sympatisch systeem blijft aan staan, waardoor het parasymatisch systeem niet in werking kan treden. Ik herstel niet, ik ben altijd aan het overleven. Moe op moe. https://vabs.nl/biofeedback/het-autonome-zenuwstelsel Hier wordt dat uitgebreid uitgelegd. Interessant wellicht voor mensen die ook chronisch moe zijn. :)

Enfin, dat gezegd hebbende wilde ik even van me af typen over wat ik meemaak tijdens EMDR. Het is namelijk soms heel bizar. Net zoals vandaag.

Vandaag had ik het over mijn traumatische herinnering dat ik als kind op school in een leeg klaslokaal ben geplaatst door de leraren. Dit deden ze omdat ik zo werd gepest dat de situatie in de klas onhoudbaar werd. Daardoor haalde ze mij uit de situatie weg. Dat heeft zoals je je kunt voorstellen, ontzettend veel schade aangericht. Ik had nooit het gevoel dat ik ergens bij hoorde. Ik stond altijd met 1 been buiten de groep. Hier heb ik al eerder therapie voor gehad, maar ik merkte dat deze herinnering van de week ineens op popte en behoorlijk heftig aanvoelde. Dus koos ik ervoor om deze herinnering aan te pakken.

Voor diegene die nog nooit EMDR hebben gehad, lees dit even: https://slachtofferwijzer.nl/artikelen/ ... verwerking

Dus ik ging het eerste beeld aan, ik als klein meisje alleen in dat klaslokaal. Daarna mag je het gewoon laten gebeuren. Kijken wat er in je op komt. En de herinnering was erg heftig. Ik voelde me zo alleen. Toen, dacht ik. Na een tijdje (je stopt elke keer even en kijkt wat je voelt of wat je denkt/ziet, en dan ga je weer verder) vroeg mijn therapeut mijn kleine ik mee te nemen naar het hier en nu om te laten zien dat ik niet meer alleen was. Ik stap dan als volwassen ik de herinnering in (Imaginaire Rescripting ). En toen schrok ik me dood. Ik kon aan mijn kleine ik niet laten zien dat het nu beter was... Ik voel me in het hier en nu ook alleen. Altijd, ook al zit ik in een ruimte vol mensen, ook al heb ik de grootste lol met vrienden, ook al voel ik me supergeliefd door mijn man. Toch heb ik het gevoel dat ik er helemaal alleen voor sta. Dus ik kon helaas niet mijn kleine ik laten zien hoe het nu was. Ik moet nu eerst mijn grote ik laten zien dat ik in het hier en nu niet alleen ben. Dat ik hier mag zijn en dat mensen voor mij zorgen.

En dat besef heeft een verschuiving in mijn lijf teweeg gebracht. Ik heb altijd overmatig last van spanning, altijd. En nu ineens ebt die spanning wat weg. Mijn lijf lijkt wat tot rust te komen, En wat voelt dat fijn zeg. Ik moet hier nog wel verder mee aan het werk. Want de trauma zit dus vast in mijn lijf, het gevoel van toen is ook in het hier en nu. Ik durf soms niet echt te hopen, maar wellicht valt er nog wat te halen met mijn vermoeidheid. Want als mijn lijf nu constant het idee heeft dat ik alleen ben, kan dat als 'oergevoel' geven dat ik onveilig ben. Dat ik door gevaar dood kan gaan, want er is niemand die me beschermd. Dat kan ervoor zorgen dat mijn sympatisch systeem dus altijd aan staat, om extra scherp te zijn op gevaar.

Maar goed, ik heb al zoveel geprobeerd, dus ik hoop niet te veel.

Het is fijn om van me af te schrijven, vragen mogen altijd gesteld worden, ik weet niet of het helemaal duidelijk is zo. Als er interesse is, wil ik het EMDR proces van vandaag wel eens helemaal uitwerken. Hoe dat in zijn werking gaat. Het helpt mij alleen maar in mijn verwerking, dus ik vind dat niet erg om te doen :)

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Wanneer alleen ook altijd echt alleen is. EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:41

Ik heb zelf ook EMDR gehad en ik vond het heel erg fijn. Wat ontzettend fijn dat het wat lijkt te doen voor je! En wat verdrietig dat je je altijd zo alleen hebt gevoeld, dat zijn toch allemaal ervaringen die je vormen. Hopelijk ga je het allemaal kunnen toelaten en wordt het beter!

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:17

Wat fijn Earth dat je die eenzaamheid ervaring zo kunt plaatsen en de therapie wat lijkt te doen met je.

Ik geloof dat alle mensen in hun diepste zijn alleen zijn. Dat dit het lot van mens zijn is. Ik denk dat heel veel mensen daar niet aan willen dat dit zo is, en dat gevoel proberen te overschreeuwen.
Ik heb ook trauma 's en inherent daaraan is wellicht het voelen van die eenzaamheid wat sterker bij ons dan als bij iemand zonder pittige trauma's.

Toen ik begon te accepteren dat die eenzaamheid er is en universeel is, gaf mij dit kracht en steeds meer rust. Ook acceptatie van het niet bij de groep voelen horen. Ik vind dat zeker niet altijd gemakkelijk, maar ik weet dat ik sterk ben en net als riet meebeweeg met de wind in mijn leven, soms platgeslagen ben en zo verdrietig, maar altijd weer overeind kom. Dat is een fijn gevoel en vanuit dat gevoel probeer ik zoveel mogelijk te genieten van mensen om mij heen. Ook al zijn ze totaal anders (mijn lieve man), ook al word ik niet altijd begrepen etc.
Sindsdien voel ik me ook niet meer uitgeput.

Misschien herken je mijn verhaal en/of heb je er iets aan.

soesita

Berichten: 5174
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:42

Heel herkenbaar en zoals Pien zo mooi beschrijft waarschijnlijk wel een universeel gevoel. Niet altijd even gemakkelijk om mee om te gaan, want we zijn altijd op zoek naar erkenning, waardering en liefde van anderen. Maar hoe zeer die anderen je ook liefhebben, uiteindelijk ben je altijd ergens ook een stuk alleen.

Uiteindelijk kan je alleen maar jezelf omarmen en steunen. Lief zijn voor jezelf en je eigen ik leren waarderen en begrijpen. Iedereen heeft mooie kantjes en iedereen mag er zijn. :knuffel:

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wanneer alleen ook altijd echt alleen is. EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:58

Hoi meis,
hier een emdr fan. Je kunt tijdens een sessie meemaken dat je brein de raarste capriolen uithaalt.
'Hoe krijgen we het voor elkaar...'

Wat mij trof, was dat je eerst schreef 'dat je je doodschrok'.
:(:) 'In het hier en nu ben ik ook alleen...'
Maar tegelijkertijd heeft de sessie je toch goed gedaan, is je lichaam iets ontspannener.
'Dat zijn zo van die dingen...'!
Fijn, dat het een stapje in de goede richting is!

Ik sluit me aan bij Piens' mooie woorden. Ik ken de uitspraak 'wie zichzelf is, is onvoorwaardelijk alleen'. Maar, mijn yogajuf vulde dit altijd aan met: 'Een yogi is met alles en iedereen verbonden.'

En dat is wellicht ook wat je schreef "Ik moet nu eerst mijn grote ik laten zien dat ik in het hier en nu niet alleen ben. Dat ik hier mag zijn en dat mensen voor mij zorgen."
... wellicht om in de volgende sessie op door te gaan!

Zertab

Berichten: 12274
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:14

Geen ervaring met EMDR, maar ken het wel en weet dat het best een pittig traject kan zijn. Dapper dat je dit aan gaat! Heel veel succes en sterkte gewenst! :knuffel:

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:21

Hier wel ervaring met EMDR maar bij mij hielp het niet.
Maar dat komt door mijzelf, heb zoveel geblokt dat ik de gebeurtenissen niet genoeg voor me zie als ik dat op dat moment wil. Dus in een sessie

Maar zo te horen kun jij heel goed bij je nare momenten. En dan heb ik heel goede dingen erover gehoord :j
Zwaar maar goed.
Ik hoop echt dat het gaat werken voor je :knuffel:

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:08

Citaat:
Ik sluit me aan bij Piens' mooie woorden. Ik ken de uitspraak 'wie zichzelf is, is onvoorwaardelijk alleen'. Maar, mijn yogajuf vulde dit altijd aan met: 'Een yogi is met alles en iedereen verbonden.'


Ooooh dank je wel voor je aanvulling, want ik begrijp nooit hoe ik dat zo vaak tegelijkertijd kan voelen. Dat Universe alleen voelen, maar ook die verbondenheid met alles en iedereen. Dat is een heel diep gevoel van liefde.

Zo moeilijk om uit te leggen. Een klein voorbeeld. Ik heb een vriendin, leuk, dominant, verbindend en ook "la fille d'or" en "dat gouden meisje" staat voor, altijd is alles in haar leven goed gegaan, geen ernstige ziektes, dood van kinderen, vanaf 16 jaar zelfde man, hoog opgeleid, geld, succesvol en iedereen kent haar. Een heerlijk mens.
Tegenovergesteld aan iemand die meewandelt met ons en die liet iets liet ontvallen over haar huwelijk (zijn we beiden van op de hoogte). Waarop mijn vriendin zegt tegen die vrouw:" je kunt altijd Nieuwe keuzes maken en je man verlaten".
Ik voel me dan geschokt en zo alleen en kijk naar die vrouw:" 70 plus, ziektes, laag opgeleid, nooit betaald werk gehad wel altijd hard gewerkt" en ik voel e pijn van die vrouw over die opmerking.

Dan kijk ik naar mijn vriendin geschokt, boos ook, en dan zie ik haar "het gouden meisje" en dan voel ik dat diepe gevoel van alleen zijn daar de trauma"s niet gezien worden door mijn vriendin en ze zo lomp is imo, maar ook die andere kant dat ze zo vreselijk geboft heeft in haar leven waardoor ze wat empathie mist en dan voel ik een diepe verbondenheid en liefde en ook begrip voor beiden vrouwen.

Sorry TS. Voor dit uitstapje. Ik hoop dat jullie begrijpen hoe dat werkt.

Pippa13

Berichten: 357
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:13

Wat ontzettend knap dat je zo open bent!
Ik zit sinds november overspannen thuis met paniekaanvallen, angst en pleinvrees. Na een aantal weken weet ik nu dat het komt omdat ik al mijn trauma's en verdriet een 10 tal jaren heb onderdrukt. Ik had iedereen weggeduwd en wilde alles zelf oplossen. Tot ik helemaal alleen was, met mijn angst. Het stukje hulp vragen en accepteren is al een hele grote stap. Wel heb ik nog moeite om te beseffen dat ik niet alleen ben en het ook niet alleen hoef te doen. Ik heb inmiddels hulp van een haptonoom, de POH en via een audio therapeut om van de angst/pleinvrees af te komen. Echter merk ik gewoon dat er nog zo veel onderliggend trauma is. Onder andere pesten, maar ook het overlijden van mijn moeder toen ik tiener was. Volgende week ga ik met de POH bespreken wat de opties zijn voor EMDR therapie. Ik vind het heel erg interessant en ook leerzaam om jouw ervaringen te lezen. Zo vind ik het al wat minder spannend.

Kimmie235
Berichten: 316
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:25

Hoi, ik heb een vraag vanuit mijn professie waar je me wellicht mee kunt helpen. Als je er geen antwoord op wil/kan geven is dat natuurlijk prima. Ik kan je verhaal helemaal volgen en heb de overtuiging dat traumatische ervaringen in de jeugd invloed hebben op het handelen als volwassene. Ik vraag me af of dat alleen zijn specifiek en alleen aan deze situatie vast hangt? Is het deze specifieke ervaring die gemaakt heeft dat je die onveiligheid ervaart? Of is het een opstapeling van alleen voelen en heeft deze situatie dit mede veroorzaakt, en is dit de situatie die voor jou het meeste impact had? Stel dat deze specifieke situatie zich niet voorgedaan had, had je je dan wellicht veiliger gevoeld? Met andere woorden, hoe groot is de impact? Ik merk dat ik het niet goed in woorden kan vatten maar ik hoop dat je hem snapt

Earth

Berichten: 7932
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 19:36

Kimmie235 schreef:
Hoi, ik heb een vraag vanuit mijn professie waar je me wellicht mee kunt helpen. Als je er geen antwoord op wil/kan geven is dat natuurlijk prima. Ik kan je verhaal helemaal volgen en heb de overtuiging dat traumatische ervaringen in de jeugd invloed hebben op het handelen als volwassene. Ik vraag me af of dat alleen zijn specifiek en alleen aan deze situatie vast hangt? Is het deze specifieke ervaring die gemaakt heeft dat je die onveiligheid ervaart? Of is het een opstapeling van alleen voelen en heeft deze situatie dit mede veroorzaakt, en is dit de situatie die voor jou het meeste impact had? Stel dat deze specifieke situatie zich niet voorgedaan had, had je je dan wellicht veiliger gevoeld? Met andere woorden, hoe groot is de impact? Ik merk dat ik het niet goed in woorden kan vatten maar ik hoop dat je hem snapt


Nee hoor, daar is veel meer aan vooraf gegaan. Onveilige thuissituatie door narcistische vader en emotioneel onbeschikbare moeder.

RanjaRietje

Berichten: 569
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Wanneer alleen ook altijd echt alleen is. EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:47

Pittig traject. Ik kan mee praten over EMDR, het is echt heftig maar mij heeft het na ruim 8 sessies goed gedaan, een terug val hoor erbij maar de gevoelens zijn te doen, word milder.

Ik wil je veel sterkte wensen! En je kan trots zijn op jezelf dat je deze behandeling doet, is echt pittig, knap dat je er hier over durft te spreken :knuffel:

Kimmie235
Berichten: 316
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:53

Bedankt voor je reactie. Wat klinkt dat naar, ik denk dat het pesten sowieso al een onveilige basis geeft, maar in combinatie met dit lijkt het me erg heftig. Wat maakt dat je je beschreven situatie hebt gekozen om te behandelen? (ik hoop niet dat je dat ziet als oordeel, dat is het niet). Overigens blij om te horen dat het al veel heeft opgeleverd, goed dat je het aangegaan bent en je kan het erg fijn beschrijven vanuit de andere kant.

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:37

Wat fijn dat je wat beter voelde door de EMDR en dat je je hart hebt kunnen luchten hier. Ik herken het alleen zijn en voelen ook. Wat bij mij enorm heeft geholpen is dat ik op een gegeven moment een soort berusting heb kunnen vinden hierin. Ja, ik ben alleen en ik voel me alleen maar is dat erg? Alleen is niet altijd gelijk aan eenzaam. Ik heb een soort innerlijke rust gevonden in wie ik ben met alles wat ik heb meegemaakt. En ik ben prima zo. Het is goed zo.
En dit wil niet zeggen dat ik op een emotionele dag nooit eens een terugval heb of dat ik nooit verdrietig ben, maar ik heb hier mijn weg in gevonden. Ik hoop dat jij ook jouw weg vindt in alles wat je hebt meegemaakt. Alles maakt jou tot wat je bent. Knuf.

Earth

Berichten: 7932
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 20:38

Kimmie235 schreef:
Bedankt voor je reactie. Wat klinkt dat naar, ik denk dat het pesten sowieso al een onveilige basis geeft, maar in combinatie met dit lijkt het me erg heftig. Wat maakt dat je je beschreven situatie hebt gekozen om te behandelen? (ik hoop niet dat je dat ziet als oordeel, dat is het niet). Overigens blij om te horen dat het al veel heeft opgeleverd, goed dat je het aangegaan bent en je kan het erg fijn beschrijven vanuit de andere kant.


Oh ik vind het geen probleem om erover te vertellen hoor. Ik ben vandaag hierover begonnen omdat ik vorige keer het over weglopen op school had. Toen voelde ik me ook heel onveilig en alleen en ik merkte vandaag eigenlijk dat dit omhoog kwam. Ik heb hier jarenlang over gesproken tegen mensen, zonder een traan te laten maar ik wist dat ik er eens aan moest geloven, en die dag kwam vandaag.

LenteJarig
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Wanneer alleen ook altijd echt alleen is. EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:48

Mooi dat je dit met ons deelt en dat de EMDR wat met je lijkt te doen. Dat is niet helemaal vanzelfsprekend dus vanuit een professioneel oogpunt hoor ik graag wie jouw therapeut is als je dat met me zou willen delen ;)

Kimmie235
Berichten: 316
Geregistreerd: 18-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:53

Moeilijk hoor. Hebben de schoolsituatoes dan ook meer impact gehad dan de thuis situatie waar je het ook moeilijk mee had? Omdat je zegt dat die eerder bovenkwamen? Kun je door alle bovenstaande sowieso moeilijk alleen zijn? Of komt het juist tot uiting in groepen/samen zijn, dat je je dan juist alleen voelt?

Heel fijn om te lezen dat het nu al verschil maakt, ik gun je een leven vrij van deze spanningen.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:56

DuoPenotti schreef:
Hier wel ervaring met EMDR maar bij mij hielp het niet.

Bij mij ook niet, kreeg juist zeer ernstige paniekaanvallen waardoor ik tijden niet meer kon functioneren.

LenteJarig
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:00

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:
Hier wel ervaring met EMDR maar bij mij hielp het niet.

Bij mij ook niet, kreeg juist zeer ernstige paniekaanvallen waardoor ik tijden niet meer kon functioneren.

Dat je even een beetje kwetsbaar bent is normaal maar dit niet... had je wel een veilige en rustige plek om terug te komen? En een vertrouwensband met je therapeut?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110737
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:10

Ik heb ruim anderhalf jaar EMDR gehad, maar we lieten steeds een week tussen de sessies omdat het anders te heftig was en ik onvoldoende hersteld was van de voorgaande sessie.
Mij heeft het wel veel goeds gedaan :j Dat was overigens wel de variant met de koptelefoon. Naderhand heb ik nog eens de variant met de vingerbewegingen gehad en die vond ik minder fijn en werkte ook niet goed. De variant met de koptelefoon schijnen ze nu niet veel meer te doen.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:13

Lente schreef:
Dat je even een beetje kwetsbaar bent is normaal maar dit niet... had je wel een veilige en rustige plek om terug te komen? En een vertrouwensband met je therapeut?

Yep, en ik ben niet de enige die er niet beter door geworden is.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:53

Brainless schreef:
Lente schreef:
Dat je even een beetje kwetsbaar bent is normaal maar dit niet... had je wel een veilige en rustige plek om terug te komen? En een vertrouwensband met je therapeut?

Yep, en ik ben niet de enige die er niet beter door geworden is.

Klopt.
Ik ben als gezegd fan - maar de methode is ingewikkelder dan zij lijkt. En kan heftig zijn.
En wat eerder al genoemd werd: de vertrouwensband met je therapeut is belangrijk.
Je eigen vermogen om jezelf te kalmeren en bemoedigen.
En graag ook een omgeving die rust en/of stabiliteit kan geven.

Earth

Berichten: 7932
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 21:56

Pippa13 schreef:
Wat ontzettend knap dat je zo open bent!
Ik zit sinds november overspannen thuis met paniekaanvallen, angst en pleinvrees. Na een aantal weken weet ik nu dat het komt omdat ik al mijn trauma's en verdriet een 10 tal jaren heb onderdrukt. Ik had iedereen weggeduwd en wilde alles zelf oplossen. Tot ik helemaal alleen was, met mijn angst. Het stukje hulp vragen en accepteren is al een hele grote stap. Wel heb ik nog moeite om te beseffen dat ik niet alleen ben en het ook niet alleen hoef te doen. Ik heb inmiddels hulp van een haptonoom, de POH en via een audio therapeut om van de angst/pleinvrees af te komen. Echter merk ik gewoon dat er nog zo veel onderliggend trauma is. Onder andere pesten, maar ook het overlijden van mijn moeder toen ik tiener was. Volgende week ga ik met de POH bespreken wat de opties zijn voor EMDR therapie. Ik vind het heel erg interessant en ook leerzaam om jouw ervaringen te lezen. Zo vind ik het al wat minder spannend.


Fijn dat ik je op deze manier wat gerust kan stellen. Ik ben zelf redelijk ervaren dus ik vind het niet zo spannend meer, maar ik snap dat het spannend kan zijn. Als je vragen hebt, dan mag je ze altijd stellen. Ik geef altijd als tip dat jij altijd regie hebt over je eigen proces.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:06

Kimmie235 schreef:
Hoi, ik heb een vraag vanuit mijn professie waar je me wellicht mee kunt helpen. Als je er geen antwoord op wil/kan geven is dat natuurlijk prima. Ik kan je verhaal helemaal volgen en heb de overtuiging dat traumatische ervaringen in de jeugd invloed hebben op het handelen als volwassene. Ik vraag me af of dat alleen zijn specifiek en alleen aan deze situatie vast hangt? Is het deze specifieke ervaring die gemaakt heeft dat je die onveiligheid ervaart? Of is het een opstapeling van alleen voelen en heeft deze situatie dit mede veroorzaakt, en is dit de situatie die voor jou het meeste impact had? Stel dat deze specifieke situatie zich niet voorgedaan had, had je je dan wellicht veiliger gevoeld? Met andere woorden, hoe groot is de impact? Ik merk dat ik het niet goed in woorden kan vatten maar ik hoop dat je hem snapt


Bij mij werd het zo uitgelegd: je kan 4 basisemoties ervaren: je waardeloos voelen, machteloos, eenzaam of in gevaar. Ik had bijvoorbeeld bij “waardeloos” meerdere ervaringen, maar door die ene te behandelen had dat ook effect op andere situaties met dezelfde emotie. Soort domino effect.
Bij mij heeft het goed gewerkt, had met koptelefoon. Tijdens de sessie veranderde het (actuele) beeld dat ik had van een situatie in iets minder heftigs.

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wanneer alleen ook altijd echt alleen is. EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 01:17

Kijk eens naar autisme bij vrouwen en late-diagnose