Rug gebroken op vakantie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 18:09

Afgelopen woensdag ben ik heel ongelukkig uitgegleden in de modder en heb daarbij mijn rug gebroken.
T12 en het was een instabiele breuk met kans op dwarslaesie.

Klein probleempje, ik zat in de Masai Mara, Kenia, en ver van de bewoonde wereld.
Gelukkig werd ik door de flying doctors geëvacueerd naar Nairobi waar ik de volgende dag ben geopereerd.
Dat was noodzakelijk, terug vliegen was een veel te groot risico en ik was ook totaal niet mobiel. Heb vanaf de val tot de operatie de volgende dag ook vastgebonden gelegen op een spinal board.
De operatie lijkt geslaagd maar ik blijf nog enorme pijn houden die nog niet onder controle te krijgen is.
Zolang ik maar op mn zij blijf liggen, is het met pijn medicatie uit te houden.
Gelukkig werken m’n benen wel en vanmiddag heb ik zelfs met de fysio een paar meter gelopen. Maar daarna moet ik een uur bijkomen.

Ik hoop echt zo snel mogelijk naar NL te kunnen.
De zorg is hier goed maar wel heel anders.
En gelukkig heb ik hier in Nairobi vrienden die enorm geholpen hebben en ik heb ook wel dagelijks

De chirurg was heel positief en zei maandag kan je wel naar NL vliegen maar ik kan nog geen 2 minuten zitten dus dat wordt het voorlopig nog niet.
Een paar dagen langer blijven is wel te doen maar het moet geen weken worden.
Morgen gaat er ook gekeken worden of een medische vlucht op een brancard te regelen is.
Gelukkig worden dat soort dingen net als het contact met de verzekering allemaal voor me geregeld.

Maar goed, op een paardenforum zitten vast meer mensen met een vergelijkbare breuk.
Wat is jullie ervaring met het herstel?
Wanneer werd de mobiliteit wat groter en nam de pijn af?
Wanneer begon je met fysiotherapie?

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:16

Geen ervaring hier. Maar wil je wel heel veel sterkte wensen. Hopelijk kan je vlot terug naar Nederland en heb je een voorspoedig herstel!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37259
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:26

:(:) jakkes wat een narigheid zeg. Even simpel uitglijden en dan met deze gevolgen op een niet zo toegankelijke plek.
Wat is de kans dat ze een medische vlucht kunnen regelen voor je met liggend vervoer? Want nu uren in een vloegtuigstoel moeten zitten is al niet zo aangenaam. Laat staan met een vers gebroken rug en operatie wonden.

Gelukkig goede zorg waar je nu zit en wat bekenden. Heel veel sterkte

Een ding wel, het is een vakantie herinnering die je nooit meer zult vergeten. Met een film momentje met de flying doctors. Gelukkig bestaan die en hebben zij je kunnen verplaatsen heel snel naar de juiste plek.

Anoniem

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:30

Wow in Kenia, vond je het niet spannend om in zo'n ver land geopereerd te worden aan zo'n risicovolle breuk?

Heb helaas geen tips voor je maar wens je een voorspoedig herstel. Y;(

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:33

Jeetje wat naar, en lijkt me heel eng om dan daar te zitten!

Heel veel sterkte en beterschap, hopelijk mag je snel naar huis :(:)

nimbletje
Berichten: 785
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:36

Jeetje wat schrikken. Heel veel beterschap en sterkte met je herstel.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:48

De tijd dat je kan zitten, gaat exponentieel vooruit hoor. Hoe vaker je oefent, hoe sneller. Bijvoorbeeld: tijdens ontbijt, om 11u, om 14u, rond avondeten, om 20u. En dan telkens zo lang mogelijk volhouden (2 minuten is al goed).

In ons ziekenhuis starten wij met zo'n schema zodra medisch stabiel. Dus ondanks pijn, misselijkheid, duizeligheid etc. Dat is in het begin echt afzien :(:)

Neon

Berichten: 4930
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:49

Zo hey dat is heftig… en dat in een ver land…

sterkte…. Ik zou zeker aandringen op liggend vervoer… 10 a 11 uur zitten ga je echt niet redden nu…

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:58

Ik heb een paar jaar terug mijn L1 gebroken, 'stabiele' fractuur. Hier kon ik amper mee zitten in de eerste 2 weken. Zitten om te eten of om naar toilet te gaan, was maken dat alles zo snel mogelijk ging, om terug te kunnen gaan neer liggen.
Het is echt stelselmatig opbouwen, beetje bij beetje en zeker niet te snel veel te veel willen en al vanalles en nog wat doen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 19:03

Ik heb zelf al wel wat zitten googlen en zie dat je ook op een gewone vlucht vervoer met brancard en medische begeleiding kan inhuren. Weet alleen niet wat de kosten zijn en of de reisverzekering dat vergoed.
Het is een vlucht van krap 9 uur dus zitten gaat het echt voorlopig niet worden. Ook business class niet.
Dat was door de verzekering al toegezegd dat het gedekt zou zijn maar toen had ik nog de hoop iig zelfstandig te kunnen zitten.

Gelukkig is Kenia en vooral Nairobi erg modern en had ik alle vertrouwen in de chirurg die ook nog trots vertelde dat hij zijn opleiding in de USA had gedaan en daar ook had gewerkt.
Je gaat er ook gewoon door een Siemens ct scan bv ;)
Nu ben ik wel naar het universitair ziekenhuis gebracht met een prive afdeling en dat is gewoon netjes hoor.
En de verpleging is ook erg begaan en helpen met alles.
Enige waaraan je merkt dat het in Afrika is, is de afrikaanse tijd. Now, just now of now now, kan alles tussen 5 minuten en 7 uur zijn :')

Rebel_Jitz, ja dat doe ik nu ook. Probeer regelmatig op mijn rug te liggen ipv de zij en ook ieder uur even het bed op zit stand.
Duizeligheid en overgeven hoort er inderdaad helaas wel bij. Maar dat kan ook niet anders na dagen plat liggen.
Maar goed, als je naar huis wil dan gaat het nooit snel genoeg ;)

Keandra, denk idd dat geduld het belangrijkste zal gaan zijn straks.
Hoef gelukkig nog niet naar het toilet. Kreeg al vrij vlot een katheter en heb een stoma waar ik nu extra blij mee ben :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110712
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:07

Wauw, dan heb je het even over ongeluk hebben zeg :oo
Wat ben je rot terecht gekomen! Gelukkig hebben ze daar zo te lezen wel goede zorg!
Krijg je wel flinke pijnstilling?
Beterschap! :(:)

AnnemiekvM

Berichten: 8250
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:11

Wat naar zeg. Heel veel sterkte!

Kookaburra

Berichten: 5397
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:12

Geen ervaring, maar ik wil je wel veel sterkte wensen. Zowel met het herstel van zo'n nare en rare breuk, als met deze rot-situatie dat je zo ver van huis bent :(:)

Fijn wel dat het ziekenhuis en de arts goed zijn! En die vlucht, je kunt vast op de Keniaanse 'now' weer terug naar NL :(:)

juval

Berichten: 13217
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:16

oh bah, wat een rottig ongeluk zeg. heel veel sterkte gewenst, ik hoop dat je gauw naar huis kunt. :(:)

_Lorette_

Berichten: 12094
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:29

Jeetje, wat verschrikkelijk voor je! Ik had een minder risicovolle breuk (compressiefractuur, dus zit muurvast), maar kon daar al bijna niet mee zitten, dus ik hoop echt voor je dat je liggend mag vliegen.
Ontzettend veel sterkte met je herstel!

Myfairytale
Berichten: 5392
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:31

Oh jeetje, wat naar zeg!

Heb (gelukkig) ook geen ervaring, maar wil je ook graag beterschap en sterkte wensen.

Bij welke maatschappij heb jij je verzekering lopen?

Hopelijk mag/kun je gauw liggend terug naar NL.

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:37

Och jeetje wat een naar ongelukkig ongeluk!!

Hopelijk kan je snel naar nederland komen!

Emj_23
Berichten: 1192
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:45

Jeetje wat heftig. Ik vertrek volgende maand die kant op en ben nu blij dat ik ook mij heb gemeld bij amref voor mijn verblijf. Hopelijk kan je snel naar huis. Als je dadelijk iets langer kan zitten wordt business class wellicht weer een optie. Dan kan je buiten opstijgen en landen plat liggen. Maar hoop dat je eerder naar huis kan.

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:46

Oei dat is heftig zeg. Beterschap.
Hopelijk mag je snel naar huis.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:49

Ach jeetje wat schrikken zeg!
Hopelijk kun je naar Nederland vliegen.. heel veel beterschap

marleen_88

Berichten: 14058
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:50

Wat een naar ongeluk zeg, jeetje. Veel sterkte, hopelijk kun je snel en liggend naar Nederland vervoerd worden. :(:)

DuoPenotti

Berichten: 29654
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:51

Jee wat een nare val.
Fijn dat je je wel goed voelt bij de medische hulp die je krijgt.

Geen ervaring gelukkig maar ik wil je wel veel beterschap wensen :knuffel:

kally
Berichten: 5249
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 20:58

Bizar ongelukje met grote gevolgen…vreselijke ervaring…heel veel sterkte en beterschap gewenst…

Terug vliegen zal op welke manier dan ook zal ook te maken hebben met reisverzekering of je bvb extra verzekerd bent voor medische kosten…daar zijn er al wat van een koude kermis thuis gekomen met kosten die niet verzekerd worden….achteraf.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:09

Wat een verschrikkelijk naar ongeluk TS. Hoop dat je snel op een zo prettig mogelijke manier naar huis kan vliegen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:10

Heftig en onhandig dat je zo ver weg zit!
Wat hebben ze gedaan tijdens de operatie?
Als ze de wervels gefixeerd hebben met schroeven en pinnen dan kun je wel pijn hebben, maar kun je verder weinig beschadigen als je teveel zou doen. Met flink wat pijnstilling zou je dan wel kunnen reizen zonder risico op complicaties. Als ze bijvoorbeeld van dat "cement" hebben gebruikt is dat misschien anders. Misschien kun je het anders checken met je dokter in NL? Heeft die de foto's al? En idd met de verzekering, wat de mogelijkheden zijn om te repatriëren met speciaal vervoer.