Stoppen met roken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:22

Mando schreef:
Zo komt het niet op mij over eigenlijk maar goed misschien heb ik een kort "stop" lontje momenteel.

In een stoppen-met-roken lijkt een kort lontje me absoluut gepermitteerd :* . Bij mij werkte het in ieder geval anders dan in dat wetenschappelijke onderzoek, bij poging 34 (of zo) was het opeens raak en ging het héél makkelijk.

Zolala schreef:
Op 1 november was het 2 jaar geleden dat ik ben gestopt. Totaal onverwacht, Cold Turkey - ik was het echt zat. Heb die week heel bewust mijn laatste pakje shag opgerookt, en gewoon nooit meer nieuwe gekocht.

*knip*

Dat gevoel van overwinning en vrijheid is heerlijk *\o/*

*\o/* Dit soort verhalen geeft de burger moed!

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:21

Ik hoop nu met poging 3 in 9 maanden wel te slagen.

Ik heb nu even een "ik wil een peuk moment".
Net gegeten maar bedenk dat dit de doodstrijd is van het nicotine monster.
Die zegt... ach joh je kan nu best 1 sigaret nemen, niets aan de hand.
Mijn hoofd denkt.. pleurt op met je nicotine...

Ik kan dit.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 20:34

Denk dat compleet verschillend is hoe je na stoppen wel/niet de momentjes hebt etc. Ik ben vandaag precies 60 dagen gestopt en ik heb er geheel niet meer aan gedacht, omdat die wens er niet meer was. Maar wel belangrijk vermoed ik, je moet echt willen en je moet ook echt zelf willen. Niet een wens van een ander vervullen.
Mijn man is inmiddels 2 jaar geleden gestopt en die zat in die periode best te drammen bij mij. Die heb ik op een gegeven moment ook gezegd; ik stop vanzelf een keer, maar op mijn tijd, dus nokken nu met dat gezeur.

Mandoline, je kan dit! En voor de rest ook!

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 23:49

Succes stoppers!

Hier bijna 5 jaar gestopt en ik ervaar nog weleens trek momentjes. Heel stom, maar toont ook aan hoe bizar verslavend roken is.

Mijn laatste stoppoging vond ik trouwens niet moeilijker dan de eerste 2. Die eerste 2 voelden echt als een struggle. Bij de laatste heb ik koeltjes mijn peuk uitgemaakt en bedacht ‘dit was de laatste’. Zonder plan, vapen ook nooit gedaan.
Het was ineens een interne motivatie dat ik mijn geld er niet meer aan kwijt wilde, niet meer naar sigaretten wilde stinken, steeds dat gezoek of je ze bij je hebt etc. Ik was t gewoon zat.

Baal wel dat die trek momentjes er nog steeds zijn, maar ik weet ook dat ze voorbij gaan. En dat ik een sigaret nu waarschijnlijk echt goor ga vinden.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 03:00

Wat mij destijds heeft geholpen, is het besef dat je, zeker de eerste jaren, wel een roker/verslaafde blijft, maar dat je zelf steeds weer de keuze maakt om er niet aan toe te geven.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:16

10 dagen *D
Heel erg ziek geweest na de kerstdagen, en toen ik na 3 dagen ietwat opknapte bedacht ik me dat ik de sigaretten maar moest laten liggen, want ik zat al op dag 3. Nu een week verder.

Lastig ik heb verschillende pogingen gedaan, ook met champix. Daar kreeg ik overigens verschrikkelijke nachtmerries van. Toen ben ik 3 maanden gestopt geweest. Mijn valkuil is met name als je gezellig een drankje doet of wanneer je zomers op een terras zit.

Maar ik wil het echt niet meer! Dus moet doorzetten nu! Wat ik wel merk is dat ik bij vlagen ontzettend misselijk en benauwd ben. Niet tof.. andere kant het helpt wel :') want zo heb ik geen trek in een peuk _O-

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:53

Vol houden hoor! Je hebt er nu al 10 dagen opzitten.

Dat terras is nog ver weg haha dus daar heb je geen last van. En even weg blijven van de gezellige borrels als je dat heel lastig vind.

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:56

Stille meelezer hier!

Ik ben September 2022 met sigaretten gestopt, na 15 jaar ongeveer, omdat we wilde proberen voor een kindje. Toen wel over gegaan naar vapen, met nicotine (het merk wat ik gebruik heeft percentages, geen mg) 3%. Nu sinds 3 maanden overgegaan op de vape zonder nicotine (op aandringen van fertiliteitsarts) en dit is dag 3 van helemaal niks roken *D ! Ik moet er wel bij noemen, dat we sinds 3 maanden geleden ook de alcoholische versnaperingen moeten laten staan, dus ik heb die verleiding nog niet gehad.

Sinds ik van sigaretten naar vape ben overgestapt heb ik nooit meer de behoefte gehad aan sigaretten, al vind ik het wel nog steeds heel lekker ruiken als andere mensen roken. Mijn man moest natuurlijk ook stoppen, die heeft er veel meer moeite mee. Hij rookt en drinkt netjes niet, maar hij zegt dat hij niet kan wachten tot hij weer kan beginnen :') .

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:48

Nu 6 dagen en 14 uur gestopt.
Ben er echt blij mee, en tuurlijk heb ik wel momentjes zoals gisterenmiddag dat vent film kijkt en ik me eigenlijk wat verveel.
Ben gaan kleuren.... afleiding gezocht en dan is de behoefte ook weg.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:05

Ik merk dat er, ook al ben je langere tijd gestopt, altijd nog momentjes zijn waarop je vroeger rookte maar waar je normaal weinig mee geconfronteerd wordt. Mijn ervaring is dat ik bij het stoppen voor elk moment de keuze moest maken, nu rook ik niet. En bij de standaard gewoontes raakte ik dan snel van de verslaving af want ik raakte de associatie met roken kwijt. Maar heel af en toe is er een gebeurtenis of een situatie die zelden voorkomt of al heel lang niet voorgekomen is, waarbij ik dan normaal gerookt zou hebben en dan ineens een 'trek momentje' krijg omdat ik daarbij de associatie met roken nog niet kwijt ben. Heel bijzonder om dat te ervaren :j

Ik ben bijvoorbeeld echt totaal niet meer bezig met roken, want inmiddels ruim een jaar gestopt, maar had van het weekend een situatie die ik voor het eerst weer meemaakte sinds het stoppen. Toen was ik me wel ineens heel bewust van dat ik normaal was gaan roken en ook echt weer de keuze maakte van nee, ik rook dan nu niet. Was een makkelijke keuze inmiddels, dat dan gelukkig wel haha.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:16

Lekker bezig iedereen. En idd ik had collega’s die 40 jaar waren gestopt maar nog altijd momenten kenden dat ze wel trek hadden in een sigaret.

Ik ben nu bijna 2 maanden gestopt door pleisters. Ik vergeet ze nu geregeld op te plakken dus zal ze ook niet echt meer nodig zijn. Einde december voor het eerst op stap geweest sinds het stoppen, ik vond dit heel spannend. Kreeg ik ook nog door willekeurig iemand sigaret aangeboden euhm nee, ik ben gestopt. Als ik hem al had aangenomen was het omdat het kon en niet omdat ik zin had. Maar erg trots op mijzelf!

M_arjolein

Berichten: 1431
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:24

Hier nu dik 3 maand gestopt. Het gaat best goed! Maar probeer rokers wel te vermijden want als ze me 1 aanbieden zeg ik ja zie nu al op tegen de zomer.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 07:34

Hoe gaat het met de stoppers.


Hier nu 3 weken gestopt en het gaat goed.
Ik heb soms een momentje dat ik denk.. lekker sigaret.
Dan denk ik... nee joh het is niet lekker dat is de laatste doodskreet van het nicotine monster... doei.. ga maar dood...._O-

Ik heb dit keer minder moeite met het stoppen dan de afgelopen 2x.

466 sigaretten gemeden, 198 euro bespaard.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 08:37

Dat is een mooi bedrag Mando, goed bezig *\o/* . Klinkt alsof je precies de goede gedachtengang hebt om het nicotinemonster de kop in te drukken.

Hier al bijna vijf maand gestopt, ik besef nu dat ik bijna aan het half jaar zit. Zó blij mee. Ik kan er nog wel flinke zin in hebben, heb me erbij neergelegd dat dit altijd zo zal blijven. Tot nu toe gaat het goed.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 09:59

Ik ben vrijdag geopereerd en het was echt ideaal om mezelf niet druk te maken over roken, terwijl ik een nachtje moest blijven. Zelfs de Vape mistte ik vrijwel niet. Thuis wel paar heisen Vape, maar zoals gezegd, die staat op 3mg momenteel en daar ben ik voorlopig tevreden mee.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:16

Ik ook nog steeds gestopt (sinds 2-9-2023) en mis het niet of nauwelijks meer.
Net zoals miereneter zegt, accepteren dat het monster soms ineens om de hoek komt kijken.


Ik geniet vooral van het respect dat anderen ervoor hebben dat het stoppen me gelukt is. Je toont toch doorzettingsvermogen. <<)

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 05:31

24 dagen nu, 339 niet gerookte sigaretten en 153 eurootjes bespaard :o
Voor het eerst een avondje uit geweest en niet de drang gehad om even naar buiten te lopen, en toen ik stond te stofzuigen een dag later overviel het monster me ineens. Maar we zetten door :D
Sigaretten liggen overigens gewoon op hun vaste plek in de garage ik raak in paniek als er niks meer is. Dat idee heb ik wel steeds minder dus misschien moet ik ze binnenkort toch maar eens weggooien

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 07:30

Wat goed allemaal zeg!

Ik heb zaterdag wat trekjes genomen van de nicotine-vrije vape, maar verder eigenlijk niks. Ik denk er wel steeds meer aan >;) . Toen ik nog nicotine vrij rookte was alles prima en gingen er uren voorbij dat ik nieteens aan roken dacht. Nu helemaal gestopt met roken en nu word ik ermee wakker en ga ermee naar bed...

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:38

Marije112 schreef:
Wat goed allemaal zeg!

Ik heb zaterdag wat trekjes genomen van de nicotine-vrije vape, maar verder eigenlijk niks. Ik denk er wel steeds meer aan >;) . Toen ik nog nicotine vrij rookte was alles prima en gingen er uren voorbij dat ik nieteens aan roken dacht. Nu helemaal gestopt met roken en nu word ik ermee wakker en ga ermee naar bed...


Hopelijk ben je daar snel vanaf!

Hier nu 77 dagen gestopt, 1557 sigaretten niet gerookt en 898€ uitgespaard

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:42

Poosje81 schreef:
Marije112 schreef:
Wat goed allemaal zeg!

Ik heb zaterdag wat trekjes genomen van de nicotine-vrije vape, maar verder eigenlijk niks. Ik denk er wel steeds meer aan >;) . Toen ik nog nicotine vrij rookte was alles prima en gingen er uren voorbij dat ik nieteens aan roken dacht. Nu helemaal gestopt met roken en nu word ik ermee wakker en ga ermee naar bed...


Hopelijk ben je daar snel vanaf!

Hier nu 77 dagen gestopt, 1557 sigaretten niet gerookt en 898€ uitgespaard


Dankjewel! Wat een geld zeg!

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:24

Ik zit op dag 192, €855,- bespaard (ik draaide het meeste zelf waardoor het goedkoper was) en 4787 niet gerookte sigaretten.

Lekker bezig allemaal *\o/*

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:03

Hier dag 62, 276 euro bespaard. Heb ook van die momenten dat de sigaret lokt. Deze kan ik gelukkig wel weerstaan door kauwgom te nemen. Uitkijkend naar de dag dat de behoefte helemaal weg is..

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:07

Marije112 schreef:
Wat goed allemaal zeg!

Ik heb zaterdag wat trekjes genomen van de nicotine-vrije vape, maar verder eigenlijk niks. Ik denk er wel steeds meer aan >;) . Toen ik nog nicotine vrij rookte was alles prima en gingen er uren voorbij dat ik nieteens aan roken dacht. Nu helemaal gestopt met roken en nu word ik ermee wakker en ga ermee naar bed...


Hoe lang ben je al van het vapen af? Want de gewoonte blijft vaak veel meer hangen dan de nicotine afhankelijkheid.
Het lijkt bij jou ook de gewoonte te zijn waar je mee bezig bent.

Volhouden he! Je kan het!

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:23

MarliesV schreef:
Marije112 schreef:
Wat goed allemaal zeg!

Ik heb zaterdag wat trekjes genomen van de nicotine-vrije vape, maar verder eigenlijk niks. Ik denk er wel steeds meer aan >;) . Toen ik nog nicotine vrij rookte was alles prima en gingen er uren voorbij dat ik nieteens aan roken dacht. Nu helemaal gestopt met roken en nu word ik ermee wakker en ga ermee naar bed...


Hoe lang ben je al van het vapen af? Want de gewoonte blijft vaak veel meer hangen dan de nicotine afhankelijkheid.
Het lijkt bij jou ook de gewoonte te zijn waar je mee bezig bent.

Volhouden he! Je kan het!


Ik denk ook dat het gewoonte is, nicotine rook ik al een aantal maanden niet meer! Ik hoop maar dat het minder wordt met tijd!

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:56

Wat zijn jullie allemaal super goed bezig!! *\o/*