Stoppen met roken

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:45

miereneter schreef:
Dat is een goede tip, Giolli.

Hier gaat het als een tierelier. Bijna twee maand niet gerookt. Heb af en toe best zin in een sigaret, maar het lukt me om ervan af te blijven. Ga gewoon mee met de leuke rokers op het werk, maar nog niet in de verleiding geweest. Ondertussen ook een begrafenis en een feestje gehad, voor beide situaties was ik wat bang dat ik zou hervallen. Bier doet mijn wilskracht geen goed :+ . Maar het ging *\o/* !

Vind sigarettenrook nog steeds lekker ruiken, maar heb ook niet het gevoel dat mijn reukvermogen geweldig toegenomen is. De positieve effecten vind ik sowieso tegenvallen, conditie, smaak en huid zijn nog niet specatulair verbeterd. Maar misschien is het daarvoor nog te vroeg.


Hier eigenlijk precies hetzelfde met alles, behalve de reuk dan, maar dat vind ik dus ook geen verbetering tot nu toe. :P Eigenlijk gaat het normale leven gewoon weer door en missen we er weinig aan als ik het zo lees. :D

De gore shag lucht van mijn man helpt me vaak ook wel genezen.

Wispeltuur schreef:
Giolli schreef:
Mijn man vind dat ik ook ‘goed op weg ben’ om een zure ex-roker te worden. :o

Ik ben nu ruim twee maanden gestopt en ik hoor veel mensen praten over hoe fijn het is om beter te kunnen ruiken/proeven maar dat vind ik dus niet perse een voordeel. Elke kattenbak, prullenbak, volle wasmand, crusty sok en muf dekentje ruik ik, ik word er helemaal stapelgek van. Ik vind bijna alles stinken, ik hoop dat het nog minder gaat worden.

Daantjuh, wat mij hielp is een keer bijhouden hoe lang die zin eigenlijk precies duurt? Laat het 3 minuten zijn, dan weet je elk volgende keer wanneer je zin hebt dat het maar een paar minuten duurt voor je aandacht weer bij iets anders is.


Ik ben een stille meelezer en had tot nu toe niet de behoefte om te reageren maar ik wil je even zeggen dat ik dit dus ook had en het word echt minder. Ik ben ondertussen een jaar gestopt en ik werd soms echt gek van alle vieze geuren die ik rook. Ondertussen ruik ik nog steeds erg goed maar is het veel genuanceerder en vind ik niet meer alles zo smerig ruiken.

En nu ik dan toch reageer, goed bezig iedereen! :D


Ah wat fijn, goed om te horen dankjewel. :)

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:31

Ik kom me hier toch melden, ondanks dat ik weet dat ik commentaar krijg op mijn manier van stoppen.

Ik heb al eerder een stoppoging gedaan, maar door gebrek aan wilskracht is dit mislukt. Nu lig ik al vanaf zondag met griep op bed, en besloot ik dat dit een mooi moment was om te stoppen. Ik walg er al langer van, en toch blijf ik naar die peuk grijpen. Nu ook, ik had het echt goed te pakken, en toch stak ik er 1 op, om hem na 2 halen uit te maken. Daarbuiten wil ik gewoon gezonde longen en alle kansen op ziektes uitsluiten. Wat ook niet meehelpt is dat ik van de week een spoortje bloed ophoestte. Allemaal heel logisch, aangezien ik een luchtweginfectie heb opgelopen, maar mijn hypochondrische kant neemt het over op dat moment. Dus, tijd om te stoppen.

Ik heb wel, en ik weet dat niet iedereen het ermee eens is, een Vape besteld. Nu een wegwerpvape, maar mijn doel is de nicotine hiermee af te bouwen. Ik heb nu donderdag denk ik mijn laatste haal van een sigaret genomen, maar mijn laatste hele sigaret was zondag. Ik neem nu alleen een hijs van de Vape als ik het echt even moeilijk heb, en leg hem daarna weer weg. Eerst rookte ik zo'n 12 tot 14 sigaretten per dag, nu hijs ik een paar keer aan een Vape en leg ik hem weer weg. Er komt hoe dan ook minder zooi in mijn lijf. Nu alleen nog kijken naar een Vape die niet wegwerp is een waarbij ik de nicotinehoeveelheid zelf kan instellen.

Overigens heb ik hypnose ook op mijn wensenlijst staan.

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:18

Ik hen het ook via een vape gedaan. Heb denk ik een kleine maand met een vape afgebouwd en daarna helemaal gestopt. Werkte voor mij erg fijn.

miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:20

Wat voor jou werkt, moet je doen, Utixo. Niemand hoeft daar wat van te vinden. Gewoon goed dat je het probeert!

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:07

miereneter schreef:
Wat voor jou werkt, moet je doen, Utixo. Niemand hoeft daar wat van te vinden. Gewoon goed dat je het probeert!


Vind ik ook. De bewustwording is al heel goed.

De vape is wel iets onduidelijk, je hebt liquid en je hebt opwarming tot 180 of 200 graden. Dat laatste heb ik, voor wiet zo nu en dan.

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:40

Als het voor jou werkt is dat toch prima?
Wat een ander daarvan vind is compleet ondergeschikt.
Ik ben niet tegen een vape alleen is hij niet zo gezond als hier eerder gesuggereerd werd.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:51

Over vapen wordt vaak gezegd: het is gezonder dan roken. Dat is natuurlijk onzin. Het is echter wel (veel) minder schadelijk dan roken.
In het VK bijvoorbeeld, deelt de NHS (soort ziekenfonds) vape-paketten uit aan mensen die willen stoppen met roken.
Kanttekening is wel dat de kant-en-klare vapes vaak erg veel nicotine bevatten. Liever zelf een herbruikbare set kopen en ook de liquid los kopen. Dan weet je wat er in zit.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:32

Dat is ook zeker mijn insteek, maar ik moest nu snel wat hebben, en wil me er even in verdiepen hoe het precies werkt. Ik had overigens gedacht dat ik het gevoel vervelend zou vinden, maar de wegwerpvape die ik nu heb (van Upends) vind ik niet bijzonder zwaar.
Ik heb met smaakje en met tabaksmaak, ik grijp toch vooral naar de tabak. Maar de hoeveelheid damp is echt precies goed. Ik heb ooit eerder (helemaal in het begin dat die dingen uitkwamen) een e-sigaret geprobeerd, maar dat vond ik toen echt drama, dat was het niet. Nu heb ik echt het gevoel dat ik rook. En dat scheelt enorm. Net had ik het even moeilijk en nam een paar extra hijsjes, gelijk kotsmisselijk. Mooi zo.

Het is vooral de handeling die ik mis, want in principe ben ik na 2 hijsjes voorzien.

Ik zit momenteel met een knetter van een burn-out, en ik merk dat ik mezelf steeds probeer wijs te maken dat het nu echt niet het moment is om te stoppen. Maar dan Google ik gelijk op schone longen en de voordelen van het stoppen, en dan houd ik mezelf flink tegen. Want anders is er nooit het moment om te stoppen. Wat wel heel erg fijn is dat mijn vriend ook gelijk gestopt is (terwijl hij dat nooit van mij verwachtte als hij stopte), echt superlief. En, bizar genoeg, ik merk nu al dat ik zoveel meer lucht heb. Ik ging net wandelen met de hond en ik liep gewoon te zuchten omdat ik niet zo goed wist hoe te ademen. Echt bizar hoe snel dat gaat, na ongeveereen week niet roken, ondanks dat ik nog een beetje Vape.

Ik heb al 2 pakjes over gemaakt naar mijn spaarrekening. Dit zal ik vast niet volhouden omdat ik er binnen no time een andere bestemming voor heb, maar voor nu is het leuk.

Bitchy
Berichten: 320
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:22

Ik wil ook stoppen met hulp van een vape.
Ik heb de just-fog, die bevalt prima.
Het voltage is in te stellen van 3.4V tot 4.8V.
Ik ben begonnen met een e-liquid van 6 mg en ga daarin afbouwen, zowel in nicotinegehalte als in voltage.
Een vastomlijnd plan heb ik niet, dat ik ga stoppen staat vast, maar precies hoe en wanneer?? Ik doe het stap voor stap, de ene na andere, ze kondigen zich vanzelf wel aan.
En ja, helaas grijp ik toch af en toe naar een reguliere sigaret, die ik dan vol walging na twee trekjes weer uitmaak.
Bevestiging van het goede voornemen denk ik dan maar :o

Ik heb meerdere stoppogingen gedaan, en heb toen alle welgemeende adviezen gevolgd.
Die bleken voor mij niet te werken.
Dus… ja… volg gewoon je eigen gevoel, bedenk wat voor jóu werkt en volg je eigen plan.
Je gaat een doel bereiken, hoe je daar komt is aan jou, niet aan een ander.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:23

Ik had ook meer lucht hoor. Niet zo extreem duidelijk als jij maar bijvoorbeeld zware afvalcontainer naar de weg brengen, ging opeens een stuk makkelijker.

Had je die vape besteld, schreef je? Ik dacht dat er alleen nog in stenen winkels verkocht mocht worden.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:41

Jup, had het heel naïef gedaan, maar kwam gewoon netjes binnen.

Worden Vapes alleen in speciale winkels verkocht, of ook bij de Bruna bijvoorbeeld?

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:46

Een vape is iets anders dan een vaporizer dus.

Vape is e-sigaret, vaporizer is verdamper.
Nog wel eens online verkrijgbaar op buitenlandse sites.
Maar vape is wel slecht he. Vaporizer niet persé slecht volgens mij. Maar of die ook voor nicotine zijn weet ik dan weer niet.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:23

Vape is veel minder slecht dan tabak.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:30

Zoals ik begrijp is een vaporizer vooral om weed te kunnen gebruiken zonder het te roken. Ik mag dan in de avond graag een THC druppel nemen om te slapen, maar om nou weed te gaan verdampen/inhaleren ipv roken is ook niet helemaal het idee.

Nogmaals, ik snap dat Vapen ook niet gezond is
Helemaal niet icm nicotine. Maar ik merk wel aan mijn longinhoud dat het zeker verschil maakt. En hoe je het ook went of keert, er zit geen teer in. In Engeland zijn ze er een stuk positiever over dan in NL, ik vraag me ook echt af in hoeverre het daadwerkelijk slecht is. Ik kan nergens echt bewijzen vinden. Logischerwijs lijkt het me, vooral in mijn gebruik, hoe dan ook veel gezonder.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:37

Kijk maar eens op de website van acvoda, zij hebben heel veel onderzoek in kaart gebracht.

https://acvoda.nl/

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:34

Mysa, deze mensen zijn zeeeeer pro vapen en zo is die site dus ook opgebouwd. Prima, maar neutraal en als informatiebron stelt het in mijn ogen niets voor.

Vapen is vast 'gezonder' dan roken, maar het is nog steeds schadelijk. Al snap ik heel goed dat die tussenstap gebruikt wordt. Prima toch, als je uiteindelijk zo van het roken af komt.

Utixo, ik hoop alleen dat je niet op het punt blijft hangen van: ik voel me een stuk gezonder met vape dus die houdt ik. Ik gebruik hem zo weinig, dat ik niet hoeft te stoppen.
Want dat is wat ik om me heen zie gebeuren, stap 1 is het vervangen van de sigaretten voor de vape en stap 2 (het stoppen) wordt dan vaak niet gezet. Dat zou zonde zijn!

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5025
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:14

Ik ben ook gestopt met roken sinds gisteravond dus zou graag mee willen praten hier.
Wilde al stoppen, dus was al aan het minderen van een pakje per dag naar een pakje per drie dagen.
Toen heeft mijn man vanmorgen per ongeluk mijn pakje sigaretten meegenomen en had ik dus niks.

Ik heb ook nog meerdere vapes van eerdere stoppogingen, dus die gebruik ik nu af en toe. Denk dat het inderdaad gezonder is dan roken, helemaal niks gebruiken is natuurlijk het allerbeste. Maar als het mij helpt stoppen met roken zonder bloedje chago te worden vind ik het allang prima. :o

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:54

MarliesV schreef:
Mysa, deze mensen zijn zeeeeer pro vapen en zo is die site dus ook opgebouwd. Prima, maar neutraal en als informatiebron stelt het in mijn ogen niets voor.

Vapen is vast 'gezonder' dan roken, maar het is nog steeds schadelijk. Al snap ik heel goed dat die tussenstap gebruikt wordt. Prima toch, als je uiteindelijk zo van het roken af komt.

Utixo, ik hoop alleen dat je niet op het punt blijft hangen van: ik voel me een stuk gezonder met vape dus die houdt ik. Ik gebruik hem zo weinig, dat ik niet hoeft te stoppen.
Want dat is wat ik om me heen zie gebeuren, stap 1 is het vervangen van de sigaretten voor de vape en stap 2 (het stoppen) wordt dan vaak niet gezet. Dat zou zonde zijn!


Ja die zijn uiteraard pro. Maar het gaat me voornamelijk om de onderzoeken die ze bijhouden en waarvan de resultaten gepubliceerd worden.

En nee, niet 'gezonder' maar wel veel minder schadelijk. Dat zei ik eerder ook.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:51

Gisteravond vrij spontaan besloten dat dit een goed moment om te stoppen was. Vandaag is een nieuwe maand en ik heb de afgelopen tijd al vaker bij een bijna leeg pakje gedacht “ik haal geen nieuwe”. Maar dan toch doen. :')
Ik ben vaker gestopt (ook wel jaren, of een paar maanden) maar ik voel me deze keer toch niet super gemotiveerd of overtuigd. Ik kan ook heel erg genieten van roken, het feit dat ik het “mag” van mezelf. Maar het is duur, ik ben wat aan het kuchen, het stinkt en ik weet dat het geen stress weg neemt ook al voelt het wel zo. Stoppen moet toch een keer en vandaag is geen beter of slechter moment dan morgen of volgende week, maar toch voel ik weinig motivatie deze keer. Iemand tips om de moraal wat omhoog te krijgen? Ik twijfel nu serieus om niet toch die eerste peuk na het ontbijt op te steken :')

Ik overweeg nu ook om toch dat stomme boekje van Jan Geurtz te gaan lezen dat ik van iemand heb gekregen omdat ik weet dat hij ergens halverwege zegt “nou ga nu eerst maar even roken” en dat mag ik al niet meer van mezelf :+

miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 20:54

Te laat gezien om je nog van die ontbijtpeuk af te houden. Is het je gelukt? Anders begin je morgen toch weer opnieuw met stoppen hoor, dat mag gewoon.

Ik geniet ook erg van het roken en heb me erbij neergelegd dat ik het waarschijnlijk voor de rest van mijn leven lekker zal vinden - de goesting voor een sigaret zal dus niet weggaan. Wat mij motiveert zijn de gezondheidsvoordelen. Kort door de bocht: ik wil niet stikkend en rochelend doodgaan. Het geld wat ik uitspaar is trouwens een verdomd fijne bonus.

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:46

Ik ben ook gestopt door middel van Vapen.

Wel ben ik gelijk vanaf dag 1 gegaan voor een wegwerp vape met 0,0 nicotine.

De eerste dagen gingen die dingen er rap door heen. Nu doe ik 2 weken of langer met z’n vape.
Ik gebruik m echt heel weinig meer. Vaak alleen op kantoor als ik met de rokers naar buiten ga.

Op de pagina hiervoor werd gedeeld van een jongen die in het ziekenhuis kwam door het Vapen. Maar die rookte 9 vapes in een week. 1 vape met nicotine staat gelijk aan 40 sigaretten.

Ja sorry maar dan is het toch niet gek dat je in het ziekenhuis terecht komt.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:54

Morgen komt mijn hervulbare Vape binnen en de afbouw qua Nicotine. Ik moet eerlijk zeggen dat het me 100% meevalt. Heb ik nog trek? Jazeker. Maar ik kan het redelijk makkelijk opzij zetten. Gister kon ik het niet weerstaan, toen heb ik er 1 opgestoken. 1 Hijsje genomen en toen baalde ik er zo van dat ik hem uitgemaakt heb. Ik vind dus dat hij niet telt.

Ik doe overigens nu nog steeds met die eerste wegwerpvape's, nu een week? Gebruik er 3, Watermeloen, Cola en Tabak. Lurk voornamelijk aan de tabak. Er lijkt er nog geen leeg te zijn. Dus ik "rook" sowieso veel minder.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:05

Toppers, het gaat jullie lukken. **\O/**

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:43

Ik heb wel echt heel veel last van brandend maagzuur. Hier kan ik wel vaker last van hebben, maar nu is het hels. Als ik ook maar iets eet vliegt de boel in de fik. Ik las dat dat een bijwerking kon zijn van het stoppen, even doorbijten dus. Alleen erg jammer dat er niets tegen helpt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:56

Jullie zijn goed bezig ladies! *\o/*
Wees trots op jezelf! _/-\o_