Rug gebroken op vakantie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:14

Jemig dat is weer pech hebben zeg! Hoe dan? Je zou toch verwachten dat die dingen loeisterk zijn!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 18:01

Ben gelukkig weer thuis!

Vanmiddag een uitgebreid neurologisch onderzoek gehad en er was nu geen acute neurologische schade.
Na overleg met neuroloog, neurochirurg en zelfs de trauma chirurg was naar neurologie gekomen om mee te kijken, is er besloten om het 4 weken aan te kijken en dan weer foto’s te maken om te kijken hoe het dan allemaal zit.
5 van de 6 schroeven zitten nog goed en geven steun aan de 2 plaatjes en er is na 2 maanden natuurlijk al wel herstel en botaanmaak.
Tot die tijd wel rustig aan doen, mag blijven lopen en wat oefeningen om de spieren los te maken maar niet trainen om sterker te worden.
Had gisteren met de fysio nog overlegd of ik eventueel volgende week al voorzichtig kan beginnen met wat lichte kracht training op te pakken (was daar voor de val best fanatiek mee) maar dat mag tot de volgende controle foto’s absoluut niet.
En bij twijfel over verergering of nieuwe klachten meteen weer naar het UMCG.

Ben er heel blij mee maar aan de andere kant staat nu het opbouwen ook eerst weer 4 weken stil.
Maar goed, een nieuwe operatie had nog een grotere stap achteruit geweest.

Sodeletuut, ik had de hele tijd het idee van met die breuk gebeurt nooit meer wat, dat zit zo stevig aan elkaar met die schroeven en plaatjes en wat voor kracht komt daar nu eenmaal op?
Had ook niet verwacht dat het kapot zou kunnen…
Heb er zelf overigens ook helemaal niets van gemerkt en heb ook geen idee wanneer de schroef kapot is gegaan.

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:18

Stille meelezer, maar wat een vervelende update zeg :(

MarijeR schreef:
Wel met wat extra vertraging want vanmorgen in het UMCG bleek na röntgenfoto’s dat er een schroef is gebroken.
Echt he? Hoe dan?

Om hier even antwoord op te geven; dat kan gebeuren. Zolang de schroeven niet zijn vast gegroeid is er altijd een kans dat ze breken. Het is vanaf het moment dat het materiaal in het bot wordt gezet een race, waarbij er wordt gehoopt dat de schroeven eerder vastgroeien dan dat ze breken.
Ik heb op twee momenten schroefbreuken gehad. De eerste keer bleef het bij één schroefbreuk en hield de constructie het, de tweede keer begon, tegen verwachting van de orthopeed/traumachirurg in, al het materiaal het te begeven, waardoor er uiteindelijk 7/12 schroeven waren gebroken.

Ik hoop voor jou dat de andere schroeven het kunnen dragen en het geheel mooi vastgroeit. Het is nu even 4 weken pas op de plaats, maar met een operatie ben je weer langer onderweg. Heel veel beterschap!

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:58

leintje_ schreef:
Stille meelezer, maar wat een vervelende update zeg :(

MarijeR schreef:
Wel met wat extra vertraging want vanmorgen in het UMCG bleek na röntgenfoto’s dat er een schroef is gebroken.
Echt he? Hoe dan?

Om hier even antwoord op te geven; dat kan gebeuren. Zolang de schroeven niet zijn vast gegroeid is er altijd een kans dat ze breken*. Het is vanaf het moment dat het materiaal in het bot wordt gezet een race, waarbij er wordt gehoopt dat de schroeven eerder vastgroeien dan dat ze breken.
Ik heb op twee momenten schroefbreuken gehad. De eerste keer bleef het bij één schroefbreuk en hield de constructie het, de tweede keer begon, tegen verwachting van de orthopeed/traumachirurg in, al het materiaal het te begeven, waardoor er uiteindelijk 7/12 schroeven waren gebroken.

Ik hoop voor jou dat de andere schroeven het kunnen dragen en het geheel mooi vastgroeit. Het is nu even 4 weken pas op de plaats, maar met een operatie ben je weer langer onderweg. Heel veel beterschap!

Even een kleine toevoeging op mezelf: dat kan dus gebeuren doordat botweefsel nog enigszins elastisch is en dus trekt aan het osteosynthesemateriaal, waardoor het kan breken zolang het niet is vastgegroeid in het bot. Dat is iig wat beide orthopeden mij hebben verteld na mijn schroefbreuken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 18:31

Leintje_, dank voor de uitgebreide uitleg!
Ik had daar van de artsen nog niets over gehoord.
Het lijkt alsof de kop van de schroef is afgebroken maar het deel in het bot zit ook niet vast.
Er is verschil te zien tussen de foto’s die staand zijn genomen en liggend en de CT die liggend is gemaakt. De schroef beweegt dus in de wervel. Dat vond ik wel wat spannend om te horen…

Heb jij iets gevoeld van de schroefbreuken? Of op een andere manier gemerkt dat er wat kapot was?

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:24

De eerste keer heb ik er amper iets van gemerkt, alleen voelde ik soms iets "knakken" in mijn ben als ik bewoog en dat was de losse schroef. Verder heb ik daar geen last van gehad, was ook echt heel erg verbaasd toen er op de foto een kapotte schroef te zien was.
Maart dit jaar had ik er wel last van, maar dat kwam doordat de platen begonnen te wijken doordat ze niet meer vast zaten en in mijn quadriceps staken, waardoor die verkrampte. Ik liep ook slechter, doordat ik niet meer genoeg stabiliteit had in mijn been zonder steun van de schroeven en platen, dus daar merkte ik het wel aan. De schroeven zelf heb ik niet voelen breken, ik kreeg gewoon ineens last van mijn been (wat ik eerst wijdde aan overbelasting) en liep als een gans

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:39

Hoe gaat het nu MarijeR? :)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 20:47

Lief dat je het vraagt!

Inmiddels zitten er nog 3 van de 6 schroeven op hun plek :\
De 2 schroeven die in de gebroken wervel zitten, zitten ook niet meer zoals het hoort.
De wervel is ook weer meer ingezakt en de stand van de wervelkolom is ook verslechterd.
Ook is het wervelkanaal vernauwd en in zo’n mate dat het ruggenmerg daar problemen door kan krijgen :\
Daar merk ik alleen wat van als ik buk, dan voel ik stroomstoten door m’n benen schieten.
Mag dus ook niet meer bukken, op dit moment mag ik bijna niets…
Eind volgende week weer naar het UMCG voor nieuwe foto’s en dan hopelijk een lange termijn planning.
Ik hoop dat de wervel dan toch zoveel stabiliteit terug heeft dat ik weer wat meer mag bewegen.

Aan de ene kant voelt het heel spannend allemaal omdat ik weet dat er nog steeds risico is op letsel van het ruggenmerg, aan de andere kant weet ik ook dat als dat risico heel groot zou zijn, er al eerder geopereerd zou zijn.
En ik merk er weinig van dat de schroeven niet meer goed zitten.
Af en toe voel ik wel iets prikken en ik denk dat het van een schroef of plaatje is maar weet het niet zeker omdat het gevoel in de rug niet meer ‘normaal’ is.

Maar ik kan bv nog geen trap lopen en kan dus nog steeds niet naar mijn eigen huis omdat ik op de 1e verdieping woon en er alleen een trap is.
Lig op steeds bij m’n vader op een bed in de woonkamer.
Gelukkig mag ik wel lopen met de rollator en kan ik inmiddels lopend wat kleine boodschapjes halen en zelf naar bv de apotheek in het dorp.
Geeft wat afleiding en wat meer aanspraak want verder is het erg stil met alleen maar thuis zitten.
Normaal ben ik gek op sneeuw en winters weer maar merk dat ik nu echt wel voorzichtig/angstig word met lopen als er kans op gladheid is.

Mentaal vind ik het ook wel zwaar worden. Hoop heel erg op goed nieuws volgende week en dat ik weer kan beginnen met opbouwen.

De onderrug is nog steeds pijnlijk en ik kan ook nog steeds niet lang zitten.
Maar kan daar nu ook geen oefeningen voor doen dus dat het niet snel verbetert, is dan ook weer niet raar…
Heb ook nog steeds aardig wat pijnstilling nodig en afbouwen gaat helaas nog niet.

Duurt allemaal erg lang zo.
Vandaag is het 3 maanden geleden dat ik viel.
Nooit gedacht dat even stom uitglijden zulke gevolgen zou hebben…

Kookaburra

Berichten: 5392
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:49

Pfoeh, wat ontzettend pittig zeg! :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17998
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:51

Heftig..... Hopelijk komt er snel een lange termijn plan, zodat je een idee hebt waar je aan toe bent. Heel veel sterkte in elk geval! :knuffel:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:00

Jemig, wat een enorme pech nu ook nog eens met de nasleep en revalidatie!
Heel veel sterkte! Ik kan me voorstellen dat je hier mentaal ook een klap van krijgt.
Het zit je echt niet mee :(:)

tiwi1969

Berichten: 7643
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:03

Jeetje Marije ik hoop dat je snel beter nieuws krijgt en anders in ieder geval een plan hoe ze verder gaan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:03

Ik vind het eng klinken, wil je zelf niet liever al geopereerd worden?

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:00

Zonnetje81 schreef:
Ik vind het eng klinken, wil je zelf niet liever al geopereerd worden?


Dan heb je ook geen garantie dat het osteosynthese-materiaal wel hecht en dat er voldoende botaangroei komt. Er breekt weleens een schroef uit, maar als er 3 van de 6 niet meer op hun plek zitten is dat wel heel vervelend. Kan natuurlijk dat de drukverdeling door uitbreken van de eerste niet meer ideaal is, maar zoveel weken na de gebeurtenis verwacht je niet meer dat het dan helemaal losschiet.

Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid over de mogelijkheden en beste optie.
Waardeloos dat het allemaal zo lang duurt!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 22:13

De kans op goed herstel zou, gek genoeg, met rust groter zijn dan nu een risico volle operatie.
Maar zodra er twijfel is over het herstel, gaan ze wel opereren.
Zodra de stabiliteit in de rug weer goed is, gaat er nog gekeken worden of de schroeven en/of plaatjes eruit gehaald moeten worden.
De bedoeling was dat het erin zou blijven zitten maar nu het niet goed meer zit, is dat niet zeker.

Gomir, de chirurg had ook gezegd dat ze dit echt heel zelden zien bij schroeven in de rug.
Nou zijn dat wel zo’n beetje de standaard woorden van artsen na een operatie bij mij :+
Ik heb echt altijd zo’n beetje de meest onwaarschijnlijke complicaties na een operatie…
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 06-12-23 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29588
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:17

Wat heftig om te lezen.
Ja ben je mooi klaar mee komt nooit voor...

Dikke knuffel :knuffel:

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:19

Het grootste deel van mijn werk bestaat uit het oplossen van ernstige problemen die weinig voorkomen :+
Heb je als patiënt echt helemaal niets aan als jij het wel hebt :=

Verbaast mij totaal niet dat afblijven zolang het kan de beste optie is.
Hopelijk geneest het voldoende met rust en kun je snel wat uitbreiden, van dat thuiszitten wordt het leven ook niet leuker ;(

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:54

Jeetje wat een rot update zeg :(. Had gehoopt dat het beeld er beter uit zou zien, maar kak.. totaal het tegenovergesteld. Ik duim voor je dat het er volgende week beter uitziet en je weer wat meer mag. Dit is natuurlijk echt een waardeloze situatie, want alles staat stil :(. Sterke Marije! :(:)

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:11

MarijeR
Hebben ze op een bepaalde manier teveel druk op de schroeven gezet?

Bij mijn eerste rug operatie zei de arts dat hij het terug had gezet in het meest haalbare. Anders kwam er overal teveel druk op.
In mijn geval was het geen breuk maar wervel afglijden (40/50% afgegleden) en de wervel was naar links weg gedraaid.
Teveel druk was voor mijn wervel niet goed maar gaf ook nog meer kans op breken van de schroeven.
Ik moest daarna wel 3 maanden een gipscorset dragen

Jet

Berichten: 12006
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:16

Jeetje Marije, wat heftig dat het nog steeds zo moeizaam gaat. Ik duim voor je dat je volgende week beter nieuws krijgt, maar als ik het zo hoor weet ik dat zo net nog niet, dikke :(:) knuffel van me!
Ook ik ben wel verbaasd dat je geen ( gips) korset hebt gekregen.

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:23

Jeetje… rustig aan dat je het eng vindt met dat gladde weer kan ik me indenken

senna21

Berichten: 11860
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 22:19

Och meis, wat een pech! :(:)
Vind je het leuk als we je een (kerst)kaart sturen? Welk adres?

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:35

Hoe gaat het nu met je?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 03:30

Sorry dat ik zolang niets heb gepost.
Zat niet lekker in m’n vel en dan ontloop ik alle sociale dingen :o
Loop ook heel erg achter met pb’s beantwoorden…

Bij de laatste controle waren de schroeven redelijk blijven zitten. Wel iets verschil te zien maar geen grote veranderingen en dat maakte dat ik weer heel voorzichtig wat mocht gaan doen.
Met de fysio begon ik eigenlijk weer vanaf nul met oefeningen liggend op bed.
Maar inmiddels kan ik steeds meer. Het gaat wel om kleine dingen hoor, ik kan wat beter opstaan vanuit een stoel en lopen met de rollator gaat nu zo goed dat ik iedere morgen zeker 30-45 minuten wandel en in de middag nog een keer met de honden naar buiten ga en met ze in de tuin en op het erf speel.
Zonder rollator kan alleen nog in huis, ik ben nog heel onstabiel en zak soms door mijn rechter been.
Maar daar zit zeker nog veel verbetering in met trainen van spieren.
Ook kan ik weer zelf douchen en de thuiszorg is nu weer op afroep ipv iedere ochtend. Geeft ook weer meer vrijheid :)

Vorige week kreeg ik na lang zeuren eindelijk de fysio zo ver dat ze wilde kijken hoe traplopen zou gaan.
En met hulp kan ik nu de trap op en af en dat betekent dat ik na ruim 4 maanden voor het eerst in mijn eigen huis ben geweest!
Nu probeer ik iedere dag of om de dag een uurtje of 2 lekker in m’n eigen huis te zijn.
Ik kan helaas nog erg slecht zitten en alleen op een bureaustoel is het kort te doen. Ik heb een heerlijk luie bank maar dat zit nu dus vreselijk… :\
Maar het is heerlijk om in huis een beetje te rommelen en gewoon weer even op m’n eigen plekje te zijn.
De tijd thuis ga ik langzaam opbouwen.
Voor nu ben ik erg blij dat ik nog bij mijn vader terecht kan waar het hooglaag bed in de woonkamer staat.
Daar kan ik m’n rug dan weer wat laten ontspannen.
Ook huishoudelijke dingen zoals bv koken gaat echt nog niet.
1e Kerstdag heb ik misschien 15/20 minuten in de keuken gestaan en afgewisseld met zitten en daarna kon ik 2 dagen plat liggen :\

Over een paar weken weer controle in Groningen en dan hoop ik dat ik mag beginnen met trainen bij de sportschool waar de fysio ook zit en waar ik al jaren medische training deed 2x per week.

Volgens de arts zou de wervel zo tegen juni op z’n sterkst zijn en dat gaf aanleiding tot de vraag Hoe verstandig is een off road safari in Afrika in juni?
Dat staat al bijna 2 jaar gepland met een groep vrienden en ik wil heel graag gaan uiteraard :D
Qua stabiliteit van de wervel zou het waarschijnlijk wel moeten kunnen maar de arts dacht dat ik het vanwege de onderrug nog niet aan zou kunnen.
Maar eigenwijze ik heeft toch een ticket geboekt en heb dus hele goede motivatie, ook op dagen dat het zwaar is…
Heb nu dus echt een doel en datum om naar toe te werken.
Er moet nog wel heel veel gebeuren en of het realistisch is weet ik niet maar ik ga i.i.g. mijn best doen 8-)

En aan de tijd van posten is wel te zien dat slapen nog steeds niet heel goed gaat…
Vanmorgen weer wat nieuwe oefeningen gedaan met de fysio en dan gaan de rug en benen in de nacht nog zo verkrampen dat ik regelmatig een rondje moet lopen in de kamer en wachten tot de pijnstilling werkt.

Neon

Berichten: 4929
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 06:59

Aiii wat een update alweer :(

Hou jezelf in acht… safari in juni gaat wellicht wat veel gevraagd zijn van je lijf :( te vroeg, te veel gaat averechts werken :(

Wel fijn dat je al eens wat thuis hebt kunnen rommelen :)