[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:05

Oke bedankt voor jullie advies.

Ik ga denk ik dan toch even overleggen

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:25

Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik slik inmiddels iets van 12 jaar de pil en eigenlijk wil ik overstappen op iets zonder hormonen. Ik ben benieuwd hoe ik me voel zonder al die hormonen in mijn lijf.

Nu zit ik al een poosje na te denken over de koperspiraal. Maar op internet vind ik bijna alleen maar horrorverhalen :') Over de pijn tijdens het zetten maar ook over klachten erna: pijn, uitslag en acne, blijven bloeden, algeheel slecht voelen.

Zijn hier mensen die wel goede ervaringen hebben met de koperspiraal?
Slechte ervaringen mag ook, die zijn ook interessant.

Sowieso ga ik binnenkort de huisarts bellen om dit te bespreken :)

Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:42

Het zetten van de koperspiraal vond ik goed te doen, even een nare steek, maar dat was het. Het eruit halen was een opluchting. De 6 maanden ertussen waren volledige horror helaas :+
1 pagina terug schrijf ik er toevallig over, omdat ik nu een kyleena spiraal overweeg, maar dat nog niet zo goed aandurf door mijn ervaring met de koperspiraal.

Ik heb 2 vriendinnen met een koperspiraal en die zijn er heel erg blij mee. Ietsjes vaker en/of zwaarder ongesteld, maar goed te handelen volgens hen en verder geen klachten. De een al 5 jaar de ander 1,5 jaar.

Blijft toch een kwestie van proberen of het werkt of niet, dat is helaas heel erg persoonlijk.

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:48

Ai wat naar dat het bij jou zo tegen is gevallen :(

Apart hoe dat per persoon zo verschilt! Ik vraag me af of dat een reden heeft of dat het gewoon een kwestie van geluk hebben is of een spiraaltje goed 'valt'.

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:49

Ik heb vorige week de Gynefix laten zetten. Een soort mini koperspiraal die minimaal effect zou hebben op je maandstonden. Over 2 a 3 weken moet ik terug om te zien of hij goed vastzit want het wordt gehecht/geniet. Daar voel je niks van, het inbrengen wel maar niet meer dan een ander spiraal. De 5 jaar zonder zorgen in het vooruitzicht gaan het weer goed maken hoop ik
Uitslapen en acne klinken me niet als bijwerkingen van koper maar eerder hormonal?

Lous

Berichten: 24252
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 00:00

Danielleeee_ schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik slik inmiddels iets van 12 jaar de pil en eigenlijk wil ik overstappen op iets zonder hormonen. Ik ben benieuwd hoe ik me voel zonder al die hormonen in mijn lijf.

Nu zit ik al een poosje na te denken over de koperspiraal. Maar op internet vind ik bijna alleen maar horrorverhalen :') Over de pijn tijdens het zetten maar ook over klachten erna: pijn, uitslag en acne, blijven bloeden, algeheel slecht voelen.

Zijn hier mensen die wel goede ervaringen hebben met de koperspiraal?
Slechte ervaringen mag ook, die zijn ook interessant.

Sowieso ga ik binnenkort de huisarts bellen om dit te bespreken :)


Acne hoort bij het ontpillen. Je lichaam moet zich resetten dus. Na verloop van tijd verdwijnt dit dan ook.
Voor mij is het nog steeds een zegen.Ik heb de T-safe en deze kan 10 jaar blijven zitten.
Dit is mijn eerste en die zit nu bijna 6,5 jaar.
Het zetten heb ik weinig van gevoeld, daarna een avondje flinke kramp gehad, maar verder helemaal niks. Prima op te vangen met Aleve Feminax

Ik bloed niet heviger dan voorheen tijdens mijn menstruatie en heb verder ook nergens last van.

Geen PMS meer en de pijn bij mijn eisprong en de eerste dagen van mijn menstruatie zijn minimaal.
Toen ik stopte met de pil viel ik zo 3 kg af, steeg mijn libido van ver onder het vriespunt naar,door het dak, en was ik een stuk vrolijker en opgewekter.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 01:29

Danielleeee_ schreef:
Ik kom even dit topic binnenvallen. Ik slik inmiddels iets van 12 jaar de pil en eigenlijk wil ik overstappen op iets zonder hormonen. Ik ben benieuwd hoe ik me voel zonder al die hormonen in mijn lijf.

Nu zit ik al een poosje na te denken over de koperspiraal. Maar op internet vind ik bijna alleen maar horrorverhalen :') Over de pijn tijdens het zetten maar ook over klachten erna: pijn, uitslag en acne, blijven bloeden, algeheel slecht voelen.

Zijn hier mensen die wel goede ervaringen hebben met de koperspiraal?
Slechte ervaringen mag ook, die zijn ook interessant.

Sowieso ga ik binnenkort de huisarts bellen om dit te bespreken :)


Ik heb een keer een klantje gehad, die heeft door de koperspiraal allemaal voedselallergieën ontwikkeld. Ze at geloof ik als ontbijt een hele bloemkool en als lunch een bepaalde soep ofzo .. ik kan me niet precies meer herinneren maar ze kon echt bijna niks meer eten. Geen noten, zuivel, granen, fruit. Echt vreselijk. Is natuurlijk een extreem geval maar je wilde ook slechte ervaringen. Deze is dan wel uit tweede hand maar ze heeft er van alles over verteld. En het komt dus ook niet meer goed, haar allergieën kunnen niet meer ongedaan gemaakt worden. Vroeger at ze alles

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:22

En dat allemaal door een stukje koper in haar lichaam _/-\o_

Wat een horrorverhalen om maar mensen aan jouw natuurlijke anticonceptie te krijgen. Werkt dat systeem met incentives ofzo dat je wat krijgt als je iemand aanbrengt?

xColorCross

Berichten: 1670
Geregistreerd: 16-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:21

Inderdaad zeg. Ongelooflijk. :n

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:14

Ze vraagt om ervaringen, ook slechte, en ik kan me deze klant herinneren. Ze was allergisch voor koper begreep ik, en dat heeft een algehele tegenreactie in werking gezet tegen allerlei soorten voeding. Ik heb er meteen al keurig bij gezet dat zij een extreem geval was, dus ik vind dat ik me genoeg heb ingedekt. Ik ga echt niet mn mond houden omdat jullie het niet kunnen laten om flauw te gaan doen :+
En wat anderen wel of niet in hun mond, spieren of baarmoeder steken boeit me totaal niet. Ik ben namelijk niet degene die eventueel last gaat krijgen van eventuele bijwerkingen *\o/*
Ik heb gewoon net als jullie een optie geboden, en ik geef net als jullie antwoorden op vragen. Het is een openbaar discussieforum. Als dat je niet bevalt, pech voor jullie. Start je eigen whatsappgroepje ofzo :wave:

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:20

Ja en een kennis van een achterneef van mijn oud buurmeisje heeft ooit pil geslikt en een nieuwe vriendin van haar moeder d'r ex zegt dat ze daarna schurft heeft gekregen!!1!1!

:')

Wat goed dat nog niemand wat heeft gekregen van seksen zonder anticonceptie, oh wait.... :=

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:47

Fly_high schreef:
Ja en een kennis van een achterneef van mijn oud buurmeisje heeft ooit pil geslikt en een nieuwe vriendin van haar moeder d'r ex zegt dat ze daarna schurft heeft gekregen!!1!1!

:')

Wat goed dat nog niemand wat heeft gekregen van seksen zonder anticonceptie, oh wait.... :=

Mijn vriendin heeft bijna haar hele vruchtbare leven ononderbroken de pil geslikt en heeft nu een agressieve vorm van borstkanker waarvan haar oncoloog zegt dat die door de pil is veroorzaakt. En dat is geen alternatieve arts maar een "gewone". Niemand heeft haar voor die "bijwerking"ooit gewaarschuwd vantevoren.

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:14

anjali schreef:
Fly_high schreef:
Ja en een kennis van een achterneef van mijn oud buurmeisje heeft ooit pil geslikt en een nieuwe vriendin van haar moeder d'r ex zegt dat ze daarna schurft heeft gekregen!!1!1!

:')

Wat goed dat nog niemand wat heeft gekregen van seksen zonder anticonceptie, oh wait.... :=

Mijn vriendin heeft bijna haar hele vruchtbare leven ononderbroken de pil geslikt en heeft nu een agressieve vorm van borstkanker waarvan haar oncoloog zegt dat die door de pil is veroorzaakt. En dat is geen alternatieve arts maar een "gewone". Niemand heeft haar voor die "bijwerking"ooit gewaarschuwd vantevoren.


https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apo ... van-de-pil
Staat gewoon in de bijsluiter/ online enz.

Dat ze nooit gewaarschuwd is slecht, maar de informatie over de pil en wat mogelijke bijwerkingen zijn is echt wel te vinden:
Citaat:
Kans op kanker
In het algemeen geeft de pil een kleine kans op borstkanker. De kans hierop is klein, maar voor sommige vrouwen groter. Zoals voor oudere vrouwen en bij vrouwen die eerder borstkanker hebben gehad. Ook als u de pil heel lang gebruikt, wordt de kans hierop groter.


Heel veel sterkte voor haar!

Kirrietje
Berichten: 499
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:15

Ik ben paar jaar terug ook naar een koperspiraal gegaan. Het zetten is niet anders dan met een hormoon spiraal. Wel kan ik je vertellen dat je het laten zetten het beste bij een gynaecoloog kan doen ipv huisarts. Die zijn veel kundiger en sneller :+
Ondanks dat de koperspiraal gezet was door de huisarts kon ik de volgende dag gewoon paard rijden (had me zelfs die avond nog gelukt maar dat vond de arts niet zo'n goed idee) Wel heb ik een hoge pijngrens. Tip nog voor het laten zetten, alavast van te voren beginnen met een spiegel opbouwen van pijnstilling en het laten plaatsen als je ongesteld bent, dan is de baarmoeder wand zachter en kan dit minder pijn geven.

De eerste tijd met de koperspiraal was niet perse verkeerd, ik raakte zelfs wat kilo's kwijt en voelde me wat beter. Helaas is het daarna voor mij bergafwaarts gegaan maar dat kwam door de endometriose, ik kreeg zoveel pijn tot flauwvallen aan toe dat dit uiteindelijk ontdekt is door de arts. De klachten kwamen dus niet door de koper spiraal maar doordat ik geen hormonen meer binnen kreeg waardoor de endometriose kon groeien.

Zou ik hem afraden? Nee niet perse maar doe dit in goed overleg met de arts en hou je lichaam goed in de gaten :j

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:43

Fijn om zoveel reacties te lezen! Positieve en negatieve. Negatieve verhalen heb je natuurlijk altijd en ik vind het wel goed om die ook te lezen. Maar de positieve verhalen geven me wel moed en zetten alles weer in perspectief :D

Ik was toevallig vanochtend bij de dokter voor iets anders en daar kaartte ik nog kort aan dat ik eraan denk om een koperspiraaltje te nemen. Zij gaf ook eerlijk aan dat het zetten niet altijd pijnloos is en dat bij sommige vrouwen de menstruatie heviger wordt de eerste maanden. Maar dat de horrorverhalen die ik las eerder uitzonderingen zijn en dat sommige vrouwen, hoe zuur ook, gewoon net pech hebben.

Voor zover ik weet heb ik ook geen koperallergie en het zetten lijkt me ook niet méga spannend. Binnenkort nog eens bellen naar de huisarts.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:49

Mijn ervaringen met het zetten van een spiraal (geen koper) is dat het zetten zeker niet pijnloos is, maar dat het zetten door een gyn écht veel fijner was dan door de huisarts. Daar zat een wereld van verschil in voor mij persoonlijk, heb nu mijn 2e spiraal.


Koper wel of niet kan ik niet over meepraten, ik heb eerst de Mirena gehad en heb nu voor de Kyleena gekozen omdat ik koper niet aandurf vanwege die horrorverhalen over hevige menstruatie. En ik stond zegmaar al vooraan... :+ Dus vandaar dus liever wel hormonen, zij het niet dat dit wel minder is dan in de Mirena.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:59

Fijn om alle eerlijke ervaringen hier te lezen. Ik ben sinds kort ook aan het nadenken om van de pil af te stappen. Ik ben begonnen met de Diane-35 op m'n 15e omdat ik enorme acne had die niet reageerde op oppervlakkige middelen. Ik ben dus nu al onafgebroken bijna 25 aan de pil en ik wil eigenlijk wat anders. Mijn vraag is eigenlijk: ondanks dat ik nu bijna 40 ben, zou die acne weer terug kunnen komen? En dan alleen 'ontpillingsacne' of ook echt de gigantische pukkels die ik vroeger had? Het hopelijk libido-verhogende effect zou ik ook kunnen gebruiken, da's ook een reden om toch 's om me heen te kijken.

Aan de andere kant vind ik het heerlijk om nu zelf m'n stopweken te kunnen regelen, dat kan met een andere vorm van anticonceptie natuurlijk niet. En ik weet werkelijk waar niet hoe ik mijn ongesteldheid ervaarde als tiener, simpelweg omdat ik dat maar kort zonder pil heb meegemaakt (en het al 100 jaar geleden is :7 )

Ik heb zelfs sterilisatie op tafel gelegd, maar daar had mijn man nog wel wat bedenktijd voor nodig. En logisch ook! Maar in onze situatie (geen kinderwens en ik ben ook al bijna 40) best een goeie optie vind ik zelf.

Nog genoeg stof tot nadenken dus. Hebben jullie goeie ideeën of dingen waar ik nog niet aan heb gedacht?

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:08

Sterilisatie zorgt er niet voor dat je niet meer ongesteld wordt, of bedoel je bij hem?

Mijn ervaring is dat je libido wel echt omhoog gaat, wel wat meer pukkeltjes krijgt, maar gelukkig niet zo als in je puberteit. En dat je lijf even nodig heeft om te resetten, maar ik vond het prima, met een regelmatige cyclus, om 'gewoon' elke 28 dagen ongesteld te worden.

Helaas heb ik andere klachten (pre overgang) en ben ik om die reden nu aan de 1fase pil. Dat was een paar maanden wennen maar inmiddels is mijn libido weer uit de ijskast en voel ik me er goed bij.

Als ik het op een rijtje zou zetten dan is er best veel gebeurd.
* 6 jaar terug gestopt met de pil
* Spiraal laten zetten (koper), niet prettig maar zeker niet traumatisch om te laten zetten, via de huisarts, maar helaas 6 weken mega buikpijn en bijna niet functioneren daardoor. Dus na 6 weken er weer uit.
* manlief proberen te overtuigen van sterilisatie van hem, koudwatervrees, gaat hem niet worden
* jaren alleen met condoom als voorbehoedsmiddel gewerkt, prima oplossing
* jaartje terug werden de menstruatie klachten langzaamaan erger en erger
* nu 3.5 maand aan de 1 fase pil en voel me goed!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:19

MarliesV schreef:
Sterilisatie zorgt er niet voor dat je niet meer ongesteld wordt, of bedoel je bij hem?


Bij hem inderdaad. Da's een relatief simpele ingreep en als dat zorgt dat ik zonder die kunstmatige hormonen kan zou ik dat een goeie optie vinden :j Maar ik snap ook wel dat dat gevoelsmatig lastig ligt bij mannen.

Voorlopig vind ik de Kyleena ook wel interessant klinken. Vooral omdat dat alleen lokaal hormonen toebrengt en dat dus minder invloed op je hele lijf zou hebben.

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:54

Danielleeee_ schreef:
Fijn om zoveel reacties te lezen! Positieve en negatieve. Negatieve verhalen heb je natuurlijk altijd en ik vind het wel goed om die ook te lezen. Maar de positieve verhalen geven me wel moed en zetten alles weer in perspectief :D

Ik was toevallig vanochtend bij de dokter voor iets anders en daar kaartte ik nog kort aan dat ik eraan denk om een koperspiraaltje te nemen. Zij gaf ook eerlijk aan dat het zetten niet altijd pijnloos is en dat bij sommige vrouwen de menstruatie heviger wordt de eerste maanden. Maar dat de horrorverhalen die ik las eerder uitzonderingen zijn en dat sommige vrouwen, hoe zuur ook, gewoon net pech hebben.

Voor zover ik weet heb ik ook geen koperallergie en het zetten lijkt me ook niet méga spannend. Binnenkort nog eens bellen naar de huisarts.


Koperallergie is heel zeldzaam, goed om te weten.

Ik ben verloskundige en plaats zelf ook spiralen. Ook bij vrouwen die nog nooit zwanger zijn geweest. Bij de meeste vrouwen is de plaatsing niet pijnvrij, maar wel goed te doen. Ik adviseer altijd pijnstilling vooraf voor het opbouwen van een spiegel. Voor de plaatsing neem ik echt de tijd, leg alles uit (indien gewenst uiteraard) en de plaatsing zelf is uiteindelijk zo gebeurd. Er zijn tegenwoordig veel verloskundigen die spiralen plaatsen. We zijn vertrouwd met het gebied, plaatsen er veel, dus genoeg ervaring (in tegenstelling tot veel huisartsen die vaak maar sporadisch plaatsen). Een spiraalplaatsing bij een huisarts en verloskundige wordt uit je basisverzekering vergoed, de spiraal zelf evt. uit je aanvullende verzekering. Voordeel dat veel verloskundigen hebben is dat ze de spiraal echoscopisch kunnen controleren (positie correct in de baarmoeder), huisartsen doen dit vrijwel nooit).
Bij een gynaecoloog kan ook, maar kost wel je eigen risico en een spiraalplaatsing (niet de spiraal meegerekend) kan zomaar €100-€200 kosten (geen idee precies). En hier in de regio moet je ook enkele maanden wachten tot er plek is.

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:57

Rije schreef:
MarliesV schreef:
Sterilisatie zorgt er niet voor dat je niet meer ongesteld wordt, of bedoel je bij hem?


Bij hem inderdaad. Da's een relatief simpele ingreep en als dat zorgt dat ik zonder die kunstmatige hormonen kan zou ik dat een goeie optie vinden :j Maar ik snap ook wel dat dat gevoelsmatig lastig ligt bij mannen.

Voorlopig vind ik de Kyleena ook wel interessant klinken. Vooral omdat dat alleen lokaal hormonen toebrengt en dat dus minder invloed op je hele lijf zou hebben.


Zowel bij de Mirena als Kyleena komt er altijd een klein deel van de hormonen in je bloed terecht, zoals ook bij een pil. Echter is de hoeveelheid véél lager dan bij een pil, waardoor we minder bijwerkingen zien bij een hormoonspiraal t.o.v. een pil/implanon/pleister/ring. Maar voor elke vrouw werken hormonen anders op het lichaam, dus het is vaak toch zelf ervaren hoe een bepaald middel voor jou werkt (of niet).

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:06

Rije schreef:
MarliesV schreef:
Sterilisatie zorgt er niet voor dat je niet meer ongesteld wordt, of bedoel je bij hem?


Bij hem inderdaad. Da's een relatief simpele ingreep en als dat zorgt dat ik zonder die kunstmatige hormonen kan zou ik dat een goeie optie vinden :j Maar ik snap ook wel dat dat gevoelsmatig lastig ligt bij mannen.

Vind het alleen best wel dubbel soms. Want omdat mannen het "gevoelsmatig" lastig vinden, moeten vrouwen dingen doen die daadwerkelijk fysiek een hele rits aan klachten kunnen veroorzaken.
En ergens vind ik het al helemaal een ding dat een vrouw het moet ondergaan terwijl de ingreep bij een man veel simpeler is en minder consequenties heeft. Als hij nog kinderen wil, oke, maar zo niet, dan vind ik het best wel een ding dat vrouwen het probleem dan maar moeten oplossen op de moeilijke manier

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:29

Omdat het een ingreep voor de man is, betekent niet ineens dat daar voor hem ook geen (mogelijk blijvende) gevolgen aan hoeven zitten.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:33

Hier sinds november koperspiraal.
Plaatsen is hier genoeg over gezegd.

Verder is er voor mij niks veranderd. Menstruatie een dagje langer, maar niet pijnlijker ofzo.

Ben heel tevreden!

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:35

Bienotje schreef:
Omdat het een ingreep voor de man is, betekent niet ineens dat daar voor hem ook geen (mogelijk blijvende) gevolgen aan hoeven zitten.

Zoals? Ik heb altijd geleerd dat het bij een man een kleine ingreep is.

Net als dat ik heb geleerd dat je altijd zwanger kunt worden van seks trouwens... dus ja hoeveel zegt dat :+