Stoppen met roken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:23

Heel goed bezig jullie! En wat tof om ook de bespaarde €’s te kunnen zien. Is wel extra motiverend toch?
Hier bijna 5 jaar gestopt, denk dat ik ook heel wat bespaard heb!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:52

Dag 158, €725,- bespaard en 2.065 sigaretten niet gerookt. Bijna 5 maand en genieten dit leven :))

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:55

Ik houd het niet meer bij met de app, maar ik weet wel dat ik het vorige week ideaal vond dat ik in het ziekenhuis lag en niet naar een peuk snakte.

Ik fiets ook tegenwoordig -zonder ondersteuning-, en normaal was ik
buiten adem na een paar keer trappen tegen de wind in. Het is zo lekker om dit te kunnen. Misschien ga ik zelfs wel sporten.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:04

Ik heb de sigaretten sinds vorige week weggelegd en toe nu toe nog niet gepakt. Ik hoop dat het me op deze simpele methode gaat lukken. Ik ga volgende week een paar weken bij me ouders logeren (niet om deze reden) en ben van plan mijn peuken dan niet mee te nemen. Mijn ouders zijn ontzettend netjes dus roken doen zij niet. Bij mijn studentenhuis is het lastiger, omdat iedereen rookt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:34

Wat goed! :)

Hier bijna een half jaar verder, trots en fijn leven zo.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:04

Goed bezig Paardjes en Giolli!

Ik ook nog steeds gestopt, ruim een half jaar. Moet zeggen dat ik nog steeds af en toe veel zin heb in een sigaret. Dat ik me betrap op de gedachte 'eentje kan toch wel'. Lukt gelukkig om er niets mee te doen, maar de verleiding is er.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:35

Met dat eentje ben ik steeds de mist in gegaan.

Ik heb vandaag de HA gebeld, 13 maart moet ik naar de POH, ik kan het blijkbaar niet op eigen houtje.

Na 3 weken denk ik, eentje kan toch wel en dan ben ik weer de sjaak want die ene smaakte toch niet lekker dus dan steek ik er nog 1 op..... nou doei... daar ga ik weer.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:11

Iedereen is daar anders is, dus ik raad het ook zeker niet aan om er één te nemen.

Maar ik had na een half jaar gestopt te zijn ook ach eentje kan toch wel. Maar wat vond ik dat toch een partij vies! Na twee hijsen was ik er echt klaar mee en heb ook eigenlijk niet echt meer de behoefte gehad.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:50

O nee, voor mij is dat nefast. Ik ben zelfs na anderhalf jaar stoppen, lang geleden in het jaar kruik, weer na eentje de mist in gegaan. Voor mij werkt het alleen als ik radicaal niet rook.

Goed van je, Mando, dat je er hulp bij zoekt. Dat betekent in ieder geval dat je supergemotiveerd bent. Het is een hele lastige verslaving.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:38

Ik ging altijd op feestjes de mist in. Dan had ik drank op en dan dacht ik: 1ntje kan toch niet kwaad. De volgende dag dacht ik dan weer nou ik heb het gister gedaan waarom nu niet etc etc. Nu alweer bijna een maand gestopt! Kan door een ongelukje een tijdje niet feesten dus dat zal goed helpen haha

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:52

Ik heb het nu opeens echt wel even heel moeilijk. Ben nu een half jaar gestopt, zoiets. Ik vape nog wel een beetje en ik heb met kleine tussenmomenten wel trek gehad in een peuk, maar niets onoverkomelijks. Nu gaat het verder even niet zo lekker met me, en kennelijk koppel ik dat aan een peuk. De hele dag door denk ik eraan hoe lekker het zou zijn om even een trekje te nemen.
Ik ga volhouden, het kost alleen echt wel heel erg veel moeite.
Herkent iemand dit? En duurt het land voor het weer voorbij gaat?

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:15

Het is erg herkenbaar.
Ik ben nu al meerdere jaren gestopt en had iemand in mijn directe omgeving die rookt.
En ik had het alsnog vorige maand ineens heel moeilijk daardoor.
Sowieso de hele periode dat iris echt behoorlijk slecht stond vond ik het moeilijk.

Hoelang de fase duurt geen flauw idee.
Zodra als dat het voorbij is, ben ik mij er ook niet meer bewust van.
Dus kan ik ook niet zeggen hoelang het duurt

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:19

Heel herkenbaar Utixo. Ik ben al een paar keer gestopt waarbij ik maanden tot anderhalf jaar niet gerookt had. En toen gebeurde er iets naars - relatiebreuk, overlijden - en mocht ik als troost weer roken van mezelf. Meteen weer vertrokken voor jaren natuurlijk.

Ik steek er mijn hand niet voor in het vuur dat ik weer voor de bijl ga bij zulke ingrijpende gebeurtenissen. We zullen zien. Heel knap dat je het toch volhoudt!

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:24

Alsjeblieft doe het niet.... Je bent zo ver al gekomen.
Roken lost echt niets op, als je er 1 neem ben je gelijk weer de sjaak.
Ga rondje wandelen, zoek afleiding, ga dansje doen maar neem geen peuk.

Het is echt vies.

Ik heb er echt spijt van dat ik die peuk weer heb genomen, en dan denk je gatver ik vind het vies en 2 dagen later denk je, nou ik vond het vies dus ik kan er nog wel eentje nemen... NEE niet doen.

Wees trots wat je nu bereikt heb val niet weer in die valkuil zoals ik deed.

Ik heb volgende week afspraak bij de HA want ik ben afgelopen jaar 4x op mijn bek daardoor gegaan.
Ik heb er zoveel spijt van.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:33

Ik doe het ook niet. Gister zei ik tegen mijn schoonzus dat ik even verder ging met uitmesten, want als ik nog langer bij haar zou zitten, ik een peuk zou pakken.
Ik doe het absoluut niet. Maar die is voor het eerst dat ik het echt, echt moeilijk heb.

Door medicijnen en ik denk ook door het stoppen was ik wel wat aangekomen. Door de operatie niet veel mogen doen, nog wat kilo's erbij. Ben sinds een paar weken fanatiek aan het zwemmen, en dat gaf resultaat. En nu ben ik mezelf dus klem aan het vreten. Maar goed, 1 cheatdag moet niet zo'n ramp zijn, en als ik daardoor niet rook...

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:15

Precies @Utixo - wees maar een beetje lief voor jezelf, en 1 ding tegelijk :knuffel:

Ik ben intussen bijna 2,5 jaar geleden gestopt, en merk nog wel dat ik het moeilijker heb in stressvolle periodes of bij tegenslagen.
En ik worstel ook nog steeds met dat (voor mij nieuwe) vaak onverzadigbare hongergevoel. Dus probeer ik a) over het algemeen gezonder te eten, en b) mezelf toch af en toe een zak drop of reep chocola te gunnen. Anders blijf ik er aan denken, en ga uiteindelijk toch voor de bijl met als bonus een rotgevoel.
Nergens voor nodig, voor mij geldt nu even: altijd nog beter - en goedkoper - dan roken.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:40

Ik ben sinds vrijdag weer gestopt.
Moet van de poh in een schriftje schrijven hoe de dag gaat en ik merk dat dat wel helpt.
Gisteren rond half 5 kreeg ik het heel moeilijk en ik bleef mezelf voorhouden dat dit normaal was en niet erg.
Ik heb afleiding gezocht, hielp niet... ben van pure ellende naar bed gegaan om half 8 gewoon om mijn hoofd uit te schakelen.

Vanochtend nergens meer last van.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:07

Dat is toch ook prima, Mando, in bed gaan liggen. Elke methode is geoorloofd. Het is je toch maar gelukt om niet te roken *\o/* !

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:44

Precies, al ga je aan je kop op het klimrek in de speeltuin hangen, als het werkt, werkt het. Succes!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:58

Precies, dikke overwinning dat je het zonder er 1 op te steken hebt gehaald!

Misschien fijn om iets van meditatie of yoga te gaan doen? Om zo wat meer in het hier en nu te komen op zulke momenten?

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:11

Blijf je goed bewust van wat er gebeurt op zwakke momenten.
Het is het nicotine monster dat als een dreinend kind de gekste toeren uithaalt om jou over te halen te roken.
Om hem in leven te houden. Terwijl de enige manier om hem weg te krijgen is door nooit meer te voeden.

Succes en idd maakt niet uit wát je doet om door die moeilijke momenten heen te komen. Zo lang je er maar niet aan toegeeft. Want dat is eventjes leuk en daarna baal je ervan en kan je weer opnieuw beginnen.

Veel succes stoppers. Ik ben er nog steeds van af, al ruim een half jaar inmiddels. En als ik het kan kunnen jullie het ook!

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:37

Ik moet wel zeggen dat het bij mij niet alleen het nicotinemonster is, maar ook de handeling. Ik hoop dat dat echt minder gaat worden een keer.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:49

Herkenbaar Utixo. Ben sinds september gestopt, en toch af en toe nog dikke goesting. De nicotineverslaving zelf zou nu toch wel een beetje over moeten zijn. Fysieke nicotineverslaving staat een week voor, lees ik overal. Maar de associatie met lekker, gezellig, kalmerend: die moet uit mijn systeem.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:04

Thuis gaat het wel, en als ik bezig ben ook. Het is vooral in de auto, ik ben graag ergens op tijd, en dat betekend dat k nog even in de auto moet wachten. Dit was vroeger standaard mijn peukmoment. En ik vind niets lekkerder dan na het rijden mijn paard af te verzorgen, en als die dan onder de zweetdeken slobber stond te happen mocht ik een peuk.

Ik doe het echt niet, want ik ben heel bang voor het "eentje kan toch wel", en dan toch een terugval krijgen.

Ik had graag foto's van mijn longen gehad toen ik nog rookte, en foto's van mijn longen nu. Dat zou wellicht alles een stuk makkelijker maken.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:42

Ik heb gewerkt met ouderen met COPD. Dat beeld probeer ik voor ogen te houden: dat je stikbenauwd bent, totaal niet fit, soms aan het zuurstof moet, en de zuurstof uittrekken omdat je buiten je peuk wil/moet gaan roken. Naar adem happend en rochelend, en dan toch die sigaret aansteken. Dát wil ik niet.

En direct merkbaar: blije portemonnee!