Stoppen met roken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poosje81
Berichten: 21212
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:20

moyra schreef:
Voor mij zijn die geen enkel probleem geweest. Alleen gister had ik rokers op visite maar die hebben ook nauwelijks buiten gestaan. Ik heb er ook eigenlijk niet bij stil gestaan dat deze feestdagen anders waren dan voorheen :)
Ik mis dat sigaretje echt maar zelden en geniet vol op van het feit er niet meer afhankelijk van te zijn.
Ik heb er ook geen last van om rokende mensen om mij heen te hebben.


Kan me hier alleen maar bij aansluiten!
Mis het ook echt geen moment meer. Heerlijk na 20+ jaar verlost te zijn!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:34

Heerlijk, zo voelt het voor mij ook! <3 Ik was vorige week volgens mij 4 maanden gestopt.

Wesseltje

Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:19

Hier ging het gelukkig ook goed met de feestdagen. Het was goed te doen. Inmiddels 37 dagen. Ben wel benieuwd wanneer het moment komt dat ik er helemaal niet meer mee bezig ben.

idylle
Berichten: 5813
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:14

Ik vind dat na bijna 5 jaar te zijn gestopt, nog steeds bizar dst ik echt geen enkel moment meer trek heb in een sigaret. Iedereen die gestopt is om mij heen hoor ik.over die momentjes dat je er trek in hebt en dat die momenten nooit meer helemaal weg gaan. Maar niets is minder waar! Laat je daardoor dus vooral niet tegenhouden om te stoppen!

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 03:08

Nu 3 maanden gestopt. Helemaal geen probleem gehad met de feestdagen.
Twee weken geleden met het vliegtuig op vakantie geweest. Dat was wel raar. Een beetje alsof je opnieuw stopte met roken. De gewoonte was snel een sigaret tussen parkeren en luchthaven. Dan inchecken. Na de douane zoeken naar de rokersruimtes (als die er al zijn). Als er geen rokersruimtes zijn na de douane zo lang mogelijk wachten met door de douane gaan, zodat je nog naar buiten kan om een peuk op te steken.
Nu niets van dat alles. Raar, maar heerlijk relaxt.
Tijdens vakantie viel het niet roken ook alleszins mee. Slechts 1x een moeilijk moment gehad.
Op terugvlucht 2,5 uur vertraging, pas aangekondigd nadat we door de douane waren. Hoe fijn was het dat ik niet meer rookte. :j Normaal grote stress omdat je zo lang niet meer kon roken. Nu dacht ik alleen maar: wat fijn dat ik niet meer rook en die stress niet meer voel. :D
Nog elk moment blij dat ik niet meer rook. Hoop dat ik echt nooit meer voor de bijl ga…

@Wesseltje: het bezig zijn net roken wordt geleidelijk minder. Op een gegeven moment betrap je jezelf erop dat je al een hele dag niet meer aan roken gedacht hebt. :j

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:03

Ook hier de kerstdagen overleefd zonder te roken *\o/* . Ik was er huiverig voor, maar het blijkt dat de kettingrokers in mijn familie nu allemaal vapen. En daar ben ik nooit mee begonnen, dus er was nul verleiding.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:43

Ik ben aanstaande zondag een jaar gestopt *\o/* een paar kleine uitschieters van een losse sigaret bij een borrel, maar wel helemaal van de verslaving af. Heel trots op :D

lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:51

Ik weet niet of het oké is als ik hier schrijf; maar ik ben per 2 januari bezig met stoppoging twee. In 2023 ben ik anderhalve maand gestopt geweest dankzij WeQuit (zes weken lang wekelijks een Teamssessie met een groep stoppers) en vroeg me af of er nu hier ook mensen zijn die zijn gestopt. Wellicht kunnen we contact houden om elkaar te steunen? Ik hoor het graag.

Van de vorige keer weet ik nog goed wat me ongeveer te wachten staat en vandaag moest ik echt af en toe op m’n handen zitten, al weet ik ook dat het steeds beter wordt.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:00

Ik ben ook gestopt.
Was vorig jaar 3 maanden gestopt en door overgangsklachten en niet slapen weer gaan roken.
Daarna weer 3 weken en je raad het al... weer niet slapen en de overgang.
Ik haat de overgang.

Het gaat nu heel goed en aangezien ik nu mijn longen uit mijn lijf hoestte was ik er zo klaar mee.
Allen carr boek weer gelezen en gisteren idd gestopt.
Gaat eigenlijk heel goed.

Succes met stoppen.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:57

Hier ook weer gestopt. Afgelopen juni weer begonnen want bom ontploft in de familie. Begin dinsdag met een nieuwe baan en het leek me beter om alvast gestopt te zijn als ik daar begin.
Ik voel me extreem hyper. Ik heb adhd en slik Ritalin en dat gaat normaal prima maar de laatste 2 dagen racen mijn gedachten maar door, ik kan niet stil zitten of liggen, praat aan een stuk door en ben ontzettend geagiteerd en chagrijnig. Ik heb dit nog nooit zo heftig ervaren en ik ben toch echt vaker gestopt. Misschien is het ook een combinatie met de spanning voor mijn nieuwe baan. Maar ik ben nu wel serieus aan het overwegen om bijv nicotinepleisters te gaan gebruiken want dit is geen grapje :')

idylle
Berichten: 5813
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:14

Goed zo toppers! Jullie kunnen het!

@ishannah probeer in een moeilijk moment te bedenken dat je al bijna geen nicotine meer in je lichaam hebt, dat je huid mooier wordt, of je hart al beter is geworden (kijk hoever je bent op een moeilijk moment) en overtuig jezelf er vooral van dat als je nu weer begint, je al die moeilijke momenten voor niks hebt doorstaan! En vooral, dat als je nu weer begint, je al die moeilijke momenten later wederom door moet als je een nieuwe stoppoging gaat doen, nu hebt je ze maar vast gehad.

@mando het niet slapen kan goed een ontwenningsverschijnsel zijn. Ik had toen ik ging stoppen met roken ook erg veel moeite met slapen, nachten heb ik wakker gelegen. Maar onthoud, het gaat echt over! Probeer door te zetten, je kunt het!

@maeve ook dat kan een stuk ontwenning zijn. Ik was ook heel onrustig, wellicht als je je zo voelt even de stofzuiger pakken of een poetsdoek ofzo? Dan ben je even in beweging, dat hielp voor mij goed.

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:23

Goed bezig, Ishannah, mando en maeve *\o/* .

Het begin is absoluut moeilijk. Voor mij hielp het om aan de positieve gevolgen van het stoppen te denken: betere conditie, schone longen, op termijn mooiere huid en tanden, en dat soort dingen. Ik zag het als een cadeau aan mezelf. Het heeft me (gek genoeg) nooit geholpen om te denken aan longkanker, COPD, astma, hartproblemen, enzovoort, maar met de positieve insteek ben ik nu opeens vier maanden gestopt.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:11

Hier alleen met O&N heel even een moment van verlangen. Niet aan toegegeven en was zo weer over.

De Vape gebruik ik veel minder en er zit amper meer Nicotine in, ik geloof 3mg. Eerst reed ik echt terug als ik hem was vergeten, nu zie ik hem in de middag wel weer. Er zijn dagen dat ik hem helemaal niet gebruik, er zijn dagen dat ik hem wel wat meer gebruik. Voor mij is dit prima.

Ik moet binnenkort geopereerd worden en een dag of 2 in het ziekenhuis blijven. Dan hoef ik ook niet mijn vriend te vragen om me mee naar buiten te nemen zodra hij er is. Dat is wel echt heel lekker hoor.

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:13

Goed zo dames, houdt vol!

Hier hielpen gedachtes goed of slecht niet. Ik moest het van mezelf gewoon voelen, dus voel maar dat je trek hebt, maar sta er ook bij stil dat je met een paar keer diep in en uit ademen, de meeste trek al weer kwijt bent. Daarnaast was ik gewoon te eigenwijs/koppig, als ik zeg dat ik stop, dan doe ik dat ook haha.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:18

Goed bezig jullie!

Zijn jullie ook bekend met het kindling effect? Misschien helpt het als extra motivatie (als je al gestopt bent). Korte versie: iedere keer dat je weer een stoppoging doet wordt het (fysiek én mentaal) lastiger dan de vorige keer/keren.

Dit geldt niet voor iedereen, maar kán wel bij iedereen (de volgende keer) optreden.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 07:18

Hier gaat het heel goed, denk er niet eens aan.
Het is even je ritme om gooien.
Dus niet in je pauzes naar buiten voor een peukie, niet thuis komen en eerst ff peukie doen.
Dat was gisteren even een momentje dat ik dacht... o ja.

Kreeg van mijn lieve vriendin een groen monster _O- (het groene varken uit de angry birds)
Omdat ik het monster moet verslaan.


Wat een positief bericht Ailill fijn dat je het meld dank je wel. Geeft de stopper moed hè.

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:45

Mando, ik ga gewoon met de (leuke) rokers mee naar buiten. Heb ik even een loopje en gezelligheid. Op het werk was ik toch al een gezelligheidsroker, dus nu doe ik dat zonder sigaret.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:59

O dat kan ik ook doen. Maar zoveel rokers hebben we niet meer en andere pauzes dus dan loop je elkaar mis.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:33

Citaat:
Wat een positief bericht Ailill fijn dat je het meld dank je wel. Geeft de stopper moed hè.


Zo ongeveer precies wat ik dacht :'). Ik gok dat het goed bedoelt is en het er wat onhandig staat, maar in dit topic is het niet heel aanmoedigend.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:41

Ik weet of het onhandig is/er staat :)

Ik bedoelde het als extra stok achter de deur als je al een tijdje bent gestopt: je bent nu al zo ver gekomen, wellicht gaat het de volgende keer niet zo (ge)makkelijk, laat ik dus nu maar doorzetten.

Zolala

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:59

Op 1 november was het 2 jaar geleden dat ik ben gestopt. Totaal onverwacht, Cold Turkey - ik was het echt zat. Heb die week heel bewust mijn laatste pakje shag opgerookt, en gewoon nooit meer nieuwe gekocht.

Ik heb bijna 40 jaar gerookt, heb het ook altijd lekker gevonden. En omdat ik alleen woon en ook thuis werk, dacht ik dat stoppen me nooit zou lukken.. dus heb ik het niet eens geprobeerd.
En opeens was ik er gewoon helemaal moe van. Dat jachtige gevoel als mijn shag bijna op was (zijn de winkels nog/al open?!). Zenuwen als ik op reis ging (waar is de rookpaal/het rookhok, heb ik genoeg tijd), altijd gauw nog even roken terwijl ik naar de bushalte liep. In mijn eentje naar buiten moeten in een hotel of restaurant, etc.
Afgezien nog van het feit dat tabak intussen stikduur is, en ikzelf me steeds meer een paria voelde.

En nu ben ik alweer 2 jaar verder! Ben veel gaan wandelen, gewoon een half uurtje of langer door de buurt. Heb me in het begin scheef gegeten aan salmiaksnoepjes en salmiaklollies :D Ben 5 kilo aangekomen, inmiddels ook gezonder gaan eten, ben zo die kilo's ook weer kwijtgeraakt, en samen met al dat geloop hou ik mijn gewicht op peil.
Ik word nog regelmatig overvallen door plotselinge zin in een sigaret, maar dat gaat na een minuutje vanzelf over. Ik ben nu voornamelijk enorm trots dat ik -voorzichtig- kan zeggen dat ik er heus vanaf ben. Dat gevoel van overwinning en vrijheid is heerlijk *\o/*

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:08

Ailill schreef:
Ik weet of het onhandig is/er staat :)

Ik bedoelde het als extra stok achter de deur als je al een tijdje bent gestopt: je bent nu al zo ver gekomen, wellicht gaat het de volgende keer niet zo (ge)makkelijk, laat ik dus nu maar doorzetten.



Zo komt het niet op mij over eigenlijk maar goed misschien heb ik een kort "stop" lontje momenteel.

Ik ben dit jaar namelijk al 2x gestopt en dan denk ik, ja nu gaat het dus blijkbaar heel moeilijk worden voor me en dat motiveerd me echt niet.
Dus daarom moet je soms denk ik dit soort info maar niet delen want je weet nooit hoe iemand het aan de andere kant van de pc het misschien voor de 85e keer gaat proberen.....


Knap hoor Zolala ik hoop dit ook over 2 jaar te kunnen melden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:26

Maar ik zeg nergens dat het moeilijk gáát worden, het is wetenschappelijk bewezen dat het moeilijker kán worden, nogal een verschil.

Never mind, heel veel succes :D

Zolala

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:34

Mando, het is een rotverslaving, en ieder stopmoment is heel moedig en bewonderenswaard.

Ik zit ook al een poosje in die fijne Overgang, en stopte toen midden in de coronatijd 8)7
Mijn idee van "alles is toch al rot, dan dit dan ook maar"..

Tallie1979
Berichten: 22759
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:49

idylle schreef:
Ik vind dat na bijna 5 jaar te zijn gestopt, nog steeds bizar dst ik echt geen enkel moment meer trek heb in een sigaret. Iedereen die gestopt is om mij heen hoor ik.over die momentjes dat je er trek in hebt en dat die momenten nooit meer helemaal weg gaan. Maar niets is minder waar! Laat je daardoor dus vooral niet tegenhouden om te stoppen!


Ik ben volgende maand 5 jaar gestopt en ook ik heb er absoluut geen behoefte meer aan. Dus het klopt absoluut wat jij zegt! :j