[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6266
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:36

Tiggs: het lastige is dat vaak de negatieve verhalen blijven hangen of überhaupt worden gedeeld.
Een verhaaltje op SM met "spiraal gezet, tiptop niks aan de hand" heeft wat minder bereik dan eens drama verhaal natuurlijk.
Ik zeg nogsteeds; probeer het. Als het voor jou werkt, is het wel een fantastisch ding en hoef je er de komende jaren niet over na te denken.

Ja ik ben toch niet zo actief :+ en als je dan even een leuke avond hebt is sowieso met condoom. Maar met regelmaat actief zijn en dan zelf geen bescherming hebben vind ik echt helemaal niks. Zou dan continu panisch zijn en juigen als ik ongesteld wordt :')
Ik baal gewoon heel erg dat mijn lijf er zo onhandig op reageert en hetgeen waar het goed op gaat, gewoon echt met risico's is (omdat ik geen baby wil grrrr)

Slmt9

Berichten: 4824
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:50

Ja, ik deel die ervaring en ergernis. Ik merk dat ik ook maar blijf zoeken of er toch echt geen ander alternatief is zonder hormonen (naast condoom dan).

Gaabje
Berichten: 940
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:45

Tegenover mijn verhaal heb ik ook weer twee vriendinnen die de koperspiraal fantastisch vinden. Anticonceptie is zooo persoonlijk. Ik was ook even bang niets passends te vinden, heb wel een relatie maar aan kinderen zijn wij nog niet toe.
Als je hevige menstruaties hebt van jezelf wordt koperspiraal trouwens niet aangeraden. Daar wordt het vaak nog heviger van.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:51

Nyaleti schreef:
Tiggs: het lastige is dat vaak de negatieve verhalen blijven hangen of überhaupt worden gedeeld.
Een verhaaltje op SM met "spiraal gezet, tiptop niks aan de hand" heeft wat minder bereik dan eens drama verhaal natuurlijk.
Ik zeg nogsteeds; probeer het. Als het voor jou werkt, is het wel een fantastisch ding en hoef je er de komende jaren niet over na te denken.


Ik ben het met je eens, over negatieve berichten. Alleen zijn dit nou net reacties uit mijn vrienden (vriendinnen) kring. En ik ken ook zeker mensen die er positief over zijn, maar ik vind dat ik dus relatief veel mensen ken die dat niet zijn. Ik heb bovendien last gehad van depressies, dus op dat punt vind ik het ook spannend.

Nou ja, misschien binnenkort maar eens een gesprekje met de huisarts.

Emj_23
Berichten: 1199
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:02

Tiggs, ik zat echt niet te wachten op een spiraaltje, ook vanwege de horror verhalen online en van vriendinnen. Ik moest na trombose echter stoppen met de pil. Heb het een tijd zonder geprobeerd maar ik werd juist gek van mijn eigen hormonen die door de maand heen alle kanten op gaan. Het plaatsen van de mirena spiraal was niet leuk. Maar wel zo gebeurd. In mijn geval bij de gynaecoloog vanwege het gebruik van bloedverdunners (dat was ook maar goed, want het was een bloedbad) maar naast wat spotting de eerste maanden ben ik al jaren een tevreden gebruiker. Ik menstrueer niet en mijn hormonen zijn door de maand heel gelijkmatig, geen pieken en dalen.

Nyaleti

Berichten: 6266
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:50

Tiggs schreef:
Nyaleti schreef:
Tiggs: het lastige is dat vaak de negatieve verhalen blijven hangen of überhaupt worden gedeeld.
Een verhaaltje op SM met "spiraal gezet, tiptop niks aan de hand" heeft wat minder bereik dan eens drama verhaal natuurlijk.
Ik zeg nogsteeds; probeer het. Als het voor jou werkt, is het wel een fantastisch ding en hoef je er de komende jaren niet over na te denken.


Ik ben het met je eens, over negatieve berichten. Alleen zijn dit nou net reacties uit mijn vrienden (vriendinnen) kring. En ik ken ook zeker mensen die er positief over zijn, maar ik vind dat ik dus relatief veel mensen ken die dat niet zijn. Ik heb bovendien last gehad van depressies, dus op dat punt vind ik het ook spannend.

Nou ja, misschien binnenkort maar eens een gesprekje met de huisarts.



Hmm ja dat is wel een goed iets om in je achterhoofd te houden. Maar dan zou juist een hormoonvrije koper spiraal een oplossing kunnen zijn?



Iets als de Daisy (of hoe het ook heet) vind ik heel interessant. Dat je je temperatuur bij houdt. Maar ik durf dat gewoon niet te vertrouwen. Misschien zou ik daar anders in staan als ik wel kinderen zou willen maar eigenlijk pas over een jaar. Dat een "oepsie" kan zegmaar.

Weet iemand trouwens een fijne site oid waar je veel info kan vinden? Ik ga morgen toevallig naar de huisarts voor iets anders dus misschien hebben we het er over maar dat is een blanke middle aged man en ja .. :Y)

Slmt9

Berichten: 4824
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:58

Ik vind dat op basis van temperatuur niet betrouwbaar en ook niet te doen. Je moet dan 1 minuut lang meten als je ‘s ochtends wakker wordt en minimaal 3 uur aan een stuk geslapen hebt. Maar echt ook gelijk. Dus als je om 5u wakker wordt om te plassen en daarna niet meer 3u verder slaapt, moet dat dan meteen. Ik ben daar veel te moe voor en wordt te wakker als ik daarop moet wachten. En eigenlijk weet je pas nadat je geovuleerd hebt, dat je geovuleerd hebt.

Ik ben morgen voor verder onderzoek bij de gynaecoloog, wellicht komen er dan nog goeie inzichten.

Slmt9

Berichten: 4824
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:59

Emj_23 schreef:
Tiggs, ik zat echt niet te wachten op een spiraaltje, ook vanwege de horror verhalen online en van vriendinnen. Ik moest na trombose echter stoppen met de pil. Heb het een tijd zonder geprobeerd maar ik werd juist gek van mijn eigen hormonen die door de maand heen alle kanten op gaan. Het plaatsen van de mirena spiraal was niet leuk. Maar wel zo gebeurd. In mijn geval bij de gynaecoloog vanwege het gebruik van bloedverdunners (dat was ook maar goed, want het was een bloedbad) maar naast wat spotting de eerste maanden ben ik al jaren een tevreden gebruiker. Ik menstrueer niet en mijn hormonen zijn door de maand heel gelijkmatig, geen pieken en dalen.


Wat heerlijk dit, lijkt me geweldig!

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:17

Fijn inderdaad om een positief bericht te lezen! Koperspiraal klinkt zo ouderwets om een of andere reden... En ik zit ook niet echt te wachten op een heftigere menstruatie.

Temperatuurmethode lijkt me echt niet, dat vind ik nog enger dan alleen een condoom gebruiken. Bovendien heeft een condoom meerdere voordelen.

Emj_23
Berichten: 1199
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:35

Voor de duidelijkheid, in de mirena spiraal zitten wel hormonen (en is geen koperspiraal). Maar dusdanig weinig dat ik hem wel mag gebruiken. En dat niet ongesteld worden…. Ik vind het super!

En nog beter, in eerste instantie moest dat ding er na 3 jaar uit, maar de huisarts zei dat ze inmiddels volgens mij al op 7 a 8 jaar zitten voordat er gewisseld moet worden. Dus dat is een dag krampen meer dan waard.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:18

Nyaleti schreef:
Ieh nog erger :=
Eruit halen was zo gepiept (behalve mijn paniekaanval omdat ik zo bang was voor opnieuw dezelde pijn :+ ).

Prikpil zou mijn voorkeur ook echt niet hebben. Je krijgt dan toch elke 3 maanden in eens een bonk hormonen, neh.
Oh dat is wel chill van de minipil. Maargoed, mijn lijf kennende kun je er donder op zeggen dat ik dus gewoon 3 weken spotting heb en dan 1 week niks ofzo. Grr.


Je krijgt niet echt een bonk hormonen, je reservoir wordt als het ware aangevuld.

Ik was een zeer tevreden prikpil gebruiker, ruim 14 jaar!
Toen ik stopte merkte ik wel dat mijn libido omhoog schoot. Maar het was nooit te laag.
Daarnaast nooit last van stemmingswisselingen oid gehad.
Verder was ik ook 14 jaar niet ongesteld.

Maar zoals iemand al schrijft, anticonceptie is heel persoonlijk. Voor mij werkte de prikpil 14 jaar heel fijn. Ik ben er ruim 2 jaar vanaf en nu dus een koperspiraal wat prima gaat met een van mezelf lichte menstruatie en een kennlijk super sterk lijf, want na 14 jaar prikpil binnen twee maand weer een cyclus hebben is niet heel gebruikelijk.

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:29

Nyaleti schreef:
Thanks dames voor jullie reacties.
De reden ik geen spiraal meer hoef, is dat die keer dat ik het probeerde mijn lijf het niet accepteerde. Week op bed met enorme pijn en een spoedecho. Na een week eruit gehaald en nog lang last gehad. Ik zal niet in detail gaan omdat ik vrouwen niet bang wil maken of hun keuze wil beïnvloeden. Maar absoluut geen haar op m'n hoofd die nogmaals een (koper) spiraal wil proberen.

Op de 3 fase pil was mijn cyclus regelmatig en zonder doorbloedingen. Maar ik ben daar dus als 15 jarige meisje op gezet en er is verder nooit meer naar gekeken. Toen ik kwam voor een spiraal, schrok de arts echt. Ik had hier helemaal niet op gemogen omdat ik rookte (niet als 15 jarige maar in de loop van de jaren :+ ). Roken + 3 fase pil is een serieus risico op trombose.

Een prikpil viel toen af omdat ik naar het buitenland zou gaan. Maar als ik het goed heb onthouden, is die ook vrij zwaar in hormonen.

Zonder anticonceptie is m'n cyclus heel regelmatig zonder gesodemieter tussendoor. Maar dat doorbraakbloedingen door een te laag progesteron kan komen, is wel interessant. De huisarts gaat me never nooit doorsturen naar een gynaecoloog maar het is wel interessant om daar zelf eens achteraan te gaan. Behalve die spoedecho is er verder nooit wat gecheckt.

De minipil ga ik weer even opzoeken.
Er zijn ook nieuwe pillen op de markt toch? Chloey oid? Die één hormoon hebben?
Laura: je zegt met de minipil heb je doorbraakbloedingen maar geen echte stopweek. Bedoel je daarmee dat het eigenlijk een 'sluimerende' stopweek is die je niet zelf kan uitstellen? Of staat die pil er om bekend dat er vaak (on) regelmatig doorbraakbloedingen zijn?


Duidelijk verhaal wat betreft je koperspiraal. Ik zou een koperspiraal dan ook niet snel meer voorstellen, maar een hormoonspiraal zou wel een optie kunnen zijn. Zoals anderen aangeven komt er slechts een zeer geringe hoeveelheid hormoon in je bloed, in tegenstelling tot een (prik)pil, Implantatiestaafje, pleister etc. De hormonen (1 soort, net als de minipil) doen voornamelijk plaatselijk hun werk, waarbij we vooral zin is dat er minder of geen baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. En wat er niet is, hoeft er ook niet uit (minder heftige/geen ‘menstruaties’). Je kunt met een spiraal echter niets zelf bepalen qua bloedingen. En je moet een spiraal 6 maanden de tijd geven om te wennen, zeker bij spotting en onregelmatig bloedverlies. Bij een aantal vrouwen zien we in de loop van de maanden nog een verdere afname van evt. ‘menstruaties’. De Mirena spiraal mag tegenwoordig (alle; ook die een aantal jaar geleden geplaatst zijn) mag 8 jaar blijven zitten.

Qua prikpil heb je inderdaad wel gelijk, je krijgt best een flinke hoeveelheid hormonen in één keer. En als je daar heftig op reageert, kunnen we daar niks mee.

De minipil bevat alleen desogestrel en is verkrijgbaar onder meerdere merknamen of als stofnaam. De naam Chloey zegt mij niks. De minipil heeft geen sluimerende stopweek, maar geeft vaak (niet altijd) spotting, dus tussentijds, onregelmatig bloedverlies.
Pillen van de 3e of 4e generatie bevatten dezelfde hoeveelheid oestrogeen als de 2e generatie, maar het verschil zit in de soort progesteron die is gebruikt. Vooral de 4e generatie pillen (dus de nieuwste) kent een hoger risico op trombose door de soort progesteron.

Niets zo persoonlijk als anticonceptie. Het ene kan prima voor de één werken, maar juist niet voor de ander. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Persoonlijk ben ik geen fan van de ‘natuurlijke methodes’ als het gaat om anticonceptie. Ze blijken niet zo betrouwbaar, ook al beweren ze van wel. Kleine ‘foutjes’ in het dagelijks leven (te lang slapen, ziekte, afwijkende cyclus door stress) kunnen behoorlijke consequenties geven en dat is vaak pas duidelijk op het moment dat iemand ongepland zwanger is. Het aantal abortussen in de groep 25-35 is afgelopen jaar enorm gestegen…

Het is absoluut goed om je bewust te zijn van wat je slikt/gebruikt en wat dat voor invloed heeft, maar laat je alsjeblieft goed voorlichten. Ga een gesprek aan met een huisarts of liever nog: met een verloskundige.

Nyaleti

Berichten: 6266
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:42

Het was toen een hormoonspiraal. Maar echt 0 kans dat ik nogmaals een spiraal laat zetten. Heb er echt wel een klein trauma aan over gehouden :=

Nee dat natuurlijke zou ik nooit vertrouwen. Maar een interessant onderwerp vind ik het wel :D sowieso vind ik het wel leuk om meer te leren over je hele cyclus en hoe je die ook kan ondersteunen.

Ik was net bij de huisarts en er was een hele mixup in m'n dossier waardoor het allemaal een vaag verhaal werd en ik de helft alweer vergeten ben. Zoely is blijkbaar minder betrouwbaar? Ik weet niet of hij doelde op bescherming of op grotere kans op doorbraakbloedingen.
Maar ik heb nu de Microgynon 30 mee gekregen. Standaard pil blijkbaar en hoop dat het hiermee goed gaat.

En even duidelijk laten noteren dat ik 0,0 kinderwens heb en zodra het mag ( :roll: ) een sterilisatie wil. Kan er alvast maar instaan haha.

petitparis

Berichten: 15993
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 12:41

Voor sterilisatie moet je imo wat geluk hebben met je HA. De mijne stelde het 7jaar geleden al voor (ik was toen effe tellen 32-33) Maar gezien het om het afbinden van de eierstokken ging en ik dus nog steeds zou menstrueren, heb ik het niet gedaan.

van de natuurlijke methode zou ik zodanig veel stress krijgen dat ik nooit een regelmatig verloop van mijn cyclus zou hebben. Tel daarbij dat de pil innemen al een opdracht was en het zou nooit goed gekomen zijn.

MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:09

Sterilisatie is hier ook op tafel gekomen, maar heeft geen effect op de menstruatie, en dat is de reden hier van het zoeken naar andere anticonceptie. Dus helaas geen oplossing.

Novasure is hier ook overwogen, maar laatste redmiddel.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:15

Hoihoi,

Alvast sorry voor de lap tekst ik ben niet zo goed in kort en duidelijk uitleggen :').
Grote kans dat ik hier ook nog stukken mis.

Ik hoop dat mensen me kunnen helpen met de vraag of de dingen die ik heb na het plaatsen van een spiraal gebruikelijk is of niet.

Op advies van de gynaecoloog heb ik 20 dec een spiraal laten zetten in het ziekenhuis.

Voor en erna een echo gehad hij lag goed alleen ik bloeide echt wel behoorlijk na het plaatsen dit zou zo over zijn zei de gynaecoloog maar ik bloei nu nogsteeds ene keer minder/ meer als de andere keer maar niet heel extreem maar het blijft wel bloeden tijdens het paardrijden werd het wel ff erger.

Na het plaatsen om 9uur sochtends heb ik de hele dag met enorme komende en gaande krampen gelopen ondanks 2x 500mg naproxen en 400mg ibuprofen.
Gelukkig snachts was t weg overdag gister enkel een wat zeurend/drukkend gevoel gehad en kleine zeurende krampjes af en toe.

Afgelopen nacht toen ik in bed lag kreeg ik weer enorme pijn maar dit keer waren het men bekken (opgezocht en de pijn lijkt men bekken te zijn) met behoorlijk pijn uitstraling naar men linker binnenkant bovenbeen.
Ik kon op geen enkele manier liggen toch proberen te slapen maar werd continu wakker van de pijn.
Na wat ingenomen te hebben ( 400mg ibuprofen) werd het wel wat verdragelijker en kon ik toch nog beetje slapen maar gedurende dag bleef het zeurende gevoel wel weer.

Ook bloei ik dus nog steeds terwijl ik niet ongesteld ben/was, ook is heel mijn (onder) buik wat opgezet/opgezwollen oid.
Krijg men werkbroek niet dicht zonder dat ik een pijnlijke druk hou door de broek op men buik, terwijl ik er normaal een riem op moet dragen omdat die afzakt.

Ik heb hier een foto van de locatie van waar ik de continu zeurende/drukkende pijn voel, tevens is het ook daar dikker/opgezwollen als de andere kant (duidelijk zichtbaar dat het dikker is) .
Ben overigens ook enorm moe maar dit is wellicht een combinatie van continu pijn en weinig slaap.
Moet zo de nachtdienst weer in dus slapen zit er vannacht sws niet in.

Afbeelding

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:26

Happy_Hippie, jammer dat je niet meer uitleg hebt gehad over wat normaal is en niet na plaatsing van een spiraal. Het is niet gek om de eerste periode wat bloedverlies en buikkrampen te hebben. Dit kan dagen/weken en soms ook maanden zijn. Wij vertellen altijd dat het 3-6 maanden kan duren voor je lichaam echt gewend is aan de spiraal. En tot die tijd kun je wisselend vaginaal bloedverlies hebben, soms ook langere periodes bloedverlies en af en toe ook buikkrampen. Wat is niet normaal: bloedverlies met stolsels en duizelingen of buikpijn waar je dubbel van ligt en die niet zakt met minimaal 2x500 mg paracetamol. Als ik jouw verhaal lees heb je wel bloedverlies, maar niet zo ruim en heb je buikpijn die wel zakt met pijnstilling. Voor mij klinken je klachten daarom niet als abnormaal, maar passend bij het wennen aan een spiraal.

De verdikking die je ziet links in je onderbuik kan ik echter niet direct verklaren door je spiraal. Ook een verdikking van je gehele onderbuik hoort daar niet bij. Dus houd die klacht even in de gaten. Je hebt geen koorts?
Ik denk dat je vermoeidheid inderdaad goed te maken kan hebben met je slechte nachten door je buikpijn.

petitparis

Berichten: 15993
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 20:32

@happy_hippie: bloedverlies is niet abnormaal en een spiraal moet zich zetten. Ik heb veiligheidshalve 3 dagen niet gereden. Ik heb meer dan een week spotting gehad en een vervelende druk in mijn buik.
Buscopan werkte de eerste dagen nog het best bij mij.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:45

Laura_1986 schreef:
Happy_Hippie, jammer dat je niet meer uitleg hebt gehad over wat normaal is en niet na plaatsing van een spiraal. Het is niet gek om de eerste periode wat bloedverlies en buikkrampen te hebben. Dit kan dagen/weken en soms ook maanden zijn. Wij vertellen altijd dat het 3-6 maanden kan duren voor je lichaam echt gewend is aan de spiraal. En tot die tijd kun je wisselend vaginaal bloedverlies hebben, soms ook langere periodes bloedverlies en af en toe ook buikkrampen. Wat is niet normaal: bloedverlies met stolsels en duizelingen of buikpijn waar je dubbel van ligt en die niet zakt met minimaal 2x500 mg paracetamol. Als ik jouw verhaal lees heb je wel bloedverlies, maar niet zo ruim en heb je buikpijn die wel zakt met pijnstilling. Voor mij klinken je klachten daarom niet als abnormaal, maar passend bij het wennen aan een spiraal.

De verdikking die je ziet links in je onderbuik kan ik echter niet direct verklaren door je spiraal. Ook een verdikking van je gehele onderbuik hoort daar niet bij. Dus houd die klacht even in de gaten. Je hebt geen koorts?
Ik denk dat je vermoeidheid inderdaad goed te maken kan hebben met je slechte nachten door je buikpijn.



Dankjewel voor het snel reageren :)
Hopelijk is het snel voorbij dit is echt 3x niks... Ben ook echt sinds kort weer aan het daten met iemand sinds een jaar waar ik door men klachten al zo onzeker door ben en dit maakt het niet beter :')

Die heftige bekkenpijn kan hier ook door komen? Die had ik hiervoor ook nooit.

Over de verdikking heb ik ook geen idee dit is pas gekomen na het plaatsen van de spiraal.
En op de plek van de verdikking geen idee of dat de eierstokken zijn, bekken(spieren) oid.
Het word erger als ik men linkerbeen volledig strek als ik lig of wanneer ik sta en steek men armen omhoog.


Wat ik hiervoor wel had was toen ik orgametril moest slikken samen met men pil (microganon 50), toen kreeg ik enorm veel bijwerkingen ook oa opgezette voeten, benen en buik maar veel lucht in de darmen en snachts extreem veel krampen maar tot op de dag van vandaag nog een beetje de vraag wat het was, darmen of iets bij/ rond de baarmoeder oid.(pijn was vanaf onder men navel).
Volgens de gynaecoloog waren het men bekken maar na afgelopen nacht weet ik 100% zeker dat het niet men bekken waren (dat was dus vannacht).

Oja ik heb geen koorts gelukkig maar zal het sws wel in de gaten houden, ben best bang voor een instelling of een of andere gekke reactie voornamelijk door het opzetten van men (onder)buik en die andere plek.

@petitparis, misschien was ik inderdaad te vroeg ook met paardrijden. Ff nog niet doen denk ik dan.

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:03

Happy_Hippie schreef:
Die heftige bekkenpijn kan hier ook door komen? Die had ik hiervoor ook nooit.


Ja, ik denk dat je last van uitstralende pijn naar je bekken hebt. Dat is niet gek, want je baarmoeder ligt in je bekken en je hebt flinke krampen geef je aan. Voorlopig pijnstilling blijven slikken, zodat het beter voor je te doen is.

Als je een infectie hebt, krijg je koorts, flinke buikpijn, maar ook je afscheiding verandert meestal van kleur en geur (wordt groenig/gaat stinken). Dat gebeurt maar heel zelden.

Gaabje
Berichten: 940
Geregistreerd: 22-03-09

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:30

Heb je vooraf gevoeld hoe lang je touwtje was? Daarmee kun je monitoren of je spiraal op de juiste plek blijft zitten. Ik had ook enorme pijnen en heeeeel veel bloedverlies. Binnen een week was mijn spiraal eruit gevallen.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:43

Gaabje schreef:
Heb je vooraf gevoeld hoe lang je touwtje was? Daarmee kun je monitoren of je spiraal op de juiste plek blijft zitten. Ik had ook enorme pijnen en heeeeel veel bloedverlies. Binnen een week was mijn spiraal eruit gevallen.


Nee geen idee eigenlijk, heb wel voor en erna een echo gehad en ze zei dat die perfect lag.
Maar heb ook eerlijk gezegd niet durven voelen :')


Laura_1986 schreef:
Happy_Hippie schreef:
Die heftige bekkenpijn kan hier ook door komen? Die had ik hiervoor ook nooit.


Ja, ik denk dat je last van uitstralende pijn naar je bekken hebt. Dat is niet gek, want je baarmoeder ligt in je bekken en je hebt flinke krampen geef je aan. Voorlopig pijnstilling blijven slikken, zodat het beter voor je te doen is.

Als je een infectie hebt, krijg je koorts, flinke buikpijn, maar ook je afscheiding verandert meestal van kleur en geur (wordt groenig/gaat stinken). Dat gebeurt maar heel zelden.



Dankjewel dan zal dat het wel zijn denk ik.
En dat 2e is ook goed om te horen haha.

Eventjes afwachten dus.
Ik moest tot januari door slikken met de pil een daarna 3/4 maanden alles monitoren per dag kwa bloedverlies, pijn/krampen etc.
En daarna weer een afspraak met de gynaecoloog.

Nyaleti

Berichten: 6266
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:45

Fijn dat jij in dit topic bent Laura :j

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:23

Als je spiraal eruit komt, zijn de draadjes vaak opvallend lang, soms zelf zo lang dat ze echt uitsteken in of net buiten de vagina. Bij een correct geplaatst spiraal dat blijft zitten, krullen de draadjes om je baarmoedermond en kun je niet goed voelen hoe lang ze precies zijn (al knippen we de draadjes op ongeveer 3 cm vanaf de baarmoedermond af). In principe geldt: als je de draadjes rond je baarmoedermond voelt zit je spiraal goed.

@Nyaleti, ik lever graag een bijdrage. Ik vind het belangrijk om elke vrouw aan passende (en wetenschappelijk bewezen) anticonceptie te helpen op basis van haar wensen, gezondheid en eerdere ervaringen.
Ik vind het ontzettend zonde dat jonge meiden naar de huisarts stappen met het verzoek voor een pil en dat ze naar buiten stappen met een recept zonder ook maar één vraag of uitleg. Gelukkig lijkt dat een beetje te veranderen, we zijn ons steeds bewuster van alle mogelijkheden. En een pil kan prima bij iemand passen en werken, ook al zijn er momenteel veel negatieve verhalen. Voor een ander is een spiraal de beste optie, of de prikpil of een Nuvaring etc. Maar ik verbaas me ook over de kennis van volwassen vrouwen (en mannen) van tijd tot tijd…vandaag nog twee keer meegemaakt: oh…is er meer dan de pil en een spiraal?
Dankbaar werk dus, het bespreken van anticonceptie. En ik vind het fantastisch om te doen…

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:43

Ik ben heel tevreden met de kyleena spiraal. Ik wilde graag de lichtste anticonceptie, koper durfde ik niet aan. Menstrueer overigens bijna niet meer, handig bij effect.

Na het plaatsen had ik trouwens wel een middag hevige pijn, dat zag ik even niet aankomen. Ik was gewoon naar mijn werk gegaan maar daar ging ik bijna van mijn stokje. Uurtje gaan liggen met een dekentje en knapte weer op.